Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Begränsa möjligheten för grannar att överklaga bygglov och detaljplaner

Arvid Bäärnhielm
67 Inlägg
Jag har funderat en längre tid på det här med överklaganden på bygglov och detaljplaner ifrån grannar. Jag är inte så väldigt insatt i hur stor del av alla överklaganden som kommer från denna grupp, men jag är införstådd med att den totala mängden övertaganden är väldigt stor och begränsar byggandet i hög grad. I samband med att nya Slussen har gått igenom överklaganden så har det ju dykt upp diskussioner om huruvida överenskommelsen med Atrium Ljungberg och Stockholms Stad skulle kunna anses som muta eller om det var helt ok att göra så. Det jag funderar över är om det inte är ett väldigt bra system ändå, som man borde kunna utveckla. Helt enkelt utveckla ett system som gör att om grannar påverkas negativt ekonomiskt av ett bygglov så skall de ha rätt att utkräva ekonomisk ersättning av de som bygger. I gengäld så skall man begränsa, eller helt ta bort, möjligheten för dem att överklaga. Det är ju förstås en hel del man skulle behöva reglera för att detta skall vara möjligt. Exempelvis så måste det finnas ett bra system för att beräkna den ekonomiska förlusten. Ett sätt skulle ju kunna vara att man kopplar det till taxeringsvärdet och inflationen. Ersättningen skulle då kunna motsvara minskningen i taxeringsvärdet kompenserat för inflationen. Sedan måste man även sätta en tidsgräns för hur långt efter ett bygge som ersättningen skall kunna betalas ut. Andra detaljer man skulle behöva diskutera är om man även skulle kunna vända på det, så att en ökning av taxeringsvärdet för grannarna skulle kunna komma den som bygger till del. En annan sak är också ifall själva byggandet och dess effekter skulle kunna innebära ekonomisk ersättning.

Risker med detta skulle ju förstås vara att man väljer att bygga där det finns få grannar som kan utkräva ekonomisk ersättning. Men fördelarna skulle ju vara att det skulle bli lättare att få börja bygga. Det skulle även få effekten att man blir tvungen att planera byggen utifrån vilken effekt de får på närområdet och inte bara se varje bygge som en sak för sig själv.

Jag hoppas att detta kan sätta igång en diskussion. Jag är helt beredd på att bli sågad vid fotknölarna om ni tycker att det är helt uppåt väggarna galet, men jag hoppas att ni vill säga vad ni tycker och förhoppningsvis komma med förslag på förändringar i det här förslaget.
Senast ändrad 2 oktober 2013 10:58

> Allmänt
Begränsa möjligheten för grannar att överklaga bygglov och detaljplaner

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.