Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Operation Grid - att lägga rutnät över stan

Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Jag har blivit inspirerad av maestro Niklas Öhrströms rutnät på Stockholmsforumet och vill då kunna göra samma sak här i Göteborg. Enda problemet är att jag inte har det som krävs fullt ut. Jag behöver hjälp att få till rutnät så att det blir så bra som möjligt.

Ett förstahandsområde är Backaplan, vars struktur lämnar mycket att önska. Hur skulle man kunna förändra här?

En början, åtminstone.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 27 juli 2012 14:57
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Backaplansområdet har väl ett i hög grad ett rutnät redan? Utgå från det och försök hålla dig till historiska mönster. Se exempelvis kartor i Garellicks böcker m.m. Ha koll på proportionerna! En typisk kortsida på ett kvarter i Göteborg brukar vara omkring 60 meter (finns antagligen skäl för det, såsom gårdsstorlek kontra höjden på hus i stenstaden t.ex) och se även upp med hur breda/smala dina gator blir. Det är inte oväsentligt beroende på art av trafikering, eventuella spårvagnslinjer, planerade stadsbanesträckningar etc. En vanlig stadsgata med dubbelriktad trafik, parkeringsrad och hyfsade trottoarer tycks bli omkring 16 meter bred.
Med andra ord, allt måste passa in med allt annat så att bara bränna på med en godtycklig jätteplan utan att noga tänka igenom vad man gör, kanske stämma av med andra och besöka området ifråga är nog mer eller mindre meningslöst.

Om jag får säga något om din skiss så verkar allt vara väldigt snett. Jag blir lite yr.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Backaplansområdet har väl ett i hög grad ett rutnät redan? Utgå från det och försök hålla dig till historiska mönster. Se exempelvis kartor i Garellicks böcker m.m. Ha koll på proportionerna! En typisk kortsida på ett kvarter i Göteborg brukar vara omkring 60 meter (finns antagligen skäl för det, såsom gårdsstorlek kontra höjden på hus i stenstaden t.ex) och se även upp med hur breda/smala dina gator blir. Det är inte oväsentligt beroende på art av trafikering, eventuella spårvagnslinjer, planerade stadsbanesträckningar etc. En vanlig stadsgata med dubbelriktad trafik, parkeringsrad och hyfsade trottoarer tycks bli omkring 16 meter bred.
Med andra ord, allt måste passa in med allt annat så att bara bränna på med en godtycklig jätteplan utan att noga tänka igenom vad man gör, kanske stämma av med andra och besöka området ifråga är nog mer eller mindre meningslöst.

Om jag får säga något om din skiss så verkar allt vara väldigt snett. Jag blir lite yr.

Jag utgår efter kvarterstorleken som existerar mellan Avenyn och Vasaplatsen. Vissa hus får bli punkthus/skrapor.

Dessutom har vi ett planeringsfel jag vill rätta till, nämligen den nu obefintliga kopplingen mellan Litteraturgatan och Björlandavägen. De verkar som gjorda för varandra. Speciellt med spårväg.
Sedan bör man tänka i banorna "boulevard" med Lundbyleden, vilket mitt förslag med hus dikt an till den. Höga hus vill jag poängtera.
Swedenborgsgatan looks fine and dandy, tills man kommer till H.B-platsen. Därför drar jag abrupt ett en gatstump mot söder för att just möta H.B-platsen. Blir för ojämnt annars.
Sedan har jag följt Kvilllestans gator och utgått efter dem när jag dragit. Verkar mest logiskt.
Senast ändrad 27 juli 2012 15:20
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Finns det någon länk till varianten på Stockholmsforumet?
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Olof Antonson skrev:

Finns det någon länk till varianten på Stockholmsforumet?

Det finns inga sådana trådar direkt.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Men någonstans måste man väl kunna se denna rutnätsplan som du refererar till? Särskilt om den gjort såpass stort intryck. Jag har letat, men hittar inte.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Googla stadsplan+yimby+stockholm...

Här finns bilder
Här är forumtråden

Men man måste nog vara inloggad på YimbySTHLM för att se den.

Senast ändrad 28 juli 2012 00:15
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Operation Grid handlar också om "What if?"-scenarion i stadsplaneringen. Vad hade hänt om modernismen inte hade inträffat i stadsplaneringen?

http://goo.gl/maps/N87HN

Här har vi Nedre Högsbo, ett område angränsat till Kungsladugård. Hur skulle ni ha viljat att planeringen hade blivit utfört? Ge mig bildliga hintar, så skall jag se vad jag kan utföra.
Senast ändrad 2 augusti 2012 13:57
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Nå, vad tycks?

Emanuel, det där är faktiskt mycket trevligare.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Här är en bättre bild.

Jag tänker mig något mer åt det här hållet

Om man utgår mer från existerande gator och byggnader så skulle man kunna bygga upp gatunätet o stycka tomter på en gång. Utan att riva allt. Köplador skulle kunna integreras i "den nya stadsdelen". Man skulle kunna täcka vissa fasader med nya smala hus med lokaler i botten o kontor, lägenheter ovanpå. I ett scenario där företagen flyttar/lägger ner så har vi billiga existerande lokaler tillgodo.
Om/när man river husen på några av de större tomterna så kan man ju stycka upp i två/flera mindre.
Vid Hjalle B får vi ett eget pentagon

Prickat är för fotgängare, streck gata/väg
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Erik Funck skrev:

Jag tänker mig något mer åt det här hållet

Om man utgår mer från existerande gator och byggnader så skulle man kunna bygga upp gatunätet o stycka tomter på en gång. Utan att riva allt. Köplador skulle kunna integreras i "den nya stadsdelen". Man skulle kunna täcka vissa fasader med nya smala hus med lokaler i botten o kontor, lägenheter ovanpå. I ett scenario där företagen flyttar/lägger ner så har vi billiga existerande lokaler tillgodo.
Om/när man river husen på några av de större tomterna så kan man ju stycka upp i två/flera mindre.
Vid Hjalle B får vi ett eget pentagon

Prickat är för fotgängare, streck gata/väg

Ser pretty stökigt ut. Och inte direkt kollektivtrafikvänligt det heller.

Nuvarande Backaplan har ju den säregna Amerikanska karaktären att inte ta hänsyn till omgivningen, vilket har resulterat i denna stökiga och brokiga rutuppdelning.

Men jag har som motto att återanvända material från platsen till den nya rutuppdelningen. Det som man totalt glömt bort med Kvillebäcken och Porslinsfabriken, ni vet.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Det gjordes en plan för Backaplan för inte så länge sedan. Det gatunät som föreslogs då var:

I diskussionen som fördes på Yimby GBG gjorde jag en lätt justerad variant där stråken Björlandavägen-Litteraturgatan samt norrut mot Lillhagen lyfts fram och förbindelser mot Ringön skapas:

Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Känns fortfarande ganska stökigt ut. Lycka till med tidseffektiviteten på kollektivtrafiken. Och man har inte tänkt tanken på en boulevardisering av Lundbyleden där heller.
Betänk också att de jättekvarter jag ritat upp kommer att kunna få plats dessa stora varuhus och att bostäderna sätts ovanpå. Det är ju inte så att jag inte vill ha dessa verksamheter kvar där. Det skall ändå kännas lite Linnéstaden/Olskroken över området, och då behövs det lite struktur som tänker på alla plan liksom.
Senast ändrad 2 augusti 2012 23:17
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg

> Allmänt
Operation Grid - att lägga rutnät över stan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.