Utskrift från gbg.yimby.se
....

PLANSKILD STORKRING 2.0

Sida 2 av 8
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Erik Funck skrev:

Annars så tänker jag att det kunnat vara intressant med en spårvagnsbro mellan Gamlestadstorget och Hisingen, vad sägs?

Självklar länk. Trafikstrategin pratar om att satsa på tyngdpunkter och andra större knutpunkter som skall knytas ihop direkt bättre än idag, när nätet utgår från centrum från nav. Både Gamlestaden och Backaplan är tyngdpunkter, så en koppling mellan dem är i linje med strategin. Likaså borde Bellevue/Kviberg och Munkebäck kopplas samman.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Erik Funck skrev:

Bigerts bana kopplar ju fint med Centralen, Korsvägen, Haga-nuvarande västlänk, men också t.ex. Brunnsbo och Sahlgrenska som blir mer aktuella med en utvidgad VL, enligt Hanssons modell. Hade gärna sett att Göteborgstrafiken prioriterats först. Nu bidrar vi ju i värsta fall till att kranskommunerna fortsätter växa kraftigt medan Göteborg i det närmaste står still.
Annars så tänker jag att det kunnat vara intressant med en spårvagnsbro mellan Gamlestadstorget och Hisingen, vad sägs?

Erik,
jo tanken är inte alls dum med "genväg" mellan Gamlestaden och Brunnsbo/Hj Branting.
Det blir cirka en kilometer kortare ( 3.5 mot 4.5 km ) och kortare tid p g a färre hållplatser. Nackdelen är väl just brist på hpl, då det blir färre resande.
Det är en variant som bör utredas förstås, t ex jämfört med att dra pendeltåg längs samma väg.
Och jag håller med om att man bör prioritera Stadstrafiken, det har ju även de som pendlar in till Gbg nytta av. Jag har ett antal vänner som pendlar och tycker att tågen fungerar fint, men sedan tar det för lång tid att komma till Hisingen/Mölndal/Östra...
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ja jag hade gärna sett mycket av båda. Men frågan är hur länge man får vänta på en Hisings-/torslandapendel när man nu börjar med spårvagn?
i och med fulla vagnar vid invigningen och följande (långtids-)förslag så kanske det inte behöver ta ett sekel ändå

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
jag tänker mig för övrigt att frågetecknet vid vattnet kanske hade kunnat få bli stenaterminal och att det hade vart fint med en pendelstation som passerade den på nåt vänster, men det hör ju inte riktigt till tråden
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Erik Funck skrev:

Ja jag hade gärna sett mycket av båda. Men frågan är hur länge man får vänta på en Hisings-/torslandapendel när man nu börjar med spårvagn?
i och med fulla vagnar vid invigningen och följande (långtids-)förslag så kanske det inte behöver ta ett sekel ändå

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ja, något åt det hållet vore inte dumt. Poängen är ju att godstågen måste lämna dagens Hamnbana till pendeltågen. Då får godstågen flytta sig till ett nordligare läge. Den utbyggnad till dubbelspår som är på gång nu är ju inte bortkastad. Det blir pendeltågsspår!
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Erik Funck skrev:

Bigerts bana kopplar ju fint med Centralen, Korsvägen, Haga-nuvarande västlänk, men också t.ex. Brunnsbo och Sahlgrenska som blir mer aktuella med en utvidgad VL, enligt Hanssons modell. Hade gärna sett att Göteborgstrafiken prioriterats först. Nu bidrar vi ju i värsta fall till att kranskommunerna fortsätter växa kraftigt medan Göteborg i det närmaste står still.

Det blir nog både svårt och dålig nytta. Det är mycket järnvägsspår som skall korsas innan man kommer fram till älven. Det blir väl just heller inga hållplatser mellan Gamlestadstorget och Backabanan?

Men, kanske är det naturligare med att fortsätta Backabanan och över älven till spårvägen. Kanske vid Lärje? Då knyter man ihop östra göteborg med Backa.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Det blir nog både svårt och dålig nytta. Det är mycket järnvägsspår som skall korsas innan man kommer fram till älven. Det blir väl just heller inga hållplatser mellan Gamlestadstorget och Backabanan?

Men, kanske är det naturligare med att fortsätta Backabanan och över älven till spårvägen. Kanske vid Lärje? Då knyter man ihop östra göteborg med Backa.

Ja det har jag också tänkt på, det hade jag gärna gjort! Med en tunnel från kortedala (ca januarigatan) till hjällbo så hade vi knutit ihop alla bläckfisksarmarna därborta. Ingen hade behövt ta bilen till bäckebol!
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Emil Johansson
1 Inlägg
Bra att det når ut till fler genom GP.

