Så här har jag tänkt lite om stadsbana som högbana (ursäkta, Sterky, men stadsbana som paraplybegrepp för alla former av 100% planskild spårbunden kollektivtrafik är helt enkelt för pedagogiskt för att ge upp!
).
Nedan alltså en steampunk quick and dirty stadsbana som högbana i form av ett enkelt kors. Skissen utgår ifrån ett framtida urbaniserat Göteborg med Frihamnen, Kville och Gullbergsvass utvecklat i enlighet med eventuell stadsplan. Dessutom har det skett en del förändringar av gatu- och trafikledsnätet, såsom anslutning av E45 via Marieholmsgatan, rivning av Partihallslänken, Bergslagsgatans övergång i Waterlooogatan (som stadsbanan följer) samt ett avsvärt förminskat Gullbergsmot.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Varje gren har två linjer i 10-minuterstrafik, så på stamsträckan blir väntetiden max 5 minuter.
Linje A = Hovås-Lövgärdet
Linje B = Hovås-Länsmansgården
Linje C = Fiskebäck-Lövgärdet
Linje D = Fiskebäck-Länsmansgården
Bokstavsbenämningarna är förstås satta enbart i illustrationssyfte. Siffror eller färger, typ "Gröna Linjen" hade fungerat lika bra.
Det finns förstås inget som säger att linjerna inte kan sträckas ut mycket längre, exempelvis Näset-Kungälv istället för Fiskebäck-Lövgärdet, respektive Särö-Torslanda istället för Hovås-Länsmansgården. Ytterligare banor är också tänkbara, exempelvis till Partille eller mot Mölndal. Frågan är bara exakt hur banan skulle dras eftersom det vore bra om alla sträckningar kunde nyttja stommen genom Allén för byte och centrala målpunkter.
Förortsbanorna till Angered resp. Länsmansgården tas alltså över av stadsbanan. Däremot finns möjligen skäl att bevara spårvagnen till Tynnered, så att resande från Frölunda enkelt kan ta sig till Linné och Järntorget. Stadsbanan söderut skulle i så fall kunna följa Dag Hammarskjöldsleden och sedan måhända svänga in mot Frölunda Torg via Marconigatan innan den fortsätter mot Askim och vidare (utanför bild). I norr bygggs samtidigt spårväg till Tuve via Swedenborgsgatan och Björlandavägen resp. till Kärra via Deltavägen, Brunnsbo och Backa. Dessa anläggs alltså för spårvagn som del av Göteborgs Spårvägar (att skilja från Göteborgs Stadsbana) och kompenserar således bortfallet av ovannämnda förortsbanor.
Slutligen högbaneförslaget i kontext av spårvägen. Skissen inkluderar såväl en variant av Storkringen (se exempelvis bro Bangatan-Lindholmen) som följande nya spårvagnssträckningar: Hjalmar-Tuve, Hjalmar-Kärra, Södra Älvstranden, Valand-Skånegatan samt Järntorget-Gullbergsvass (med gatu- och spårvagnstunnel under getingmidjan mellan Trollhättegatan och Odinsplatsen/Folkungagatan).
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Grönt: Göteborgs Stadsbana
Blått: Göteborgs Spårvägar
Rött: Möjliga hållplatslägen för stadsbanan
Patrik Sterky, du som är inne i "branschen", vad tycker du om idén med högbana egentligen (bortsett från att det kanske inte är helt realistiskt etc)?
Senast ändrad 26 juni 2013 17:36