Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Hisingslänken

Sida 11 av 11
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:

Signatur: Hansson skrev:



Förslaget är kraftigt beroende av Västlänken. Utan Västlänken kan sträckan inte trafikeras eftersom fler tåg inte kan komma in till centralen. Vidare så får tågen hålla sig på hamnbanan utan utflykt ner till Lindholmsallén som är reserverad för framtida spårvagnar. Duospårvagnar är som en schweisk armékniv; kan allt men inte bra på något. Bättre att fortsätta med renodlade pendeltåg och spårvagnar som är så mycket bättre på sina respektive uppgifter. Med dessa mindre justeringar och ett justerat färdigdatum till 2028 så är det ett jättebra förslag!

Sannolikt så krävs även att godstågen på sikt helt lämnar Hamnbanan till fördel för en ny bana i mer centralt läge på Hisingen. Skall de vara kvar så krävs antagligen än fler spår. Annars blir det nog väl svårt som Patrik Sterky skriver om här.


Jag förstår inte varför man skulle behöva vänta på VL? Om de extra tågen med hamnbanan (åtminstone till en början) inte är tänkta att passera centralen? om jag förstår Bigert rätt skulle ett sådant tåg exempelvis Kungsbacka-Hisingen stanna Liseberg och sedan Frihamnen/Hj. B osv.
Om det bara är extratåg, och det inte kör ihop sig någon annan stans, så kan det väl knappast vara av ondo?


Problemet är ju att just ingen vill till Liseberg. Inte från Kungsbacka och absolut inte från Torslanda där man åker förbi den intressanta staden och sedan måste ta sig tillbaka. Det blir ingen uppskattad sträcka.

Visst kan man börja bygga banan innan Västlänken är klar men man måste planera för trafikstart först när Västlänken är klar eftersom just ingen vill oka med den innan.
Senast ändrad 17 februari 2013 02:59
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2
44 Inlägg
, Gick med: Januari 2013
Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Hej!
Som väl många noterat har Hans Sternlycke och jag åter tagit upp idén med Pendeltåg på Hamnbanan:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1239413-bygg-ut..

Jag vet inte exakt hur Hamnbanans projektstatus är, men jag är övertygad om att det är viktigt att ha med tänkbar pendeltrafik som en förutsättning redan vid projektering, annars lär det bli betydligt dyrare och krångligare sedan.

Observerar att förslaget egentligen inte har något med Västlänkens vara eller inte vara att göra.
I princip kan man ju öka antal pendeltåg till 18/timme under högtrafk genom att köra vart tredje tåg från resp Älvänge/Kbacka/Alingsås direk till Hisingen utan att låta det gå in till Centralen.
Eftersom var 3:e arbetspendlare ska till Hisingen
( www.trafikverket.se/PageFiles/96360/resvaneundersokning_vastsvenska_paketet.pdf )
blir det en lämplig fördelning.
Vi ökar alltså från 12/h till 18/h m h a pendeltrafik på Hamnbanan och får samtidigt radikalt kortare tider till målpunkter på Hisingen.
/ Mikael


Förslaget är kraftigt beroende av Västlänken. Utan Västlänken kan sträckan inte trafikeras eftersom fler tåg inte kan komma in till centralen. Vidare så får tågen hålla sig på hamnbanan utan utflykt ner till Lindholmsallén som är reserverad för framtida spårvagnar. Duospårvagnar är som en schweisk armékniv; kan allt men inte bra på något. Bättre att fortsätta med renodlade pendeltåg och spårvagnar som är så mycket bättre på sina respektive uppgifter. Med dessa mindre justeringar och ett justerat färdigdatum till 2028 så är det ett jättebra förslag!

Sannolikt så krävs även att godstågen på sikt helt lämnar Hamnbanan till fördel för en ny bana i mer centralt läge på Hisingen. Skall de vara kvar så krävs antagligen än fler spår. Annars blir det nog väl svårt som Patrik Sterky skriver om här.