Jag förundras över alla storslagna mål som finns med kollektivtrafiken men ser liten potential i att öka så mycket i dagens system, får knappt plats både till och från jobbet idag och får ofta stå i trappan då det är helt fullt med folk. Tror inte det är många som blir sugna på att ta spårvagn istället för bil när det ser ut som det gör. Det skulle ge en stor ökning i kollektivt resande om man kunde räkna med att få en sittplats istället för att stå upp.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Emil Johansson skrev:

Bra att det når ut till fler genom GP.

Jag förundras över alla storslagna mål som finns med kollektivtrafiken men ser liten potential i att öka så mycket i dagens system, får knappt plats både till och från jobbet idag och får ofta stå i trappan då det är helt fullt med folk. Tror inte det är många som blir sugna på att ta spårvagn istället för bil när det ser ut som det gör. Det skulle ge en stor ökning i kollektivt resande om man kunde räkna med att få en sittplats istället för att stå upp.

Tack Emil,
Kommentarsfunktionen i GP är borttagen, vet inte vad jag ska tycka om det
Spårvagnstrafiken som den fungerar idag sväljer inte mer resande, det tror jag de flesta håller med om. Längre sätt och tätare avgångar leder till mer infarkter i trafiken.
Att leda förbi D-torget/B-parken är en del av lösningen, men mer måste till.
Vad gäller Allélänken finns givetvis många varianter. Var kan man använda banvall och var bör man ner i tunnel är en fråga som borde utredas snarast.
/ Mikael
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Hej o god forts!
Dags för en sammanfattande rapport kring idéer och uppdateringar för Planskild Storkring.
Kommer att ref:a till denna vid mitt yrkande om Järnvägsplanen och möjligheter för framtida spårvägar.
/ Mikael

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Intressant läsning, några frågor:
-För figuren där de nya delarna visas, kanske det kan vara värt att kanske ha andra färger än röd och mörkröd, det ärväldigt svårt at se skillnad
-Krokslättstunneln:Som alternativ till den, hur står sig att göra en tunnel av sträckan mellan Linneplatsen och Chalmers, som idag går i markplan? Det borde bli kortare och mer effektivt sluta cirkeln, eller hur? (Man skulle med en sådan lösning ändå kunna bygga delar av krokslättstuneln mellan guldheden och Lana vid ett senare skede)
-Har du räknat med kostnaden för stationer i kalkylen?
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Marcus Bokvist skrev:

Intressant läsning, några frågor:
-För figuren där de nya delarna visas, kanske det kan vara värt att kanske ha andra färger än röd och mörkröd, det ärväldigt svårt at se skillnad
-Krokslättstunneln:Som alternativ till den, hur står sig att göra en tunnel av sträckan mellan Linneplatsen och Chalmers, som idag går i markplan? Det borde bli kortare och mer effektivt sluta cirkeln, eller hur? (Man skulle med en sådan lösning ändå kunna bygga delar av krokslättstuneln mellan guldheden och Lana vid ett senare skede)
-Har du räknat med kostnaden för stationer i kalkylen?

Hej Marcus!
tackar, att snygga till färger är definitivt ngt jag får ta med i nästa utgåva.

Att dra tunnel Linné till Chalmers är i sig en bra idé, som jag jag haft med i tidigare versioner av PLSK. Ett problem är var man ska gå vidare från Chalmers eftersom Chalmerstunnelns kapacitet inte klarar för många linjer, liksom vart de ska fortsätta efter Korsv.
Det blev lättare att få ihop helhet med Krokslättstunnel, men detta får givetvis studeras vidare.

Stationer, eller snarare enkla nedgångar till hållplatser under jord ska vara med i kostnaderna ( som är mer konsvervativa än tidigare och t ex Allélänken i CTH-rapport ).
/ Mikael
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Vad är det i chalmerstunneln som begränsar kap? Spåren eller signalsystemet? Dessutom, borde inte VL-station korsvägen generera ganska mycket resande? Hur som helst, kanske ta med ett alternativ II där du har tunnel mellan chalmers och Linnéplatsen över sjukhuset och en krokslättstunnel som går upp i dagen vid doktor sydows gata och ansluter till spårvägen där?
Erik Jonson
87 Inlägg
Intressant material!

Om man tänker sig att någon av dessa länkar i framtiden ska kunna ingå i ett helt segregerat system, typ tunnelbana. Hur påverkar det i så fall planeringen?
Senast ändrad 12 januari 2015 18:07
Sida 2 av 8

PLANSKILD STORKRING 2.0

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.