Inspirerad av alla andra Lindhageninspirerade här på forumet så känner jag att det är dags för Uppsala. På min
blogg och i en debattartikel
här så har jag propagerat för en stadsplan för Södra Uppsala. Så här långt har jag kommit hittills, kommentera gärna! Behöver lite feedback!

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Grönt kommunens nuvarande planer för området, rött = en mer sammanhängande stadsdel på 3 kvadratkilometer som senare kan växa söderut. Läget gör att stadsdelen också kan kapitalisera på trafiken mellan Uppsalas centrala och södra delar.
En plan för södra Uppsala.
Det är dags för Uppsala att lämna de små stegens tyrranni och våga visionera. Alldeles intill stadskärnan finns ett i stort sett obebyggt svart hål om hela 6 kvadratkilometer som sträcker sig söderut ända bort mot stadsdelarna Sunnersta och Gottsunda. På denna mark finns det plats för uppemot 80 000 invånare, det vill säga Uppsalas hela expansionsbehov cirka 30 år framöver. Har vi råd att slösa bort denna tillgång på ett fåtal isolerade bostadsområden? Jag vill i detta inlägg föreslå en alternativ och mer sammanhängande plan för Uppsalas södra delar.
Just nu verkar det som att kommunen inte vågar prioritera bland det överflöd av naturmark som finns i Uppsalas södra delar samtidigt som man vågar bygga igen parker i Uppsalas mer centrala delar. Trots att en stor del av marken i detta område är i kommunal ägo och trots att bostadsbristen i Uppsala ligger högt upp på den politiska dagordningen så vågar man inte prioritera. I området finns stora naturvärden, här finns Åriket, Stadsskogen, Bäcklösaskogen och i närheten finns även Hågadalen och Nåsten. Trots dessa höga naturvärden hindras en sammanhängande stadsbebyggelse här av att man också vill bevara många andra små uppsplittrade gärden och skogsområden genomskurna och bullerstörda av trafikleder. Kronparken och Polacksbacken är de kanske mest utmärkande.
Det är dags att se över denna prioritering, som gjordes i en tid efter miljonprogrammet då bostadsfrågan ansågs löst och staden ansågs färdigbyggd, idag gäller inte denna situation längre.

En konceptskiss för en sammanhängande stadsbebyggelse som kan växa söderut i ett längre perspektiv.
Jag vill här föreslå att det istället byggs en sammanhängande stadsdel i södra Uppsala. En tät stadsdel med mycket inbyggd grönska i form av både små fickparker och generösa stadsparker. I en attraktiv stadsmiljö ligger liv och rörelse intill den lugnaste oas, här finns mängder av kvalitéer på nära avstånd ifrån varandra. Skolor, parker, lugna oaser, bibliotek, dagis, ålderdomshem, caféer, simhall, gym, arbetsplatser, biografer, universitetsinstitutioner, shopping, rekreation, kvarterskrogar, studentliv, teater och konstgallerier sammanbinds på ett sådant sätt så att de stärker och berikar varandra. På gångavstånd från staden finns naturområdena åriket, stadsskogen och Hågadalen. Kvalitéerna i Bäcklösaskogen utvecklas till ett nytt centralt rekreations och naturområde mitt i staden.
Den nya stadsdelen ska byggas relativt tätt, men samtidigt ska tätheten inte bli det överhängande målet. Skalan i bebyggelsen är varierad från två till sex våningar, där hushöjderna varieras och anpassas till det offentliga rummets kvalitéer och behov för att tillgodose dagsljus och vyer. Detta är en skala och variation som man också återfinner i Uppsalas äldre delar. Här ges plats för en mångfald av byggherrar allt från stora byggbolag till urbana egnahem i form av radhus/ townhouses. Kvartersstadens strikta fasadstrukna gator bryts med jämna mellanrum upp av små fickparker, trädgårdar och solfickor.
Universitetsinstitutionerna integreras i denna stadsdel och bidrar till att skapa liv, rörelse och att göra den nya stadsdelen till en attraktiv miljö för företag och verksamheter. En ambition vore att skapa Sveriges mest intressanta vetenskapskluster, där stadsmiljön kan bli en bidragande faktor som erbjuder både livskvalité och underlag för en rik kultur med föreningsliv, öppna föreläsningar och seminarier. Staden blir en plattform för en möteskultur där allmänhet, företag, yrkesverksamma, forskare binds samman, denna möteskultur kan i sig bli något som profilerar denna vetenskapsstad från andra forskar-parker.

Natur.
Rött = stadsdel fullt utbyggd. Grönt = naturområden.
Fullt utbyggd kan stadsdelen då på en yta om drygt sex kvadratkilometer ha uppemot 80 000 invånare. Förutom i stadsdelens nordligaste hörn så kan åtminstone ett, men oftast flera, större naturområden nås inom en kilometers promenad. Att välja på finns stadsskogen och Åriket, men också Bäcklösa Natura 2000, som här utvidgats till att bli en central lunga mitt i staden med mer plats för rekreation.

Stråk
Stråk. Blått= Universitetsstråket. Grönt= Daghammarskjöldsstråket. Rött= Shoppingstråket.
Tre huvudstråk genomkorsar stadsdelen. Det röda stråket i bilden ovan är en ny gata som kopplar samman Vårdsätravägen med Kungsängsesplanaden, detta stråk blir till stadsdelens huvudsakliga affärsgata då den binder samman södra Uppsala med centrala Uppsala. Det blåa stråket binder samman ett pärlband av universitetscampus, economicum, humC, SGU, BMC till ångströmslaboratoriet. Möjligheter för nya universitetsbyggnader skapas längs detta stråk. Det gröna stråket, Dag hammarskjöldsstråket kommer ju mer stadsdelen växer att gradvis bli till stadsdelens huvudstråk med stort underlag för handel. Den triangel där de tre stråken korsar varandra kommer att bli stadsdelens centrum.