Finns ingen anledning att dra in dem till centralen, ett stopp i Olskroken S, alternativt Gamlestaden, skulle bli alldeles perfekt för de som inte ska till Hisingen.
Via ett nytt, funktionellt resecenter kunde de där byta till andra S-bahn linjer, t.ex en via S-Allelänken.
När ska du som tar till dig allt annat så bra, fatta detta, Hansson...?
__________________
MVH Aktivdemokrati2

Senast ändrad 17 februari 2013 02:59
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2 skrev:


alternativt Gamlestaden...


Då måste man bygga en ny bro längre norrut. eller ha någon underlig instängd ny station vid partihallarna. Den blir väl lite meningslösare den nya bro som nu förbereds direkt söder om nuvarande marieholmsbro också. Men det hade varit bra om man ändå ska köra tåget nästan där och inte i en dyrare ny älvtunnel. Men blir det tunnel kanske vi får köra ny spårvagnsbro vid gamlestan istället
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2 skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Hej!
Som väl många noterat har Hans Sternlycke och jag åter tagit upp idén med Pendeltåg på Hamnbanan:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1239413-bygg-ut..

Jag vet inte exakt hur Hamnbanans projektstatus är, men jag är övertygad om att det är viktigt att ha med tänkbar pendeltrafik som en förutsättning redan vid projektering, annars lär det bli betydligt dyrare och krångligare sedan.

Observerar att förslaget egentligen inte har något med Västlänkens vara eller inte vara att göra.
I princip kan man ju öka antal pendeltåg till 18/timme under högtrafk genom att köra vart tredje tåg från resp Älvänge/Kbacka/Alingsås direk till Hisingen utan att låta det gå in till Centralen.
Eftersom var 3:e arbetspendlare ska till Hisingen
( www.trafikverket.se/PageFiles/96360/resvaneundersokning_vastsvenska_paketet.pdf )
blir det en lämplig fördelning.
Vi ökar alltså från 12/h till 18/h m h a pendeltrafik på Hamnbanan och får samtidigt radikalt kortare tider till målpunkter på Hisingen.
/ Mikael


Förslaget är kraftigt beroende av Västlänken. Utan Västlänken kan sträckan inte trafikeras eftersom fler tåg inte kan komma in till centralen. Vidare så får tågen hålla sig på hamnbanan utan utflykt ner till Lindholmsallén som är reserverad för framtida spårvagnar. Duospårvagnar är som en schweisk armékniv; kan allt men inte bra på något. Bättre att fortsätta med renodlade pendeltåg och spårvagnar som är så mycket bättre på sina respektive uppgifter. Med dessa mindre justeringar och ett justerat färdigdatum till 2028 så är det ett jättebra förslag!

Sannolikt så krävs även att godstågen på sikt helt lämnar Hamnbanan till fördel för en ny bana i mer centralt läge på Hisingen. Skall de vara kvar så krävs antagligen än fler spår. Annars blir det nog väl svårt som Patrik Sterky skriver om här.


Finns ingen anledning att dra in dem till centralen, ett stopp i Olskroken S, alternativt Gamlestaden, skulle bli alldeles perfekt för de som inte ska till Hisingen.
Via ett nytt, funktionellt resecenter kunde de där byta till andra S-bahn linjer, t.ex en via S-Allelänken.
När ska du som tar till dig allt annat så bra, fatta detta, Hansson...?


Självklart skall de in till centralen och centrala staden, det är ju det som är deras mål! Ingen vill till Olskroken. Det innebär bara ett byte till och minst 10 minuters försening. Skall du bygga upp en pytespunkt så rusar kostnaden för Olskroken men bättre bliir den inte. Att ordna en station nära Gamlestadstorget mitt i kurvan på Marieholmsbroarna är ytterligt olämpligt. Ditt förslag är verkligen ingen bra lösning. Bygget av Västlänken går vidare.
Senast ändrad 17 februari 2013 02:59
Matthias H.
658 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Erik Funck skrev:

Signatur: Hansson skrev:



Förslaget är kraftigt beroende av Västlänken. Utan Västlänken kan sträckan inte trafikeras eftersom fler tåg inte kan komma in till centralen. Vidare så får tågen hålla sig på hamnbanan utan utflykt ner till Lindholmsallén som är reserverad för framtida spårvagnar. Duospårvagnar är som en schweisk armékniv; kan allt men inte bra på något. Bättre att fortsätta med renodlade pendeltåg och spårvagnar som är så mycket bättre på sina respektive uppgifter. Med dessa mindre justeringar och ett justerat färdigdatum till 2028 så är det ett jättebra förslag!

