Utskrift från gbg.yimby.se
....

PLANSKILD STORKRING 2.0

Sida 7 av 8
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Förslag för Gullbergsvass forts av Planskild Storkring.:
Att gräva tunnlar för spårvagnar under Västlänken i den pålade leran blir alltså dyrt och krångligt. (ett antal miljarder)
En variant är då att ta spårvagnarna från Polhemsplatsen vidare på Snabbspåret och sedan låta de gå upp på bro tvärs Snabbspår och Järnväg. Sedan på högbana över Gullbergsvass och Älven ( röd linje ).
Om den här nya delen av staden byggs hyfsat futuristiskt och med rymd behöver inte högbanan innebära någon störning. Bro över till Ringön på rimlig höjd borde inte kräva så många öppningar per dygn.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Den här linjen kan kompletteras av spår i markplan österut från Nordstan, under nya Hisingsbron och mot Gamlestaden. (orange). I den östra delen är det bäst att inte ha högbana som ”stör” Skansen Lejonet. Båda linjerna får hållplats i ”Centrala Gullbergsvass” (gul rektangel)
För anslutningar i Västra delen se ungefär enligt sid 41 i:
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Över Ringön blir det c.a 4 km från Gamlestaden, vilket gör att man får en utmärkt genväg som t ex kan användas av tågpendlare från Väner/Bohusbanan som kliver av vid Gamlestadens stn och ska till Hisingen. Kanske kan man också från Ringön dra norrut till Backa och avlasta även Hjalmar(?)


Framtidens kollektivtrafik utreds just nu

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2608419-framtid..

Tomas Zeljko

kommunikationsansvarig, kollektivtrafiksekretariatet

Västra Götalandsregionen


skriver svar på debattartikel av Mikael Bigert.


Har en dialog med Tomas om hur viktig den studie han refererar till är. Hoppas nu att den får genomslag.
Se t ex:
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..

http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Mikael Bigert skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Förslag för Gullbergsvass forts av Planskild Storkring.:
Att gräva tunnlar för spårvagnar under Västlänken i den pålade leran blir alltså dyrt och krångligt. (ett antal miljarder)
En variant är då att ta spårvagnarna från Polhemsplatsen vidare på Snabbspåret och sedan låta de gå upp på bro tvärs Snabbspår och Järnväg. Sedan på högbana över Gullbergsvass och Älven ( röd linje ).
Om den här nya delen av staden byggs hyfsat futuristiskt och med rymd behöver inte högbanan innebära någon störning. Bro över till Ringön på rimlig höjd borde inte kräva så många öppningar per dygn.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Den här linjen kan kompletteras av spår i markplan österut från Nordstan, under nya Hisingsbron och mot Gamlestaden. (orange). I den östra delen är det bäst att inte ha högbana som ”stör” Skansen Lejonet. Båda linjerna får hållplats i ”Centrala Gullbergsvass” (gul rektangel)
För anslutningar i Västra delen se ungefär enligt sid 41 i:
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Över Ringön blir det c.a 4 km från Gamlestaden, vilket gör att man får en utmärkt genväg som t ex kan användas av tågpendlare från Väner/Bohusbanan som kliver av vid Gamlestadens stn och ska till Hisingen. Kanske kan man också från Ringön dra norrut till Backa och avlasta även Hjalmar(?)


Framtidens kollektivtrafik utreds just nu

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2608419-framtid..

Tomas Zeljko

kommunikationsansvarig, kollektivtrafiksekretariatet

Västra Götalandsregionen


skriver svar på debattartikel av Mikael Bigert.


Har en dialog med Tomas om hur viktig den studie han refererar till är. Hoppas nu att den får genomslag.
Se t ex:
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..

http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..


Jag hatar att vara Besserwisser, men han har missat ganska grovt att Neapel har ett ganska stort tunnebanesystem
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Marcus Bokvist skrev:

