Signatur: Hansson skrev:
En igenkorkad led med stillatående fordon blir ingen bra boulevard. Det är ingen bra lösning att göra på det här viset.
Jag börjar tröttna på att återupprepa mig: Det kommer bli trängsel ja. Det kommer bli trängsel oavsett om vi har nuvarande lösning, dubblar kapaciteten, eller tredubblar kapaciteten. Det kommer till och med vara ungefär SAMMA trängsel, dvs det finns ett equlibrium som innebär den värsta trängsel människor står ut med. Trängsel då förstått som till exempel hastighetsminskningen, dvs tidsförlusten egentligen. Skillnaden kommer bli hur många bilar som deltar i trängseln.
Jag ser inte varför det skulle vara bättre med sex filer trängsel och enorma planskilda mot med buller, massiv förorening och alla barriäreffekter motorvägen har. Jag tar hellre 4 filer trängsel, lite mindre buller och förorening och utan enorma ytkrävande planskilda mot. Vad teorin om inducerad trafik, specialfall av inducerad efterfrågan och alltså då helt i överensstämmelse med gängse ekonomisk teori, säger är att trafiken kommer förhålla sig till den nya situationen. Paradigmet "Predict and provide" bygger på den felaktiga premissen att biltrafiken är en naturkraft som man måste resignera inför. I själva verket visar det sig att samhället har stor kontroll över hur människor genomför sina resor och kan styra detta via planering. Bilvänligt => bilpendling, kollektivtrafiksvänligt => kollektivtrafikspendling osv. Det visar sig då också att underlätta för det ena innebär att man försvårar för det andra. Att underlätta för bil är alltså lika mycket "livsstilsterrorism" eftersom det innebär att man försvårar för andra. Därmed går det inte att dra något slags valfrihetsargument, eftersom valet styrs av planeringen oavsett hur man gör.
Det finns några exempel på boulevardiseringar och rivningar av motorvägar. Trafikingenjörerna tenderar att predika domedagen, kaos och katastrof. I verkligheten så har dessa projekt lett till ökad ekonomisk aktivitet, högre landvärden och bättre trafiksituation i området.
"The phenomenon of induced traffic works in reverse as well. When New York's West Side Highway collapsed in 1973, an NYDOT study showed that 93 percent of the car trips lost did not reappear elsewhere; people simply stopped driving. A similar result accompanied the destruction of San Francisco's Embarcadero Freeway in the 1989 earthquake. Citizens voted to remove the freeway entirely despite the apocalyptic warnings of traffic engineers. Surprisingly, a recent British study found that downtown road removals tend to boost local economies, while new roads lead to higher urban unemployment. So much for road-building as a way to spur the economy.·"
http://bicycleuniverse.info/transpo/roadbuilding-futility.html
"En av de främsta motiveringarna till att bygga motorvägar i staden har varit att minska trängseln, men det har visat sig genom åren i flera studier att satsningar på utökad motorvägskapacitet endast minskar trängseln kortsiktigt och att de snart har rakt motsatt effekt (Duranton och Turner, 2011). Redan på sent 60-tal började trafikingenjörer dra slutsatser om att färdtiden inte minskar när man bygger fler motorvägar, utan tvärtom, och man hade som teori att det berodde på att de stora vägarna skapade större avstånd och transportbehov och därför ledde till fler resor. Samma observationer har sedan dess gjorts i flera empiriska studier - det har till och med visat sig att trängseln snarare minskar om man tar bort befintliga motorvägar! (Cairns, Hass-Klau, och Goodwin 1998)
Detta är så ointuitivt för de flesta att det tål att repeteras: Studier visar att det blir mer trängsel av att bygga fler eller större motorvägar och att det blir mindre trängsel av att ta bort befintliga motorvägar!"
"2. Ekonomisk revitalisering. Motorvägar och stora trafikapparater sänker alltid omkringliggande markvärde. De separerar stadsdelar och skapar barriärer. Efter att ha tagit bort motorvägar har många städer upplevt en ökning av markvärde, turism och vitalitet.
3. Ökning av fastighetsvärde. Snarlik föregående punkt, men poängterar att fastighetsvärden i de områden där motorvägarna tidigare dragits har ökat kraftigt efter att motorvägarna tagits bort."
http://gbg.yimby.se/2012/12/den-urbana-motorvagens-li_3207.html
Det kommer alltså att bli bättre, totalt sett. Det kommer inte bli värre just på leden/boulevarden. Trafiken kommer omfördelas på ett effektivare sätt (lokal trafik) eller välja andra vägar (genomfartstrafik). Det kommer däremot bli avsevärt bättre i hela staden eftersom det totala antalet ytkrävande bilresor minskar. Mer plats till annat!