Sannolikt så krävs även att godstågen på sikt helt lämnar Hamnbanan till fördel för en ny bana i mer centralt läge på Hisingen. Skall de vara kvar så krävs antagligen än fler spår. Annars blir det nog väl svårt som Patrik Sterky skriver om här.


Jag förstår inte varför man skulle behöva vänta på VL? Om de extra tågen med hamnbanan (åtminstone till en början) inte är tänkta att passera centralen? om jag förstår Bigert rätt skulle ett sådant tåg exempelvis Kungsbacka-Hisingen stanna Liseberg och sedan Frihamnen/Hj. B osv.
Om det bara är extratåg, och det inte kör ihop sig någon annan stans, så kan det väl knappast vara av ondo?


Erik, det är tyvärr mycket stopp redan idag och alldeles för trångt mellan Kungsbacka o Centralen. Varje dag, nästan, får tåget jag sitter i vänta i flera minuter vid nåt av alla ljus för att tåg framför får vänta eller liknande. Det är tyvärr verkligheten, många timmar om året bara för att vänta på framförvarande tåg.
Senast ändrad 17 februari 2013 02:59
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Matthias H. skrev:


Erik, det är tyvärr mycket stopp redan idag och alldeles för trångt mellan Kungsbacka o Centralen. Varje dag, nästan, får tåget jag sitter i vänta i flera minuter vid nåt av alla ljus för att tåg framför får vänta eller liknande. Det är tyvärr verkligheten, många timmar om året bara för att vänta på framförvarande tåg.


Hmm.. Om det är omöjligt/jättedyrt att hitta en lösning för att ta sig förbi olskroksspåren, som Sterky nämner, så är det kanske ändå mest värt att lösa det med en älvtunnel ansluten till VL. Dyr tunnel eller dyr olskrokstrixning+ny bro norr om nuvarande i Marieholm (för att få med gamlestadsstationen). Kanske det går på ett ut? isåfall så handlar det väl om huruvida det är värt att ta passagerare via gamlestaden/om man plockar upp någon nämnvärd mängd där.

I vilket fall så kan man ju åtminstone bygga samtidigt som VL. Ny hamnbana och Hisingsbana som grädde på VL-moset
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:



Hmm.. Om det är omöjligt/jättedyrt att hitta en lösning för att ta sig förbi olskroksspåren, som Sterky nämner, så är det kanske ändå mest värt att lösa det med en älvtunnel ansluten till VL. Dyr tunnel eller dyr olskrokstrixning+ny bro norr om nuvarande i Marieholm (för att få med gamlestadsstationen). Kanske det går på ett ut? isåfall så handlar det väl om huruvida det är värt att ta passagerare via gamlestaden/om man plockar upp någon nämnvärd mängd där.

I vilket fall så kan man ju åtminstone bygga samtidigt som VL. Ny hamnbana och Hisingsbana som grädde på VL-moset


Det behövs ingen tunnel för att "ta dig förbi olskroksspåret". Med Västlänken så får den egna spår förbi Olskroken och bort mot Marieholm. Pendeltåg från Bohusbanan och bana till Torslanda passerar över älven vid Marieholm och har sedan raka spåret ner i Västlänken. Det är på grund av detta som dessa banor måste avvakta till att västlänken blir klar innan de kan trafikeras med (fler) pendeltåg. Det går inte att lösa idag.

Men, man kan absolut bygga ut banorna samtidigt med Västlänken. På samma sätt som banan mot Borås/Landvetter byggs ut parallellt med Västlänken!
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Signatur: Hansson skrev:



Det behövs ingen tunnel för att "ta dig förbi olskroksspåret". Med Västlänken så får den egna spår förbi Olskroken och bort mot Marieholm. Pendeltåg från Bohusbanan och bana till Torslanda passerar över älven vid Marieholm och har sedan raka spåret ner i Västlänken. Det är på grund av detta som dessa banor måste avvakta till att västlänken blir klar innan de kan trafikeras med (fler) pendeltåg. Det går inte att lösa idag.

Men, man kan absolut bygga ut banorna samtidigt med Västlänken. På samma sätt som banan mot Borås/Landvetter byggs ut parallellt med Västlänken!


Hur går det hela ihop med godstågen och älvtrafiken givet kontinuerlig tät trafik på tight tidtabell? Om bron ska öppnas random och godstågen ska få plats så blir det lite jobbigt. Bygga egen bro/förstora godsbron som byggs och framtvinga hårda tidsramar för broöppning?
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
[QUOTE=Erik Funck
Jag förstår inte varför man skulle behöva vänta på VL? Om de extra tågen med hamnbanan (åtminstone till en början) inte är tänkta att passera centralen? om jag förstår Bigert rätt skulle ett sådant tåg exempelvis Kungsbacka-Hisingen stanna Liseberg och sedan Frihamnen/Hj. B osv.
Om det bara är extratåg, och det inte kör ihop sig någon annan stans, så kan det väl knappast vara av ondo?[/QUOTE]

Erik, riktig kommentar angående pendeltrafik på Hamnbanan.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1239413-bygg-ut..
Vi kan alltså behålla 4 tåg per rimme från de tre pendellinjerna som går in till Centralen.
Därutöver 2 tåg per timme som går direkt till Hisingen via Marieholsbron, utan att gå in till Centralen.
Eftersom 30% av arbetsresorna ska till Hisingen.
www.trafikverket.se/PageFiles/96360/resvaneundersokning_vastsvenska_paketet.pdf
så blir det vettig fördelning:
Alltså vi höjer kapaciteten från 4 till 6 pendeltåg per timme per linje, utan att kräva ngn förändring vid Gbg C.
Behovet finns om vi vill öka tågresandet till Hisingen, jag tror detta kan åstadkommas långt innan en ev Västlänk.

Gällande utrymme på Hamnbanan och ev matchning mot godståg är det just en sådan utredning Hans S och jag vill ha till samtidigt som Hamnbanan ändå ska projekteras.
/ Mikael
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Johannes Westlund skrev:



Hur går det hela ihop med godstågen och älvtrafiken givet kontinuerlig tät trafik på tight tidtabell? Om bron ska öppnas random och godstågen ska få plats så blir det lite jobbigt. Bygga egen bro/förstora godsbron som byggs och framtvinga hårda tidsramar för broöppning?


Det blir trångt ja, men dett är relativt glest med tåg jämfört med bilar. Kanske att vissa tyrer helt enkelt ställs in i samband med broöppning för att undvika kaos. Nu startar byggge av en andra Marieholmsbro redan i år med förberedande arbeten och nästa år börjar bygge av själva bron.

På lite kängre sikt så krävs det ett nytt och eget spår för hamnbanan samt att godståg även kan åka via Bohusbanan.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

[QUOTE=Erik Funck
Jag förstår inte varför man skulle behöva vänta på VL? Om de extra tågen med hamnbanan (åtminstone till en början) inte är tänkta att passera centralen? om jag förstår Bigert rätt skulle ett sådant tåg exempelvis Kungsbacka-Hisingen stanna Liseberg och sedan Frihamnen/Hj. B osv.
Om det bara är extratåg, och det inte kör ihop sig någon annan stans, så kan det väl knappast vara av ondo?


Erik, riktig kommentar angående pendeltrafik på Hamnbanan.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1239413-bygg-ut..
Vi kan alltså behålla 4 tåg per rimme från de tre pendellinjerna som går in till Centralen.
Därutöver 2 tåg per timme som går direkt till Hisingen via Marieholsbron, utan att gå in till Centralen.
Eftersom 30% av arbetsresorna ska till Hisingen.
www.trafikverket.se/PageFiles/96360/resvaneundersokning_vastsvenska_paketet.pdf
så blir det vettig fördelning:
Alltså vi höjer kapaciteten från 4 till 6 pendeltåg per timme per linje, utan att kräva ngn förändring vid Gbg C.
Behovet finns om vi vill öka tågresandet till Hisingen, jag tror detta kan åstadkommas långt innan en ev Västlänk.

