Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur

Hisingslänken

Sida 9 av 11
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2
44 Inlägg
, Gick med: Januari 2013
Signatur: Hansson skrev:

Det blir klart mindre än 10minuters vinst och extremt usel lönsamhet på grund av begränsat resande eftersom banan inte passerar centrum och kan plocka upp resande. De som måste åka från centrum till Olskroken för att byta till denna linje förlorar 10-20minuter jämfört med Västlänken. nej, Olskroken är verkligen inte bra.

Men alla andra som inte åker från centrum, dvs majoriteten oavsett hur du försöker räkna...de får inga ökade tider, tvärtom.
Men det är väl tur för dig Hansson att ngn tyckte som du...

Nej, VL är verkligen inte bättre.
Vi andra kan ju få hålla på här och utveckla lite mer vettiga alternativ än de du gillar.
Jag noterar också att du inte svarar på mitt senaste inlägg med alla argumenten, S-bahn etc ovan. Fast jag kanske ska göra likadant, och bara svara på det jag gillar..
Aktivdemokrati2 Aktivdemokrati2 skrev:

Men alla andra som inte åker från centrum, dvs majoriteten oavsett hur du försöker räkna...de får inga ökade tider, tvärtom.
Men det är väl tur för dig Hansson att ngn tyckte som du...

Nej, VL är verkligen inte bättre.
Vi andra kan ju få hålla på här och utveckla lite mer vettiga alternativ än de du gillar.
Jag noterar också att du inte svarar på mitt senaste inlägg med alla argumenten, S-bahn etc ovan. Fast jag kanske ska göra likadant, och bara svara på det jag gillar..

Hur många menar du åker från Olskroken bangård? För det är väl minst sagt optimistiskt att tänka sig att någon ska promenera rakt över sexfilig motorväg och minst ett halvdussin spår för att komma till stationen. Det är väl förvisso teoretiskt möjligt om man hoppar över några staket, men... Resevolymerna som går in till Centralen däremot är redan idag är stora, så stora att den nuvarande centralstationen inte räcker till.
44 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Hur många menar du åker från Olskroken bangård? För det är väl minst sagt optimistiskt att tänka sig att någon ska promenera rakt över sexfilig motorväg och minst ett halvdussin spår för att komma till stationen. Det är väl förvisso teoretiskt möjligt om man hoppar över några staket, men... Resevolymerna som går in till Centralen däremot är redan idag är stora, så stora att den nuvarande centralstationen inte räcker till.

Kul...men min reflektion gick förstås ut på att de flesta kommer ngn annanstans ifrån än just centrum.
Centrumtrafiken har sina problem och det Hansson försvarar med en druckens envishet är ju ngt som inte löser centrumtrafiken med mer än att koncentrationen av byten vid gamla centralen sprids ut till några fler punkter.

Det kan ju se bra ut förstås för det är ett av de stora problem för all kollektivtrafik i Gbg, koncentrationen till ett par-tre torg där pendlarna får springa som skållade råttor till sina byten, men...

-om man istället flyttade centralens funktion till en mer funktionell plats, som ett modernt o ändamålsenligt resecentrum byggt för tidens krav, dvs Olskroken, så skulle man få samma effekt, genom att koncentrationen övergår i ngt positivt (en efffektiv bytesplats med maximalt antal möjliga färdriktningar med täta förbindelser) och istället kan resandeströmmarna öka ytterligare om det inte finns några begränsningar alls för pendeltågs trafik som är genomgående.
På köpet, eller för VL-pengarna iaf, kan man dessutom bygga en riktig användbar, ny länk, dvs en till Hisingen, på vilka många kan inpendla ifrån söder, öster och Alingsås, utan några byten alls.

Det var den skillnaden jag tänkte på..

För de som reser till o från centrum vill jag då satsa på en billigare men ändå bättre lösning än VL. En S-bahn Allelänk via Handels till Linne, med möjlighet till avgrening mot Järntorget.
Även denna ska ge möjlighet till genomgående pendeltågstrafik och tillsammans med HL på sikt faktiskt kunna ge Göteborg ngt som liknar herr Hanssons egna drömkarta för pendeltågslinjer.

Totalt tror jag inte allt detta behöver bli dyrare än VL.
Om man ska tala om i vilken riktning vi bör gå, så känns väl mitt paket lite större och aptitligare än VL...
1370 Inlägg

Kul...men min reflektion gick förstås ut på att de flesta kommer ngn annanstans ifrån än just centrum.
Centrumtrafiken har sina problem och det Hansson försvarar med en druckens envishet är ju ngt som inte löser centrumtrafiken med mer än att koncentrationen av byten vid gamla centralen sprids ut till några fler punkter.

Det kan ju se bra ut förstås för det är ett av de stora problem för all kollektivtrafik i Gbg, koncentrationen till ett par-tre torg där pendlarna får springa som skållade råttor till sina byten, men...

-om man istället flyttade centralens funktion till en mer funktionell plats, som ett modernt o ändamålsenligt resecentrum byggt för tidens krav, dvs Olskroken, så skulle man få samma effekt, genom att koncentrationen övergår i ngt positivt (en efffektiv bytesplats med maximalt antal möjliga färdriktningar med täta förbindelser) och istället kan resandeströmmarna öka ytterligare om det inte finns några begränsningar alls för pendeltågs trafik som är genomgående.
På köpet, eller för VL-pengarna iaf, kan man dessutom bygga en riktig användbar, ny länk, dvs en till Hisingen, på vilka många kan inpendla ifrån söder, öster och Alingsås, utan några byten alls.

Det var den skillnaden jag tänkte på..

För de som reser till o från centrum vill jag då satsa på en billigare men ändå bättre lösning än VL. En S-bahn Allelänk via Handels till Linne, med möjlighet till avgrening mot Järntorget.
Även denna ska ge möjlighet till genomgående pendeltågstrafik och tillsammans med HL på sikt faktiskt kunna ge Göteborg ngt som liknar herr Hanssons egna drömkarta för pendeltågslinjer.

Totalt tror jag inte allt detta behöver bli dyrare än VL.
Om man ska tala om i vilken riktning vi bör gå, så känns väl mitt paket lite större och aptitligare än VL...

Ja, hur många som skulle åka från Olskroken kan man verkligen fråga sig. Nej, Olskroken blir bara mer oaptitlig ju mer du pratar om den. Västlänken känns allt mer som en riktigt lysande lösning.
44 Inlägg
Ganska kul egentligen, vi dissar allt som ingen åker ifrån.
Tingstadstunneln hade inte haft en chans att bli byggd, inte Boråsbanan heller (vem åker från Borås?)

Senast ändrad 17 januari 2013 22:37
Johannes Westlund
626 Inlägg

Ganska kul egentligen, vi dissar allt som ingen åker ifrån.
Tingstadstunneln hade inte haft en chans att bli byggd, inte Boråsbanan heller (vem åker från Borås?)

Det är skillnad på att dissa förbindelser och att dissa stationer. Förbindelser som passerar platser dit ingen ska är inget konstigt. Stationer långt från närmsta stadsgata är däremot det. Som att bygga parkeringsplats istället för tingstadstunnel.
44 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Det är skillnad på att dissa förbindelser och att dissa stationer. Förbindelser som passerar platser dit ingen ska är inget konstigt. Stationer långt från närmsta stadsgata är däremot det. Som att bygga parkeringsplats istället för tingstadstunnel.

Nåja, med det resonemanget skulle alla flygplatser ligga i centrum...
Ibland får man helt enkelt kompromissa.
Kompromissen Göteborgs central har blivit mer än omodern och dysfunktionell för länge sen, det inser ju alla (som tänker efter lite).
Och ibland är det bästa att inte plåstra på en i grunden dålig lösning (som man gör i form av VL), utan det är bättre att tänka nytt (även om Olskroken ju är en gammal "slutlig" lösning som fortfarnade har samma poänger som från början), och göra ngt radikalt.

