Daniel B skrev:
Båda gatorna är idag återvändsgator. Det blir nog svårt att övertyga både boende och andra. Visst vill man "sila" trafiken över ett större område, men görs Södravägen bilfri (untantaget lastning och parkering till/från fastigheter) kommer de gator du vill förbinda användas som smitväg. Det tror jag inte är lyckat. Det är dessutom på tok för trångt. Gatorna lämpar sig för angöring till ny bebyggelse runt om landeriet.
Jag skulle inte tro att det kommer inte bli en välanvänd väg oavsett, infarterna är inte lätta att hitta och det blir bara en intuitiv väg om man kommer uppifrån Johanneberg. De boende tycker jag naturligtvis ska ha rätt i att få klaga, men jag tycker inte deras synpunkter är mer relevanta än någon annans, hur gatunät ser ut är en fråga som är för stor för de boende i närområdet att avgöra hur det bör se ut. (Men argument för eller emot blir ju ändå relevanta oavsett vem som framför dem)
Men ja, självklart blir det stora följdeffekter om man spärrar av de mest naturliga gatorna och sabboterar gatunätet den vägen, så jag är generellt sett inte så förtjust i den typen av planer. Det blir främst mycket svårare att hitta rätt. Men även längre resvägar, vilket i sig genererar mer trafik och högre farter. Och dessutom blir det färre gator som får dela på den ökade trafiken och får resterande gator att förvandlas till något som mer liknar motorleder än gator.... som i sin tur ger biltrafik ännu lägre status, vilket ger ännu fler avspärrade områden och dödare gator.
Vill man begränsa trafiken så föredrar jag att begränsa antalet p-platser och/eller höja parkeringsavgifter eller begränsa mängden fordon på leder in/ut från staden, exempelvis genom trängselskatt eller mindre kapacitet på motorlederna, snarare än att göra det svårt att köra i staden. (Nej förresten.. kanske inte helt sant, för att minska trafikmängden skulle jag förstås helst se att man började förtäta centralt så att fler kunde slippa vara bilberoende till att börja med)
En avspärrad gata eller i ännu högre grad en återvändsgränd signalerar att gatan är oviktig, inte bara för bilister, utan även för fotgängare. Detta gör ofta möjligheten för att driva butiker, eller andra verksamheter med kunder, på en sådan gata mindre. (Ingen förväntar sig att hitta något intressant på en sådan gata och därför letar man inte efter intressanta butiker/restauranger där... vilket ger ett självförstärkande system.)
Senast ändrad 13 juni 2013 19:15