Gällande utrymme på Hamnbanan och ev matchning mot godståg är det just en sådan utredning Hans S och jag vill ha till samtidigt som Hamnbanan ändå ska projekteras.
/ Mikael[/QUOTE]

Går pendeltåget inte in till centralen så tappar det all värde och nytta. Det är därrför som trafik på bana till Torslanda måste vänta till att Västlänken är klar.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Signatur: Hansson skrev:



Det blir trångt ja, men dett är relativt glest med tåg jämfört med bilar. Kanske att vissa tyrer helt enkelt ställs in i samband med broöppning för att undvika kaos. Nu startar byggge av en andra Marieholmsbro redan i år med förberedande arbeten och nästa år börjar bygge av själva bron.

På lite kängre sikt så krävs det ett nytt och eget spår för hamnbanan samt att godståg även kan åka via Bohusbanan.


Dubbelspår på den nya bron? Är den gamla uttjänt eller går den att använda? Går det att trycka in något extra spår på någon bro? Bara det löser sig rent praktiskt att komma över älven så är jag mycket positiv till att bilberoende stadsdelar kan få tågförsörjning.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Johannes Westlund skrev:



Dubbelspår på den nya bron? Är den gamla uttjänt eller går den att använda? Går det att trycka in något extra spår på någon bro? Bara det löser sig rent praktiskt att komma över älven så är jag mycket positiv till att bilberoende stadsdelar kan få tågförsörjning.


Det blir dubbelspår över älven men tekniskt så blir det två stycken enkelspårsbroar efter varandra. Bägge broarna kommer att vara i trafik, ingen kommer att vara avstängd.

Det går inte att nu klämma in fler spår på någon av broarna. Bygget rullar igång nu. Kanske i en framtid, eventuellt som en tredje bro?
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Erik, riktig kommentar angående pendeltrafik på Hamnbanan.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1239413-bygg-ut..
Vi kan alltså behålla 4 tåg per rimme från de tre pendellinjerna som går in till Centralen.
Därutöver 2 tåg per timme som går direkt till Hisingen via Marieholsbron, utan att gå in till Centralen.
Eftersom 30% av arbetsresorna ska till Hisingen.
www.trafikverket.se/PageFiles/96360/resvaneundersokning_vastsvenska_paketet.pdf
så blir det vettig fördelning:
Alltså vi höjer kapaciteten från 4 till 6 pendeltåg per timme per linje, utan att kräva ngn förändring vid Gbg C.
Behovet finns om vi vill öka tågresandet till Hisingen, jag tror detta kan åstadkommas långt innan en ev Västlänk.

Gällande utrymme på Hamnbanan och ev matchning mot godståg är det just en sådan utredning Hans S och jag vill ha till samtidigt som Hamnbanan ändå ska projekteras.
/ Mikael[/QUOTE]

Går pendeltåget inte in till centralen så tappar det all värde och nytta. Det är därrför som trafik på bana till Torslanda måste vänta till att Västlänken är klar.[/QUOTE]

Eftersom 30% av arbetsresorna ska till Hisingen är det logiskt att vissa pendeltåg går direkt ut till Hisingen utan att de ska in o vända i Centrum.
Dock, för pendling IN från T-landa etc till Centrum kan man köra spårvagn ( ev duo- ) genom att använda delar av utbyggs Hamnbana.
T ex ersätt linje 13 med linje:
Torslanda-Eriksberg-Lindholmen-Hjalmar B-Centralen-Korsv-Sahlgrenska.
Blir utmärkt för pendlare in till staden.
/ Mikael
Ossian Vikman
1 Inlägg
Ort: Partille, Gick med: Juni 2013
Bästa förslaget tycker jag, med inriktning på resecentrum med etablering i omkring olskroken ner mot lisebergs station

Nationellt perspektiv och skandinaviskt så förloras tid på att tågen åker ner i leran, de skall upp och förbi.

