Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Slå ihop Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och LFV

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Regeringen Reinfeldt vill minska antalet svenska myndigheter genom sammanslagningar.

Utan att fördjupa mig i höger-vänster-politik så tycker jag det vore lämpligt att slå samman myndigheterna för transportanläggningar - Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och Luftfartsverket.

Modellen där staten äger de fasta transportanläggningarna (vägar, spår, hamnar, flygplatser etc), medan operatörerna (tågbolag, rederier etc) är stats- eller privatägda bolag i konkurrens om kunderna, har visat sig vara framgångsrik och bör ligga fast.

Fördelar med att skapa ett "Transportverk":
* Det blir enklare att bygga ihop och samordna transportsystemen. Oenigheter kan lösas internt, i stället för på politiker- eller domstolsnivå.
* Verket kan jämföra de olika transportsystemen på lika villkor. Idag har verken intresse av att framställa de egna systemen som bättre; se till exempel Vägverkets överoptimistiska kalkyler för Förbifart Stockholm.
* Administrativa fördelar; en generaldirektör är mer effektiv än fyra.

Skulle detta vara möjligt?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007


Precis vad jag själv har tänkt.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Regering och riksdag slipper också politiskt infekterade frågor om hur anslag till infrastruktur ska fördelas mellan landsväg, järnväg etc. I stället får Transportverket självt bedöma vilka satsningar som är bäst med avseende på ekonomi, miljö och andra villkor.

De respektive myndigheternas tillsynsmyndigheter (Luftfartsstyrelsen, Sjöfartsmyndigheten mfl) slås samman till Transportstyrelsen den 1 januari 2009.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 21 november 2008 02:25
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
H G skrev:

I stället får Transportverket självt bedöma vilka satsningar som är bäst med avseende på ekonomi, miljö och andra villkor.


Det är väl ändå politikernas demokratins och därigenom allas uppgift att välja vilka satsningar som skall göras.

Jag är skeptisk till denna sammanslagning, tror inte att ett enormt transportverk skulle vara mer effektivt än det nuvarande systemet.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Åtminstone är det en fördel jämfört med nuvarande ordning där vägverket utreder vilka infrastruktursatsningar som ska göras och - märkligt, märkligt - kommer fram till att bilvägar är bäst så att vägverket får disponera pengarna.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Peter D skrev:


Det är väl ändå politikernas demokratins och därigenom allas uppgift att välja vilka satsningar som skall göras.


Om en majoritet av folk och politiker absolut vill ha en motorväg i stället för en järnväg mellan A och B, så kommer det fortfarande gå bra att fatta ett riksdagsbeslut om det.

Men enligt det här förslaget är idén att staten ska sätta upp mål med olika prioritet för den nationella transportapparaten, och så ska Transportverket avgöra vilka system som bäst motsvarar målet. Förhoppningsvis kan de göra det på ett mer sakligt sätt än politiker kan.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
H G skrev:



Om en majoritet av folk och politiker absolut vill ha en motorväg i stället för en järnväg mellan A och B, så kommer det fortfarande gå bra att fatta ett riksdagsbeslut om det.

Men enligt det här förslaget är idén att staten ska sätta upp mål med olika prioritet för den nationella transportapparaten, och så ska Transportverket avgöra vilka system som bäst motsvarar målet. Förhoppningsvis kan de göra det på ett mer sakligt sätt än politiker kan.


Jag tror fortfarande inte att ett gigantiskt verk kan vara mer effekt.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Stordrift är alltid mer effektivt.

Många avdelningar som behövs på varje statlig myndighet skulle bara behövas i en uppsättning i stället för fyra. Informationsavdelning, ekonomiavdelning, personalavdelning osv.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
En ordning som i alla lägen måste bort är att det är vägverket som idag fattar beslut om man skall bygga spår eller väg. Så kan det naturligtvis inte fungera. Skall väg- och banverket vara fortsatt skilda verk måste ett nytt verk skapas som utreder vilka alternativ som är bäst, och sedan ge resp underliggande verk mandat att jobba vidare med frågan.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
H G skrev:

Stordrift är alltid mer effektivt.

Många avdelningar som behövs på varje statlig myndighet skulle bara behövas i en uppsättning i stället för fyra. Informationsavdelning, ekonomiavdelning, personalavdelning osv.


Den uppfattning jag har är att ju större organisationen är desto mindre effektiv är varje enhet i denna organisation.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Peter D skrev:



Den uppfattning jag har är att ju större organisationen är desto mindre effektiv är varje enhet i denna organisation.


Jag skulle gärna se en infrastrukturmyndighet, som under sig har andra aktörer som sköter den djupare planeringen av de olika projekten.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 13 december 2008 00:40
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
http://www.dn.se/opinion/debatt/ett-trafikverk-bo..

Great minds think alike.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Anders Gardebring skrev:



Jag skulle gärna se en infrastrukturmyndighet, som under sig har andra aktörer som sköter den djupare planeringen av de olika projekten.


En infrastruktur som står över VV, BV, SV och LFV och fördelar resurserna ser jag inga problem med.
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Väljarna skall avgöra vad som skall byggas.
Man vill ju inte luras att rösta på ett parti som t ex lovar att bygga klart de 5-6 mil motorväg som saknas mellan Stockholm och Göteborg, för att sedan se hur dessa pengar kapas av några nördar på Infrastrukturverket som vill testa att bygga lite spejsig spårtaxi...
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Får jag höra spårtaxi en gång till så...

;)
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Och hur kan nån påstå att det saknas motorväg nånstans?
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jo, det SAKNAS en bit motorväg mellan Borås och Jönköping för att det skall vara säker väg mellan landets två största städer.

Eller vill du hellre ha spårtaxi?
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Mellan städer går det utmärkt med tåg.

Motorväg är ett extremt dyrt sätt att öka säkerheten - som dessutom per automatik sänks så fort man lämnar motorvägen men har kvar motorvägsreflexerna. En låg men jämn vägstandard - anpassad för 60 km/h, säg - är säkrare än en standard som är superhög på vissa sträckor men låg på andra.

Vi måste finna oss i att bilsamhället är slut. Det tjänar inget till att bygga vidare på det.
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jan: Tror inte vi kommer så mycket längre i denna fråga. Vi får nog enas om att vara oense.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Jan Wiklund skrev:

Mellan städer går det utmärkt med tåg.

Motorväg är ett extremt dyrt sätt att öka säkerheten - som dessutom per automatik sänks så fort man lämnar motorvägen men har kvar motorvägsreflexerna. En låg men jämn vägstandard - anpassad för 60 km/h, säg - är säkrare än en standard som är superhög på vissa sträckor men låg på andra.

Vi måste finna oss i att bilsamhället är slut. Det tjänar inget till att bygga vidare på det.


Man kan väl åtminstone göra färdigt det man påbörjat, en motorväg mellan rikets två största städer bör finnas.
Sida 1 av 2
12>

 > Allmänt
Slå ihop Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och LFV

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6739 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.