Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Bebygg Ladgårdsgärdet i Sthlm

Kjell Lindmark
7 Inlägg
Jag vill skapa en ny stadsdel omfattande Ladugårdsgärde från Kampementsbacken i Norr till Djurgårdsbrunnskanalen i söder, diplomatstan i väster och Lilla Värtan i Öster.

Denna stadsdel bör få en ny jvg station som mitt förslag i tråden höghastihetståg. (jag vet inte hur länka dit) med både fjärrtåg(höghastighets) och pendeltåg. Med fördel kan även Roslagsbanan dras hit. T-bana blå innan nackalandet bör också passera här. Spårväg till city och Lidingö kan också byggas med ny bro från Lindarängen-Lidingö.

Bebyggs företrädesvis med skyskrapor för bostäder högst upp kontor i de nedreplanen och affärer längst ned. ca 30-40 våningar torde passa bra. Kaknästornet blir historia och dess funktioner flyttas upp till lämplig skyskrapa. Grönområdet på Djurgården söder om Djurgårdsbrunnskanalen lämnas orörd. Då borde man kunna få plats med ca 80 000-100 000 invånare + arbetsplatser och kanske ett nytt finasiellt centrum.

hälsar

Kjell Lindmark
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Det området blir väl nästan samma storlek som Söder om jag kollar rätt på kartan. Måste bli mer än 100,000 med den täthet du pratar om. Eller tänker du bara på Gärdet, och inte på skogsbiten i norra djurgården? Jag tror dock att det kan bli vissa problem med att få igenom det rent politiskt ...

Men finns det någon gräsmatta i Stockholm som borde minskas lite tycker jag nog att det är Gärdet. Den är för stor för vad den tillför. Det minsta man skulle önska är att de naggade den i kanten för att binda ihop det nya som byggs i Värtan med Östermalm. En urban tunga tvärs över Gärdet längs Lindarängsvägen. Föreslogs inte nått sånt i Lindhagenplanen 2.0?

Sen ser jag gärna att man förtätar och fixar i den redan bebyggda biten av Gärdet också, så att det blir mer stadslikt. Tråkigaste biten av innerstan med råge.
Kjell Lindmark
7 Inlägg
Jo jag hade nog tänkt att skogsområdet också skulle bebyggas utom en del som kunde få bli park.
Att förtäta Gärdet men även Valhallavägen sydost om Fältöversten är att föredra. Dessa områden är lite väl öde och tråkiga och borde få mera stadsprägel.

Du har nog rätt kan säkert bli plats för 150 000 till 200 000 kanske mer beroende på hur man bygger. Att bygga ihop det med den kommande bebyggelsen i hela Värtanområdet skulle bli bra.

hälsar
Kjell Lindmark

> Allmänt
Bebygg Ladgårdsgärdet i Sthlm

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.