Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Let's make propaganda!

Åke Cappelin
5 Inlägg
Det pratades lite allmänt i en tråd i FB-gruppen om visualisering av data. Jag är motion designer/3d-grafiker och tycker att det skulle vara kul att göra lite info graphics-filmer, tex om att visualisera hur stort Stockholm skulle vara i olika grader av täthet. Jag behöver dock hjälp med data-underlag etc. Jag tror det kan vara bra att ha ett gäng kortare filmer som effektivt driver hem argument kring olika frågor, att länka till i debatter etc. Hjälp mig!
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Åke Cappelin skrev:

Det pratades lite allmänt i en tråd i FB-gruppen om visualisering av data. Jag är motion designer/3d-grafiker och tycker att det skulle vara kul att göra lite info graphics-filmer, tex om att visualisera hur stort Stockholm skulle vara i olika grader av täthet. Jag behöver dock hjälp med data-underlag etc. Jag tror det kan vara bra att ha ett gäng kortare filmer som effektivt driver hem argument kring olika frågor, att länka till i debatter etc. Hjälp mig!

Awesome! GoGo I say
Kolla med Herbert Tingesten - han är en grävare av rang!
5 Inlägg
Finns det nån regel att nya medlemmar inte får skicka meddelanden? Försöker skriva till Herbert, men får bara ett felmeddelande?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Åke Cappelin skrev:

Finns det nån regel att nya medlemmar inte får skicka meddelanden? Försöker skriva till Herbert, men får bara ett felmeddelande?

Nej, finns ingen sådan regel. Vad får du för felmeddelande?
5 Inlägg
"Någonting gick fel när ditt meddelande skulle skickas!"
Harald Frostvide
17 Inlägg
Jag är inte en grävare av Herberts rang, men jag ställer gärna upp och plockar fram lite data så fort min verklighet har lugnat ner sig lite.
Vi håller oss uppdaterade i denna tråd bara och hoppas fler hoppar på projektet.
Åke Cappelin
5 Inlägg
Ja! Ett första steg borde ju kanske vara att bestämma ämne, vad första filmsnutten ska handla om? Haralds förslag i FB-gruppen tycker jag är bra: Att illustrera hur mycket Stockholm skulle breda ut sig vid olika täthetsgrader på bebyggelsen.
Erik Saler
162 Inlägg
Åke Cappelin skrev:

Ja! Ett första steg borde ju kanske vara att bestämma ämne, vad första filmsnutten ska handla om? Haralds förslag i FB-gruppen tycker jag är bra: Att illustrera hur mycket Stockholm skulle breda ut sig vid olika täthetsgrader på bebyggelsen.

Kanske också att visa upp hur stora fördelarna med en mindre stad skulle bli vid olika storlekar. Pendlingstider, natur som inte tas i anspråk, social rörlighet, och säkert några fler som jag inte kan komma på just nu.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Anders Gardebring skrev:

Nej, finns ingen sådan regel. Vad får du för felmeddelande?

Sådana felmeddelanden får jag också och jag har varit med i flera år. Det verkar som om just den funktionen fungerar dåligt, åtminstone i chrome som jag använder här.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Erik Saler skrev:

Kanske också att visa upp hur stora fördelarna med en mindre stad skulle bli vid olika storlekar. Pendlingstider, natur som inte tas i anspråk, social rörlighet, och säkert några fler som jag inte kan komma på just nu.

Jag skulle jättegärna vilja se en liknande visualisering av Linköping. Om jag visste vilken data som behövs så skulle jag kunna gräva fram den för Linköping. Skulle det vara intressant?
Åke Cappelin
5 Inlägg
Robin Andersson skrev:

Jag skulle jättegärna vilja se en liknande visualisering av Linköping. Om jag visste vilken data som behövs så skulle jag kunna gräva fram den för Linköping. Skulle det vara intressant?

Absolut! Oavsett stad är ju budskapet detsamma!
Harald Frostvide
17 Inlägg
Erik Saler skrev:

Pendlingstider är ju definitivt något som de flesta stockholmare kan relatera till.
Mycket blir ju antaganden, men det vore intressant att peka på hur mycket tätare stad påverkar kollektivtrafiken och hur detta i sin tur frigör utrymme på befintlig infrastruktur för de bilar som blir kvar.
Har vi någon trafikingenjör i sällskapet?

> Allmänt
Let's make propaganda!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.