Utskrift från gbg.yimby.se
....

Nya Årstafältet

Sida 2 av 8
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Bra idé att ta med parkplanen! Visar också just på hur viktigt vi tycker att riktiga parker är och att vi inte tycker att fältet skall vara som det är idag.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Jonas Frejd
77 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: Januari 2008
Detta ser mycket intressant ut, låt oss jobba vidare på utformningen...
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag har nu satt ihop en kartbild från eniro över hela området. Bra att ha som utgångsläge för att jobba fram en plan:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



För att ladda ner en okomprimerad jpeg (drygt 7 mb), ladda ner denna fil:
http://www.yimby.se/material/arsta/arst..
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 9 augusti 2008 00:45
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Jag tycker mig se väldigt bra sätt att bygga ihop husen till kvarter! Vilket är positivt. Men på vissa ställen tycker jag ändå att det verkar behöva rivas(gud förlåt mig för svordomen) åtminstone delar av bostads hus. Men då skulle man ju tänka sig att man bygger upp det nya först och sen låter folk flytta 20 m (och nu var vi på det där med att folk bara vill flytta frivilligt) och river det gammla. Dem har 2 val antingen bo kvar under byggnationstiden och stå ut med de ljud som förekommer eller skaffa tillfälligt boende och slippa allt det jobbiga med byggarbete för att sedan flytta in i en helt ny lägenhet...
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Ok. Någon timme senare så har jag gjort en lite mer detaljerad "stråkvision".
Det gulmarkerade är mer "kontroversiellt" än det andra då det innebär exploatering av sjönära natur samt en ny gång, cykel och kollektivtrafikbro.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 9 augusti 2008 02:12
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Förslag: Årlig jakt på modernistarkitekter.

Hur f-n kan man skapa så totalt oregelbundna och perverst förvridna mönster, och tro att folk kommer trivas med det? Efter ett par timmars försök så har jag fortfarande inte hittat en enda axel som direkt knyter an mot någon som helst byggnad av betydelse. Prövade med en axel från Medis till centrum av cirkeln på fältet, prövade från Globen, försökte skapa någon som helst axel till Södermalm genom alla bostadshus, men hittade bara ett virrvarr av axlar på andra ledden. Försökte mig på raka linjer mot Essingeleden eller mot Gullmarsplan, inte en linje. Försökte hitta en vettig "väg ut" från området, inte en linje. Hopplöst!
Möjligtvis en axel från Enskede Idrottsplats förbi Vårflodsparken, samt Göta landsväg, men det är det enda.
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Anders, jag är med på grundidén, och gillar tanken på att bättre knyta samman Årsta med Södermalm. De blåa stråken tror jag på till 95%, det är bra ställen för infills och förtätningar. Som givetvis skulle mötas av motstånd från de närboende, som får "sin" skog, eller "sin" utsikt "förstörd", och liknande. Samtidigt skulle byggen i de lägena innebära att man tar mycket hänsyn till de närboende, eftersom det inte är någon utsikt eller grönområden värda att nämna i de områdena. Jag har precis fått reda på att gräsplätten precis norr om cirkulationsplatsen Bolidenplan är en "park". (Vansinnigt, men så är det.) En "park" som aldrig används, eftersom det bara är en ovårdad gräsmatta med lite buskar, som ligger inklämd mellan två genomfartsleder. Sådant är inte värt att bevara.

Däremot tror jag inte på det gula området. Dels för att Årstaskogen - till skillnad från Årstafältet - är ett grönområde som faktiskt används av många människor, det är alltid mycket folk i rörelse där. Men det främsta problemet är att det är väldigt svår terräng att bygga i. Just där stupar skogen ganska brant ner mot vattnet, och den lilla bergsknallen precis öster om Årsta IP ligger 40-50 meter högre än stranden på andra sidan. Så det skulle innebära rejäla nivåskillnader som måste byggas bort, värre än Gullmarsplan.

Den föreslagna bron skulle jag vilja se byggas bums, för den behövs verkligen. Det är för långt mellan Skanstullsbron och Årstabron, och det behövs någonting mitt emellan som binder samman Södermalm och Årsta bättre. Men det skulle passa bättre om den drogs längre västerut än i skissen. Förslagsvis att den börjar precis nordväst om Årsta IP och att den sedan ansluter mot SöS, eller liknande. Vi måste ta hänsyn till nivåskillnaderna och sjöfarten på Årstaviken. Ju högre brofästen, desto mindre nivåskillnad till brokrönet. Och det tror jag personligen är ganska viktigt att tänka på, om den ska användas av cyklister och gående. En hängbro, kanske?

Hur som helst, det är bra att vi ser till Årsta som helhet, och inte bara stirrar oss blinda på just Årstafältet. Hela Årsta är viktigt att satsa på.
Karl Zetterholm
34 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2008
Bra att zooma ut på Söderort! Det skulle vara intressant att göra en strategisk översiktsplan som sträcker sig ännu längre, som inkorporerar även Hammarby Sjöstad, Sickla, Liljeholmen, Aspudden, etc. På så sätt skulle man kunna närma sig en urbanisering av närförorten som på allvar skulle kunna konkurrera med innerstan.
Förresten så har Krister Lindstedt, Johan Johansson och Lars Marcus gjort en liknande stråkbaserad utredning av det utsnitt ni har gjort (Enskede-Årsta). Kolla upp den, vet ja.

