Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

"Big Mac-index" för att mäta en stadsdels "stadsmässighet"?

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Inflation och prisnivå kan mätas på en rad olika sätt, som vart och ett är förvånansvärt godtyckligt när man skrapar lite på ytan. Tidningen The Economist har halvt på skämt ett prisindex som består av en enda produkt: Big Mac. Självklart ger det systematiska under- och överskattningar, men för att vara en varukorg med en enda vara är indexet imponerande exakt.

Kan vi hitta något liknande för att mäta en stadsdels stadsmässighet? (Med "stadsmässighet" menar jag värden som Yimby vanligen uppskattar - jag lämnar den exakta definitionen till er).

Den stora utmaningen är att variabeln måste korrigera för 1) befolkningstäthet och 2) centralitet - två saker som är så att säga autokorrelerade med stadsmässigheten. 1) är ganska lätt, i och med att vi kan fuska och säga "X per capita". Men centraliteten är desto svårare, i och med att vi där inte har lika självklara variabler att diskontera med.

Verksamheter som kräver billiga lokaler kan tänkas vara lämpliga, eftersom vi då får en automatisk korrigering för både befolkning och centralitet (som ju driver upp hyrorna).

Verksamheter som kräver spontana besökare, "flanörer", kan vara lämpliga också.

Billiga kaféer?

Eller om vi tänker baklänges - vilka stadsdelar är (korrigerat för befolkning och läge) stadsmässiga och inte? Och vad kan vi komma på som är över- resp. underrepresenterat där? Vad finns det misstänkt mycket av i t.ex. Aspudden och Sundbyberg, och misstänkt lite av i t.ex. Södra stationsområdet, Stadshagen och Gärdet?

Second hand-butiker?
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Jag tänkte på det när jag kollade igenom pizzarapporten. Det är något är nog fel i Västerås eftersom deras pizzor är så dyra. Stockholm är dyrast, Malmö och Södertälje billigast.

Det är lite Big Macindex fast på stads/kommun nivå.

http:​/​/​blogg.​onlinepizza.​se/​?​s=​20​13&submit=​Search
Sven R
529 Inlägg
Bankomater kanske? Dom finns där folk förväntas konsumera. Och sådana platser upplevs ofta levande och stadsmässiga. Å andra sidan tror jag köpcentra kommer att toppa alla index som bygger på handel. Det är ju inte riktigt Yimbys grej.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Restaurangstolar per löpmeter gata (eller kvadratmeter om man vill vara sån). Vill minnas att Rörstrandsgatan ledde den statistiken på 90-talet. Ganska starkt av en gata som slutar i en gångtunnel/-bro över till ett gammalt militärområde.
Anders Norén
408 Inlägg
Det låter som att place syntax skulle kunna ge ett sådant mått, t.ex. kombinationen av rumslig integration och fastighetstätheten som tydligen korrelerar starkt mot den ekonomiska aktiviteten i ett område. Integrerade gator och många (små) fastigheter = hög ekonomisk aktivitet vilket borde innebära ett aktivt gatuliv.
104 Inlägg
Restaurangstolar per kvm, space syntax etc, är som KPI och andra sammansatta inflationsmått - komplicerade. Jag är ute efter något som är lika enkelt som att knalla in på donken och fråga vad en stor köttmacka kostar, men som ändå korrelerar väl med mer sofistikerade mått

Exempel:

antal bankomater
antal kiosker/7-11/Pressbyrån
antal massagesalonger
antal second hand-butiker
antal parkeringsautomater
antal snabbmatskiosker
antal tiggare

Det är nog omöjligt att hitta något som funkar utan att först korrigera för befolkningstäthet. Men befolkningstäthet är ju en relativt lätt uppgift att ta fram. Ett större problem är att de mindre stadsmässiga stadsdelarna är så glesa att många variabler får extremt låga värden såsom 0, 1 och 2, vilket får varje statistiker med självaktning att skrika rakt ut av ångest
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Harald Enoksson skrev:

Restaurangstolar per kvm, space syntax etc, är som KPI och andra sammansatta inflationsmått - komplicerade. Jag är ute efter något som är lika enkelt som att knalla in på donken och fråga vad en stor köttmacka kostar, men som ändå korrelerar väl med mer sofistikerade mått

Exempel:

antal bankomater
antal kiosker/7-11/Pressbyrån
antal massagesalonger
antal second hand-butiker
antal parkeringsautomater
antal snabbmatskiosker
antal tiggare

Det är nog omöjligt att hitta något som funkar utan att först korrigera för befolkningstäthet. Men befolkningstäthet är ju en relativt lätt uppgift att ta fram. Ett större problem är att de mindre stadsmässiga stadsdelarna är så glesa att många variabler får extremt låga värden såsom 0, 1 och 2, vilket får varje statistiker med självaktning att skrika rakt ut av ångest

Man skulle kanske kunna ange medelarena för mängden bokaler i området eller en kvot mellan bokaler och "renodlade" bostadshus. Det kanske skulle ge en fingervisning om området hur området ser ut?
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Jag tänker direkt på antal butiks- och företagsskyltar per längdenhet gata.
Problemet med många av måtten är nog att de mäter "fel" saker, mitt eget förslag inkluderat. En galleria skulle exempelvis få höga poäng. De missar värdet av blandning med andra ord.

Kiosker/jourbutiker tycker jag var en bra idé. Hämtmatställen skulle kunna vara en annan. Båda har förstås problemet att de måste räknas och divideras med något, gatmeter eller area exempelvis.
Erik Saler
162 Inlägg
Tror det är väldigt svårt att hitta något sådant, speciellt statistiken som behövs för att jämföra det.
Antal timmar i snitt folk har spenderat gående i området känns som det bör vara väl bundet till stadskänslan men antagligen så är det inte en lätt siffra att få tag på.

Kanske lättast att börja i ändan att dra upp lista på all statistik vi faktiskt har över områden? Och sen se hur nära vissa av dom korrelerar med vad man uppfattar som stadsmässighet.
Anders Eriksson
73 Inlägg
, Gick med: Januari 2014
Antal anticimexåtgärder (däggdjur) per invånare och år?
John Johansson
129 Inlägg
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Bostadsrätts kostnad i kronor per kvadratmeter? Enligt Alexander Ståhle verkar det korrelera väldigt bra med nästan alla värden vi brukar prata om, inklusive centralitet. Och ett bra mått på urbanitet borde ta i beaktande hur centralt det är - en större fördel med stad (den största?) är ju att allt är nära.
Erik Saler
162 Inlägg
Martin Singh-Blom skrev:

Bostadsrätts kostnad i kronor per kvadratmeter? Enligt Alexander Ståhle verkar det korrelera väldigt bra med nästan alla värden vi brukar prata om, inklusive centralitet. Och ett bra mått på urbanitet borde ta i beaktande hur centralt det är - en större fördel med stad (den största?) är ju att allt är nära.

Fast det finns andra stora variabler i pris per kvm. http:​/​/​www.​spacescape.​se/​send/​PM_​Stadskvaliteter.​pdf
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Erik Saler skrev:

Fast det finns andra stora variabler i pris per kvm. http:​/​/​www.​spacescape.​se/​send/​PM_​Stadskvaliteter.​pdf

"Tillgången till urbana verksamheter kan till mer än 90 procent förklaras av tätheten av boende och arbetande inom en kilometer och antalet entréer."
Senast ändrad 10 februari 2014 12:52
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Centralitet och täthet är så fruktansvärt dominerande att de skymmer andra faktorer som är nog så viktiga, och som vi ägnar mycket tid åt att diskutera.

Det skulle vara intressant att mäta stadsmässigheten rensat för centralitet och täthet. Ett sätt att kanske göra det på:

Dela upp länet i lagoma områden (man får nog lite pragmatiskt välja den uppdelning som gör det enklast att samla statistik)

Mäta områdenas popularitet genom kvadratmeterkostnaden och kanske även kötid.

Korrigera för befolkningstäthet (inv/kvm) samt centralitet. Ett sätt att mäta centralitet är fågelavstånd från t.ex. Sergels Torg. Ett annat är att associera varje område med en spårvägsstation, och räkna totala antalet "steg" till var och en av de andra spårvägsstationerna. (Om vi har t.ex. 200 stationer i systemet och Kårsta är 0, så är Ekskogen 198)

Och sen undrar jag om vi inte borde korrigera för områdets medelinkomst också. Många har ju en preferens för att bo i socioekonomiskt starkare områden, och det påverkar ju priser och kötider utan att ha något med stadsmässighet att göra.