Det är ju det det handlar om här. Mkt få bilpendalre väljer helt enkelt att byta till kollektivt om det enda som fungerar bra är ett enda resmål, som de inte ens ska till idag, och andra mål kräver omständiga byten som innefattar spring över gator o torg och där man inte ens kan se om bytet man stressar till står kvar på stationen eller är försenat med 20 minuter.
Alltså krävs ett modernt(effektivt, rationellt) resecenter, och det är överordnat ev. möjligheter till direktresor till detta center.
Detta är klassisk teori i kollektivtrafikplanering och inget jag trodde vi behövde debattera i detta forum.

Senast ändrad 18 januari 2013 10:04
Sven R
529 Inlägg

Håller med dig i att koncentration huvudsakligen är något positivt, det glöms ibland bort när man pratar om situationen vid Centralen. Men detta är ju knappast något som talar för en utlokalisering till Olskroken. Hur många decennier och miljarder krävs för att vi ens ska få något som liknar koncentrationen (effektiviteten) som idag finns vid Gbg C? Och då kommer vårt nya infracentrum ändå att ligga i ett område som svårligen kan omvandlas till trevlig stadsmiljö så att vi får ta del av de dynamiska effekter som massa männsikor på en och samma plats ger. Stadspuls, storstadskänsla osv.

Det där får du nog utveckla lite. Hur ska tågen komma från Olskroken till Allén? Varför inte stanna på Centralen då då? Och när ska denna linje kunna tas i trafik?Ska det bli säckstationer på Linnéplatsen och Järntorget? Och hur ska man isåfall kunna få upp kapaciteten vilket ju är syftet med Västlänken.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg

Och hur många minuter tjänar man om man sitter kvar på samma pendeltåg mellan t.ex Borås och Torslanda, jfrt med idag? 40?

Hej Ad2!
Din signatur "aktiv" är synnerligen adekvat
tack också för lite support...
Och jo, man tjänar på att åka Hisingslänk fr Borås t Torslanda. Cirka 7 min rel FA eftersom man tar "genväg" och kommer direkt t Hj B där man t ex kan byta till duospårvagn på Hamnbana.
Med Västlänken tappar man däremot c:a 2 minuter rel FA eftersom man får längre väg till Centralen och fler stopp.
Se även:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/16890/UR_21_..
sid 41
jämför grå o grön stapel. TV menar att VL tappar 5 minuter, men jag är bussig och antar att VL har en ny bussplats lagom placerad vid Kruthusg som sparar 3.

/ Mikael
44 Inlägg
Sven Renquist skrev:

Håller med dig i att koncentration huvudsakligen är något positivt, det glöms ibland bort när man pratar om situationen vid Centralen. Men detta är ju knappast något som talar för en utlokalisering till Olskroken. Hur många decennier och miljarder krävs för att vi ens ska få något som liknar koncentrationen (effektiviteten) som idag finns vid Gbg C? Och då kommer vårt nya infracentrum ändå att ligga i ett område som svårligen kan omvandlas till trevlig stadsmiljö så att vi får ta del av de dynamiska effekter som massa männsikor på en och samma plats ger. Stadspuls, storstadskänsla osv.

En flytt av de mest förekommande bytena till Olskroken och alltså ett bygge av nytt rececenter där, är kaffepengar jfrt med t.ex. VL.
Dessutom skulle ju även Vl kräva i princip helt nytt resecenter eftersom nya stationslägen skapas i det fallet också.
Gällande storstadspuls o trevlighet kan mkt åstadkommas i Olskroken genom en samtidig överdäckning av E6 där. Resten kommer med tiden. Det var stora ängar omkring platsen där centralen byggdes en gång också.

Sven Renquist skrev:

Det där får du nog utveckla lite. Hur ska tågen komma från Olskroken till Allén? Varför inte stanna på Centralen då då? Och när ska denna linje kunna tas i trafik?Ska det bli säckstationer på Linnéplatsen och Järntorget? Och hur ska man isåfall kunna få upp kapaciteten vilket ju är syftet med Västlänken.

Pendeltågen ska gå via BG-viadukten ner till snabbspårvagnsspåret enligt Sterkys förslag till Allelänk. Han vill dra spårvagn i Allelänken, jag vill dra S-bahn. (Men det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra)
I andra änden i Linne ska givetvis förstås S-bahn fortsätta ut mot Frölunda, Askim, Särö (kungsbacka?). I en avgrening mot Järntorget kör man också S-bahn in i Stigberget o ner i en tunnel under älven där, sedan antingen mot Torslanda på Hamnbanan, eller mot Hjalmarbranting o ev Marieholmsbron o tillbaka, kanske mot Lerum.
Möjligheterna är oändliga, och hela konceptet är skalbart och utbyggbart efterhand som det krävs och ekonomin finns.
Skillnad det mot VL där vi bränner ett berg av pengar direkt och det tar decennier ändå att få ens någon enda linje i trafik.

Senast ändrad 18 januari 2013 15:02
44 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

Hej Ad2!
Din signatur "aktiv" är synnerligen adekvat
tack också för lite support...
Och jo, man tjänar på att åka Hisingslänk fr Borås t Torslanda. Cirka 7 min rel FA eftersom man tar "genväg" och kommer direkt t Hj B där man t ex kan byta till duospårvagn på Hamnbana.
Med Västlänken tappar man däremot c:a 2 minuter rel FA eftersom man får längre väg till Centralen och fler stopp.
Se även:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/16890/UR_21_..
sid 41
jämför grå o grön stapel. TV menar att VL tappar 5 minuter, men jag är bussig och antar att VL har en ny bussplats lagom placerad vid Kruthusg som sparar 3.

/ Mikael

Tack Mikael!
Man skulle kunna tjäna ännu mer om ett pendeltåg kunde gå hela vägen, utan byten till Torslanda!

Möjligheterna är oändliga, och hela konceptet är skalbart och utbyggbart efterhand som det krävs och ekonomin finns.
Skillnad det mot VL där vi bränner ett berg av pengar direkt och det tar decennier ändå att få ens någon enda linje i trafik.

Det låter jättebra. Men det måste väl finnas någon anledning till att Trafikverkets utredare inte har förespråkat detta? Det är ju ändå professionella fackexperter till skillnad mot oss amatörtyckare.

Spontant känns det som du underskattar hur mycket tid som krävs för att bygga nya järnvägar. Ett banbygge ut till Särö skulle garanterat ta över ett decennium att få igång p.g.a överklagandeprocesser och massa markinlösen. Det är iofs inget som gör idén sämre, jag förespråkar också en ny pendelbana ut dit i framtoiden som ansluter till VL.

Och varför använder du begreppet S-bahn istället för pendeltåg?
44 Inlägg
Sven Renquist skrev:

Det låter jättebra. Men det måste väl finnas någon anledning till att Trafikverkets utredare inte har förespråkat detta? Det är ju ändå professionella fackexperter till skillnad mot oss amatörtyckare.

Tack! Det har de inte...de fick order om att utreda alla alternativ som innefattar en tågtunnel via centralen, eftersom det viktigaste enligt beställarna (politikerna) är att få bort ordet "säckstation".
Och än så länge har inga vettiga argument mot att flytta pendeltrafiksknutpunkten bort från säckstationen istället, och vinna andra fördelar som man får med HL och en smart Allelänk framförts från proffsen. De är troligen belagda med munkavle, men om de hade avvikande uppfattning hade politikerna säkert bett dem att publicera dem, så fungerar ju politiken.

Sven Renquist skrev:

Spontant känns det som du underskattar hur mycket tid som krävs för att bygga nya järnvägar. Ett banbygge ut till Särö skulle garanterat ta över ett decennium att få igång p.g.a överklagandeprocesser och massa markinlösen. Det är iofs inget som gör idén sämre, jag förespråkar också en ny pendelbana ut dit i framtiden som ansluter till VL.

Och varför använder du begreppet S-bahn istället för pendeltåg?

S-bahn är väldigt mkt, och det vidgar vyerna lite grann att titta på denna artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/S-Bahn
Särskilt denna bild (den högra) tycker jag liknar vad en Allelänk kunde bli:

Vi kommer inom överskådlig tid inte att få ngt annat än en enda snabbtågslinje genom stan, knappast ngt nätverk (U-bahn), som Stockholm.
S-bahn är BÅDE pendeltåg ute på landet, OCH centrumbana, för att minimera byten.
Jag vill alltså både flytta den huvudsakliga bytespunkten till Olskroken från gamla centralen för att skapa en kompakt o rationell bytespunkt där både folk och fordon kan få plats, ala Bigerts HL, och för pengarna man sparar på att bygga HL istället för VL, snarast påbörja Allelänken och i första steget en anslutning från centralen via 3e tåg-viadukten (när den blir klar, innan det borde det väl gå att köra de spår söderifrån som finns in till centralen ala Sterkys Allelänk).
Tills en Säröbana är återuppbyggd kan S-bahn gå till Linne eller Marklandsgatan o vända åter till Borås eller K-backa via Olskroken.
Tror inte en bana till Särö skulle ta så lång tid heller, ett reservat finns väl, det har gått järnväg dit fram till 60-talet och det har inte byggts några fastigheter över reservatet iaf vad jag vet.
Andra sträckningar som iaf tidvis kan gå via Allelänken är förstås linjerna från Alingsås och Ale.

Senast ändrad 18 januari 2013 18:48
Johannes Westlund
626 Inlägg
Däcka över E6? Och vart ska den här berömda olskroksstationen ligga? Och vad vinner resenärerna på ett extra helt onödigt byte?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg

Tack! Det har de inte...de fick order om att utreda alla alternativ som innefattar en tågtunnel via centralen, eftersom det viktigaste enligt beställarna (politikerna) är att få bort ordet "säckstation".
Och än så länge har inga vettiga argument mot att flytta pendeltrafiksknutpunkten bort från säckstationen istället, och vinna andra fördelar som man får med HL och en smart Allelänk framförts från proffsen. De är troligen belagda med munkavle, men om de hade avvikande uppfattning hade politikerna säkert bett dem att publicera dem, så fungerar ju politiken.

S-bahn är väldigt mkt, och det vidgar vyerna lite grann att titta på denna artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/S-Bahn
Särskilt denna bild (den högra) tycker jag liknar vad en Allelänk kunde bli:

Vi kommer inom överskådlig tid inte att få ngt annat än en enda snabbtågslinje genom stan, knappast ngt nätverk (U-bahn), som Stockholm.
S-bahn är BÅDE pendeltåg ute på landet, OCH centrumbana, för att minimera byten.
Jag vill alltså både flytta den huvudsakliga bytespunkten till Olskroken från gamla centralen för att skapa en kompakt o rationell bytespunkt där både folk och fordon kan få plats, ala Bigerts HL, och för pengarna man sparar på att bygga HL istället för VL, snarast påbörja Allelänken och i första steget en anslutning från centralen via 3e tåg-viadukten (när den blir klar, innan det borde det väl gå att köra de spår söderifrån som finns in till centralen ala Sterkys Allelänk).
Tills en Säröbana är återuppbyggd kan S-bahn gå till Linne eller Marklandsgatan o vända åter till Borås eller K-backa via Olskroken.
Tror inte en bana till Särö skulle ta så lång tid heller, ett reservat finns väl, det har gått järnväg dit fram till 60-talet och det har inte byggts några fastigheter över reservatet iaf vad jag vet.
Andra sträckningar som iaf tidvis kan gå via Allelänken är förstås linjerna från Alingsås och Ale.

