Ja, men vi har ju Masthuggsterassen. Den är lite unik i sig.
Nej allvarligt, det blir tydligt hur det verkligen skiljer mellan olika städer med flygbilder. Sedan bör man vara försiktig med att tolka flygbilder också, eftersom det ger en annan uppfattning av staden än från marknivån. Och det är alltid marknivån som räknas för hur vi upplever stan.
Men en tydlig skillnad mellan Gbg o Sthlm är det rätvinkliga gatunätet i Sthlm, med många gator som sträcker sig kilometervis utan att bryta av.
De mest raka stråken här i Ggb är antagligen, i öst-västlig riktning Vasagatan-Haga Nygata - Långgatorna, (och möjligen Parkgatan-Södra Allégatan-Första Långgatan) samt i syd-nordlig riktning Avenyn-Östra Hamngatan och möjligen Aschebergsgtan-Västra Hamngatan.
Men dessa exempel är ändå inte riktigt kontinuerliga. Eller snarare långt från kontinuerliga för flera trafikslag samtidigt.
Då går dessa stråk ändå på den "göteborgska slätten" dvs där bäst möjliga förutsättningar finns för kvartersstad. Och där finns ocskå sammanhängande kvartersstad fast gatunätet hänger inte riktigt ihop ändå.
Men österut på den göteborgska slätten, öster om Vasastan, där finns lika goda naturliga förutsättningar för sammanhängande kvarterrstad, men det har inte tagits tillvara i stadsbyggandet. Med (eller snarare utan) stadsbyggande som verktyg har staden avslutat sitt centrum utanför Lorensberg.
Annars är en förklaring till Göteborgs fragmentisering är förstås geografin. Här är kuperat med djupa dalgångar, branta dalsidor och rätt besvärlig bergsterräng. Bergshöjderna är i sig som öar - de har bokstavligen varit det en gång. Fördelen vi kan hitta i detta är förstås det mycket varierade landskapet som nog gör Göteborg unikt i en nordeuropeisk jämförelse.
Möjligen har Oslo och några andra städer i Norge och Skottland liknande förutsättningar. Längre bort finns Lissabon som ett exempel där kontinuerlig stad finns trots stark kupering i form av kullar, inte helt olikt Gbg:s kupering.
Resultatet är bland annat rikligt med utsiktspunkter som ger olika vyer, om man hittar eller kan ta sig vägen upp på höjden vill säga.
Det är för övrigt något jag tycker Gbg kan bli mkt bättre på; att markera / anlägga (gång)vägar upp till utsiktsplatserna.
Men geografin kan inte förklara hela bristen på sammanhängande stad. Det går bevisligen att bygga stadsmässigt även i brant terräng. Räcker att titta på vårt Olivedal och övre Masthugget. Resten av Masthugget, som nu är ersatt av Masthuggsterassen, var ju iallafall ett försök att fortsätta staden upp på berget. Men det är nog så att det inte går att få samma höga funktionstäthet i ett kuperat område som i ett flackare. Fast det går förstås att maximera förutsättningarna med bra stadsplanering.
Om man vill det.
Jag gick nyss
igenom Masthuggsterassen vilket var något av en ny upplevelse trots att man varit bosatt här i stan i snart 10 år. Det säger något om hur isolerat och inåtvänd det går att göra en stadsdel.
Om man vill det.
Just den nedre delen av Masthuggsterassen (parallellt med andra långgatan fast 10 meter ovanför denna) skulle ha grymma förutsättningar för mer urbant liv, alltså caféer restauranger barer, på samma sätt som Linnéterassen fast större. Det skulle ge riktigt trevligt häng och vyer över Masthuggstorget och Andra Långgatan. Det krävs förstås att anslutningarna dit fixas. Kanske kunde dagens komiskt klumpiga trappa (mot Masthuggstorget) ersättas med en utbyggnad och ombyggnad av affärs/kontorshuset med en inbyggd trappa på nåt sätt. Ombyggnaden skulle förstås då göras så att gatuplanet blev urbant, dvs med rejäl våningshöjd för lokalerna ut mot Masthuggstorget och Andra Långgatan. Våningshöjden där idag är tragisk. Just nu pågår tydligen nån form av renovering där. Det lär nog inte bli någon väsentlig ombyggnad utan jag gissar att det är nån form av uppfräschning.
Så kan Masthuggsterassen bevaras, as built, i 40 år till.
EDIT.
En googling på Masthuggsterassen gav bland annat ett dokument från Göteborgs stad: ett förslag från 2011 om förtätning på denna del av terassen. Det handlar om bostäder i ett plan. Som det ser ut enligt planen kommer stråket längs terassen att byggas igen så att det inte längre är allmänt tillgängligt stråk. Antagligen har det fortfarande status som förslag i väntan på ev beslut.
Senast ändrad 21 april 2013 12:12