Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

"Big Mac-index" för att mäta en stadsdels "stadsmässighet"?

Sida 2 av 2
<12
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jan Gehl kör mycket enkelt med antal människor per meter gata vid någon viss tidpunkt. Har fördelen att det graderar upp såna platser där folk gärna dröjer sig kvar. Nackdelen är förstås att man måste göra sin egen statistik med hjälp av en kamera, den finns inte i någon databas.

Kan ju kombineras med Spacescapes klassning som bygger på hur många gator som korsar en gata per km och hur många gator dessa i sin tur korsas av.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Jan Wiklund skrev:

Jan Gehl kör mycket enkelt med antal människor per meter gata vid någon viss tidpunkt. Har fördelen att det graderar upp såna platser där folk gärna dröjer sig kvar. Nackdelen är förstås att man måste göra sin egen statistik med hjälp av en kamera, den finns inte i någon databas.

Kan ju kombineras med Spacescapes klassning som bygger på hur många gator som korsar en gata per km och hur många gator dessa i sin tur korsas av.


Egentligen finns nog tillräckligt med kameror uppmonterade i de flesta stora städer för att faktiskt kunna göra offentlig statistik av det. Om man är noga med att hantera integritetsaspekter så känns det som hyfsat genomförbart dessutom.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Det slår mig att Gehls och Spacescapes index mäter olika saker: Spacescape mäter en stadsplans potential, Gehl mäter det faktiska utfallet.

Man borde alltså kunna dra slutsatser om man jämför dom för vissa sträckor. Om Gehls faktiska utfall är bättre än Spacescapes potential har man gjort något mycket bra av förutsättningarna, om det är sämre har man schabblat bort det.

Givetvis måste man utgår från nån sorts kalibrering, hur den nu ska se ut.
Profilbild
Erik Berglund
35 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Augusti 2013
Sven Renquist skrev:

Bankomater kanske? Dom finns där folk förväntas konsumera. Och sådana platser upplevs ofta levande och stadsmässiga. Å andra sidan tror jag köpcentra kommer att toppa alla index som bygger på handel. Det är ju inte riktigt Yimbys grej.


Ett av de bättre förslagen i den här tråden.
Profilbild
Erik Berglund
35 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Augusti 2013
John Johansson skrev:

Timkostnaden för gatuparkering?


Skulle nog också kunna fungera som mått..
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Bankomater finns ofta på ställen där folk förväntas stanna med bil, på bensinmackar och i närheten av köpladornas parkeringar. Det är nog inget perfekt mått om man är intresserad av klassisk stadsmässighet.

Jag tror svaret helt enkelt är antal företagslokaler per löpmeter gata eller per ytenhet. Då vinner köpladorna och galleriorna, men de kanske är stadsmässiga i den meningen att de försöker efterlikna en tät innerstad inomhus fast med ännu kortare avstånd mellan affärerna än det är i den riktiga staden.
__________________

Senast ändrad 11 mars 2014 13:53
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Bilsamhällets arkitekter såg det stadsmässiga centrum som en galleria. Bara en annan utformning av just den bilfria ön. Och utomhus. Bilsamhället är hela tiden den här uppdelningen mellan bilhavet och bilfria öarna. I grunden är det väsenskilt från stadsmässighet. Det är en funktionsseparerad kuliss på steroider. Precis som en galleria. Därför så mäter ett mått där den typen av miljöer får höga poäng inte stadsmässighet.

Måttet bör premiera sant stadsmässiga miljöer. Funktionsintegrering och trafikintegrering. Jag tänker mer Linné än något annat. Men jag har inget bra svar på vad som är Big Mac'en.
Sida 2 av 2
<12

 > Allmänt
"Big Mac-index" för att mäta en stadsdels "stadsmässighet"?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.