Mikael Bigert skrev:
Ja, det finns en del att fundera kring utbyggnad mot T-landa:
8 km fr Eriksberg till Torslanda, inte jättelångt, ungefär som Angered-Gamlestaden. Med rätt snitthastighet ( >45 km/h ) kan tiden bli under 10 minuter, frågan är hur mycket kvickare det blir med pendeltåg, kanske 6-7 minuter.
Problemet med pendeltågen är platsen på Hamnbanan t ex, se annan länk vilket gör de mindre sannolika.
Spårvagn planeras däremot ut till Eriksberg, vilket gör det enklare med förlängning. Alternativt drar man från Södra Biskopsgården vilket blir ungefär lika långt.
Från Eketrägatan tar det idag 19 minuter till TK-porten på PV ( som väl är huvudmålet där ). Dras spårvägsslinga och vi hänger på t ex linje 5 blir 3 minuter+( 4 km på 5-6 minuter ) = under 10 minuter med spårvagn. Detta slår alltså bussen, nackdelen blir förstås att färre kan få kort gångtid till jobbet eftersom bussarna går till fler hpl spritt i industriområdet.
Spårvagnar blir alltså snabbare än bussar om man ska till A/C-fabriken men frågan är hur många bilresor man kan ta över.
En pendelstation fungerar inte att dra fram hela vägen till TK-poerten utan får läggas ( som i Hisingslänken ) längre söderut och kopplas till internbussar.
För resor till Torslandakrysset är konkurrenten Buss 28 från Eketrä som knixar sig ut på just 28 minuter. Här borde spårvagnen klara de på dryga 15 minuter.Bra så långt, men igen vet jag inte om det räcker för att lura över bilister.
Från Centralen tar Svart ”express” drygt 40 minuter idag, medan spårvagnar från Nordstan till Eketrä tar 10 minuter, totalt med spårvagn alltså 10 + 15 = 25 minuter.
( sträckan blir totalt 14 km, vilket är ungefär som ut till Angered idag, 12 km )
Fördelen med spårvagn relativt pendeltåg blir att du täcker inte många fler stationer på väg ut till Västra Hisingen. Pendeltågen kan å andra sidan bli snabbare, trots omväg över M-bron. 18 km totalt borde klaras på strax under 15 minuter.
Jag har ju som sagt förespråkat pendeltåg ut mot Volvo/T-landa själv, men det är troligen mer realistiskt med spår kopplat mot "Storkring"
OCh angående Hisingsbron tror jag absolut den ska kompletteras, t ex med Lindholmstunneln så man får upp kapacitet och minskar sårbarhet.
Det räcker inte med spår enbart, kapacitet och hastighet krävs också. Spårvägen faller på båda. Istället så krävs pendeltåg som har en mycket större kapacitet och hastighet. Det finns redan järnväg hela vägen fram till Volvo Torslanda längs Torslandavägen. En station på fältet vid korsningen Torslandavägen och Sörredsvägen skulle kunna vara en bra plats.
Pendeltåget på sträckan delar ett antal knutpunkter med både buss och spårvagn så att man kan växla från snabbt och långt till tätt och nära. Då får man synergier från alla trafikslagen.
Vi har pratat om en sträcka till Torslanda enbart. Men med tanke på debatten om Hjuviksvägen och stor exploatering vid Hjuvik och inte minst alla boende på öarna så kanske man skall förlänga spåren ända till Hjuvik.