David Nylund skrev:
Ser ut att vara en smidig lösning Martin!
Själv kör jag mest bil om det är långt och ska med mycket packning, men det är klart att det även blir en och annan shoppingtrip då en småbil skulle kunna räcka.
Vad jag inte förstår i det här sammanhanget är varför man skulle gynna bilpooler framför annan biluthyrning. Gick man ihop med Avis, Hertz och allt vad de heter och argumenterade för att parkeringsföreträde för hyrbilar skulle göra uthyrningen billigare, minska bilägandet och därmed slentriankörandet vore det en sak, och gärna med lite siffror som backade upp påståendet. Nu känns det mest som en egennyttig kampanj för en försvinnande liten grupp.
Sunfleet ägs av Volvo och Hertz. Konceptet är att merutnyttja företagsbilar - de flesta av Sunfleets bilar är leasingbilar som är förbokade under vissa tider (t.ex. vardagar 8-17) av någon arbetsplats och fria för privatpersoner att boka övrig tid.
Hyrbil är en lite annan affärsidé. Ska man långt eller hyra bilen länge så är hyrbil billigare än poolbil, och vice versa.
Sunfleet är kanon, säger jag som är kund sedan i våras. Vi har en handfull bilar inom 5 minuters cykling och fler än vi kan räkna till inom 10 minuter. Bara nya, fräscha, extrautrustade, miljöklassade Volvobilar. Man loggar in på deras webbplats, väljer lämplig bil, bokar, får ett bekräftelse-SMS, tar sitt kundkort och låser upp bilen (som är försedd med kortläsare innanför vindrutan). Inga verkstadsbesök, ingen besiktning, ingen försäkring, ingen jävla-vindrutetorkare-som-aldrig-funkar, inga älskling-har-du-kommit-ihåg-att-parkera-om-bilen-idag-vi-vill-ju-inte-få-böter. Tankkortet ligger i handskfacket.
(Jag förstår i och för sig inte riktigt kampanjen - önskar de att kommunerna ska fixa fram gratisparkering åt poolbilsanvändare, eller vad? Jag önskar snarare att fler företag - och kommuner! - byter ut sina leasingbilar mot Sunfleetbilar, så blir det fler poolbilar på fler platser åt oss privatkunder.)
Senast ändrad 19 september 2013 21:24