Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Bilpoolen sunfleet kampanjar för fler bilpoolsplatser

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Fick ett utskick från sunfleet där jag är kund. Själv tycker jag det är smidigt att köra bil detta sätt, då jag inte äger en själv, och det minskar behov av parkeringsplatser. Relevant till yimbys linje om lägre parkeringstal.

http://signby.me/bilpooler.html
Sven R
529 Inlägg
Bra om kommunen ser till att det det uppstår en sund konkurrens mellan olika företag, så att priserna kan hållas nere. Kanske dessa p-platser borde få tydligt utmärkta p-rutor. Sunfleet skulle t.ex få måla upp en grön ruta med sin logga på en stolpe. Dels blir risken för att andra bilar snor platsen mindre och dels skulle rutan fungera som reklam för systemet. Än så länge tror jag det är få som på allvar övervägt att bilpool är ett alternativ till egen bil.
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
När jag bodde i Austin TX hade vi världens bästa bilpool, kallad Car2Go. Den poolen hade ett avtal med staden så att man hade rätt att parkera bilarna på vilken gatuparkeringsplats som helst. Sen när man ville ha en bil kollade man bara på sin Car2Go-app på sin telefon och kunde se var närmsta lediga bil stod parkerad. Om man ville kunde man dessutom förboka den i tio minuter, så att man kunde vara säker på att den var där när man kom fram. Appen berättade dessutom naturligtvis om bilen var välstädad, hur full tanken var, osv.
Christian S
653 Inlägg
@Martin: Hade inte bilarna någon parkering som var dess hem, eller kunde man lämna dem var som helst och någon jämnar ut spridningen av bilarna?
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Det senare, man lämnade dem bara varsomhelst (inom centrala staden, det var inte tänkt för roadtrips till Dallas ...) och sen hade de en massa vättar som fyllde på bensin och placerade ut dem på strategiska platser på natten. Och i varje bil låg ett kreditkort som man kunde använda för att köpa bensin om man fick slut på det.

Och sen fanns det vissa designerade Car2Go only spots på platser där det var svårt att få parkering, som vid universitetet och nere på stan. Här är deras Austin-sida, men de verkar finnas över halva Europa numera.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ser ut att vara en smidig lösning Martin!

Själv kör jag mest bil om det är långt och ska med mycket packning, men det är klart att det även blir en och annan shoppingtrip då en småbil skulle kunna räcka.

Vad jag inte förstår i det här sammanhanget är varför man skulle gynna bilpooler framför annan biluthyrning. Gick man ihop med Avis, Hertz och allt vad de heter och argumenterade för att parkeringsföreträde för hyrbilar skulle göra uthyrningen billigare, minska bilägandet och därmed slentriankörandet vore det en sak, och gärna med lite siffror som backade upp påståendet. Nu känns det mest som en egennyttig kampanj för en försvinnande liten grupp.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Var man tvungen att låsa? eller fanns det något i bilen som kände igen bilpolare?
Anders Norén
408 Inlägg
David Nylund skrev:

Ser ut att vara en smidig lösning Martin!

Själv kör jag mest bil om det är långt och ska med mycket packning, men det är klart att det även blir en och annan shoppingtrip då en småbil skulle kunna räcka.

Vad jag inte förstår i det här sammanhanget är varför man skulle gynna bilpooler framför annan biluthyrning. Gick man ihop med Avis, Hertz och allt vad de heter och argumenterade för att parkeringsföreträde för hyrbilar skulle göra uthyrningen billigare, minska bilägandet och därmed slentriankörandet vore det en sak, och gärna med lite siffror som backade upp påståendet. Nu känns det mest som en egennyttig kampanj för en försvinnande liten grupp.

Sunfleet ägs av Volvo och Hertz. Konceptet är att merutnyttja företagsbilar - de flesta av Sunfleets bilar är leasingbilar som är förbokade under vissa tider (t.ex. vardagar 8-17) av någon arbetsplats och fria för privatpersoner att boka övrig tid.

Hyrbil är en lite annan affärsidé. Ska man långt eller hyra bilen länge så är hyrbil billigare än poolbil, och vice versa.

Sunfleet är kanon, säger jag som är kund sedan i våras. Vi har en handfull bilar inom 5 minuters cykling och fler än vi kan räkna till inom 10 minuter. Bara nya, fräscha, extrautrustade, miljöklassade Volvobilar. Man loggar in på deras webbplats, väljer lämplig bil, bokar, får ett bekräftelse-SMS, tar sitt kundkort och låser upp bilen (som är försedd med kortläsare innanför vindrutan). Inga verkstadsbesök, ingen besiktning, ingen försäkring, ingen jävla-vindrutetorkare-som-aldrig-funkar, inga älskling-har-du-kommit-ihåg-att-parkera-om-bilen-idag-vi-vill-ju-inte-få-böter. Tankkortet ligger i handskfacket.

(Jag förstår i och för sig inte riktigt kampanjen - önskar de att kommunerna ska fixa fram gratisparkering åt poolbilsanvändare, eller vad? Jag önskar snarare att fler företag - och kommuner! - byter ut sina leasingbilar mot Sunfleetbilar, så blir det fler poolbilar på fler platser åt oss privatkunder.)

Senast ändrad 19 september 2013 21:24
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ja, jag är med på att det är en speciell sorts hyrbilsverksamhet, men det är i mina ögon fortfarande en hyrbilsverksamhet. Och som sagt, det är nog ett utmärkt sätt att utnyttja bilparken på, att samma bilar används såväl dag- som kvällstid och därmed minskar behovet av extra uppställningsplatser.

Och utöver det verkar vi även vara eniga i att det är en konstig kampanj där man kan fråga sig vad de vill, och på vems bekostnad. Spännande det här att hålla med någon ibland. :-)
Christian S
653 Inlägg
Jag undrade också vad det var för problem de har identifierat. Hoppades att någon här kände till om det finns något som tydligt är orättvist regelverk. Därför jag postade.

Frågar man dem angående att upplåta parkeringsplats i en bostadsrättsförening, så svarar de att de brukar ge rabatt till de boende i föreningar som gör så.

Antagligen vill de att staden ska ge bilpooler fördelar, med motivationen att staden har att vinna på färre parkeringsplatser/färre bilägare? Det är i alla fall ett argument som jag tycker är ganska bra.

> Infrastruktur
 > Övrigt
Bilpoolen sunfleet kampanjar för fler bilpoolsplatser

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.