Mikael Bigert skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Förslag för Gullbergsvass forts av Planskild Storkring.:
Att gräva tunnlar för spårvagnar under Västlänken i den pålade leran blir alltså dyrt och krångligt. (ett antal miljarder)
En variant är då att ta spårvagnarna från Polhemsplatsen vidare på Snabbspåret och sedan låta de gå upp på bro tvärs Snabbspår och Järnväg. Sedan på högbana över Gullbergsvass och Älven ( röd linje ).
Om den här nya delen av staden byggs hyfsat futuristiskt och med rymd behöver inte högbanan innebära någon störning. Bro över till Ringön på rimlig höjd borde inte kräva så många öppningar per dygn.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Den här linjen kan kompletteras av spår i markplan österut från Nordstan, under nya Hisingsbron och mot Gamlestaden. (orange). I den östra delen är det bäst att inte ha högbana som ”stör” Skansen Lejonet. Båda linjerna får hållplats i ”Centrala Gullbergsvass” (gul rektangel)
För anslutningar i Västra delen se ungefär enligt sid 41 i:
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Över Ringön blir det c.a 4 km från Gamlestaden, vilket gör att man får en utmärkt genväg som t ex kan användas av tågpendlare från Väner/Bohusbanan som kliver av vid Gamlestadens stn och ska till Hisingen. Kanske kan man också från Ringön dra norrut till Backa och avlasta även Hjalmar(?)


Framtidens kollektivtrafik utreds just nu

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2608419-framtid..

Tomas Zeljko

kommunikationsansvarig, kollektivtrafiksekretariatet

Västra Götalandsregionen


skriver svar på debattartikel av Mikael Bigert.


Har en dialog med Tomas om hur viktig den studie han refererar till är. Hoppas nu att den får genomslag.
Se t ex:
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..

http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..


Jag hatar att vara Besserwisser, men han har missat ganska grovt att Neapel har ett ganska stort tunnebanesystem


Du menar att det är Trivector som missar, eller?

Ha! En numera välkänd Stadsbana XL är också med i dokumentet!
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
[QUOTE=Signatur: Hansson]
Marcus Bokvist skrev:

Mikael Bigert skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Förslag för Gullbergsvass forts av Planskild Storkring.:
Att gräva tunnlar för spårvagnar under Västlänken i den pålade leran blir alltså dyrt och krångligt. (ett antal miljarder)
En variant är då att ta spårvagnarna från Polhemsplatsen vidare på Snabbspåret och sedan låta de gå upp på bro tvärs Snabbspår och Järnväg. Sedan på högbana över Gullbergsvass och Älven ( röd linje ).
Om den här nya delen av staden byggs hyfsat futuristiskt och med rymd behöver inte högbanan innebära någon störning. Bro över till Ringön på rimlig höjd borde inte kräva så många öppningar per dygn.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Den här linjen kan kompletteras av spår i markplan österut från Nordstan, under nya Hisingsbron och mot Gamlestaden. (orange). I den östra delen är det bäst att inte ha högbana som ”stör” Skansen Lejonet. Båda linjerna får hållplats i ”Centrala Gullbergsvass” (gul rektangel)
För anslutningar i Västra delen se ungefär enligt sid 41 i:
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Över Ringön blir det c.a 4 km från Gamlestaden, vilket gör att man får en utmärkt genväg som t ex kan användas av tågpendlare från Väner/Bohusbanan som kliver av vid Gamlestadens stn och ska till Hisingen. Kanske kan man också från Ringön dra norrut till Backa och avlasta även Hjalmar(?)


Framtidens kollektivtrafik utreds just nu

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2608419-framtid..

Tomas Zeljko

kommunikationsansvarig, kollektivtrafiksekretariatet

Västra Götalandsregionen


skriver svar på debattartikel av Mikael Bigert.


Har en dialog med Tomas om hur viktig den studie han refererar till är. Hoppas nu att den får genomslag.
Se t ex:
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..

http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..


Jag hatar att vara Besserwisser, men han har missat ganska grovt att Neapel har ett ganska stort tunnebanesystem


Du menar att det är Trivector som missar, eller?

Ha! En numera välkänd Stadsbana XL är också med i dokumentet! [/QUOTE]

Kanske, och signatur: Hanssons förnamn avslöjas i dokumentet också
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
[QUOTE=Marcus Bokvist][QUOTE=Signatur: Hansson]
Marcus Bokvist skrev:

Mikael Bigert skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Förslag för Gullbergsvass forts av Planskild Storkring.:
Att gräva tunnlar för spårvagnar under Västlänken i den pålade leran blir alltså dyrt och krångligt. (ett antal miljarder)
En variant är då att ta spårvagnarna från Polhemsplatsen vidare på Snabbspåret och sedan låta de gå upp på bro tvärs Snabbspår och Järnväg. Sedan på högbana över Gullbergsvass och Älven ( röd linje ).
Om den här nya delen av staden byggs hyfsat futuristiskt och med rymd behöver inte högbanan innebära någon störning. Bro över till Ringön på rimlig höjd borde inte kräva så många öppningar per dygn.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Den här linjen kan kompletteras av spår i markplan österut från Nordstan, under nya Hisingsbron och mot Gamlestaden. (orange). I den östra delen är det bäst att inte ha högbana som ”stör” Skansen Lejonet. Båda linjerna får hållplats i ”Centrala Gullbergsvass” (gul rektangel)
För anslutningar i Västra delen se ungefär enligt sid 41 i:
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Över Ringön blir det c.a 4 km från Gamlestaden, vilket gör att man får en utmärkt genväg som t ex kan användas av tågpendlare från Väner/Bohusbanan som kliver av vid Gamlestadens stn och ska till Hisingen. Kanske kan man också från Ringön dra norrut till Backa och avlasta även Hjalmar(?)


Framtidens kollektivtrafik utreds just nu

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2608419-framtid..

Tomas Zeljko

kommunikationsansvarig, kollektivtrafiksekretariatet

Västra Götalandsregionen


skriver svar på debattartikel av Mikael Bigert.


Har en dialog med Tomas om hur viktig den studie han refererar till är. Hoppas nu att den får genomslag.
Se t ex:
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..

http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..


Jag hatar att vara Besserwisser, men han har missat ganska grovt att Neapel har ett ganska stort tunnebanesystem


Du menar att det är Trivector som missar, eller?

Ha! En numera välkänd Stadsbana XL är också med i dokumentet! [/QUOTE]

Kanske, och signatur: Hanssons förnamn avslöjas i dokumentet också [/QUOTE]

Jo, jag vet. Det är sådant man får ta för en sådan publicering. Då går det inte att vara anonym.

All text runt kartan är hans egen. Han har förstått idéen helt korrekt. Mycket glädjande!
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Nåväl, hursomhelst så tror jag faktiskt att bägge behövs och att de kompletterar varandra.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Marcus Bokvist skrev:

Nåväl, hursomhelst så tror jag faktiskt att bägge behövs och att de kompletterar varandra.


Både Storkringen och Stadsbana XL? Ja, absolut! Stadsbana XL tar folk snabbt och långt för att fortsätta med lokaltrafikens tätt och nära.
Senast ändrad 30 januari 2015 17:55
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Marcus Bokvist skrev:

Mikael Bigert skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Förslag för Gullbergsvass forts av Planskild Storkring.:
Att gräva tunnlar för spårvagnar under Västlänken i den pålade leran blir alltså dyrt och krångligt. (ett antal miljarder)
En variant är då att ta spårvagnarna från Polhemsplatsen vidare på Snabbspåret och sedan låta de gå upp på bro tvärs Snabbspår och Järnväg. Sedan på högbana över Gullbergsvass och Älven ( röd linje ).
Om den här nya delen av staden byggs hyfsat futuristiskt och med rymd behöver inte högbanan innebära någon störning. Bro över till Ringön på rimlig höjd borde inte kräva så många öppningar per dygn.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Den här linjen kan kompletteras av spår i markplan österut från Nordstan, under nya Hisingsbron och mot Gamlestaden. (orange). I den östra delen är det bäst att inte ha högbana som ”stör” Skansen Lejonet. Båda linjerna får hållplats i ”Centrala Gullbergsvass” (gul rektangel)
För anslutningar i Västra delen se ungefär enligt sid 41 i:
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Över Ringön blir det c.a 4 km från Gamlestaden, vilket gör att man får en utmärkt genväg som t ex kan användas av tågpendlare från Väner/Bohusbanan som kliver av vid Gamlestadens stn och ska till Hisingen. Kanske kan man också från Ringön dra norrut till Backa och avlasta även Hjalmar(?)


Framtidens kollektivtrafik utreds just nu

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2608419-framtid..

Tomas Zeljko

kommunikationsansvarig, kollektivtrafiksekretariatet

Västra Götalandsregionen


skriver svar på debattartikel av Mikael Bigert.


Har en dialog med Tomas om hur viktig den studie han refererar till är. Hoppas nu att den får genomslag.
Se t ex:
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..

http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..


Jag hatar att vara Besserwisser, men han har missat ganska grovt att Neapel har ett ganska stort tunnebanesystem


Ja, det man kan fundera över är den lite antydda slutsatsen att tunnelbana är något för städer över miljonen. Här tror jag man också bör se på antalet resor just i "kritiska stråk". Ska bli intressant att se vad studien kommer fram till hur som helst.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Mer reklam!

för slureplik på GP-debatt:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2615521-helhets..

f ö roligt att fler "hängt på" och vill se samordning mellan tågtunnlar och lokal kollektivtrafik
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Och fler hänger på idéer om Spårvägar med funktionalitet som Stadsbana:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2626102-snabbsp..
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Ytterligare ett par debattartiklar om Snabbspårvägar

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2632762-just-nu..

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2632773-sa-kan-..

Håller med Jan Lenander här om att fokus bör ökas på sista biten in till Centrala knutpunkter. ( t ex genom att sprida ut vagnarna från Brunnsparken )
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Summeringen för kollektivtrafiken 2014 har publicerats:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/96362/rappor..
Total antal resor delat på 270, vilket ger (något hög) siffra för vardagsdygn:
Spårvagn, Gbg = 418 000
Buss, Gbg = 267 000
Tågresor, hela regionen = 58 000
Tågresor, Gbg ( 90 % av regionen ) = 52 000
Pendeltåg = ( 60 % av tågen till Gbg ) = 31 000
Siffrorna stämmer bra med tidigare publicerade, inga stora förändringar. Procentsatserna är tagna från tidigare år och stämmer också bra med data från t ex:
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2595665-al..
Man kan även se data gällande ( ung snitt över år 2014 ):
Spårvagn, i tid = 78 %
Pendeltåg, i tid = 92 %
Spårvagn, genomförda = 96 %
Pendeltåg, genomförda = 98.5 %
Multiplicerar man får man en uppfattning om storleksförhållanden:
Antal resor spårvagn / pendeltåg = 13
Antal försenade spårvagn / pendeltåg = 37
Antal inställda spårvagn / pendeltåg = 36

Jag hoppas våra politiker studerar de här sifforna noga och kommer till insikt om vad det är som bör prioriteras. Det finns en målbild 2035 med investeringar för tåg på över 70 miljarder i regionen. Vore det för mycket begärt att vi siktade mot en ordentlig summa även till det trafikslag som har överlägset flest resenärer?
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Var 3:e idé till "lyftGbg" handlar om infrastruktur!
http://www.gp.se/nyheter/lyftgoteborg/1.2641595-s..
Intressanta intervjuer med bl a Patrik Sterky, Martin Elofsson och Johan Nyhus.
"Spåvagnen är värsta tidstjuven" - dags att göra något åt det!
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Var 3:e idé till "lyftGbg" handlar om infrastruktur!
http://www.gp.se/nyheter/lyftgoteborg/1.2641595-s..
Intressanta intervjuer med bl a Patrik Sterky, Martin Elofsson och Johan Nyhus.
"Spåvagnen är värsta tidstjuven" - dags att göra något åt det!


Föga förvånande så är Västlänken mycket viktig frö att få ihop kollektivtrafiken både i Göteborg och för att integrera regionen i Göteborg.

Ett citat ur artikeln:
När det gäller Allélänken säger Patrik Sterky att den skulle passa väldigt bra ihop med Västlänken.

- Jag ser bara synergier. Den blir mycket mer intressant om man bygger Västlänken.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Var 3:e idé till "lyftGbg" handlar om infrastruktur!
http://www.gp.se/nyheter/lyftgoteborg/1.2641595-s..
Intressanta intervjuer med bl a Patrik Sterky, Martin Elofsson och Johan Nyhus.
"Spåvagnen är värsta tidstjuven" - dags att göra något åt det!


Föga förvånande så är Västlänken mycket viktig frö att få ihop kollektivtrafiken både i Göteborg och för att integrera regionen i Göteborg.

Ett citat ur artikeln:
När det gäller Allélänken säger Patrik Sterky att den skulle passa väldigt bra ihop med Västlänken.

- Jag ser bara synergier. Den blir mycket mer intressant om man bygger Västlänken.


Citat från intervjun
” Då får man en väldigt effektiv bytespunkt vid Hagastationen. Jag ska inte säga att det är direkt förberett, men det är inte omöjliggjort”
Som det ser ut i Järnvägsplanen finns ingen plats för någon Allélänk ovanför VL.s station. Min åsikt, som skickats in som Synpunkt, är att Järnvägsplanen måste modiferas så att man verkligen förbereder spårvagnstunnlar.
En annan aspekt som Nyhus tar upp i artikeln är trädbeståndet. Jag tror det talar emot Allélänken tyvärr.

Personligen tror jag ju mer på ”Vasalänken med uppgång vid Handels” vilket passar utmärkt med VL.
Å andra sidan kommer delar av VL:s samhällsnytta att försvinna med en ”Stadsbaneliknande” förbindelse mellan Östra och Västra Centrum, eftersom ”Jämförelsealternativet” då får relativt bättre restider och mindre trängsel.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Var 3:e idé till "lyftGbg" handlar om infrastruktur!
http://www.gp.se/nyheter/lyftgoteborg/1.2641595-s..
Intressanta intervjuer med bl a Patrik Sterky, Martin Elofsson och Johan Nyhus.
"Spåvagnen är värsta tidstjuven" - dags att göra något åt det!


Föga förvånande så är Västlänken mycket viktig frö att få ihop kollektivtrafiken både i Göteborg och för att integrera regionen i Göteborg.

Ett citat ur artikeln:
När det gäller Allélänken säger Patrik Sterky att den skulle passa väldigt bra ihop med Västlänken.

- Jag ser bara synergier. Den blir mycket mer intressant om man bygger Västlänken.


Citat från intervjun
” Då får man en väldigt effektiv bytespunkt vid Hagastationen. Jag ska inte säga att det är direkt förberett, men det är inte omöjliggjort”
Som det ser ut i Järnvägsplanen finns ingen plats för någon Allélänk ovanför VL.s station. Min åsikt, som skickats in som Synpunkt, är att Järnvägsplanen måste modiferas så att man verkligen förbereder spårvagnstunnlar.
En annan aspekt som Nyhus tar upp i artikeln är trädbeståndet. Jag tror det talar emot Allélänken tyvärr.

Personligen tror jag ju mer på ”Vasalänken med uppgång vid Handels” vilket passar utmärkt med VL.
Å andra sidan kommer delar av VL:s samhällsnytta att försvinna med en ”Stadsbaneliknande” förbindelse mellan Östra och Västra Centrum, eftersom ”Jämförelsealternativet” då får relativt bättre restider och mindre trängsel.


Vasalänken kanske passar än bättre med Västlänken, helt rätt. Men den innebär inte att nyttan med Västlänken sjunker. Tvärtom får båda ökad nytta av varandra!
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej!
Har varit i kontakt med Thomas Zejlko på Regionen och planterat idén om att ha tätare samarbete mellan ideela idégivare och deras målbildsarbete för lokal kollektivtrafik.
Jag funderar på att starta någon slags nätverk där man lägger upp och diskuterar specifikt spårbunden lokal kollektivtrafik.
Detta kan förstås delvis göras inom ramen för Yimby, men jag tänkte även på att ha en fristående verksamhet som samordnas med regionens arbete.
Någon som tycker det verkar intressant och har idéer för hur det organiseras och genomföras praktiskt?
/ Mikael
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Mikael Bigert skrev:

Hej!
Har varit i kontakt med Thomas Zejlko på Regionen och planterat idén om att ha tätare samarbete mellan ideela idégivare och deras målbildsarbete för lokal kollektivtrafik.
Jag funderar på att starta någon slags nätverk där man lägger upp och diskuterar specifikt spårbunden lokal kollektivtrafik.
Detta kan förstås delvis göras inom ramen för Yimby, men jag tänkte även på att ha en fristående verksamhet som samordnas med regionens arbete.
Någon som tycker det verkar intressant och har idéer för hur det organiseras och genomföras praktiskt?
/ Mikael


Svenska spårvägssällskapets forum?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Marcus Bokvist skrev:

Svenska spårvägssällskapets forum?


Jag tycker att Yimby är ett utmärkt forum för det. Det kan bidra positivt till att stärka Yimbys roll inom samhällsplaneringen.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Signatur: Hansson skrev:

Jag tycker att Yimby är ett utmärkt forum för det. Det kan bidra positivt till att stärka Yimbys roll inom samhällsplaneringen.


Jovisst, Yimby och Spårvägsällskapet är båda jättebra för utbyte av idéer.
Det jag var ute efter var mindre "diskussionsforum med tyckande" och mer ett unikt forum bara för ett ämne för att ladda upp kartor, ritningar, beräkningar, underlag.
Sida 7 av 8

PLANSKILD STORKRING 2.0

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.