Daniel B skrev:
Visst, men alla våra bussar + vagnar kräver yta, vilket innebär att något trafikslag måste bort.
Vilka bussar och vagnar tänker du på, mer specifikt? Dagens trafik på Korsvägen verkar okej för mig.
Förstår inte fokus på tunneln och trågen? En fil i vardera riktningen ger ett liten sår i staden. Politiken jobbar för att bilarna skall ner. Skall dialogen resultera i ett yttrande från Yimby i höst måste vi fokusera på det vi faktiskt kan påverka.
Skall sanningen fram har jag lite svårt att utifrån din karta förstå hur du tänkt dig nedfarten i bilsnurran från Mölndalsvägen/Eklandagatan. Kan du beskriva detta närmare?
Kan vi inte diskutera exploatering istället? Hur skall slänten från Humanister bebyggas? Lämplig utformning på ett höghus bredvid Universeum?
Väntar!
Vid exploatering är mina idéer för slänten liknande Johannes Westlunds. Sluttningen bör stadsplaneläggas med ett blandstadskvarter. Emellertid har ni båda (av misstag?) ritat över Johannebergs landeri från slutet av 1700-talet. Den byggnaden får inte röras.
På resterande utrymme verkar det dock gå att få in ca 8 tomter. Johannebergsgatan dras härvidlag fram på universitetsbibliotekets baksida till mötet med Lundgrensgatan, så att kvarterets samtliga fastigheter kan nås med fordon och gatusystemet följaktligen knyts ihop med en ny genomfart. Gatan behöver inte vara bred. 12 meter räcker. Mellan landeriet och det nya kvarteret anläggs en ny gatutrappa från Korsvägen till Johannebergsgatans förlängning och på kvarterets södra sida fyller Lundgrens trappor motsvarande funktion (som nu alltså får sina adresser 1-3). Gårdarna inne i kvarteret delas av med etager i natursten vilka också kan förses med trappförbindelser (se Nordhemsberget och Stigberget för exempel).
På Korsvägens södra sida har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker, avseende såväl bebyggelse som eventuellt en tredje Lisebergsentré. Idéerna saknar inte poänger. Emellertid skulle jag vilja riva det meningslösa Världskultursmuséets betongkoloss och nyttja marken för två nya halvkvarter längs Södra Vägen mot Liseberg, avdelade av en kort förlängning av Cedebourgsgatan.
Ni vill ju ha stadsliv runt Korsvägen eller hur? Utan blandstadskvarter blir det inget, helt oavsett kommunpamparnas planer på en bilfri torgbildning.
Vad Korsvägen i sig beträffar ser jag fortsatt inget nödvändigt skäl att göra något alls, med eventuellt undantag för de förändringar som skulle följa med anläggningen av en högbana längs Skånegatan och Mölndalsvägen (Torslanda-Kållered/Lindome eller möjligen Mölnlycke?). Hansson och en del andra gillar inte detta och jag skall väl understryka att en stadsbana i Göteborg, centralt i huvudsak utformad som en högbana, är högst eventuell och hypotetisk och i vilket fall beroende av resursrelaterade förutsättningar för privatbilism i framtiden.
Senast ändrad 11 juni 2013 07:24