Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Cykling

Trendspaning om cykeln och dess plats i kollektivtrafiken

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Under SL Trendrapporter hittade jag "Trendspaning om cykeln och dess plats i kollektivtrafiken". Den är publicerad 4 september, och jag har inte sett något om den själv så jag tänkte posta en blänkare.
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
På många sätt har ju trafikseparering varit en dålig idé, men jag måste säga att Sam Martins cykeltuber verkar ganska intressanta. Ett tungt skäl till varför folk tar bilen eller tunnelbanan istället för cykeln är att det inte är roligt att cykla när det regnar eller snöar. Att ha ett tak, och kanske vindskyddande väggar, på cykelbanan skulle göra det mycket lättare för många att välja cykeln under höst och vinter - speciellt eftersom de inte skulle täckas i snödrivor. Skulle man kunna ha ett system med stora huvudstråk för cyklar som är täckta på det viset, och sen cyklar man normalt på gatan för att ta sig sista biten mellan huvudstråket och destinationen? Västerbron i snöglopp skulle bli roligare i glastub ...

Lite roande att man har som ett trafiksäkerhetsmål att nå en viss procentsats hjälmanvändning för cyklister. Inte någon metrik som "antal dödsolyckor per personkilometer" eller nått sånt. Köpenhamns cykelambassadör håller inte med.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
I Västerås så går vattenledningarna under cykelvägar så att de blir snöfria och faktiskt torra under vintern så länge snövädret inte är för hårt. Vad jag hörde så var det en strategi från ABB för att arbetarna skulle kunna cykla till jobbet året runt.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Vilken fruktansvärt bisarr titel. "Trendspaning om cykeln och dess plats i kollektivtrafiken". Upplysningsvis är cykeln ett individuellt transportmedel. När såg vi senast "Trendspaning om bilen och dess plats i kollektivtrafiken"?

Håller för övrigt med om att någon form av glastunnlar, gärna med evig medvind, skulle underlätta cykling. Det bör gå att få fruktansvärt god samhällsekonomi i det också. För mig är det här med medvindstunnlar lite som maglev. En revolution när det gäller synen på fordon/infrastruktur. Den traditionella synen är att infrastrukturen är passiv och som kan bli nyttjad av den aktiva aktören fordonet. Medvindstunnel för cyklister utmanar liksom maglev den synen. Infrastrukturen får en helt ny roll. Den kan vara framdrivning, den kan vara skydd, den kan vara en del i komforten... Aspekter som traditionellt sett ses som fordonets domäner. Och egentliget, varför inte? Vad är det som säger att den uppdelningen vi är vana vid är optimal eller ens rimlig?

Slutligen om hjälmar då... Man kan ju säga mycket om hjälmar men de ökar ju inte trafiksäkerheten det minsta. Hjälmanvändare kommer allt annat lika fortfarande hamna i lika många olyckor, och skada resten av kroppen på ungefär samma sätt obeaktat riskkompensering och det faktum att bilister kör närmre hjälmbärande cyklister. Med tanke på att den absoluta majoriteten av alla cykelolyckorna inte handlar om huvudet utan om ben, knän, axlar, överkropp, armar, armbågar och liknande så... Vilket absurt mål. #Hjälmreligion.

 > Infrastruktur
 > Cykling
Trendspaning om cykeln och dess plats i kollektivtrafiken

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter