Utskrift från gbg.yimby.se
....

PLANSKILD STORKRING 2.0

Sida 3 av 8
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Marcus Bokvist skrev:

Vad är det i chalmerstunneln som begränsar kap? Spåren eller signalsystemet? Dessutom, borde inte VL-station korsvägen generera ganska mycket resande? Hur som helst, kanske ta med ett alternativ II där du har tunnel mellan chalmers och Linnéplatsen över sjukhuset och en krokslättstunnel som går upp i dagen vid doktor sydows gata och ansluter till spårvägen där?


Signalsystemet begränsar kapaciteten. Det krävs något ATC/tunnelbane-liknande för att få upp kapaciteten. Nu kör man bara en spårvagn i taget/rör.

VL genererar väldigt mycket trafik. En hel del av den kommer att gå via Chalmerstunneln. En tunnel som fortsättning på den tunneln mot Sahlgrenska och Linnéplatsen är en bra idé.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Hej o god forts!
Dags för en sammanfattande rapport kring idéer och uppdateringar för Planskild Storkring.
Kommer att ref:a till denna vid mitt yrkande om Järnvägsplanen och möjligheter för framtida spårvägar.
/ Mikael

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..


Intressanta idéer men att pusha för dem i samband med Västlänkens järnvägsplan är bortkastad. Det har inte med den att göras och den kommer bara att läggas åt sidan utan åtgärd eller att någon ens tittar på den.

Försök istället pusha för den direkt mot kommunen och Älvrummet. Det är en mer framkomlig väg.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Erik Jonson skrev:

Intressant material!

Om man tänker sig att någon av dessa länkar i framtiden ska kunna ingå i ett helt segregerat system, typ tunnelbana. Hur påverkar det i så fall planeringen?

Stationslängder? Tunnelprofiler? Svängradier?
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Marcus Bokvist skrev:

Stationslängder? Tunnelprofiler? Svängradier?


Några till saker:

* Möjlighet till planfria korsningar.
* Reservat för tunnlar under viktiga knutpunkter.
* Reservat i områden där det inte finns ytnära berg.
* En långsiktig planering där den eventuella "tunnelbanan" inte konkurrerar med ett attraktivt spårvägsnät (båda behövs).
* Se till att behålla stadsbanestandarden mot Länsmansgården, Angered, Bergsjön och Tynnered.
Senast ändrad 12 januari 2015 22:48
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Jonson skrev:

Några till saker:

* Möjlighet till planfria korsningar.
* Reservat för tunnlar under viktiga knutpunkter.
* Reservat i områden där det inte finns ytnära berg.
* En långsiktig planering där den eventuella "tunnelbanan" inte konkurrerar med ett attraktivt spårvägsnät (båda behövs).
* Se till att behålla stadsbanestandarden mot Länsmansgården, Angered, Bergsjön och Tynnered.


För att det skall vara intressant och få hög nytta omgående krävs att det är spårvägen som trycks ner i tunnlar och inte tunnelbana som inte kan trafikera det övriga spårvägsnätet.
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

För att det skall vara intressant och få hög nytta omgående krävs att det är spårvägen som trycks ner i tunnlar och inte tunnelbana som inte kan trafikera det övriga spårvägsnätet.


Att man håller öppet för något mer i framtiden betyder inte att man måste införa det på en gång (eller alls). Givetvis är det spårvagnarna som ska ner i tunnlarna, men det vore trevligt om man kunde tänka ett steg till
Senast ändrad 13 januari 2015 11:23
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Roligt med nya idéer här. Det finns helt klart förutsättningar för flera fortsatta undersökningar.

Några av frågeställningarna:

- Tunnel Chalmers-Linné
Den fanns ju med i den utgåva som presenterades i Älvrummet så det är absolut en möjlighet.
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..
( sid 15 )
Att gå från 3 till 5 linjer kan vara OK ( med reservation för signal ) i C-tunneln men frågan är om Korsvägen inte blir överlastad som trafikplats?
Korsvägen hade annars cirka 15 000 bytesrersor år 2006, med K2020-målen borde det bli mer än 35 000 år 2030 varav VL 10 000(?).
Dagens hållplatser på samma sträcka, Wavrinskys plats m fl, bör dock inte bli alltför ”bortglömda!”

- Separat tunnelbana?
Frågan är hur bra det är med två system i framtiden som inte kommunicerar utan där man alltid måste byta.
Kanske kan tänka sig ”Stadsbana” (helt planskilt) på de flesta av linjerna i framtiden med snabba transporter förbi Centrum. Sedan behålls några få linjer inne i Centrum som går i gatuplan och där man prioriterar tillgänglighet i ytplan.
Se även
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
(sid 7-11 )

- För spårvagnsreservaten är det viktigt att VL tar hänsyn vid utformningen, t ex förstärkningar och mellanplan. I dagsläget verkar ju t ex Allélänken omöjliggöras i sin ursprungliga form av Hagastationen.
Därav min inlaga som skickats till T-verket i yttrande.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Annars, så borde 60-72m tåg med tillräcklig täthet räcka ganska långt, tillsammans med VL rätt utbyggd. Jämf kph
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Jonson skrev:

Att man håller öppet för något mer i framtiden betyder inte att man måste införa det på en gång (eller alls). Givetvis är det spårvagnarna som ska ner i tunnlarna, men det vore trevligt om man kunde tänka ett steg till


Ja, så är det ju. Trycker man ner spårvägen sträcka för sträcka undrar jord och ser till att de är ihopknutna så kan man i en framtid få till något som kan kallas tunnelbana. De tåg som är för långa för att köra i gatuplan kan då köra enbart i Tunnlarna och planskild i mark.

Det är nog den enda praktiska vägen att få till en tunnelbana i Göteborg.
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

Ja, så är det ju. Trycker man ner spårvägen sträcka för sträcka undrar jord och ser till att de är ihopknutna så kan man i en framtid få till något som kan kallas tunnelbana. De tåg som är för långa för att köra i gatuplan kan då köra enbart i Tunnlarna och planskild i mark.

Det är nog den enda praktiska vägen att få till en tunnelbana i Göteborg.


Japp, man bör dock ta sig en funderare på hur gränssnitten ser ut mellan dessa tunnelsnuttar. Får en känsla av att vi är på väg mot ett system av typen:

Knutpunkt i markplan med skarpa kurvor -> Lång tunnel -> Knutpunkt i markplan med skarpa kurvor -> Lång tunnel -> Knutpunkt i markplan med skarpa kurvor etc...
Mikael Bigert skrev:

Roligt med nya idéer här. Det finns helt klart förutsättningar för flera fortsatta undersökningar.

Några av frågeställningarna:

- Tunnel Chalmers-Linné
Den fanns ju med i den utgåva som presenterades i Älvrummet så det är absolut en möjlighet.
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..
( sid 15 )
Att gå från 3 till 5 linjer kan vara OK ( med reservation för signal ) i C-tunneln men frågan är om Korsvägen inte blir överlastad som trafikplats?
Korsvägen hade annars cirka 15 000 bytesrersor år 2006, med K2020-målen borde det bli mer än 35 000 år 2030 varav VL 10 000(?).
Dagens hållplatser på samma sträcka, Wavrinskys plats m fl, bör dock inte bli alltför ”bortglömda!”

- Separat tunnelbana?
Frågan är hur bra det är med två system i framtiden som inte kommunicerar utan där man alltid måste byta.
Kanske kan tänka sig ”Stadsbana” (helt planskilt) på de flesta av linjerna i framtiden med snabba transporter förbi Centrum. Sedan behålls några få linjer inne i Centrum som går i gatuplan och där man prioriterar tillgänglighet i ytplan.
Se även
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
(sid 7-11 )

- För spårvagnsreservaten är det viktigt att VL tar hänsyn vid utformningen, t ex förstärkningar och mellanplan. I dagsläget verkar ju t ex Allélänken omöjliggöras i sin ursprungliga form av Hagastationen.
Därav min inlaga som skickats till T-verket i yttrande.


Att lägga till ett nytt och sparar system, tunnelbana, är nog en dålig idé. Det får bli pendeltåg och Västlänken som kopplas mot spårvägen där den bit för.bit läggs under mark.

Allélänken förbi Haga är helt körd, om man inte river och helt bygger om den norra entrén. Det är nog svårt att få in ett reservat eller plats för korsande spårväg där eftersom kommunen inte ens har tänkt i riktning Allélänken ännu. Det är inte som Götatunneln som förbereddes för Västlänken redan vid bygget. Västlänken låg visserligen långt fram i tiden men den var påtänkt!
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Jonson skrev:

Japp, man bör dock ta sig en funderare på hur gränssnitten ser ut mellan dessa tunnelsnuttar. Får en känsla av att vi är på väg mot ett system av typen:

Knutpunkt i markplan med skarpa kurvor -> Lång tunnel -> Knutpunkt i markplan med skarpa kurvor -> Lång tunnel -> Knutpunkt i markplan med skarpa kurvor etc...


Ja, det bör väl undvikas. Nu har det ju inte blivit så många nya tunnlar ännu. Problemet är kanske heller inte kurvan i sig, spårvagn klarar av bra skarpa kurvor. Problemet är snarare om det är gatumark eftersom det begränsar vagnlängden. Är den skilt från annan trafik och i markplan så kan du ha långa vagnar.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Marcus Bokvist skrev:

Annars, så borde 60-72m tåg med tillräcklig täthet räcka ganska långt, tillsammans med VL rätt utbyggd. Jämf kph


Maxlängd för spårvagn som går med annan trafik är 60m och det är sådana vagnar som är tänkta till den nya banan till Eriksberg. Den tror de för övrigt skall gå fyll direkt, trots tät trafik och långa vagnar! Förstärkning med pendeltåg på Hamnbanan via Västlänken tycks behövas med en gång!
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

Ja, det bör väl undvikas. Nu har det ju inte blivit så många nya tunnlar ännu. Problemet är kanske heller inte kurvan i sig, spårvagn klarar av bra skarpa kurvor. Problemet är snarare om det är gatumark eftersom det begränsar vagnlängden. Är den skilt från annan trafik och i markplan så kan du ha långa vagnar.


Mitt exempel behöver i och för sig inte bara handla om tunnlar. Ta t.ex. den nya knutpunkten vid Gamlestan. Planfria stadsbanaliknande system åt alla håll men just vid torget i markplan och ganska skarpa kurvor. Där kan man med lite tur klämma in ett 60 m långt tåg mot Bergsjön men en eventuell planfrihet är borta för alltid.
Senast ändrad 14 januari 2015 11:25
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

Maxlängd för spårvagn som går med annan trafik är 60m och det är sådana vagnar som är tänkta till den nya banan till Eriksberg. Den tror de för övrigt skall gå fyll direkt, trots tät trafik och långa vagnar! Förstärkning med pendeltåg på Hamnbanan via Västlänken tycks behövas med en gång!


Kommer det finnas kapacitet för persontrafik på Hamnbanan? Blir det inte störningskänsligt om godset måste synka kanaler mellan persontågen både ute på stambanorna och inne på Hamnbanan?
Senast ändrad 14 januari 2015 08:52
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Hur skulle acceptansen för högbana på vissa sträckor vara? T.ex.där det är svårt att tunnla?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Jonson skrev:

Kommer det finnas kapacitet för persontrafik på Hamnbanan? Blir det inte störningskänsligt om godset måste synka kanaler mellan persontågen både ute på stambanorna och inne på Hamnbanan?


Ja, det får plats med körning i kvartstrafik. Självklart blir det en del pusslande av trafik, men det är det som trafikledning är till för.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Marcus Bokvist skrev:

Hur skulle acceptansen för högbana på vissa sträckor vara? T.ex.där det är svårt att tunnla?


Accaptans för högbana är nog bra nära noll. Där det är glest så behövs det inte utan det skulle bara vara aktuellt i den täta staden. men, det blir en massiv bullerstörning så det är absolut ingen önskvärd lösning från vare sig staden eller närmast berörda medborgare.
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

Ja, det får plats med körning i kvartstrafik. Självklart blir det en del pusslande av trafik, men det är det som trafikledning är till för.


Minns att man i Västlänkens tidiga utredningar ritade in en bana mot Torslanda som en möljlig framtida utbyggnad. På den tiden var man dock inne på att dra om Hamnbanan längre inåt land. Den befintliga banan skulle då frigöras och kunna kopplas direkt mot Västlänken.

Känns som att det vi pratar om nu är en mer komplicerad lösning som kräver anslutningar vid hamnen och avgreningen på Ringön. Det blir två nya konfliktpunkter där persontrafiken och godset måste komma i rätt kanaler. Säger inte att det går, men det vore intressant att höra vad Trafikverket tycker om detta.
Senast ändrad 14 januari 2015 13:27
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Marcus Bokvist skrev:

Hur skulle acceptansen för högbana på vissa sträckor vara? T.ex.där det är svårt att tunnla?


Vitsen med Högbana tycker jag är när man behöver planskilt för att minska restider, undvika barriärer och interferens med andra trafikslag, men det är för dyrt att gräva tunnel.
De krav jag tror man kan ställa är:
• Normer, tillräckligt avstånd
• Harmoniserande arkitetktur, stadsmiljö med modernt intryck och storskalighet
EX på tänkbara områden:
Lindholmen-Hjalmar-Hisingsbron
Nya linjer: Gullbergsvass/Ringön
Sida 3 av 8

PLANSKILD STORKRING 2.0

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.