Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Cykling

Riksbyggen deltar i forskningsprojekt med lådcyklar

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Någon som hört utfallet av detta? Vad jag förstår startade det i april och borde då ha varit färdigt i Oktober.

Under sex månader bidrar Riksbyggen med lådcyklar till bostadsrättsföreningen Friheten i Bagarmossen. Detta är en del i ett forskningsprojekt. Tillsammans med KTH görs en uppföljning för att bland annat studera vilka effekter nya transportmöjligheter kan ha på behovet av bil. Studien är en del i projektet Innovativ parkering som syftar till att minska kostnaderna för parkeringsplatser i nybyggnadsprojekt och bidra till en mer långsiktigt hållbar stadsutveckling.

- Hållbarhetsfrågan är en viktig del i Riksbyggens arbete och i det ingår att hjälpa våra medlemmar att minska klimatpåverkan genom att erbjuda tjänster som kan underlätta för de boende. Korta transporter med bil påverkar miljön och är negativt för både klimat och hälsa. Med lådcykelprojektet vill vi se om det är möjligt att minska bilanvändandet genom att erbjuda ett bra alternativ, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på Riksbyggen.

Syftet med projektet är att undersöka hur lådcyklar kan ersätta behovet av bil och andra transpormedel i vardagslivet. KTH kommer att undersöka om boendes beteende och attityd påverkas av ändrade förutsättningar och mer information om cykel som alternativ. Ytterligare en målsättning med studien är att få mer kunskap om det finns specifika målgrupper som är mer mottagliga än andra för att använda en lådcykel för kortare transporter.

- Det här ligger rätt i tiden, det är en stor trend i samhället att människor går ihop och delar tjänster för att sänka kostnaden och leva mer långsiktigt hållbart. Om bra alternativ kan minska behovet av bil finns också möjlighet att påverka regler för byggande i tätorter. Parkeringsnormen och dyr mark gör att parkeringsplatser och garage blir en tung kostnad som läggs på bostäderna. Ett minskat användande av bil kan i längden leda till lägre nyproduktionskostnader, säger Miriam Börjesson Rivera, forskare på KTH.

Fakta: Lådcykelprojektet och undersökningen ingår som en del i projektet Innovativ parkering är delvis finansierat av Vinnova och Trafikverket. Innovativ parkerings utgångspunkt är att minska byggherrarnas kostnader för parkeringsplatser i nybyggnadsprojekt i utbyte mot att de integrerar positiva mobilitetstjänster, till exempel bilpoolstjänster, för att minska behovet av egen bil. Projektet har bland annat verifierat att kostnader för anläggning av p-platser i garage i nya bostadshus i attraktiva stadsdelar i tätbebyggelse ofta överstiger intäkterna. De studier som genomförts inom projektet visar att effekterna av ett bredare genomförande av konceptet ´flexibla parkeringstal´ har förutsättningar att leda till betydande ekonomiska vinster, klimatvinster liksom förbättrade boendemiljöer.

Ytterligare information kan lämnas av Markus Ek, Riksbyggen på telefon 08-602 36 05, e-post markus.ek@riksbyggen.se


Källa: Riksbyggen, Mynewsdesk
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Inget ont om lådcyklar, men frågan är om det inte rör sig om ett förhalningsprojekt som gör mer skada än nytta.

Miriam Börjesson Rivera, forskare på KTH: Om bra alternativ kan minska behovet av bil finns också möjlighet att påverka regler för byggande i tätorter. Parkeringsnormen och dyr mark gör att parkeringsplatser och garage blir en tung kostnad som läggs på bostäderna.

Och hon skall vara forskare? Parkeringsnormen kan och skall avskaffas NU, det behövs inte väntas på och utredas en massa smarta alternativ. Ett avskaffande av P-normen innebär inget förbud mot att P-anläggningr byggs så ingen skulle drabbas negativt.
Senast ändrad 5 november 2013 19:35
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Ursäkta en dum fråga: Vad är en lådcykel?
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Dessa lådcyklar får int plats på våra smala cykelbanor. Skall de framföras tillsammans med övrig trafik med bilar och bussar blir det stor risk för olyckor.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Nog tror jag att de kan framföras, dock kan man nog inte köra dem som en vanlig cykel. Det krävs nog lite grace och eftertanke.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Tvåhjulingarna med låda ser inte ut att vara bredare än vanliga cyklars styren, så de borde gå alldeles utmärkt att framföra på vanliga cykelbanor.
__________________
Arvid Bäärnhielm
67 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: September 2013
Krister Malmqvist skrev:

Dessa lådcyklar får int plats på våra smala cykelbanor. Skall de framföras tillsammans med övrig trafik med bilar och bussar blir det stor risk för olyckor.


Jag håller med om att vi har för små cykelvägar, men är lösningen att vi använder mindre cyklar, eller att vi anpassar storleken på banorna efter vad som faktiskt behöver framföras där? Självklart skall vi bygga bredare cykelvägar, det är inget snack om saken. De är redan för smala för att kunna cykla säkert på. Många vill ju dessutom cykla två bredvid varandra, det blir betydligt bredare än en lådcykel. Jämfört med cykelländer som Danmark och Nederländerna så är cykelbanorna i Sverige mycket smalare.

 > Infrastruktur
 > Cykling
Riksbyggen deltar i forskningsprojekt med lådcyklar

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter