Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Stockholm planerar nya parkeringsgarage

Anders Norén
408 Inlägg

I gengäld så drivs väl Stockholm Parkering på rent kommersiella grunder, dvs. att intäkterna från parkeringsavgifterna täcker omkostnader och investeringar, vilket ju är mer än man kan säga om det typiska boendeparkeringsgaraget.
671 Inlägg
Fler parkeringsgarage för att få bort gatuparkering i innerstan. Jag ser inte heller riktigt problemet, särskilt inte om det är som Anders skriver att det är självfinansierande.
Anders Norén
408 Inlägg
David Nylund skrev:

Fler parkeringsgarage för att få bort gatuparkering i innerstan. Jag ser inte heller riktigt problemet, särskilt inte om det är som Anders skriver att det är självfinansierande.

Stockholms innerstad är i alla fall ett av få ställen i Sverige där det faktiskt går att sälja parkeringsplatser till självkostnadspris (i stället för till ett symboliskt pris).
Är det parkeringshus eller bergrum som ska byggas?
Erik Westberg
118 Inlägg
Problemet som jag ser det är väl inte i första hand att man bygger parkeringshus utan att man vill ha bort gatuparkeringar. Det utrymmet vill man göra fler filer av, vilket visar att man fortfarande tänker i samma gamla banor när det gäller biltrafiken. Dessutom brukar de amerikaner som sysslar med walkability påpeka att gatuparkeringar har två funktioner: de hjälper butikerna some finns efter gatan då man kan korttidsparkera och göra ärenden där samt att de ökar känslan av säkerhet för gångtrafikanter då de har en stålmur mellan sig och biltrafiken.
Anders Eriksson
73 Inlägg
, Gick med: Januari 2014
Jag trodde gatuparkeringarna sparade mark, så att man då kunde minimera p-ytor på tomt/kvartersmarken och därmed frigöra utrymme för bostäder och lokaler?

Vill man nu ha fler filer för bilar, eller för stombussar? Nya huvudleder?

Är det för att slippa enkelriktade gator som gatuparkering ska minimeras, eller vill man tvärtom ta bort enkelriktade gator för att kunna motivera borttagandet av gatuparkeringarna?

Oroar man sig för att bilarna skymmer sikten eller tycker man att det tvärtom är bra att det är bilrader mellan fotgängarna och bilarna? Vad händer med hastigheterna?
Senast ändrad 27 februari 2014 19:59
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Personligen tycker jag att gatuparkering i attraktiva lägen är dåligt utnyttjad mark. Attraktiva lägen kan då vara lägen där man vill ha många filer, vare sig det är gång-, cykel-, kollektivtrafiks- eller bilfiler eller "torgytor" där man vill ha handel eller serveringar.

Oavsett vilket av dessa tycker jag att det är bra om stillastående bilar får ge vika.

Möjligen kan bakgator vara bra att ställa upp bilar på för att man vill ha en bredd på dem som gör att det annars finns outnyttjad gatuvidd, men annars tycker jag att parkerade bilar gör sig bäst under jord.
Martin Kolk
528 Inlägg
Det viktigaste är att få till en stor rotation, så att långtidsparkeringen hamnar i garage, och att gatuparkeringen används för korttidsparkering. Det vore naturligtvis oerhört mycket mer rationellt för alla inblandade (även innerstadsbor som skulle slippa 75% av sitt bilanvändande, dvs flytta bilen när gatan ska städas...).

Att ha långtidsparkering för 800/månaden på 6-7 kvm överallt i city är ju som David säger enorm kapitalförstöring.

Om man låter Stockholm parkering hyra ut gatuplatser till marknadspris, så borde det ju bli gott om pengar de kan spendera på garage under marken.
Anders Eriksson
73 Inlägg
Man kan konstatera att i attraktiva lägen kan gatumarken användas mycket mer kostnadseffektivt än som långtidsparkering.

Frågan är bara var gränsen kan anses gå när bilar från borttagna gatuparkeringar istället hamnar på öppna ytor eller 2-vånings p-hus av Göteborgstyp intill gatumarken, även i fall där bilarnas ägare (eller dessas arbetsgivare) betalar ett pris för markutnyttjandet som de anser vara marknadsmässigt.
Martin Kolk
528 Inlägg
Att parkera bilar på öppna ytor i en stad som Stockholm kommer nog aldrig att gå att motivera, om man inte misshandlar begreppet "marknadsmässigt" väldigt allvarligt. Om folk vill betala 5000/månad för en plats så är det nog svårt att stoppa (och kanske inte heller önskvärt), men det lär inte bli så vanligt.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Här kan man läsa lite om Zürich, som tydligen har tagit saftigt betalt av folk som vill utnyttja gatumark för privat bruk.
Anders Eriksson
73 Inlägg
Martin Kolk skrev:

Att parkera bilar på öppna ytor i en stad som Stockholm kommer nog aldrig att gå att motivera, om man inte misshandlar begreppet "marknadsmässigt" väldigt allvarligt. Om folk vill betala 5000/månad för en plats så är det nog svårt att stoppa (och kanske inte heller önskvärt), men det lär inte bli så vanligt.

Knappast i innerstan (inom överskådlig tid), men lite längre ut?
Senast ändrad 1 mars 2014 21:15

> Städer
Stockholm planerar nya parkeringsgarage

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.