Utskrift från gbg.yimby.se
....

Samhällsplanering - Uppsala Universitet

Carl Engdahl
4 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Jag har lite funderingar på att söka till samhällsplaneringsprogrammet på Uppsala univeristet till hösten. Någon som vet något om detta?

Ni (skaparna av yimby) är väl planerare allihopa vad jag fattat det som

Annars vill jag tacka för grymt bra hemsida/blog, ni behövs!
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Carl Engdahl skrev:

Jag har lite funderingar på att söka till samhällsplaneringsprogrammet på Uppsala univeristet till hösten. Någon som vet något om detta?

Hej Carl! Samhällsplanerarprogrammet på Uppsala Universitet har jag hört är bra! De har en ganska stor fokus på urbana frågor! Annars kan du alltid söka till SPL på Sthlms Universitet, men bor du i Uppsala med omnejd så rekommenderar jag dig den. Jag tror t o m att Samhällsplanerarprogrammet på Uppsala Universitet har en mer urban fokus än Stockholms SPL.

Ha det bra!
Carl Engdahl
4 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Låter skitbra!

Bor i New York nu (man måste få skryta) men kommer ursprungligen från stockholm. Studentlivet i Uppsala lockar dock så det lutar nog åt det programmet.

Men hur fungerar det;
När man är utexaminerad har man tur om man får en praktikplats i, säg jordbro?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Carl Engdahl skrev:

Låter skitbra!

Bor i New York nu (man måste få skryta) men kommer ursprungligen från stockholm. Studentlivet i Uppsala lockar dock så det lutar nog åt det programmet.

Men hur fungerar det;
När man är utexaminerad har man tur om man får en praktikplats i, säg jordbro?

Hehe, det gör inget!
Visst lockar studentlivet i Uppsala, det är en närmast unik känsla av att plugga där. Sveriges eget lilla Bologna/Sorbonne. Det är en helt bedårande stad på nästan alla sätt och vis, som student har man det djäkligt roligt där.
Jag kan inte så mycket om hur det ligger till nuförtiden med upplägget av samhällsplanerarprogrammet vid Uppsala Universitet, däremot rekommenderar jag dig att kontakta med alla spörsmål som du må tänkas ha till följande adress:
studier(snabel-a)kultgeog.uu.se

De bör kunna hjälpa dig så bäst de kan!
Lycka till!

Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Carl Engdahl skrev:

Hej Carl!
Själv är jag systemutvecklare, och har ingen arkitektur- eller samhällsplanerarskolning alls. Däremot har jag ett stort intresse av sådana frågor sedan barnsben, och var på väg att bli arkitekt ett tag. Just blandningen av engagerade lekmän och proffserionalla planerare och arkitekter, som tillsammans strävar mot samma mål, är det som gör YIMBY så spännande och dynamiskt tyckar jag.

Sjukt avis på att du bor i NYC ;)

Samhällsplanering - Uppsala Universitet

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter