Jag har funderat om cykelleder från söder, vilket jag tänkte vädra med er.
Som utgångspunkt folkungagatan/södermalmsallén. Med cykel är det idag svårt att ta sig upp från södermalmsallén via folkungatrapporna. Men detta bör gå att bygga bort. Södermalmsallén är i övrigt väldigt bra som cykelled, och bättre om Årstabrons GC-väg ansluter till den på ett bättre sätt (vilket det finns tankar om i stadens cykelplan).
Vidare upp över medborgarplatsen till repslagargatan. Cyklister från skanstullsbron kan ansluta här. Repslagargatan har idag bilparkering på båda sidor, och är död på gatuliv (jämfört med götgatsbacken).
Vid Sankt Paulsgatan går idag en trappa med barnvagnsramp ned till Peter Myndes backe. Trappan har inte så stark lutning, så en cykelvänlig ramp behöver inte göra den så mycket längre. Det öppna torget här är ganska vackert men helt dött på gatuliv. Osäker på om det är nederländernas ambassad på östra sidan av torget. Jag skulle önska att de hade mer liv där, cafe på gården eller dylikt.
Mot väster går en väg ned mot hornsgatan, och här kan cyklister västerifrån hornsgatan ansluta (innan söderledstunnelns mynningar upp till hornsgatan).
Fortsätter man norrut så kommer man ovanför uppfarten från söderledstunneln till hornsgatan. Här tänker jag mig början på en GC bro över hornsgatan som går över guldgrändsbacken hela vägen ned till den lilla utsiktsplats som finns ovan hilton hotell.
För rakast möjliga, röd fortsätter sedan med en GC bro ovan centralbron, gärna med en ramp ned mot T-Gamla Stan och den nya GC bro som tillkommer där med Nya Slussen (kluddat lite i blått). Här kan man egentligen stanna, eller i alla fall lägga första etappen.
Om man också fortsätter den GC bro ovan centralbron så kan den koppla till riddarholmsbron. Sedan kan cykelleden fortsätta in på riddarholmen och runt kajen tills man kommer till GC bron som går väster om järnvägen. Eller så tar man österut och tar sig till Vasabron, eller längre bort mot slottskajen.
Som tredje etapp, så kan man fortsätta hela vägen till Centralstationen och där fortsatt överdäckning där man kan ha en cykelparkering av dimensioner man kan se i amsterdam. Redan idag finns cykelparkeringar utanför waterfront (Nils Ericsson plan). Helst vill man göra om trafikapparaten vid tegelbacken, för inget blir riktigt bra för att få in cyklister och gående den här vägen.
Vision för City har ju inte kommit så långt så man ser vart det bär med Tegelbacken.
Att annat alternativ ritat i blått är att man från hiltons hotell tar sig över och ned via ramp till den gångbro som finns på västra sidan. Detta kan till exempel göras genom att man däckar över söderledstunnelns mynning ett par meter till. Det här området har knappast några arkitektoniska skönheter som går förstörda, det har hilton sett till. Man får skarpa kurvor här, vilket inte är optimalt.
En ramp ned till existerande gångbro, och eventuellt en bättre sneddande bro över till södra riddarholmshamnen. Härifrån kan man helt fortsätta runt riddarholmskajen och norrut efter spåren på existerande gångväg väg till tegelbacken/stadshuskajen. Denna sträcka är nog en av stockholms vackrare platser, men besöks inte av så värst många då riddarholmen är så pass avklippt.