Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Fula Jugendhus

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Jag läste just en diskussion där olika stilar ställdes mot varandra, och någon ville hämta en poäng i att folk nog skulle föredra ett vackert brutalistiskt hus framför ett fult Jugendhus. Och nog för att det kan finnas något brutalistiskt hus som närmar sig vackert, eller i alla fall som inte bara är motbjudande, men jag har lite svårt att riktigt föreställa mig ett fult Jugendhus.

Hjälp mig. Min google-fu räckte inte för att hitta några. Vilka är de fulaste Jugendhusen ni vet? Och hur ser ett fult Jugendhus ut?

(Vill någon starta en tråd om vackra brutalistiska hus, så kör på. Jag är lite nyfiken på resultatet där med, men har inte så stora förhoppningar om att jag ska tycka något av dem är riktigt ok... även om jag i princip gillar variation.)
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Gorky's hem i Moskva är ett riktigt gräsligt jugend/art nouveau hus. Därinne finns dock en helt fantastisk trappa...
Peter D
329 Inlägg
Så fult är det inte, lite trist bara.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Peter D skrev:

Så fult är det inte, lite trist bara.

Du får inte ha för höga krav. =)
Jag är ganska nöjd, det kändes lite smaklöst i alla fall. Inte så att jag hade stört mig på utseendet om jag bott mittemot eller i huset... men ändå relativt fult.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Mycket bra tråd! Jag tror anledningen till att arkitekter mfl inte vill ha traditionell arkitektur är pga att postmodernism är extremt ute just nu, när vi säger "jugend" så tänker de sig något rosa monster från 1980-talet. Typ:

Jag tror dock de flesta skulle föredra även något sådant före den här gräsliga nymodernismen som härjat i 20 år snart.
193 Inlägg
Haha... ja den var ful. Men jag sitter och skrattar på riktigt, så helt utan kvaliteter var inte fastigheten. =)
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
En lekfull korsning av fd postens lokal på Kruthusgatan och Hotel Sheraton känns det som.
Senast ändrad 18 juni 2013 20:47
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg

Jag går på tvärs och väljer en av mina favoriter istället. Otto Wagners Majolikahaus i Wien. Jämfört med det mer rustika grannhuset framstår fasaden som om byggnaden vore insvept i ett lätt och praktfullt tyg.
Senast ändrad 18 juni 2013 20:58
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Olof Antonson skrev:

Jag går på tvärs och väljer en av mina favoriter istället. Otto Wagners Majolikahaus i Wien. Fasaden som om den vore insvept i ett lätt och praktfullt tyg.

Nej, nej, fel tråd, inga dussin-jugendhus nu. Prydliga och fina finns det ju massor av. Jag vill ha de andra husen, som lyckats bli fel och fula.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Skulle inte kalla det ett dussinhus, men jag förstår vad du menar. Tyvärr får jag nog göra dig besviken.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Martin Kolk
528 Inlägg
Räknas Sagrada Familia?

Finns ett antal rejält fula villor i länken nedan också.

http://club.doctissimo.fr/pirhouette/art-nouveau-277289/photos-2.html
Senast ändrad 19 juni 2013 13:56
Simon Kågström
13 Inlägg
Jag bor på Heimdalsgatan i Stockholm, med en hel rad av ganska vackra Jugendhus. Just nummer 4 mitt emot tycker jag dock är ganska oinspirerande:

Burspråket sitter liksom för tätt, och rent allmänt är det ju ganska enkelt utfört.

Men: Jag tycker fortfarande att det är bättre än det mesta nya och halvnya som uppförts, och absolut inte fult.
Senast ändrad 19 juni 2013 17:28
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Kom att tänka på den här byggnaden i Göteborg. Kan väl med lite god vilja kallas jugend och är nog inte beundrad av alla...

1635 Inlägg
Walt Disney Team Building i Burbank. Inte mycket "jugend" förvisso. Men jag gillar den iofs...

Senast ändrad 19 juni 2013 20:46
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Hagahuset känns snarare som postmodernism med hanseatiska blinkningar. Jugend förknippar jag med lite rundare formspråk och mer organiska detaljer.
Senast ändrad 19 juni 2013 20:41
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Sahlgrenska Sjukhusets parkeringshus har tom atlanter vid infarten. Kallas av folkhumorn "dubbdäcket" efter Sahlgrenskas förste läkare Pehr Dubb.

1635 Inlägg
Daniel: Ja, man får ha väldigt god vilja... Ärligt talat har jag ingen förhoppning om att hitta äldre "ful" jugend. Men det kan nog finnas postmodernistisk "jugendinspirerad" arkitektur som anses ful. Det är nog det bästa vi kan hoppas på.
229 Inlägg
Martin Kolk skrev:

Räknas Sagrada Familia?

Finns ett antal rejält fula villor i länken nedan också.

http://club.doctissimo.fr/pirhouette/art-nouveau-277289/photos-2.html

Bra bildspel! När man verkligen kollar ser nästan allt fult ut Men samtidigt beundrar jag mycket av den gamla jugendarkitekturen för att den vågade vara annorlunda, detsamma kan ju också sägas om den tidiga funktionalismen, rysk konstruktivism, till och med en del postmodernism o.s.v.

Det jag vill säga är att jag tror på arkitektur som inte försöker efterapa - utan som i sig självt är egensinnig, vågad och gärna lite kontroversiell.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Sätt inte kaffet i halsen nu, men jag tycker faktiskt inte att all Jugend är skapad lika. Egentligen tycker jag väl bäst om tidig, fransk Jugend och sämst om den österrikiska, och ju längre från modernismen och närmare det sena 1800-talets allmäneklecticism desto bättre. Så billig och populistisk är jag.

Österrikisk Jugend, Stoclethuset i Bryssel:

Ett mästerverk möjligen, men är det inte en smula... trist?

Överskattad Överspänd Jugend, Wiensecessionens hus:

Vänligen notera fyra skorstenar med prickar.

En del grejer av Gaudí:

Plotter, plotter...

Ganska skitfult, faktiskt.
Senast ändrad 22 juni 2013 18:48
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Fula Jugendhus

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.