Tänkte lite på detta med disponeringen av ytor på gatorna, ur gåendes perspektiv och med särskild tanke på att det skall vara begripligt för barn. I kvartersstaden var det tidigare relativt enkelt. Bilfria gårdar och trottoarer, övergångsställen att korsa gatorna på samt körbanor att undvika, tydligt separerade från trottoaren med kantsten. Cyklister hänvisades till körbanorna. Ingen cykling på gårdarna.
Med modernismen upplöstes den tydliga avgränsningen mellan gård och gata, men kantstenen mellan körytor och bilfria områden var kvar. Cyklisterna ägnades knappt en tanke, men kom i praktiken in på de bilfria 'gårds'ytorna. I staden användes delar av trottoarerna till nya körfält på större gator och parkeringsplatser på mindre. Nästa steg var cykelbanorna, då cyklisterna släpptes in på trottoarerna. Det senaste är att mindre gator blir gångfartsområden och nu släpps även bilar in på de tidigare trottoarerna! (Eller hur är det med det? I Göteborg utformas de som gator med trottoarer, dock utan kantsten, men namnet gångfartsområde antyder för mig att det är ett 'område' och inte längre skall betraktas som en gata med separata trottoarer/gångbanor.) På gångfartsområdena tillåts uteserveringar dessutom att svälla ut längre över trottoaren.
Övergångsställen ersätts med diverse olika hopkok som upphöjda gångpassager och genomgående gångbanor. Fler regler att kunna.
På torg separeras inte längre ytor med och utan bilar med kantsten, istället ligger främst estetiska tankar bakom utformningen. Att bilarnas fart sänks är bra liksom att vuxna gående kan korsa gator lite friare, men är otydligheten som skapats verkligen av godo för barn och svagbegåvade?
Inte minst för barnens skull borde det vara kantsten med höjdskillnad mellan fordonsfria områden och områden med fordon. Jag har tidigare vacklat kring GC-banor: Jag föredrar cykelfält, men har haft för mig att vissa cyklister känner sig tryggare med GC-banor. För de gåendes skull säger jag nu: Cyklar hör inte hemma på trottoaren! Bort med blandade GC-banor!
Trottoar från franskans trotter=trava. Ursprungligen för adeln att rida för sig själva på medan menigheten gick mitt i gatan...
Trottoaren fanns redan under antiken, för att på medeltiden ersättas med gator med central ränndal. Dagens gångfartsgator är på sätt och vis en återgång till medeltiden. Bara hästskit och avskräde i rännstenen som saknas.
Senast ändrad 29 juni 2013 00:23