Eric: Trust me, det bor en massa människor i Enskede och Årsta som trivs med det och som är helt omedvetna om att de borde vara olyckliga för att det saknas axlar i deras liv.
Karl Zetterholm
34 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2008
Lindstedt/Johansson/Marcus studie: http://www.arkitekt.se/s6732/f927
Finns kanske mer info nån annanstans...
Senast ändrad 9 augusti 2008 13:27
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Karl Zetterholm:
Viss överdrift från min sida. Men synliga axlar (mänskligt perspektiv) skapar samband. Hade det funnits axlar mot Södermalm så hade man bättre förstått hur nära man bor innerstaden. Fast det är förstås, de som bor där vill kanske inte känna av närheten till innerstaden på det sättet.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jag undrar om man inte borde bygga mycket mer än vad Anders har föreslagit. Dvs mer byggande längs de stråk som trots allt finns - Årstavägen, stråket Årsta centrum-Valla torg, mfl mfl. Eller åtminstone göra en plan som gör det möjligt. Jämför vår diskussion runt RUFS och tankarna att sprida ut en "Lindhagenplan" i närförorterna och göra om dom till innerstad under en period på ca 50 år.

Vi har trots allt Birgitta Adolfssons (tongivande i Årstafältgruppen) yttrande att de flesta under 40 i Årsta hellre skulle bo i innerstan och inte har något emot kraftiga förtätningar.
Profilbild
Magnus Orest
53 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2007
Jan, det finns redan en plan för byggande längs flera av Årstas stråk - Årstastråket. Byggandet ska sätta igång när arbetena med att gräva ner kraftledningarna som går längs med Huddingevägen är avslutade. Själv hoppas jag att planen revideras en aning, så att det blir mer och tätare bebyggelse.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Årstastråket måste naturligtvis bevakas från vårt håll. Yttrandeläge på den...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Känner nån till var man kan se en karta över Årstastråket?

Såvitt jag har för mig gäller det stråket längs tvärbanan. Men finns det fler planer?
Axel Strandell Erstorp
26 Inlägg
Ort: Tokyo, Japan, Gick med: Januari 2008
Det måste vara svårt att få något vettigt liv i och runt fältet eftersom man bara kan bygga kvarter på längden. Det blir som ett skal runt fältet utan någon större befolknings underlag. Det gäller att man gör en riktigt bra anslutning mellan de nya kvarteren kring fältet och funkis enklaverna i närheten. När man ser det såhär kan man undra hur tusan man någonsin ska kunna få liv i alla funkis enklaver.

Med tanke på sjöfarten på årstaviken får man klura på en bro lösning, det behövs verkligen en anslutning mellan årsta och södermalm där men hur.. :o
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Årstabrons segelfria höjd är 26 meter - en ny bro måste alltså vara minst lika hög för att inte begränsa trafiken. Men Ringvägen ligger ju ungefär på den höjden.

En sådan här bro borde vara till för bil- och busstrafik också.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag är inte helt säker på at den borde vara till för biltrafik. Det finns redan idag tre väldigt dominerande broar som kraftigt domineras av biltrafik. De agerar faktiskt i mångt och mycket barriärer för just gångtrafiken. Jag tycker att man kan ha millenium bridge i London som ett gott exempel här, men också kanske lämna utrymme för bussar och spårvagnar på bron.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jan W:
Jag har mailat dig om Årstauttalande på din tele2-adress.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Jag har tillägnat den föreslagna bron en egen tråd.

http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?i..
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Gjorde en plan för hur jag vill att området skall se ut. Är inte färdig helt med den, men postar det jag gjort tills nu.

Förklaringar till båda bilderna:

Grå ruta är ett torg, "Partihallstorget"?

-Ljusgula kvarter är 5-15 våningar
-Gula kvarter är 16-30 våningar
-Brandgula är 31-45 våningar

Blå streck är huvudgator med breda trottoarer och träd längs gatan.

Rött streck är spårvagnar, både nuvarande Tvärspårvägen med alternativ sträckning som rundar området.

Ny spårvagnslinje som anknyts till kommande "Spårväg Syd" och fortsätter på bro över till Södermalm, där den ansluts till en, till spårvagn, omvandlad busslinje 4.

Jag hade tänkt mig tre broar. 2 av dem gärna hängbroar med bara ett kabeltorn på Årstasidan. Typ denna Calatrava bro "Sundial Bridge".




3:e bron borde ligga lågt, så att man enkelt kan nå Årstaholmarna, men med öppningar för trafik.

Kommentarer tack.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
http://news.chictribute.com/#post103

Senast ändrad 17 september 2008 18:49
Sida 2 av 8

Nya Årstafältet

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.