En ny station betyder inte att all trafik skall ditt och byta eller att all trafik skall stanna?
Nya busslinjer, spårvagnsdragnigar, lite mer affärer som etablerar...

Bara för att man bygger nytt betyder inte att bättre, smartare lösningar kommer med tiden.

Ekonomiska perspektiv, billigare blir bättre, trafikverket skall ju också prioritera de bästa projekten först.
Kapacitet/hållbarhet/mervärden
Tidsperspektiv, kortare bättre, men också delmoment som kan utnyttjas efter hand.
Personliga nyttan, hur många byten, tid sparar person x och y. Tar de överhuvudtaget kollektivet?
Senast ändrad 2 juni 2013 01:00
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Ossian Vikman skrev:

Bästa förslaget tycker jag, med inriktning på resecentrum med etablering i omkring olskroken ner mot lisebergs station

Nationellt perspektiv och skandinaviskt så förloras tid på att tågen åker ner i leran, de skall upp och förbi.

En ny station betyder inte att all trafik skall ditt och byta eller att all trafik skall stanna?
Nya busslinjer, spårvagnsdragnigar, lite mer affärer som etablerar...

Bara för att man bygger nytt betyder inte att bättre, smartare lösningar kommer med tiden.

Ekonomiska perspektiv, billigare blir bättre, trafikverket skall ju också prioritera de bästa projekten först.
Kapacitet/hållbarhet/mervärden
Tidsperspektiv, kortare bättre, men också delmoment som kan utnyttjas efter hand.
Personliga nyttan, hur många byten, tid sparar person x och y. Tar de överhuvudtaget kollektivet? Vem vill köra bil i kö? har man tur halverar man eta.


Det är ju å andra sidan INTE så att tanken är att de långväga tågresorna ska ner i tunneln. Det är de lokala pendlingsresorna som ska ner i Göteborgsleran för att sprida ut pendlarna på starka kollektivtrafiksnoder närmre deras arbetsplatser. Långväga resande vill hamna i Brunnsparken, stans finansiella och politiska centrum. Vem vill hamna i en motorvägsöken? Då kan man ju lika gärna flyga.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Ossian Vikman skrev:

Bästa förslaget tycker jag, med inriktning på resecentrum med etablering i omkring olskroken ner mot lisebergs station

Nationellt perspektiv och skandinaviskt så förloras tid på att tågen åker ner i leran, de skall upp och förbi.

En ny station betyder inte att all trafik skall ditt och byta eller att all trafik skall stanna?
Nya busslinjer, spårvagnsdragnigar, lite mer affärer som etablerar...

Bara för att man bygger nytt betyder inte att bättre, smartare lösningar kommer med tiden.

Ekonomiska perspektiv, billigare blir bättre, trafikverket skall ju också prioritera de bästa projekten först.
Kapacitet/hållbarhet/mervärden
Tidsperspektiv, kortare bättre, men också delmoment som kan utnyttjas efter hand.
Personliga nyttan, hur många byten, tid sparar person x och y. Tar de överhuvudtaget kollektivet?


Tack för recension,
Min tanke är ( vilket även Johannes W nämner ) att behålla Gbg C för fjärrtågen. För pendeltågen tror jag däremot fokus ligger på att snabbt byta och komma vidare till arbete/studieplats. Då spelar inte stationens plats så stor roll, huvudsaken är att man har bra kommunikationer vidare. Det fixar man både vid Olskroken och Hjalmar B.

Möjligheten finns dock också ( i större perspektiv på sikt ) att ta genväg för genomgående tåg, t ex Kph-Oslo. Här får man förlänga perrong och se på hur den nya tunneln parallellt med Gårdatunneln kan trafikeras.
Det sparar tid både gentemot att gå in till Gbg C alt Västlänken.
Sida 11 av 11

 > Infrastruktur
Hisingslänken

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6721 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
20 Augusti 08:39 av Matthias H.
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert