Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Nya Korsvägen

Sida 3 av 7
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
John Johansson skrev:

En nedgrävd bilväg är inte samma sak som en planskild motorled bara för att du kallar båda för "planskild biltrafikslösning". Det största problemet med en planskild motorled som E6 ur ett stadsperspektiv är att den tar mycket plats, skapar barriärer i markplan, orsakar buller, etc. Att gräva ner en existerande bilväg i stadsmiljö har raka motsatta effekterna (om det görs rätt). Det kan naturligtvis finnas andra argument mot att gräva ner bilvägar (kostnaden, uppmuntran till biltrafik, risk för öde gator, barriäreffekter av tråg, etc), men att likställa det med att bygga motorled är ganska missvisande tycker jag.

Håller helt med om detta.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Daniel B skrev:

Hur kan det vara bättre med ett väsentligt längre tråg för spårvagn? Varför utesluter du möjligheten att integrera tråg och påslag till tunnlar i stadsbilden? Jag tror det finns lösningar på det.

För övrigt anser jag att du och många andra skjuter er själva i foten när ni redan från början bestämt er för att en biltunnel är fel. Varför? Jo,....för att kunna minska ner antalet körfält på både Ö-vägen och S-gatan, som båda består av 4 körfält + 2 kollfält, krävs att trafiken på Korsvägen flyter på bättre. En underjordisk rondell utan konfliktpunkter är radikalt mer effektiv än dagens trafikkarusell.
Varför då bara en fil i vardera riktningen? Jo, för att dagens GC-trafik förtjänar väsentligt bredare trottoarer och cykelbanor. Dessutom, som signatur Hansson redan påpekat, kan nya byggnader uppföras närmare trafiken: en tajtare stadsmiljö och högre exploatering. Det borde attrahera en stadsbyggare

Jag tror på det här TK skriver om viljestyrd planering. Jag är övertygad om att de är något på spåren. Predict and provide ger bara självuppfyllande profetior. Det är ett värdelöst sätt att planera på. Jag vill minnas att Christer Ljungberg bloggat intressant om det (Ljungbergsblogg till höger i menyn).

Det är inte i hela världen om framkomligheten för bil försämras. Vi ska flytta över massor resor på kollektivtrafiken framöver och måste därför satsa på den. Med det sagt tycker inte jag att korsvägen lider av överdimensionering. Men det som i så fall tar plats är spårvägslägena, inte bilvägen. Minskas kollektivtrafiken ovan jord så får vi genast vansinnigt mycket plats över.

Och som sagt, det där tightare stadsrummet... Det är i själva verket eufemism för mer svällande impedimentsmark, vilket knappast är lyckat.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Johannes Westlund skrev:

Hans Jörgensen skrev:

Men Örgrytemotet är ju det mest urbana motorvägsmotet vi har.
Det borde snarare tjäna som förebild för hur det går att göra av/påfarter tighta men fortfarande planskilda.

Vad vi borde ta tag i är väl de groteska 60-talsskapelserna Kungsstensmotet, Rödastensmotet, Flatåsmotet, Jaegerdorffsmotet för att nämna några. Gamlestadstorget (tragikomiskt namn på en trafikapparat) är ju äntligen på G att omdanas. Sen har vi några 90- och 00-talsmot inspirerade av 60-talet, främst tänker jag på Eriksbergsmotet. Kanske Gbg är moget att ta sig an det när preskiberingstiden löpt ut om några decennier.

Om 4 hektar impediment, ramper och parkeringsplatser är vad som kan ses som urban förebild, exemplariskt, så joinar jag Jörnmark och deppar ihop. Jag visar i en särskild tråd vilka möjligheter som finns om ramperna så att säga *upphör*. Och då innehåller det förslaget ändå cirka en hektar parkering.

Jag vet inte om det finns något sådant som ett "urbant motorvägsmot". I min värld är det en självmotsägelse.

Visst, ett motorvägsmot kanske per definition inte kan vara urbant. Fast "urbant" kan ju också stå för att motsatser kan samexistera intill varandra, ibland även knö och skava på varann men utan att förgöra varandra. Motorvägen och Örgryte kyrka tycker jag är en go illustration av det.

Vad jag menade var att givet förutsättningarna (en av de mest trafikerade vägarna i landet igenom centrum av en halvmiljonstad) så är Örgrytemotet förvånansvärt anpassat och snålt i utrymme. Det beror väl förstås på att det inte fanns något annat val, hade det funnits en övergiven äng istället för en kyrka byggd på 1200-talet så hade det vips varit en större trafiksnurra med bekvämare svängradier.

Jag upplever inte Ögrytemotet som ett svårt hinder. Tvärtom är det smidigt att gå och cykla igenom (under) det. Visst, det är en betongpassage, men det är knappast ovanligt för större städer. Det är inte pittoreskt precis varenda meter. Men visst skulle det gå att piffa upp den passagen, göra den ljusare, kanske med konst ini så som många T-banestationer har.

Alternativet med plankorsning och ljusreglering hade knappast snabbat upp cyklistens väg mellan västra och östra sidan.

Passagen där kommer nog varken bli snabbare eller långsammare. Det finns en del rödljus där redan. Skär man i asfaltsöknen så får man totalt sett antagligen färre rödljus för cyklister, ex enligt den skiss jag gjort i den andra tråden. Men poängen är inte cyklisters framkomlighet där utan att platsen kan bli en mycket mer stadsmässig plats om ramperna försvinner. Snacket om kyrkan är lite som kvarlämnad sly mellan motorled och bebyggelse: Avnjuts bäst i 70 km/h från innifrån en plåtlåda. Det är inte en sådan stad jag vill bygga. Jag vill bygga en stad som inbjuder människor istället för maskiner. Det tror jag en boulevardisering av E6 är ett effektivt steg mot.
Johannes Westlund skrev:

Jag tror på det här TK skriver om viljestyrd planering. Jag är övertygad om att de är något på spåren. Predict and provide ger bara självuppfyllande profetior. Det är ett värdelöst sätt att planera på. Jag vill minnas att Christer Ljungberg bloggat intressant om det (Ljungbergsblogg till höger i menyn).

Det är inte i hela världen om framkomligheten för bil försämras. Vi ska flytta över massor resor på kollektivtrafiken framöver och måste därför satsa på den. Med det sagt tycker inte jag att korsvägen lider av överdimensionering. Men det som i så fall tar plats är spårvägslägena, inte bilvägen. Minskas kollektivtrafiken ovan jord så får vi genast vansinnigt mycket plats över.

Och som sagt, det där tightare stadsrummet... Det är i själva verket eufemism för mer svällande impedimentsmark, vilket knappast är lyckat.

Visst kan bilismen ställas i kö. Den filosofin brukar jag föredra. Därför föreslår jag bara en fil i vardera riktningen för biltrafiken på både Ö-vägen och S-gatan. Som kompensation erbjuds en planskild lösning under Korsvägen - som även gagnar GC-trafiken, stadsrummet och möjligheten till exploatering ovan jord.

Alla utgår ifrån att biltrafiken ska ner i baken. Det är min bestämda uppfattning baserat på hur staden jobbar och hur tongångarna går. Visst kan man presentera alternativa idéer, det hör stadsbyggandet till. Problem uppstår när åsikterna snarare blir filosofiska än praktiska. Frågan gäller hur Korsvägen ska utvecklas inom några år - inte vilken trafikfilosofi som skall gälla på ett generellt plan eller om vi någon gång i en avlägsen framtid skall gräva ner spårvagnarna...finns inga pengar såvida man inte exploaterar.

Det kan finnas goda poänger med att spara Landeriet. Skall försöka skissa på en rimlig lösning med det i åtanke.
Kom gärna med förslag på design av höghuset mellan mässan och Universeum
Johannes Westlund
626 Inlägg
Daniel B skrev:

Visst kan bilismen ställas i kö. Den filosofin brukar jag föredra. Därför föreslår jag bara en fil i vardera riktningen för biltrafiken på både Ö-vägen och S-gatan. Som kompensation erbjuds en planskild lösning under Korsvägen - som även gagnar GC-trafiken, stadsrummet och möjligheten till exploatering ovan jord.

