Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Fula Jugendhus

Sida 2 av 2
<12
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Kom att tänka på den här byggnaden i Göteborg. Kan väl med lite god vilja kallas jugend och är nog inte beundrad av alla...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Inspirerat av de stiftelsebostäder kvarteret tidigare bestod av. Ja, det är rätt fult.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Smaken är som baken, jag tycker Sagrada Familia är asball o då är jag så anti-religiös man nog kan bli ;)
Patrik Höstmad
682 Inlägg
....och jag tycker att det postmoderna huset i Nya Allén som Johannes länkade till är hur läckert som hellst. Postmodern arkitektur är verkligen inget vi är bortskämda med i Göteborg. Visst borde fastigheten varit mindre än ett helt kvarter och längs tvärgatorna är det för mycket slutet P-däcks känsla. Men ut mot Nya Allé är det hur intressant som hellst. Det skapar en intressant kontrast till Dicksonska folkbiblioteket (som är en annan av mina favoritbyggnader i Göteborg). Formen på det organga delarna kommer från gårdsporten till Dicksonska folkbiblioteket så även den som tycker att kontext är viktigt borde vara nöjd.

119 Inlägg
Jag gillar också det där huset med Axessakuten. Rätt långt bortom dagens stela nybrutalism. Fantasin och lekfullheten till makten!
1635 Inlägg
Ja, jag gillar det också. Men det finns säkert många som tycker det är fult. Utmaningen var väl att hitta jugend-hus som vissa kan tycka är fula, inte som *alla* tycker är fula. För det finns nog inga hus som alla tycker är fula eller som ingen tycker är vackra.

Senast ändrad 23 juni 2013 12:02
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Jag tycker verkligen att det där huset är fult, och det säger jag med en självupplevd känsla av tacksamhet gentemot postmodernismen som sådan. Åtminstone gjorde den slut på brutalismen. Den var, så att säga, ett steg i rätt riktning som trampade fel.

Mitt test brukar annars vara om jag känner ett lätt illamående när jag åker förbi med spårvagnen och det gör jag i det här fallet. Blå pelare, grå betong och balkonger i rött tegel, vad tänkte de på? Huset vänder också sig på något konstigt sätt in mot sig själv och känns slutet och avvisande.

Gardebring, Sagrada Familia är väl kanske ball, men är det vackert?
Senast ändrad 23 juni 2013 13:16
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Sahlgrenska Sjukhusets parkeringshus har tom atlanter vid infarten. Kallas av folkhumorn "dubbdäcket" efter Sahlgrenskas förste läkare Pehr Dubb.

Detta var ju sannerligen ett spännande hus med tydliga jugenddrag.
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Sätt inte kaffet i halsen nu, men jag tycker faktiskt inte att all Jugend är skapad lika. Egentligen tycker jag väl bäst om tidig, fransk Jugend och sämst om den österrikiska, och ju längre från modernismen och närmare det sena 1800-talets allmäneklecticism desto bättre. Så billig och populistisk är jag.

Österrikisk Jugend, Stoclethuset i Bryssel:

Ett mästerverk möjligen, men är det inte en smula... trist?

Överskattad Överspänd Jugend, Wiensecessionens hus:

Vänligen notera fyra skorstenar med prickar.

En del grejer av Gaudí:

Plotter, plotter...

Ganska skitfult, faktiskt.

Dina två första byggnader tycker jag är riktigt vackra. Men drar inte den första mer åt art deco? De senare exemplen håller jag däremot med om. Är det inte nästan så att man kan prata om brutalistisk jugend?

http://club.doctissimo.fr/pirhouette/art-nouveau-277289/photo/m03-ediculeportedauphine-12135708.html

http://club.doctissimo.fr/pirhouette/art-nouveau-277289/photo/gaudi-house-12135679.html
Martin Danell
232 Inlägg
@Simon: Heimdalsgatan har förenklad fasad. Var antagligen mycket vackrare i original.
Info finns här: http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/KUL/SSM_..
35 Inlägg
Simon Kågström skrev:

Men: Jag tycker fortfarande att det är bättre än det mesta nya och halvnya som uppförts, och absolut inte fult.

Det kan jag absolut hålla med om!
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Livslängden på den moderna arkitekturen är c:a 40-50 år. Därefter anses dessa byggnader sakna alla arkitektoniska kvalitéer. Som exempel kan nämnas Stadsbiblioteket vid Götaplatsen som stod klart 1964. Nu har det byggts om helt och invigs i april 2014. En helt slät glasfasad möter oss. Antagligen är denna byggnad mogen för rivning före år 2054. I kontrast mot detta ser vi Konstmuséet, Stadsteatern och Konserthuset på samma plats. Dessa byggnader pryder sin plats och kommer troligen att byggnadsminnesförklaras. En annan byggnad på samma plats är Park Avenue Hotel.
Denna byggnad saknar också arkitektonisk kvalité och kommer troligtvis att rivas inom 50 år.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Förändringarna av beskattning och prisreglering på villor och bostadsrätter under
slutet av 1960-talet fick den effekten att bostadsköerna upplöstes. De stora miljonprogramsområdena, som hade byggts för en växande medelklass, gapade plötsligt tomma när folk gick och köpte sig en villa istället för att flytta dit.

Bostadsproblemen blev därmed hastigt de omvända mot vad som i årtionden hade varit för handen. Vem som nu skulle förmås att bosätta sig i tiotusentals nyproducerade lägenheter,som beskylldes för att vara oattraktiva, visade
sig vara en svår nöt att knäcka. När bygglagsutredningen avslutades 1974 i SOU:n Markanvändning och byggande, ansågs därför ett behov av centralplanering vara för handen. Man ansåg sig behöva utveckla direkta mekanismer för att påverka människors val av bosättning.

Resultatet blev dagens system med generalplaner, områdesplaner och detaljplaner som styr markanvändning och byggande.
Sida 2 av 2
<12

> Allmänt
Fula Jugendhus

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.