Signatur: Hansson skrev:
Varför riva Katrinelund och Bergakungen? De är ju båda relativt nya och lär inte kunna ersättas med annat, om "annat" inte har ett mycket högre värde.
Tillbyggnaden på Katrinelundsgymnasiet består väl mest av metall och glas? Inget gediget med andra ord. Staden kunde köpa in huset (eller hur det nu ägs) och betala för en ny skolflygel, infogad i kvarteret, såsom det för övrigt borde ha varit tänkt från början. Det är stadens misstag att inte ha varit mer framsynt med markallokeringen. Bergakungen kan få ny lokalisering nere i berget vid Götaplatsen, såsom ursprungligen var avsikten. Kostar litegrann men knappast överdrivet. Det handlar trots allt bara om en skolbyggnad och en multibiograf. Utrymme för biografer och andra nöjeslokaler kommer det sedan finnas gott om i de nya husen längs Skånegatan, vilka med kanske elva våningar, hög exploatering och delvis dubbla innergårdar, jag utgår ifrån skulle betinga ett betydligt högre värde än nuvarande bebyggelse.
Bergakungen är förstås rätt schysst, men placeringen tyvärr resulatet av en olycklig kompromiss under den kortsiktiga Göran Johansson-eran. Att dra en förbindelse från E6 till Engelbrektsgatan är ju en tanke som funnits sedan i alla fall 60-/70-talet, även om den tidens planering av en motorled snarare än en gata inte är något att stå efter. Detta, liksom att stadens 'logik' så att säga ger en fortsättning av Engelbrektsgatan om nu Burgårdsparken ändå skall offras (vilket skedde i samband med biografbygget) bortsågs helt ifrån, eller rättare sagt, hade man väl inte en tanke på.
Å andra sidan skulle dock Engelbrektsgatan kunna dras som Sven Renqvist föreslår, söder om Bergakungen. Burgårdsgymnasiet kan då möjligen infogas i ett större kvarter. Förhoppningsvis går det även att bygga niovåningshus på biografens 'tak', jag vet inte.
Finns det ens behov av den nya vägen, när biltrafiken genom Korsvägen läggs i tunnel?
Avses fortfarande Engelbrektsgatan? Beror väl lite på vilken stad man eftersträvar, en schweizerost med många ingångar, som kan hålla en stor trafikvolym och där gatumiljön dominerar även i gränssnittet, eller en stad där bara ett fåtal omfattande trafikapparater utgör kontakt med världen utanför.
Senast ändrad 22 juni 2013 17:24