Alla utgår ifrån att biltrafiken ska ner i baken. Det är min bestämda uppfattning baserat på hur staden jobbar och hur tongångarna går. Visst kan man presentera alternativa idéer, det hör stadsbyggandet till. Problem uppstår när åsikterna snarare blir filosofiska än praktiska. Frågan gäller hur Korsvägen ska utvecklas inom några år - inte vilken trafikfilosofi som skall gälla på ett generellt plan eller om vi någon gång i en avlägsen framtid skall gräva ner spårvagnarna...finns inga pengar såvida man inte exploaterar.

Det kan finnas goda poänger med att spara Landeriet. Skall försöka skissa på en rimlig lösning med det i åtanke.
Kom gärna med förslag på design av höghuset mellan mässan och Universeum

Det är väl något av det grundläggande problemet. Alla vet vad som ska göras, vad som måste göras och vad som är visionen. Det finns massor bra skrivet i ÖP redan och i fördjupningen som resulterat i strategierna på remiss. Det är bara det att... det inte går just nu. Och så skjuter man själva momentet att börja sig framför sig 5 år i taget... Sluta vela och börja agera! Det är dags att kavla upp ärmarna och göra verklighet av det som står i planen. Det kommer aldrig att "kännas rätt"...
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Korsvägen fungerar otroligt bra med tanke på all rörelse av olika trafikslag, att leda ner bilarna under jord gör ingen nytta. Illustrationerna vi sett hittills påminner om Drottningtorget, ett öde, öppet stadsrum som inte är en målpunkt i sig. Det bästa vore om spårvägen leds ner under jord och att man behåller bilar och bussar ovan jord. Kapaciteten för både bussar och spårvagnar ökar markant och Korsvägen som kollektivtrafikknutpunkt stärks innan Västlänken ens är i drift.

Landeriet ska givetvis sparas men förhoppningsvis med en mer publik verksamhet. Resten av slänten bör exploateras till max, det är ingen "grön lunga", det är impediment. Kopplingen mellan Renströmsparken och Korsvägen måste förbättras och förtydligas.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Korsvägen fungerar otroligt bra med tanke på all rörelse av olika trafikslag, att leda ner bilarna under jord gör ingen nytta. Illustrationerna vi sett hittills påminner om Drottningtorget, ett öde, öppet stadsrum som inte är en målpunkt i sig. Det bästa vore om spårvägen leds ner under jord och att man behåller bilar och bussar ovan jord. Kapaciteten för både bussar och spårvagnar ökar markant och Korsvägen som kollektivtrafikknutpunkt stärks innan Västlänken ens är i drift.

Landeriet ska givetvis sparas men förhoppningsvis med en mer publik verksamhet. Resten av slänten bör exploateras till max, det är ingen "grön lunga", det är impediment. Kopplingen mellan Renströmsparken och Korsvägen måste förbättras och förtydligas.

Håller med Mikael.
Mikael Kreutz skrev:

Jag håller i stort sett med också med.
Mikael Kreutz skrev:

Att stadsbyggnadsvänner/Yimby generellt vill gräva ner spårvägen förstår jag till 100%, men hänsyn måste tas till det aktuella fallet. Ingen har kunnat ge förslag på en hållbar lösning. Hur skall vi få plats med körfält för bil + buss + tråg för spårväg + GC ? Södravägen, som idag och i framtiden i första hand är en bussgata, kan inte samköras med ett långt tråg för spårvagnar. Samma motsättning finns på Mölndalsvägen. Endast på den 50m breda Skånegatan och den nästan lika breda Ö-vägen finns utrymme.
Det finns många idéer och hittepå, men ytterst få är praktiskt genomförbara.

Den som kan visa hur det i praktiken skulle kunna gå till med planskild spårvägstrafik för Korsvägen förtjänar ett pris. Visa gärna hur det ser ut i respektive ände, hur trågen kan samspela med övrig trafik och vilka ytor som krävs för en sådan konstruktion.

Edit: en del av den problematik jag berör kan hanteras genom att låta busstrafiken samköra med spårvägen, men då måste även bussen ner under markplan. Då uppstår nya problem: volym och yta i förhållande till Västlänken och dess anslutningar, säkerhetsproblem, och framförallt hur en sådan miljö kan göras effektiv och tilltalande.

Tilläggas skall att denna diskussion är mycket givande och bra inför ett kommande yttrande från Yimby ;)
Senast ändrad 10 juni 2013 16:13
Jag undrar även vad vi egentligen får för pengarna med planskild spårvägstrafik under K-vägen. För att göra jämförelsen mellan spårväg i plan och under jord rättvis antar vi att spårvägstrafiken på Södravägen upphör:
Med två perrongen i vardera riktningen kan kapaciteten fördubblas, oberoende systemtyp.
Även ovan jord kan plattformarnas längd uppgå till 60m, men inte mer. Osannolikt att en framtida stadsbanan skulle bestå av längre tågsätt.
En planskild fjutt spårväg under Korsvägen lär säkert kosta 1 miljard kronor.

Jag tycker planskild spårväg skall byggas på de platser vi faktiskt får något för pengarna.

Som jämförelse kostade (i 2013 års byggpriser)...
* ...Chalmerstunneln 315 mkr, dvs 300.000 kr/meter.
* ...spårvägen mellan K-vägen och stampbroarna 95 mkr, dvs 80.000 kr/meter.

Är det i ett sådant sammanhang väl investerade pengar att gräva ner spårvägen under Korsvägen?
Senast ändrad 10 juni 2013 17:05
Johannes Westlund
626 Inlägg
Jag kan svara på vad vi får med en planskild kollektivtrafik under Korsvägen. Massor med plats. Men den stora poängen är att det blir en början på mer planskildhet som går att bygga ut successivt. Här kommer ett förslag på hur det kan se ut när det är fullt utbyggt.

Scenariot antar följande:
- Södra vägen är bara bussgata och lokalgata som nås via Burgårdsgatan och Tegnérsgatan.
- All busstrafik går vidare in i centrum via Södra vägen.
- Spårvägen går längs Skånegatan in i centrum

Fyran och Femman leds alltså annan väg än vad de går idag. Mitt förslag är att halva heden (Norra el Södra) bebyggs och att Vasagatan därför förlängs med tillhörande spårvägsspår. Spårvägen leds ner i tunnel längs med Sten Sturegatan och gör sedan en s-kurva för att gå under denna och sedan ansluta till Skånegatan och Korsvägen.

Allt måste inte göras på en gång. Det går bra att förbereda för att ta in fyran och femman i framtiden och sedan ansluta när man fått till Heden och den kopplingen. På ytan handlar det till stor del om annan asfaltering vilket är billigt att göra om när allt annat är klart.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Översikt ovan jord. Bussterminal allt som är kvar i ytäge av kollektivtrafiken.

2 stationslägen borde räcka. Femman och fyran kan dela, de övriga linjerna delar redan på ett läge. Man kan också tänka sig någon annan fördelning.

Rakt ovanifrån Nord/Syd.

Uppgång kan ske till exempel på Örgrytevägen/Sankt Sigfridsplan, Skånegatan och Mölndalsvägen. Det borde vara möjligt att bygga om Chalmerstunneln så att spårvagnarna kan åka direkt in i den från underjorden. En uppgång kräver ca 100 meter om jag inte räknat helt galet.

Projektet att gräva ner spårvägsstationerna borde teoretiskt kunna köras samtidigt som VL och bör därför inte kosta speciellt mycket mer på marginalen. Kvar att lösa är hur man ska ta sig från och mellan stationerna i underjorden och hur det ska interagera med VL-stationen. I den här lösningen valde jag att lägga spårvägen nära ytan, så det borde inte bli konflikt, utan det behövs bara lämpliga gångtunnlar/trappor mellan.

När det gäller exploatering valde jag att visa ett något mer hänsynsfullt alternativ med ett kvarter och en lägre lamell påhängd. Landeriet blir kvar och lite grönt omkring. Kvarteret är något högre i framkant för att optimera eftermiddagssolen för de boende. Stationsbyggnaden som är ritad innehåller en cykelparkering liknande Focus, Pressbyrå och Västrafiksbutik i bottenplanet samt då nedgångar. Övre våningsplanet har en servering med en enorm uteplats. Det finns utrymme för ytterligare bebyggelse eller torgbildningar också.

Biltrafiken får en vanlig hederlig korsning. Man kan tänka sig finesser som underlättad högersväng, kollektivtrafiksfält och liknande om man vill. En skiss för hur cykelvägen ungefär kan funka är också med den här gången.
Senast ändrad 11 juni 2013 00:48
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Daniel B skrev:

Visst, men alla våra bussar + vagnar kräver yta, vilket innebär att något trafikslag måste bort.

Vilka bussar och vagnar tänker du på, mer specifikt? Dagens trafik på Korsvägen verkar okej för mig.

Förstår inte fokus på tunneln och trågen? En fil i vardera riktningen ger ett liten sår i staden. Politiken jobbar för att bilarna skall ner. Skall dialogen resultera i ett yttrande från Yimby i höst måste vi fokusera på det vi faktiskt kan påverka.

Skall sanningen fram har jag lite svårt att utifrån din karta förstå hur du tänkt dig nedfarten i bilsnurran från Mölndalsvägen/Eklandagatan. Kan du beskriva detta närmare?

Kan vi inte diskutera exploatering istället? Hur skall slänten från Humanister bebyggas? Lämplig utformning på ett höghus bredvid Universeum?

Väntar!

Vid exploatering är mina idéer för slänten liknande Johannes Westlunds. Sluttningen bör stadsplaneläggas med ett blandstadskvarter. Emellertid har ni båda (av misstag?) ritat över Johannebergs landeri från slutet av 1700-talet. Den byggnaden får inte röras.
På resterande utrymme verkar det dock gå att få in ca 8 tomter. Johannebergsgatan dras härvidlag fram på universitetsbibliotekets baksida till mötet med Lundgrensgatan, så att kvarterets samtliga fastigheter kan nås med fordon och gatusystemet följaktligen knyts ihop med en ny genomfart. Gatan behöver inte vara bred. 12 meter räcker. Mellan landeriet och det nya kvarteret anläggs en ny gatutrappa från Korsvägen till Johannebergsgatans förlängning och på kvarterets södra sida fyller Lundgrens trappor motsvarande funktion (som nu alltså får sina adresser 1-3). Gårdarna inne i kvarteret delas av med etager i natursten vilka också kan förses med trappförbindelser (se Nordhemsberget och Stigberget för exempel).

På Korsvägens södra sida har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker, avseende såväl bebyggelse som eventuellt en tredje Lisebergsentré. Idéerna saknar inte poänger. Emellertid skulle jag vilja riva det meningslösa Världskultursmuséets betongkoloss och nyttja marken för två nya halvkvarter längs Södra Vägen mot Liseberg, avdelade av en kort förlängning av Cedebourgsgatan.

Ni vill ju ha stadsliv runt Korsvägen eller hur? Utan blandstadskvarter blir det inget, helt oavsett kommunpamparnas planer på en bilfri torgbildning.

Vad Korsvägen i sig beträffar ser jag fortsatt inget nödvändigt skäl att göra något alls, med eventuellt undantag för de förändringar som skulle följa med anläggningen av en högbana längs Skånegatan och Mölndalsvägen (Torslanda-Kållered/Lindome eller möjligen Mölnlycke?). Hansson och en del andra gillar inte detta och jag skall väl understryka att en stadsbana i Göteborg, centralt i huvudsak utformad som en högbana, är högst eventuell och hypotetisk och i vilket fall beroende av resursrelaterade förutsättningar för privatbilism i framtiden.
Senast ändrad 11 juni 2013 07:24
Johannes Westlund
626 Inlägg
Jag la in en väg på baksidan av kvarteret. 8 meter bred borde räcka. Vägen behöver inte nödvändigtvis vara plåtupplag. Som bonus får man se den andra sidan av stationsbyggnaden också där cykelparkering finns under tak genom en *urgröpning* till vänster samt ingång i glas till höger.

Vy uppifrån slänten.
Johannes Westlund skrev:

2 stationslägen borde räcka. Femman och fyran kan dela, de övriga linjerna delar redan på ett läge. Man kan också tänka sig någon annan fördelning.

Bra att du försöker skissa på detta. Tyvärr missat du att förklara hur trågen skall samspela med två kollektivtrafik för bussar + övrig trafik (GC+bil). Att utgå ifrån att anslutande spårväg till Korsvägen grävs ner är inte realistiskt. Det måste därför finnas en lösning utifrån en sådan förutsättning. För övrigt förefaller som att du bara har en plattform för bussar till/från SödraVägen mot skånegatan. Det är inte tillräckligt av kapacitetsskäl (även om det är en detalj i sammanhanget).

Jag skrev tidigare att Chalmerstunneln i dagens prisläge kostade 300.000 kr/m. Räknat på jämförbara projekt i lera (dvs platsgjuten betongtunnel) ligger priset på 1,2 mkr/meter.
Antaget ca 900 meter tråg+tunnel (inkl 4 plattformar) blir det ca 1 mdkr. Men anslutningar till övriga trafikslag samt gatuplan tillkommer ytterligare.

Sammanfattningsvis: problemet ligger inte i hur plattformarna för en planskild spårväg placeras. I förhållande till Västlänken m.m. finns inga större konfliktpunkter. Fokus måste ligga på tråg + anslutningar.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
En viktig faktor om hållplatsen byggs i flera plan är risken att det blir otydligt för resenärerna. De som kan välja mellan buss och spårvagn riskerar att få stå i trappan mellan planen för att kunna ta den som kommer först. Pendeltåget är ett klart separat system, men även det skulle kunna bli attraktivt för resor inom staden med svåra val av vilken våning man skall vänta på som följd.

Har resandeströmmarna med kollektivtrafiken med Västlänken simulerats? Jag kan se såväl faktorer som talar för ökande som minskande buss- och spårvagnstrafik vid Korsvägen. Det vore intressant att veta hur stora de olika effekterna förväntas bli. Om trafiken inte ökar är det kanske omotiverat att bygga för bilar och kollektivtrafik i olika plan.
Ökande:
*Fler åker pendeltåg till Göteborg med Västlänken och ny bana från Borås.
*Station vid Korsvägen gör att något fler byter till spårvagn/buss än med Lisebergsstationen pga minskad gångtid mellan tåg och spårvagn.
*Genomgående tåg från Alingsås och Trollhättan med resenärer som byter vid Korsvägen
Minskande:
*Bussar från Mölnlycke och Rävlanda/Bollebygd ersätts med tåg.
*Fler åker tåg från Mölndal istället för spårvagn.
*Resenärer inom stan tar pendeltåget istället för buss/spårvagn
*Nya stationer ger kortare väg till slutdestinationen varför fler går.

Några stora resenärsströmmar jag föreställer mig från Västlänken vid Korsvägen är:
*mot Chalmers och Sahlgrenska
*mot Östra sjukhuset
*mot kontoren i Gårda
*mot de expanderande kontorsområdena söder om Liseberg
Alla dessa strömmar hanteras med spårvagn utom de få till Gårda som inte orkar gå från Ullevi södra (eller Korsvägen).
Senast ändrad 11 juni 2013 19:32
Alternativ med bibehållet Landeri och biltrafik under markplan. 50/60-meter långa plattformar för spårtrafik samt möjlighet till trafik från Mölndal till Örgryte/Kålltorp:

Senast ändrad 11 juni 2013 19:47
Gunnar Einarsson skrev:

Vilka bussar och vagnar tänker du på, mer specifikt? Dagens trafik på Korsvägen verkar okej för mig.

Även med Västlänken måste vi planera för ökad buss- och spårvägstrafik. Det är en gåta hur man kan vara nöjd med köande vagnar och bussar från alla anslutande gator.

Gunnar Einarsson skrev:

Skall sanningen fram har jag lite svårt att utifrån din karta förstå hur du tänkt dig nedfarten i bilsnurran från Mölndalsvägen/Eklandagatan. Kan du beskriva detta närmare?

Så som WSP mfl har ritat går tunneln in i berg/byggnad enligt bild ovan. Därefter i kurva under Landeriparket (berg) för att ansluta till rondell vid Skånegatans fot. Därefter tre avfarter: Ö-vägen, Skånegatan samt evenemangsparkering ovanpå Västlänken.
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndha..

Gunnar Einarsson skrev:

Ni vill ju ha stadsliv runt Korsvägen eller hur? Utan blandstadskvarter blir det inget, helt oavsett kommunpamparnas planer på en bilfri torgbildning.

I höghuset i mina skisser förutsätter jag kontor/hotell på de första våningarna, därefter bostäder. På västra sidan lokaler i gatuplan + kontor. Möjligen bostäder i någon av flyglarna.
Senast ändrad 11 juni 2013 20:29
oj, där blev det fel på marginalerna. Kanske kan Johannes fixa det? (länken kan tas bort).
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Daniel B skrev:

Jag undrar även vad vi egentligen får för pengarna med planskild spårvägstrafik under K-vägen. För att göra jämförelsen mellan spårväg i plan och under jord rättvis antar vi att spårvägstrafiken på Södravägen upphör:
Med två perrongen i vardera riktningen kan kapaciteten fördubblas, oberoende systemtyp.
Även ovan jord kan plattformarnas längd uppgå till 60m, men inte mer. Osannolikt att en framtida stadsbanan skulle bestå av längre tågsätt.
En planskild fjutt spårväg under Korsvägen lär säkert kosta 1 miljard kronor.

Jag tycker planskild spårväg skall byggas på de platser vi faktiskt får något för pengarna.

Som jämförelse kostade (i 2013 års byggpriser)...
* ...Chalmerstunneln 315 mkr, dvs 300.000 kr/meter.
* ...spårvägen mellan K-vägen och stampbroarna 95 mkr, dvs 80.000 kr/meter.

Är det i ett sådant sammanhang väl investerade pengar att gräva ner spårvägen under Korsvägen?

Faktum är att gräva ner spårvägen genom Korsvägen är exakt vad man reserverar möjligheter för, läs PM Konsekvensanalys Korsvägen! Se sidorna 29-31 för beskrivning och skisser på en station vid Korsvägen.

Sammanträde Trafiknämnden 2013-05-29
så beslutade man sig för planläge Liseberg och höjdläge lågt!

Detta öppnar för en planskilld storkring som passerar Korsvägen norr-söder i stråket Skånegatan - Södra vägen. Man kan tänka sig underjordisk sträckning Korsvägen - Chalmerstunneln och Korsvägen - (minst) Ullevi. Målet kan då vara att öppna för 100m långa spårvatgnar som kan köras planskillt i tunnelbanetempo. Det blir mycket bra, även om det tar tid. Det viktigaste när man bygger nytt är att inte blockera utan istället möjliggöra framtida expansion.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Daniel B skrev:

oj, där blev det fel på marginalerna. Kanske kan Johannes fixa det? (länken kan tas bort).

Det är för att ni inte använder LÄNK-KNAPPEN! Alltså knappen ovanför textrutan med en bild på en kedja och ordet "Länk". Tryck på den nästa gång ni ska klistra in en av kommunens kilometerlånga länkar...

> Städer
 > Centrum
Nya Korsvägen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.