Utskrift från gbg.yimby.se
....

Tips på förtätningsprojekt som har förbättrat områden, även från boendes perspektiv.

Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Jag tänkte skriva kandidatarbete om hur förtätning kan gynna enskilda intressen och håller på att leta runt efter förtätningsprojekt som jag kan använda som exempel.
Någon som har tips på projekt som kan vara intressanta? Jag har redan hittat en del användbart men är säker på att det finns många fler.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Tureberg, Sollentuna. Man har gjort om en trafikled till stadsgata och byggt kvartershus intill (Sollentunavägen).

Fler bostäder. Mer service. Mindre barriärer. De flesta utom trafikledsnördarna är glada över det.
Jag är inte helt förtjust i Sollentuna C, man har byggt en jättegalleria som kommer att försvåra all utveckling till blandstad.

Upplands Väsby är då mer stadsmässigt, även om det snarare är småstad man har eftersträvat hittills. Men det kan vara naturligt med det läget.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Jag tycket att Sollentuna/Tureberg blev ganska bra. (lite flyttkedja där också?)

Annars tycker jag att Friends Arena är ett bra/intressant projekt.
Massor av nya lägenheter i Råcksta (minst 1400st?).
http://www.vallingbyparkstad.se/nyheter/vallingby..

Nytt "centrum" i Solna med ca 700 lägenheter och nya kontor, där gamla fotbollen låg.

http://www.visioexploatering.se/sv/Nytt-omrade/

Plus 3000st?, (minst i alla fall 1100st) nya bostäder, väldigt många affärer, stort hotell, stor Arena som kan ha blandat innehåll och massor av kontors m2 på ett litet nästan oanvänt område.

Det startade med att de bygger bort och förtätar här.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Det blir/blev en en stor flyttningskedja.

Kanske inte blandstad med mjölkbodar, dock.

Det är inte klart än och om det blir bättre ur de boendes perspektiv vet jag inte.

AIK är arga.
Senast ändrad 24 mars 2013 22:00
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Genom att enbart ta fram storskaliga detaljplaner för byggen med hundratals lägenheter stängs mindre fastighetsägare ute från nyproduktionen. De stora projekten är övermäktiga för mindre aktörer. Det anser föreningen Fastam, bestående av ett tjugotal mindre fastighetsägare i Stockholmsområdet.
"De fem sex stora byggbolagen tar allt som kommer ut. De är dessutom inte särskilt intresserade av att bygga hyresrätter utan bygger hellre bostadsrätter som de snabbt säljer", säger Peter Mandel, vd för Mandel Fastigheter, till Dagens industri. Kommunerna behöver upphandlingskompetens för att pengar inte ska hamna hos byggbolagen. Nu får bolagen en markanvisning och tar därmed alla värden”, säger fastighetsanalytikern David Dahlgren till Dagens Samhälle.
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Det får gärna vara andra ställen än i Stockholm också. Det byggs ju på många ställen i Sverige men tyvärr har jag dålig koll på specifika projekt som finns. Ska kolla med Malmö Stadsbyggnadskontor vad dom har haft för sig.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Den här är ganska bra. Den är från Västerås och rätt så okänd tror jag fast den är ganska stor.
http://www.vasteras.se/Tvarsnittsdokument/Byggnad..
http://www.hitta.se/karta?ref=start#var=%C3%B6ste.. (zooma ut 2 gånger för bra bild).

Det handlar om ett område som har använts som båt förvarnig på vintern och nästan inget på sommaren, nu ska båtförvaringen flytta till andra sidan sjön. Planen innehåller en del av Sveriges största småbåtshamn (kanske småbåtsinsjöhamn). Ett väldigt stort nytt äventyrsbad som byggs nu och massor av bostäder. Ett äventyrsbad behövs för att det inte finns något sådant nu och folket/barnen åker gärna till Örebro och badar, snart kommer fler att stanna kvar och dessutom kan man nog locka till sig några turister vilket Västerås är dåliga på idag.

Jag tror att det kommer att bli bättre för de boende för att området ligger ganska nära centrum och tågstationen. Det finns också bebyggelse runt om hela planen (förutom på den sidan som sjön ligger på) så det är en förtätning. Exempelvis ligger Viksängscentrum (pluttcentrum med mini bibliotek, vårdcentral, Ica nära och en pizzeria med alkoholtillstånd) alldeles norr om området och kan få lite fler kunder. Dessutom har de byggt en ny ganska stor coop precis i närheten och en Max hamburger restaurang.

Området kommer nog inte att få så mycket affärer, men det finns några restauranger och ett dagis, någon ny skola ska också byggas i området. En del mindre företag runt omkring planen finns också.

Men det bästa ur ett boendesperspektiv blir närheten till sjön (folk tycker om vatten) och Västerås har nästan inte haft något flerfamiljshus i närheten av sjön innan detta området började byggas.
En annan sak som är väldigt bra är att det blir cirka 2800 nya bostäder och det är väldigt mycket för Västerås och kommer att räcka ganska många år frammåt och göra staden tätare och mindre sprawlig jämfört med att man hade byggt husen i utkanten av stan (tätorten).

Det finns nog en del att klaga på exempelvis så är det nya området ganska dåligt ihopsatt med centrum och mellan Viksäng och området finns det en skog (fylld med myror) som ska kallas Mälarparken. Alltså dåligt ihopsatt med omkringligande bebyggelse.
Nästan riktiga kvarter.
Väldigt storskaligt men det är några olika byggbolag i alla fall.
Troligtvis inte topparkitektur.
Mer. (?)

Här http://www.vasteras.se/Tvarsnittsdokument/Byggnad..finns översiktsplanen. Nästan sist i den finns det en bra bild på hur området såg ut innan det började byggas bostäder där.

Det finns ganska mycket att läsa på om området och cirka en fjärde del (?) är redan byggt men det är i alla fall värt att snabbkolla lite och veta om området .

Ett annat rätt så intressant stort område är Ön i Umeå men det orkar jag inte skriva om nu.
Senast ändrad 3 april 2013 14:46

Tips på förtätningsprojekt som har förbättrat områden, även från boendes perspektiv.

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.