Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Korsvägen-Hisingen, en alternativ Västlänk.

Sida 3 av 4
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Signatur: Hansson skrev:


Det blir nog inga större skillnader mellan detta alternativ och Västlänken, avsende byten. Inte om man skall få upp effektiviteten och minska riskerna för passagerarna.


Den väsentliga skillnaden blir väl att pendelresenärerna som kommer norrifrån och har målpunkt Hisingen, "Nya centrum", kommer dit direkt. Speciellt med en pendellinje på hamnbanan.

Vore det i övrigt inte värt för en älvtunneln till HK-länken att ta omvägen via centralen bara för att nå den punkten? Hur tänker du?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:



Ja där någonstans mellan operan o casinot, menar vi samma eller? eller ända nere vid skeppsbron/elverket någonstans?


Ja, mellan operan/casinot. Ansluter Västlänken ca. i höjd med residenset, nordlig bana mot Backaplan. Det finns bara en skiss på att det är möjligt. Längre har man inte kommit och kommer väl knappast förrän Västlänken är klar.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Sven Renquist skrev:



Har tunnelbanan i Stockholm det? Det har jag aldrig tänkt på. Varför egentligen? Är det för förortsstationer som ligger i markplan?


Det kan jag i alla fall bekräfta, de har dörrar på bägge sidor om vagnen. De stannar och öppnar dörarna lite hipp som happ vad det verkar beroende på vad som råkar vara lämpligt på just den stationen och lösningen. Kanske är det det som gör mig så förvirrad? Att man aldrig riktigt vet vilken dörrsida som öppnas och i vilken riktning vagnen då går.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Signatur: Hansson skrev:



Ja, mellan operan/casinot. Ansluter Västlänken ca. i höjd med residenset, nordlig bana mot Backaplan. Det finns bara en skiss på att det är möjligt. Längre har man inte kommit och kommer väl knappast förrän Västlänken är klar.


Om de får en möjlighet att också svänga österut (kanske t.o.m. punktera säcken) så hade det ju varit tjusigt, och dyrt.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:



Den väsentliga skillnaden blir väl att pendelresenärerna som kommer norrifrån och har målpunkt Hisingen, "Nya centrum", kommer dit direkt. Speciellt med en pendellinje på hamnbanan.

Vore det i övrigt inte värt för en älvtunneln till HK-länken att ta omvägen via centralen bara för att nå den punkten? Hur tänker du?


Det var inte de skillnaderna jag tänkte på utan omstigning mellan pendeltåg och lokaltrafiken i de olika varianterna.

Vad gäller VL/HK och anslutning till Hisingen så anser jag att de problemen överdrivs i debatten. Med VL/HK så passerar samtliga pendeltåg genom samma tunnel och erbjuder därmed bytespunkter från samma stationer mellan samtliga tåg och lokaltrafik. Det till skillnad från detta alternativ. Från Centralen/VL så tar man rulltrappan upp och tar spårvagnen över Hisingsbron mot Backaplan och övriga Hisingen, snabbt och effektivt från samtliga tåg. Vad är det för fel med den lösningen?
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Signatur: Hansson skrev:



Det var inte de skillnaderna jag tänkte på utan omstigning mellan pendeltåg och lokaltrafiken i de olika varianterna.

Vad gäller VL/HK och anslutning till Hisingen så anser jag att de problemen överdrivs i debatten. Med VL/HK så passerar samtliga pendeltåg genom samma tunnel och erbjuder därmed bytespunkter från samma stationer mellan samtliga tåg och lokaltrafik. Det till skillnad från detta alternativ. Från Centralen/VL så tar man rulltrappan upp och tar spårvagnen över Hisingsbron mot Backaplan och övriga Hisingen, snabbt och effektivt från samtliga tåg. Vad är det för fel med den lösningen?


Spontant känner jag att det är lite snålt och oambitiöst att ignorera eller göra en så vag koppling till Hisingen som har någon slags enorm outnyttjad potential för staden. Sedan blir det kanske en ok koppling från "VL-HK-C" över bron till en början. Men då blir det ännu högre tryck på Hisingsbron som lär gå i kapacitetstaket så fort den är klar. Och inte planerar man fler broar, k-trafik-tunnlar eller liknande heller som hade kunnat underlätta. Hisingens tillväxtpotential blir totalt försummad. Blir det inte A så B eller C då! Inte Q?!
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
E K skrev:


Visst får man räkna med vissa missnöjesyttringar när sådana förändringar görs, men det gör inte förändringarna mindre nödvändiga. Status quo är inte ett alternativ när vi framöver kommer att se en stor ökning i antalet resande på aktuella linjer, som redan idag har nått eller är nära att nå sina kapacitetstak. Nya lokalbusslinjer kan vara ett sätt att kompensera för ett minskat antal hållplatser.

Jag får huvudvärk när jag tänker på situationen i Göteborgs lokaltrafik om 5-10 år. Stopp, förseningar och överfulla spårvagnar blir bara förnamnen. Det finns knappt några nya spår planerade överhuvudtaget, och de idag högst belastade spårsträckorna klarar i princip inte av ett större antal vagnar än dagens.

Men Göteborg är inte den enda storstad som har behövt uppgradera delar av spårvägs- och premetronät till stadsbana/tunnelbana. Både Olsos och Stockholms tunnelbanesystem har tillkommit genom sådana stegvis uppgraderingar. Givetvis uppstår komplikationer under utbyggnaden, men uppgradering är sannolikt ändå det bästa alternativet för att uppnå nödvändig kapacitet.


Därtill kommer den huvudvärk som lär slå till inom kommande decennier rörande fossilbränslepriser och oljeexportörer som helt enkelt slutar att exportera. Har vi då inte inlett kollektivtrafikexpansionen för stadens produktiva befolkning i bilberoende förorter så bäddar vi för en svårhanterlig problematik.
Förstår du nu hur jag tänker när jag vill prioritera områden i vår utspridda stad dit det i dagsläget inte leder några som helst spår?

Jag antar dock att dina farhågor är riktiga. Om vi i så fall skulle börja med konversion av förortsbanor istället och bara i andra hand eventuellt anlägga helt nya stadsbanor (hade ändå bara tänkt mig ett kors eller kanske sexuddig stjärna - kapitalet kommer inte att räcka till mer), vilka sträckningar skulle du i så fall börja med? Angered-Tynnered? Vill du konvertera samtliga eller bara några och i så fall vilka? Man kanske borde sitta ner och tänka igenom en planering som tar premetrokonversion som utgångspunkt?

Är i och för sig lite off topic för just den här tråden.
Senast ändrad 20 september 2012 13:52
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Signatur: Hansson skrev:


Vad gäller VL/HK och anslutning till Hisingen så anser jag att de problemen överdrivs i debatten. Med VL/HK så passerar samtliga pendeltåg genom samma tunnel och erbjuder därmed bytespunkter från samma stationer mellan samtliga tåg och lokaltrafik. Det till skillnad från detta alternativ. Från Centralen/VL så tar man rulltrappan upp och tar spårvagnen över Hisingsbron mot Backaplan och övriga Hisingen, snabbt och effektivt från samtliga tåg. Vad är det för fel med den lösningen?


Det möjligt att svårigheten överdrivits för själva bytet till stadstrafik på Centralen/VL[HK]. Om spårvägs (eller buss) hållplats läggs rakt ovanför är det ju som du säger bara en rulltrappa eller hiss upp.