Varför en station i Olskroken inte kan komma på fråga är lätt att förstå. Det finns ingen stor målpunkt i närheten, resitiden mot centrum ökar kraftigt och skall man bygga upp en ny stor bytespunkt på den begränsade yta som finns när det redan finns en mycket stor och bra bytespunkt i centralen?

Att bygga upp ett ytterligare spårsystem som S-bahn som är skillt från spårvagn och pendeltåg leder bara till fler byten och förlängda restider.

Läser man din beskrivning av vad S-bahn har för funktion och hur den passar i Göteborg, inklusive bilden, så inser man att den rollen kan pendeltåget spela för Göteborg. Faktum är att vad du önskar dig av en S-bahn faktiskt täcks av min figur, se bild nedan!

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Med denna struktur så nås önskemålet utan extra byte till ett annat trafiksystem.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:46
44 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Däcka över E6? Och vart ska den här berömda olskroksstationen ligga? Och vad vinner resenärerna på ett extra helt onödigt byte?

Du har kanske inte läst Mikael Bigerts förslag till Hisingslänk?
Hursomhelst, vad han och jag menar med Olskroken är snarast Olskroken S, som skulle ligga där den gamla stationen Olskroken låg, så väl placerad.
Detta är på parkeringarna utefter Baursgatan, där den korsar Redbergsvägen.
Så har vi rett ut de en gång för alla.
Beroende på hur många spår som behövs och i hur många plan kan man utnyttja utrymmet en våning upp och breda ut stationen och ett resecentrum med buss. och spårvagnshållplatser ovanpå E6.

Ett extra byte vinner man sällan något på, men mitt förslag skulle ge resor utan byte för många av de som idag bilpendlar mot Hisingen idag från kringkommunerna (och de är många fler än de som kollektivpendlar in till centrum), och om man bygger min variant på Allelänken, vi kan börja kalla den S-Allelänken kanske, så kan det även ordnas direkttrafik till ett antal platser i centrum.

Senast ändrad 19 januari 2013 21:49
44 Inlägg

Varför en station i Olskroken inte kan komma på fråga är lätt att förstå. Det finns ingen stor målpunkt i närheten, resitiden mot centrum ökar kraftigt och skall man bygga upp en ny stor bytespunkt på den begränsade yta som finns när det redan finns en mycket stor och bra bytespunkt i centralen?

Grejen är ju den att om man får en genomgående trafik med S-bahn, så kan väldigt många slippa byten. Var en ny central byggs minskar då kraftigt i betydelse.
För de byten som ändå måste ske är det viktigt att de kan ske snabbt och rationellt på en överskådlig plats där man snabbt kan se vart man ska och om/när bytet kommer att avgå och att man då snabbt kan ta sig dit.
Den nuvarande Centralen/Drottningtorget/Brunnsparken/NE-platsen (bara alla namnen indikerar ju att ngt är fel) erbjuder inte detta, det är verkligen lätt att förstå.
Det enda dessa platser erbjuder är att de är ca en km närmare Avenyn än Olskroken S.
Inte speciellt många har Centralen/Drottningtorget/Brunnsparken/NE-platsen som målpunkt, de som bara måste byta där är i förkrossande majoritet, och jag vill förbättra för dem i första hand.
I Olskroken S skulle bytena gå snabbare och fordonen skulle få mindre trängsel, på köpet är redan idag genomgående pendeltågstrafik, och fjärrtrafik möjlig i Olskroken S.
En stor del att säckstationens problem trollas bort om man flyttar det som kan flyttas till Olskroken S.
Gamla centralen kan då minskas i omfattning till kanske hälften och värdefull mark kan istället exploateras för byggnation.

Om man sedan dessutom bygger S-Allelänken via Spängkullsgatan kunde till en början en rad pendeltåg gå till Linne, Marklandsgatan eller tom Frölunda.

I steg 2 bygger man en Säröbana med möjlig förlänging söderut/österut.

Steg 3 är en avgrening via Järntorget mot en tunnel under älven i Stigberget.
Då kan man via Eriksberg-Lindholmen bygga en S-bahn som ansluter de övriga i Brunnsbo vidare runt via Marieholm.

Att bygga upp ett ytterligare spårsystem som S-bahn som är skillt från spårvagn och pendeltåg leder bara till fler byten och förlängda restider.

Läser man din beskrivning av vad S-bahn har för funktion och hur den passar i Göteborg, inklusive bilden, så inser man att den rollen kan pendeltåget spela för Göteborg. Faktum är att vad du önskar dig av en S-bahn faktiskt täcks av min figur, se bild nedan!

Med denna struktur så nås önskemålet utan extra byte till ett annat trafiksystem.

Ja, den stora skillnaden är bara att jag vill realisera den med en S-alle-länk, du med VL.
Så hur vill du då ha det med din karta, ska det vara blandad trafik eller inte på den?
Jag är öppen för bådadera, det är ett fåtal hållplatser som skulle bli blandade, Polhemsplatsen, Alle'n, Haga, Handels och Linne'.
Men om det blir för tät trafik är det inget som hindrar att nuvarande spårvagnstrafik fortsätter gå parallellt istället, antalet linjer t.ex till Frölunda kan reduceras och minska trängseln.

Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg

Grejen är ju den att om man får en genomgående trafik med S-bahn, så kan väldigt många slippa byten. Var en ny central byggs minskar då kraftigt i betydelse.
För de byten som ändå måste ske är det viktigt att de kan ske snabbt och rationellt på en överskådlig plats där man snabbt kan se vart man ska och om/när bytet kommer att avgå och att man då snabbt kan ta sig dit.
Den nuvarande Centralen/Drottningtorget/Brunnsparken/NE-platsen (bara alla namnen indikerar ju att ngt är fel) erbjuder inte detta, det är verkligen lätt att förstå.
Det enda dessa platser erbjuder är att de är ca en km närmare Avenyn än Olskroken S.
Inte speciellt många har Centralen/Drottningtorget/Brunnsparken/NE-platsen som målpunkt, de som bara måste byta där är i förkrossande majoritet, och jag vill förbättra för dem i första hand.
I Olskroken S skulle bytena gå snabbare och fordonen skulle få mindre trängsel, på köpet är redan idag genomgående pendeltågstrafik, och fjärrtrafik möjlig i Olskroken S.
En stor del att säckstationens problem trollas bort om man flyttar det som kan flyttas till Olskroken S.
Gamla centralen kan då minskas i omfattning till kanske hälften och värdefull mark kan istället exploateras för byggnation.

Om man sedan dessutom bygger S-Allelänken via Spängkullsgatan kunde till en början en rad pendeltåg gå till Linne, Marklandsgatan eller tom Frölunda.

I steg 2 bygger man en Säröbana med möjlig förlänging söderut/österut.

Steg 3 är en avgrening via Järntorget mot en tunnel under älven i Stigberget.
Då kan man via Eriksberg-Lindholmen bygga en S-bahn som ansluter de övriga i Brunnsbo vidare runt via Marieholm.

Ja, den stora skillnaden är bara att jag vill realisera den med en S-alle-länk, du med VL.
Så hur vill du då ha det med din karta, ska det vara blandad trafik eller inte på den?
Jag är öppen för bådadera, det är ett fåtal hållplatser som skulle bli blandade, Polhemsplatsen, Alle'n, Haga, Handels och Linne'.
Men om det blir för tät trafik är det inget som hindrar att nuvarande spårvagnstrafik fortsätter gå parallellt istället, antalet linjer t.ex till Frölunda kan reduceras och minska trängseln.

Genomgående spår och fler stationer får du med pendeltåg och Västlänken. S-bahn stavas "pendeltåg" på svenska.
Johannes Westlund
626 Inlägg

Du har kanske inte läst Mikael Bigerts förslag till Hisingslänk?
Hursomhelst, vad han och jag menar med Olskroken är snarast Olskroken S, som skulle ligga där den gamla stationen Olskroken låg, så väl placerad.
Detta är på parkeringarna utefter Baursgatan, där den korsar Redbergsvägen.
Så har vi rett ut de en gång för alla.
Beroende på hur många spår som behövs och i hur många plan kan man utnyttja utrymmet en våning upp och breda ut stationen och ett resecentrum med buss. och spårvagnshållplatser ovanpå E6.

Ett extra byte vinner man sällan något på, men mitt förslag skulle ge resor utan byte för många av de som idag bilpendlar mot Hisingen idag från kringkommunerna (och de är många fler än de som kollektivpendlar in till centrum), och om man bygger min variant på Allelänken, vi kan börja kalla den S-Allelänken kanske, så kan det även ordnas direkttrafik till ett antal platser i centrum.

Då förstår jag äntligen vart stationen ska hamna. Det är oerhört tight om plats, och lite för långt från dagens spårvägshållplatser. Stationen integrerar helt enkelt inte självklart i lokala kollektivtrafiken, vilket är olöst. En omdesign kan vara kostsam, eller ska vi köra Göteborgs-klassikern med ännu fler bussar?

Lösningen innebär att man droppar Centralen för pendeln och kritik mot förslaget har varit att det inte finns någon lösning för pendlingsvolymerna in till centrum. Det finns inte heller någon lösning för hur både intensiv godstrafik och än mer intensiv pendlingstrafik ska kunna samexistera. Exempelvis ser det oerhört trångt ut att knö in ytterligare genomfartsspår genom godsbangården. Går det rent fysiskt att öka kapaciteten, får flera spår plats, att rymma både pendeln och godstrafiken?

Det mest intressanta tycker jag är det ser ut som om Hisingspendlarna får det sämre eftersom pendelstationerna hamnar ganska dumt till. Volvo-folk får byta till stadsbanan hur som hur och Lindholmen-folk hamnar i utkanten av området istället för mitt i vilket innebär en längre promenad för de flesta.

Alla andra pendlare får det som sagt sämre. Hur man når centralen är som sagt en gåta. Lisebergs-stationen innebär en längre promenad till korsvägen än korsvägen-stationen. Vi får inte heller en station Haga som kan hjälpa till att sprida belastningen på lokala kollektivtrafiksnätet. De som ska till "andra sidan" brunnsparken slipper bidra till trängseln i den flaskhalsen.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Stadsbana XL version 1.0 samt linjenätet för spårvägen sammanfaller båda vid centralstationen. Det innebär vad jag kan förstå att samtliga måste passera centralstation oavsett varifrån de startar eller vart de skall resa. Det blir en oerhörd massa byten vid centralstation. En ytterligare station vid Olskroken tillsammans med lite ändringar i befintligt spårvägsnät så att fler linjer passerar Olskroken skulle tillföra en effektiv bytespunkt. Kanske blir det därmed lättare att pendla bostaden-arbetet för flertalet resenärer? Om man slopar Västlänken finns pengar till omfattande förbättring av spårvägsnätet. Allelänken kan gå ända till den nya Olskroksstationen, samt får vi pengar till en spårförbindelse över älven till Lindholmen som fortsätter på Hisingsidan till Hjalmar Brantingsplatsen-Gamlestaden. Då har vi en ringlinje!
Sida 9 av 11

> Infrastruktur
Hisingslänken

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6722 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
20 Augusti 08:39 av Matthias H.
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert