Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer
 > Centrum

Integrera Liseberg?

Sida 1 av 3
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Liseberg är helt ägt av staden. Det slog mig idag att det är rätt märkligt att man väljer att ha det som en låst enklav. Vad gör det om människor kan strömma igenom som inte skulle köpt inträdespass? Pengar kan Liseberg tjäna på attraktioner, matställen och handel. Området skulle kunna integreras mer i omgivningen på sikt i stad som får växa upp söderut. Den delen av nöjesparken som har parkkvalitet blir förutom att vara vacker för nöjesfältsbesökarna en grön oas för de boende i området. Blir det ekonomisk katastrof av att öppna upp spärrarna och bjuda in Göteborgarna, som egentligen faktiskt är ägarna? Vad sägs om idén?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Extremt spännande synpunkt! Jag har aldrig reflekterat över det, det kan ev vara en helt genial ide. Det första man behöver veta är hur mkt entreintäkterna är. Någon som vet? Lisebergs årsredovisning?
__________________
A house is not only a machine for living in
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Cirka 3 miljoner besökare enligt Wikipedia. Entré ligger på 90kr/person, barn under 110cm går in gratis, samt det finns massor varianter med rabatter. Det ger i runda slängar 270 miljoner. Då är inte momsen medräknad. Netto blir det snarare 210 miljoner. Med tanke på alla rabatterade erbjudande, lisebergskort och liknande som finns ute skulle jag tippa på att den verkliga siffran är lägre, kanske under 200 miljoner.

Kostnad för att driva in pengarna bör också räknas med. Liseberg är öppet cirka 7 månader. Antaget att det går åt 5 heltidstjänster ungefär så blir det en kostnad av runt 300 000 - 350 000 kr. Så netto rör det sig kanske om 150 - 200 miljoner någonstans.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Det öppnar upp för många roliga tankespår. Tänk om Nordstan tagit inträde? Hade man tjänat på det?

Om Liseberg avskaffar inträdet och staden växer ihop med Liseberg så skulle man ju få en väldigt rolig och mixad stadsmiljö. Du går längs stadskvarteren och helt plötsligt börjar det dyka upp karuseller och berg-och dalbanor bland husen.

Liseberg har ju redan en liten kulisstad, de skulle bara kunna låta den växa och sträcka sig ut ur parken.

Man kan tänka sig hur det skulle bli om man tog Lisebergs attraktioner och sedan spred de i Göteborgs innerstad. Farfarsbilar runt Kronhuset, Balder på Otterhällan och flumeride i Hamnkanalen. Och ett pariserhjul vid Operan. Wait a minute...
__________________
A house is not only a machine for living in
Matthias H.
668 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Det låter som en mycket bra ide Johannes w.
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Ort: Göteborg (Lindholmen), Gick med: Februari 2009
Det är väl inte någon större sannolikhet att det kommer hända, men det är ett extremt spännande "varför inte"
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Köp ett Lisebergskort så kan du gå in hur ofta du vill.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Mikael Kreutz skrev:

Köp ett Lisebergskort så kan du gå in hur ofta du vill.


Jo, det känner jag till. Idén handlar inte om att lobba för att jag ska få gå in gratis på Liseberg utan om att försöka göra Liseberg till något annat än en enorm sluten enklav. Jag tycker inte slutna enklaver av den storleken fungerar så bra i städer. Det är för mig helt okej om man vill låsa enskilda fastigheter, korridorer, lägenheter och gårdar från den breda allmänheten, men hela stadsdelar?

Liseberg skulle kunna bli lite som Chalmersområdet. Lite halvslutet kanske, men fullt tillgängligt för vem som helst utan entréavgifter. Har man vägarna förbi kan man välja vägen genom universitetet och låta sig överraskas av alla studentupptåg på Teknologgården. Skillnaden med Liseberg är att där finns vettiga saker att göra oavsett om man vill åka attraktioner eller ej. Folk som bor i området skulle kunna tänkas ramla in på dess donk eller mathak, eller varför inte spela bort massa pengar i arkad-hallen? (kanske bäst att Liseberg förblir slutet inser jag med omtanke för min egen plånbok).
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Ort: Göteborg (Kortedala), Gick med: Juni 2010
Ett argument mot fri kollektivtrafik brukar vara att det skulle resultera i att den överanvänds, att folk som egentligen inte behöver åka en hållplats eller två gör det eftersom det är gratis med ökad trängsel och kostnader som följd.
Kan faran vara densamma med ett öppnat och integrerat Liseberg? Att ökad genomströmning leder till trängsel, ökade kostnader för renhållning, sämre framkomlighet för betalande gäster osv.
En variant kan vara att öppna upp vissa delar, Lisebergs lustgårdar t.ex. känns kraftigt underutnyttjat. Vid framtida utbyggnad av Liseberg kan även delar planeras utanför tullarna. Själv skulle jag gärna se fler, bättre och mer konkurrensutsatta restauranger på Liseberg, men frågan är i vilken riktning man kan bygga ut integrerat med övriga staden och skapa genomströmning hela året. Liseberg ligger ju lite "off".
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Det finns nöjesparker runt om i världen som är entréfria. Så en alternativ idé: Låt den nya jubileumsparken i Frihamnen bli en hisings-filial till Liseberg. Naturligtvis inte lika fullspäckad med attraktioner som originalet, men ändå tillräckligt kul för att ge parken dragningskraft på fler än hundägare. Man skulle kunna ha flera attraktioner på vattentema. T.ex uthyrning av trampbåtar så att man kan ta sig runt i stadsdelens alla nygrävda kanaler och bassänger.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Jfr Skånegatan "Evenemangsstråket" med Liseberg. Fråga barnfamiljerna vad de föredrar som lördagsnöje. Skånegatan ligger mestadels helt öde.
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Krister Malmqvist skrev:

Jfr Skånegatan "Evenemangsstråket" med Liseberg. Fråga barnfamiljerna vad de föredrar som lördagsnöje. Skånegatan ligger mestadels helt öde.


Ja, det är nog få barnfamiljer som tycker det är kul att spendera sin lördag på själva gatan. Däremot går många barnfamiljer på fotboll, hockey, konserter, bio, bad osv.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Tobias Axelsson skrev:

Ett argument mot fri kollektivtrafik brukar vara att det skulle resultera i att den överanvänds, att folk som egentligen inte behöver åka en hållplats eller två gör det eftersom det är gratis med ökad trängsel och kostnader som följd.
Kan faran vara densamma med ett öppnat och integrerat Liseberg? Att ökad genomströmning leder till trängsel, ökade kostnader för renhållning, sämre framkomlighet för betalande gäster osv.
En variant kan vara att öppna upp vissa delar, Lisebergs lustgårdar t.ex. känns kraftigt underutnyttjat. Vid framtida utbyggnad av Liseberg kan även delar planeras utanför tullarna. Själv skulle jag gärna se fler, bättre och mer konkurrensutsatta restauranger på Liseberg, men frågan är i vilken riktning man kan bygga ut integrerat med övriga staden och skapa genomströmning hela året. Liseberg ligger ju lite "off".


Jag kan tycka att det finns vissa skillnader på fri kollektivtrafik och fri stad. Kan också tänka mig att risk för *okynnesanvändning* är drastiskt lägre när man måste använda sina egna ben om det ska bli något. Men visst, jag kan tänka mig att det blir fler som gärna drar förbi och tittar in och spelar något arkadspel eller köper en sockervadd för att det är möjligt exempelvis när man väntar på någon anslutning. Det ser jag dock som en åtråvärd förbättring.

Stad kan växa upp söder om parken. Där finns en stor parkeringsplats som kan arrangeras om så att det tredimensionella rummet utnyttjas bättre, dvs förläggas i ett parkeringshus. Parkeringshuset kan förläggas på andra sidan ån, fula industrilokaler kan rivas för att ge plats (vackra bevaras naturligtvis). Parkeringarna blir en bullervägg mot motorvägen. Sedan kan man bebygga större delen av parkeringen, Liseberg får lite för att skapa en snygg övergångszon. Det finns en del parkeringar och impedimentsmark ännu längre söder ut också som kan användas. Jag skulle tippa på att parkeringen är cirka 5 hektar. Exploateringstal 3.0 ger drygt 2000 bostäder á 70 kvadratmeter. Det skulle kraftigt förändra upplevelsen av hur *off* Liseberg ligger.
Karl H
98 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Augusti 2010
Gillar också tanken att öppna upp Liseberg. Till att börja med skulle ju den nuvarande stängda tiden kunna öppnas upp. Det tror jag att Liseberg skulle kunna tjäna på. Särskilt om parken är sugen på att expandera ner mot Mölndal. Det skulle ju kunna innebära att stadens planerare kan försöka koppla ihop staden bättre med stråk till (och säsongsvis genom) parken. Nöjesparken skulle tjäna på det. NU ligger entréerna lite avsides utan något egentligt incitament för staden att åtgärda detta.

Sedan skulle ju Liseberg kunna sprida sin verksamhet utanför parken för att gör reklam för parken. Tänker på Lisebergsteatern, en mindre utescen eller en pocketspelhall, eller en slänggunga modell mindre på en fancy lekplats någonstans?

Eller varför inte ett miniTyrolen, haha..
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Jag köper absolut Johannes resonemang, fler besökare måste kunna väga upp entreintäkterna.
__________________
Micke
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Jag har föreslagit att man expanderar lite smått till Södra Gårda. Inte bara som en räddningsaktion, utan också för Lisebergs mer breda Göteborgsdefinition, som nu inkluderar en hamnbrygga mot Mölndalsån.

Sedan att Hotel Heden rivs och byggs modell större mot korsningen Södra Vägen/Engelbrektsgatan som bl.a ska innehålla rookiescen för blivande komiker/komedienner samt arkadhall och leksaksbutik.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Södra Gårda är naturligtvis en annan lämplig övergångszon. Örgrytevägen är en lite utmanande barriär, men halva problemet är ju att allt söder om (dvs Liseberg) har karaktären sluten enklav Öppnas det upp så blir det nog lätt att skapa en trevlig övergångszon ditåt.

Jag är inte lika säker på dig på lokaliseringen av rookie-scenen. En tanke för rookie-scen är att man arbetar med den småskaliga kulturverksamhet som försigår i Södra Gårda. Miljön där i sin ruffighet är också idealisk. Hela stället görs lätt om att kännas oerhört hippt/alternativt och framför allt inne. Spela på att det är en plats som inte riktigt samhället vill ha där, att man pekar finger åt etablissemanget och allt det där.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Jag kan verkligen se framför mig Lisebergs antietablissemangs rookiescen i Gårda, den döps till Stampe - avstampet till Parlamentet och mellanakter i Melodifestivalen.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Mikael Kreutz skrev:

Jag kan verkligen se framför mig Lisebergs antietablissemangs rookiescen i Gårda, den döps till Stampe - avstampet till Parlamentet och mellanakter i Melodifestivalen.


*gilla*

Scenen kan få bli till i en nattklubb som anläggs vid Brew House, som alltså är en kulturinriktad inkubator i området. Idé-karta.

Här kan det bli stand-up comedy, poetry slam, singer/songwriter-kvällar, kreativ konst, dansuppvisning... Det blir också ett nav för kultursatsningar. Replokaler, kurser och mötesplattformar kan annordnas runtomkring nattklubben. Det kommer bli AWESOME!
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Johannes Westlund skrev:

Liseberg är helt ägt av staden. Det slog mig idag att det är rätt märkligt att man väljer att ha det som en låst enklav. Vad gör det om människor kan strömma igenom som inte skulle köpt inträdespass? Pengar kan Liseberg tjäna på attraktioner, matställen och handel. Området skulle kunna integreras mer i omgivningen på sikt i stad som får växa upp söderut. Den delen av nöjesparken som har parkkvalitet blir förutom att vara vacker för nöjesfältsbesökarna en grön oas för de boende i området. Blir det ekonomisk katastrof av att öppna upp spärrarna och bjuda in Göteborgarna, som egentligen faktiskt är ägarna? Vad sägs om idén?


Intressant idé som jag inte tror på. Det är just avskildheten och att nöjesparken bara är öppen en viss tid på året som gör det speciellt, spännande och magiskt för barnen att besöka. Om det är ett område som man sneddar igenom på väg till skolan, så blir det bara blaha blaha och en grå del av den profana vardagen. Hela grejen mister sin lyster.
Sida 1 av 3

 > Städer
 > Centrum
Integrera Liseberg?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.