Intressant.
Fastnade för sidorna 20-22, t.ex, att en pendeltågsresa är i snitt 18,0 km, t-bana 5,6 km, tvärbana 3,0 km.
Sittplatsutnyttjandet på röda t-banelinjen är 50%, gröna 45% och blå 25%, t-banan totalt 45%. Stombussar 45%. Bussar Lidingö, Nacka/Värmdö, Tyresö 40%, Ekerö 30%. Pendeltågen/Saltsjöbanan/Roslagsbanan 25%, Spårväg City och Lidingöbanan 30%, Nockebybanan och Tvärbanan 40%.
Sittplatsutnyttjandet i kollektivtrafiken totalt 20% (verkar dock inte stämma, då samtliga siffror för olika tidsintervall under dygnet är högre, t.ex. kväll/natt 25% och 06-09 på morgonen 45%). Det är även en del andra småfel i materialet, vilket de borde rätta, t.ex. att en genomsnittlig bussresa inom området Handen skulle vara 85 km (sid 20, troligen en tiondel).
Sidan 22: Antal påstigande per kommun, stora skillnader mellan olika kommuner. Skulle kunna kompletteras med resande/invånare för varje kommun. (Blir kanske lite missvisande, t.ex. har Danderyd ungefär lika många påstigande som Haninge, vilket antagligen är påverkat av att många Täbybor m.fl. byter vid Mörby C eller Danderyds sjukhus).
---
Lite mer:
Sid 19: Antal personkilometer Spårväg City ca 1/10 av Tvärbanan. Gröna linjens antal personkilometer ca 15 gånger större än Tvärbanan.
Sid 19: 18,4% av blåbussresandet (stombussar) i personkilometer görs i innerstan, resten på blåbussar utanför. 5,3% av totala SL-bussresandet i personkilometer görs på blåbussar i innerstan.
Sid 25: Resandet in till innerstan, intensivaste fyra sammanhängande kvartarna: Påtagligt liten förändring i kvantitet sedan 1973!
Kollektivtrafikandelen har dock ökat från 70 till 80%. Totalt resande in/ut innerstan kl 06-21 har ökat 24%, kollektivtrafikandelen ökat från 54 till 70%.
Sid 31: Antal sittplatskilometer för pendeltågen fler än tunnelbanan sedan 2005 (jämf antal påstigande, s 31, genomsnittlig reslängd, s 20).
Sid 34: Antal jobb i Solna överstiger antalet invånare i kommunen (stor nettoinpendling m a o) 2011. Upplands-Väsby och Salem ca fem invånare/jobb, men planerad befolkningsökning ca 15% till 2021 i de två kommunerna (sid 33).
Sid 38: Cirka var tredje personbil i länet ägs av juridisk person.
Sid 40: 30-dagarsbiljetten 290 kr dyrare 2003-2012 (+58%). I 2012 års penningvärde 224 kr dyrare än 2003 (+39,6%). Följer dock någorlunda bensinprisets utveckling.
Sid 44: Resande vintervardag mellan länshalvor: bil 64%, SL 33%. Kommunöverskridande resande inom samma länshalva: bil 77%, SL-andelen endast 19%.
Sid 47: Mer än dubbelt så vanligt att en inom-länsresa som påbörjas i Västerort görs med bil jämfört med SL. Restiden med SL i genomsnitt dubbelt så lång. För Sollentuna och Haninge bil ca 4 ggr vanligare än SL och för Täby och Södertälje mer än 5 ggr vanligare. För Värmdö och Ekerö förvånansvärt nog bara ca 3 ggr vanligare.
Sid 52,54,55: Enebyberg, Saltsjö-Duvnäs, Tungelsta ca 300 (!) påstigande tågresenärer per dygn. Jakobsberg 10100, Tullinge 4200, Täby C 2700, Täby kyrkby 1400.
Sid 67: Påstigande i Danderyds kommun, lokaltågs (Roslagsbanans) andel endast ca 8,3%, resten tunnelbana och buss. För Täby kommun Roslagsbanans andel av kollektivtrafiken ca 41,3%. För Vallentuna ca 51,4% och för Österåker ca 35,9%.
Senast ändrad 5 januari 2014 19:34