Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

SvD: "Lycka är billigare kollektivtrafik"

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
"Lycka är billigare kollektivtrafik""Ställ bilen - bli lycklig"

Forskning visar att människor blir lyckligare av att åka med kollektivtrafik i stället för bil.

Frågan är då varför folk åker bil över huvud taget. Beror det på att bil är en statuspryl? Är kollektivtrafiken dålig på att marknadsföra sig själv? Eller är kollektivtrafiken för dålig?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 16 november 2008 20:55
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
det är väl en kultur grejj, men SKA ja åka bil. jag är 31år gammal å 90% av dom jag möter tycker det är riktigt konstigt att jag inte har körkort, så visst är det en inflätad del av vår kultur. det är ungefär som när man inte hade fast telefoni för 10år sen . .så det går nog över.
__________________
http://www.gosatta.org
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Frågan varför man åker bil överhuvudtaget är ganska simpel att svara på. Man bor helt enkelt inte i innerstaden. Bor och jobbar man (med ett vanligt kontors/butiks jobb) i innerstaden behöver man ingen bil. Bor man däremot i förorten och jobbar i innerstaden så kan bil vara motiverat, bor man i förort och jobbar i en annan förort är bil nästan ett måste.

Enda sättet att få fler att åka kolektivt är att vi får färre förorter och mer stad.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
H G skrev:

Eller är kollektivtrafiken för dålig?

Den otäta bebyggelsen är ganska ooptimerad för en bra kollektivtrafik, ändå har Stockholm mycket bra sådan i jämförelse med städer i liknande storlek. Man har byggt ut bra kollektivtrafik i kombination med bebyggelse som hämmar bra kollektivtrafik. Detta är nog det största problemet.

Skärholmen har tunnelbana och ett bra busstorg, Men är planerat för att vara ett bilmecka med mycket affärer och parkeringsplatser på ett litet ställe långt utanför Stockholms innerstad. Ungefär samma sak med Kista, Vällingby och en massa andra ställen i regionen.

Det handlar inte bara om att bygga ut kollektivtrafiken för att folk ska börja åka, det handlar också om att planera nya områden för en god kollektivtrafik.

Om den sen blir punktligare är väl också bra. Jobbar man eller studerar så är det oftast viktigt att passa tiderna.

 > Infrastruktur
 > Övrigt
SvD: "Lycka är billigare kollektivtrafik"

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.