Listan som nu kvarstår tror jag skulle vara ett intressant index. Som sen kan jämföras med antalet korvkiosker o.s.v. för att hitta en snorenkel tumregel för att ta tempen på ett område.

Nån som har en vecka över?
Erik Saler
162 Inlägg
Harald Enoksson skrev:

Centralitet och täthet är så fruktansvärt dominerande att de skymmer andra faktorer som är nog så viktiga, och som vi ägnar mycket tid åt att diskutera.

Det skulle vara intressant att mäta stadsmässigheten rensat för centralitet och täthet. Ett sätt att kanske göra det på:

Dela upp länet i lagoma områden (man får nog lite pragmatiskt välja den uppdelning som gör det enklast att samla statistik)

Mäta områdenas popularitet genom kvadratmeterkostnaden och kanske även kötid.

Korrigera för befolkningstäthet (inv/kvm) samt centralitet. Ett sätt att mäta centralitet är fågelavstånd från t.ex. Sergels Torg. Ett annat är att associera varje område med en spårvägsstation, och räkna totala antalet "steg" till var och en av de andra spårvägsstationerna. (Om vi har t.ex. 200 stationer i systemet och Kårsta är 0, så är Ekskogen 198)

Och sen undrar jag om vi inte borde korrigera för områdets medelinkomst också. Många har ju en preferens för att bo i socioekonomiskt starkare områden, och det påverkar ju priser och kötider utan att ha något med stadsmässighet att göra.

Listan som nu kvarstår tror jag skulle vara ett intressant index. Som sen kan jämföras med antalet korvkiosker o.s.v. för att hitta en snorenkel tumregel för att ta tempen på ett område.

Nån som har en vecka över?

Fast det känns ju lite konstigt att försöka lista ut stadsmässighet/urbanitet bortkopplat från täthet, då det ju är tätheten tillsammans med funktionsblandning som skapar urbanitet.
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Men eftersom vi redan vet det så är det ointressant.

Vi vet att överdrivet kaloriintag bidrar till övervikt. Men samtidigt har vi folk som vräker i sig skräp och håller vikten, medan andra anstränger sig hårt utan att märka någon effekt. Vill vi ta reda på varför så måste vi förstås isolera bort kaloriintaget för att kunna studera de andra faktorerna.

Själv är jag uppvuxen i Sveriges mest tätbefolkade ort, tätare än Hongkong.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Var är min dim sum?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Jag postade inte tidigare, men Fisksätra är väl ett bra exempel på att variation också behövs. Kollar jag hemnet på området finns inte en enda bostadsrätt till salu där, och det är antagligen på grund av att allt är hyresrätter?

Min tanke var att räkna antal ägare på en yta för att få en bild av intressant stad. Ju fler ägare, desto mer olika viljor och drivkrafter, det ger mer variation.

Men även här blir det inte helt lätt. En ägare av hyresfastighet är inte helt rättvist då det bor många olika personer där. Samt så hyr väl ofta resturanger och butiker in sig.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Fisksätra har väl väldigt lågt arbetande inom en kilometer ifrån sig.

Det borde gå att få ut först "Dela upp länet i lagoma områden" och sedan dela upp den ytan i dels "industri/lagerlokaler" "affärs lokaler" "kultur/"skolor lokaler och sedan få ut någon form av täthet och blandat, men om det blir index är en annan sak.

Och sedan var hittar man statisk på exempelvis m2 lagerlokaler? Det är tillräckligt svårt att få fram en sån "enkel" sak som hur stora de olika kommundelarna i exempelvis Sollentuna är (har inte hittat det glad om någon har sådana).

Men ni menar nog mycket mindre områden typ 2-3 hektar?

Christian S
Min tanke var att räkna antal ägare på en yta för att få en bild av intressant stad. Ju fler ägare, desto mer olika viljor och drivkrafter, det ger mer variation.
Antal företag kanske?
Senast ändrad 20 februari 2014 13:03
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
"Big Mac-index" för att mäta en stadsdels "stadsmässighet"?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.