Men då har vi fortfarande i princip samma stadstrafik som idag över älven. Till exempel är väl den nya GötaÄlvbron bara ett utbyte, och ingen uppgradering kapacitetsmässigt från idag. Dvs ingen planskild spårtrafik (t ex Stadsbana/Metro) som många efterfrågar i den här stan, inte minst i snittet Centralen - "centrala Hisingen".
Och med en spårvägshållplats rakt ovanför station Centralen/VL[HK] så blir det ytterligare en hållplats i spårvägsnätet, dvs ytterligare försinkning av resor som passerar detta snitt.
Senast ändrad 20 september 2012 21:12
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Sven Renquist skrev:



Det mest logiska är att spåren läggs ovanpå varann, planskilt. Din modell innebär att dörrar på både höger och vänster sida av tåget öppnar antar jag? Krångligt för folk att hålla reda på vilken sida som gäller. Det skulle också innebära att vissa byten kräver två rulltrappor istället för bara en i en planskild variant. För folk som promenerar på spåren är inte acceptabelt.


Nej men ett pendeltåg kan knappast öppnas åt båda sidor, eftersom det vanligen är ett mötande pendeltågsspår på en sida.
Men det är inget problem att alla resenärer får gå av på en sida (vilket är standard idag, fast utgångsmöjlighet på båda sidor hade förstås varit en fördel), oavsett om de "har tur" och ska med stadsbanans linje som ligger några steg över plattformen (inga trappor), eller om de ska med stadsbanas andra riktning och får gå trappor från plattformen över till aktuell stadsbanestation.

Som tidigare sagt, en lösning även för stadsbanans andra riktning är att ha likadan hållplatslösning som nuvarande spårvägar, dvs möjlighet att som gående korsa banans plan.I det fallet blir det bara en av byteskombinationerna som behöver trappor; den till/från pendeltågets andra riktning (som inte har gemensam plattform med stadsbanan).
Senast ändrad 20 september 2012 21:32
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Signatur: Hansson skrev:



Synd att inte Alingsåstågen går på pendeltågstunneln. Det minskar lönsamhet och nytta kraftigt för den.


Nix, som helhet fås restidsvinster i nästan dubbelt så många fall som i Haga-Korsvägen. Just sträckan från Alingsås/Lerum får några minuters förluster jämfört med Haga-Korsvägen (några kombinationer ger "Korsvägen-Hisingen" vinst, däremot främst mot Haga går den som förväntat med förlust).
Men tittar vi på alla kombinationer av pendeltågslinjer och berörda målpunkter, så ger alltså "Korsvägen-Hisingen" tveklöst mest besparad restid. Nyttan är klart större än för Haga-Korsvägen, vågar jag påstå.

För fler detaljer, se sida 11 i presentationen på denna tråds förta sida.

Detta baseras alltså på dagens stadstrafik. Med till exempel en Allélänk i tillägg till "Korsvägen-Hisingen", så ges ännu mer tidsvinster för detta alternativ. Då blir även resan från Lerum till Järntorget klart snabbare än "Korsvägen-Hisingen". Med Allélänk även för "Haga-Korsvägen" blir båda västlänksalternativ lika snabba för sträckan Lerum-Järntorget.
Senast ändrad 21 september 2012 22:16
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
[QUOTE=Hans Jörgensen]

Det möjligt att svårigheten överdrivits för själva bytet till stadstrafik på Centralen/VL[HK]. Om spårvägs (eller buss) hållplats läggs rakt ovanför är det ju som du säger bara en rulltrappa eller hiss upp.

Men då har vi fortfarande i princip samma stadstrafik som idag över älven. Till exempel är väl den nya GötaÄlvbron bara ett utbyte, och ingen uppgradering kapacitetsmässigt från idag. Dvs ingen planskild spårtrafik (t ex Stadsbana/Metro) som många efterfrågar i den här stan, inte minst i snittet Centralen - "centrala Hisingen".
Och med en spårvägshållplats rakt ovanför station Centralen/VL[HK] så blir det ytterligare en hållplats i spårvägsnätet, dvs ytterligare försinkning av resor som passerar detta snitt. [/QUOTE]

Det är riktigt. Det blir möjligen något bättre än idag genom att Centralen/VL[HK] sannolikt får just en rulltrappa direkt upp till spårvagnshållplatsen. Har inte sett några sådana detaljer än. Antagligen är de inte färdiga än eftersom projekteringen av Västlänken pågår för fullt. Det är en fråga som Yimby och intresserade medborgare kan driva.
Senast ändrad 24 september 2012 21:30
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Mikael Bigert skrev:

Du borde gå vidare och prediktera antalet resande. Min känsla är att vi kan få en bit högre antal än Västlänken/HK. ( med liten reservation för hur bra läget är för Frihamnen ).
Mikael


Först, station Frihamnen. Den skulle hamna mitt i ett av huvudstråken för dagens stadstrafik, alltså stråket över GötaÄlvbron. Där passerar 4 spårvägslinjer, 5 stadsbusslinjer (inkl. 2 stombussar) och 2 exptressbusslinjer (bussarna stannar dock inte på hållplats Frihamnen idag).
Stationen skulle hamna ca 400 meter från Hjalmar Brantinsplatsen där ännu fler "lokala" Hisingsbussar går. Som bytesavstånd är det möjligen för långt, men den ligger bara en hållplats från Frihamnen med den täta stadstrafiken som stanna på båda ställen. Alternativt kan tänkas att några av dessa "lokala" bussar kan ta sväng om station Frihamnen.

Vidare ligger en stor potential i en framtida Stadsbana som också skulle gå i detta snitt. Som jag föreslagit läggs då den planskilda spårtrafiken i samma tunnelstråk som pendeltåget, och de båda får en underjordisk hållplats/station på Frihamnen.



Angående att prediktera antalet resande: Har inte gjort något detaljerat försök, men ett förenklat antagande kan vara att station Frihamnen och station Heden tillsammans överträffar station Haga för antalet pendeltågsresenärer som har dessa som antingen bytespunkt eller slutpunkt. Riktigt så enkelt är det förstås inte eftersom Frihamnen skulle ta över en del av Centralen som bytespunkt för stadstrafiken till olika delar av Hisingen. Jag har inga siffror på det, men jag antar att en stor del av de som idag kommer till Centralen med pendeltåg gör ett byte med stadstrafiken till Hisingen. Det bytet skulle då jämföras med de tågpendlare som kommer till Centralen och gör byte med destination Haga eller området väster/söder därom.
Station Heden [Korsvägen-Hisingen] skulle också kunna ta hand om en del av de tågpendlare som skulle ha Hagakyrkan [Haga-Korsvägen] som avgångsstation, eftersom dessa överlappar varandra öster om Hagakyrkan.

Vidare (som du nämner); potentialen att överföra från biltrafik, gör det än mer komplext att försöka prediktera antalet resande, men min gissning är att det finns större potential att överföra bilpendling till tågpendling för pendlare som ska till olika puntker på Hisingen, jämfört med de som ska till olika punkter nära Hagakyrkan eller till staden väster och söder därom. Som du säger är dagens innerstad redan välförsörjd med kollektivtrafik, medan de stora förbättringarna i restider kan göras för kollektivtrafik mellan destinationer utanför nuvarande innerstad (dvs en stor del av Hisingen, där också en stor del arbetsplatser råkar finnas som sannolikt har högre bilpendling jämfört med cenrala stadens arbetsplatser).
Senast ändrad 23 september 2012 10:11
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
För att kommentera något om nyttan:

"nyttan" så som jag uppfattar det = antalet (pendel)resenärer x deras tidsbesparing.

Antag först att Korsvägen-Hisingen och Haga-Korsvägen har lika många resenärer med en slutstation (inkl. de som gör byten därifrån till stadstrafik) i respektive alternativ (dvs. vi antar att stationer Heden+Frihamnen har lika många avgångspendlare som station Hagakyrkan).

Då återstår att jämföra restidsvinster i respektive alternativ, och där har jag visat att stationer Frihamnen och Heden tillsammans ger ~dubbelt så stora tidsvinster som station Hagakyrkans tidsvinster.

Baserat på detta förenklade resonemanget kan nyttan sägas vara ~dubbelt så stor för Korsvägen-Hisingen som för Haga-Korsvägen.
Senast ändrad 23 september 2012 10:47
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hans,
Fortsatt bra jobb. ( kort inlägg av utrymmesskäl )
Din övergripande analys tycker jag verkar stämma. Tidsvinsterna ökas rejält relativt Västlänken, huvudsakligen av tre anledningar:
1. Du kommer "direkt" till Hisingen
2. Stn Centralen får mer strategiskt läge, inte 300 m norr om dagens Central
3. Du slipper omvägen runt Haga
Enda nackdelen är:
1. Längre tider till Haga med omnejd

Förmågan att attrahera nya resande gissar jag ligger i storleksordningen ( rel VL ):
+ 10000 ( Direkt till Hisingen )
- 5000 ( Ingen Hagastn )
+ 1000 ( bättre läge Centralen )
+ 1000 ( kortare genomresor )
Summa = +7000 resor ( rel VL )

=> Nyttan ökar märkbart med Hisingen/Korsv jämfört m VL.

Mikael
Erik Strömberg
5 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2012
Hur ser det ut för detta förslag?

Tycker själv att det känns så enkelt och självklart.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Strömberg skrev:

Hur ser det ut för detta förslag?

Tycker själv att det känns så enkelt och självklart.


Det blir inget med det. Västlänken är det alternativ som är beslutat sedan länge och just nu projekteras för fullt.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej igen!

Sedan 1987 ( när poltikerna första gången tyckte att vi måste ha tågtunnel ) har trafikflödena förändrats:
Citysnittets trafik har minskat rejält från 95000 till 55000 bilar om dygnet.
Älvsnittet har ökat från 190 000 till 230 000.
http://www.agarradet.se/upload/Regionkanslierna/r..
En pendellösning som inte tar med Hisingen från början missar detta viktiga faktum.

/ Mikael
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Hej igen!

Sedan 1987 ( när poltikerna första gången tyckte att vi måste ha tågtunnel ) har trafikflödena förändrats:
Citysnittets trafik har minskat rejält från 95000 till 55000 bilar om dygnet.
Älvsnittet har ökat från 190 000 till 230 000.
http://www.agarradet.se/upload/Regionkanslierna/r..
En pendellösning som inte tar med Hisingen från början missar detta viktiga faktum.

/ Mikael


Ja, det är riktigt; Sedan 1987 så har trafikflödet kraftigt förändrats! Det har blivit värre, mycket värre!

Då fanns det inte dessa ständiga köer på lederna som finns idag.
Då användes inte pendeltågen på alla banor. Nu så går samtliga tåg fulla.

Sett i backspegeln så är det förfärligt synd att de inte började bygga Västlänken under tidigt 90-tal för då hade den varit i trafik idag! Den är extremt behövlig och efterlängtad.
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
"Restidsstudien" har utvecklats en del sen förra publiceringen här.
Bland annat lagt till jämförelse med ett noll-alternativ som är restiderna med dagens trafiksystem.

Uppdaterade sidor:


Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.




Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.




Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Senast ändrad 27 januari 2013 19:46
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Det verkar vara lämpligt att skicka vidare Bigerts och Jörgensens idéer till GP eller andra media som är intresserade av att publicera. Även om inte Yimby ställer sig bakom förslaget så bör inte diskussionen tystna. Kanske kan Bigert-Jörgensen som privatpersoner skicka materialet till pressen?
Sida 3 av 4

 > Infrastruktur
Korsvägen-Hisingen, en alternativ Västlänk.

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6721 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
20 Augusti 08:39 av Matthias H.
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert