Daniel B skrev:
Bra att du försöker skissa på detta. Tyvärr missat du att förklara hur trågen skall samspela med två kollektivtrafik för bussar + övrig trafik (GC+bil). Att utgå ifrån att anslutande spårväg till Korsvägen grävs ner är inte realistiskt. Det måste därför finnas en lösning utifrån en sådan förutsättning. För övrigt förefaller som att du bara har en plattform för bussar till/från SödraVägen mot skånegatan. Det är inte tillräckligt av kapacitetsskäl (även om det är en detalj i sammanhanget).
Jag skrev tidigare att Chalmerstunneln i dagens prisläge kostade 300.000 kr/m. Räknat på jämförbara projekt i lera (dvs platsgjuten betongtunnel) ligger priset på 1,2 mkr/meter.
Antaget ca 900 meter tråg+tunnel (inkl 4 plattformar) blir det ca 1 mdkr. Men anslutningar till övriga trafikslag samt gatuplan tillkommer ytterligare.
Sammanfattningsvis: problemet ligger inte i hur plattformarna för en planskild spårväg placeras. I förhållande till Västlänken m.m. finns inga större konfliktpunkter. Fokus måste ligga på tråg + anslutningar.
Jag räknar med att arbetet görs samtidigt som VL, som ska ner djupare. Då man måste göra allt sånt här arbete för VL så kan man enkelt göra tunnlar i flera plan utan att det blir särskilt mycket dyrare. Jag kan tänka mig att man hamnar under Chalmerstunnelns km-pris om man bara räknar de kostnader som tillkommer på marginalen för betongen till de ytterligare tunnlarna. Platsen kommer hur som hur att grävas upp, leran hanteras osv. Det är ju i princip samma logik som ligger bakom idén med biltunnel.
Strukturen på ytan kan bevaras i den mån den behövs, det finns inga hinder för det. Som jag skrev, man kan förbereda för att ta in fyran och femman från Skånegatan med låg marginalkostnad och ta det vidare i senare etapper. Samtidigt så kan man behålla hela rondell-lösningen som finns idag och är välfungerande tills vidare. Korsvägen avlastas kraftigt i och med att 4 spårvägslinjer hamnar under jord så det finns plats för viss expansion av trafiken dessutom.
Jag är osäker på hur mycket plats som behövs för busstrafiken. Man kan tänka sig fyra lägen istället för två om det blir för tight. Samma lösning kan i stort sett användas, det blir ingen biggie.
Hur allt ska samspela är lite olöst, men känns inte heller som det stora problemet. Det handlar om vart man ska stoppa in trappor i stort sett. Nu ligger allt väldigt nära ytan (2 meter under jord). Man skulle kunna sänka stationerna till kanske 4 meter och då få plats med en mellanstruktur över som kan länka till VLs struktur.
Cykeltrafiken har jag ritat ut exakt vart den ska gå (de blå vägarna). Gångtrafiken kommer minska i och med att stor del av bytesstrukturen hamnar under mark helt och hållet. I den mån som den fortsätter tänker jag mig att man skapar övergångsställen vid korsningen, samt möjligen också uppgångar från den underjordiska stationen även vid mässan och kanske Liseberg.