Spårtaxi är ju ett fenomen som har kommit upp mer och mer den senaste tiden. Bland annat har man långt gående diskussioner om att bygga en bana här i Uppsala mellan Centralstationen, Akademiska sjukhuset och Biomedicinskt centrum (ett av universitetets campus). Jag tycker själv att det låter spännande och jag hoppas att det blir av så att man kan utvärdera det ordentligt sen.
Tanken, åtminstone med systemet i Uppsala, är att man kopplar samman flera enkelriktade slingor till ett större system. Ibland går slingan i en öppen cirkel och ibland löper den tillbaka parallellt hela eller delar av sträckan. Det finns väl både fördelar och nackdelar med det, men jag tror att en fördel är att det underlättar när man vill bygga ut systemet.
Vill man titta lite närmare på just hur det är tänkt i Uppsala så kan man hitta lite information här:
http://www.uppsala.se/sv/Boendemiljotrafik/Miljo-..
En videofilm om konceptet kan hittas här:
https://www.youtube.com/watch?v=07SinGMGdhQ
En till video om lösningen kring Centralstationen/Resecentrum kan man se här:
https://www.youtube.com/watch?v=291yE_9eefU
En förstudie om det hela från 2011 kan hittas här:
http://www.uppsala.se/pages/118806/Rapport_Sparta..
Jag har redan tidigare funderat på om man inte skulle kunna dra kortare avstickare in i enskilda fastigheter, där stationen blir en "säckstation" med endast ett spår och alltså bara plats för en "taxi" i taget. Ett bostadshus med direkt tillgång till spårtaxinätet skulle säkerligen vara attraktivt för många. Kostnaden lär säkert göra det omöjligt i många fall, men varför inte börja med att koppla in hus med många lägenheter som är klassade som 65+? Eller äldreboenden? Tanken är förvisso att det skall vara relativt tätt mellan stationerna men det kommer aldrig att gå att få samma samma täckning som, och därmed konkurrera på allvar med, bilen. Bilen har ju möjlighet att stanna i stort sett vart som helst.
Det som jag däremot tror kan vara ett område där spårtaxisystemet verkligen kan konkurrera starkt med bilen, eller rättare sagt lastbilen, är för leveranser till butiker. Det går ju stora mängder lastbilar i våra städer, för leveranser till olika ställen. Senast idag kon det en artikel i DN om att andelen distributionsbilar på Sveavägen i Stockholm överstiger 50%. Läs artikeln här:
http://www.dn.se/sthlm/eldrivna-lastbilar-ska-los..
Jag tänker mig att man kan utnyttja spåren i ett spårtaxisystem både för kollektivtrafik och för distribution. Tänk er en omlastningsplats, där man inte lastar in varorna i en lastbil, utan i en mindre container. Sedan kopplar en lyftmodul fast i containern, lyfter upp den och glider iväg in på spårtaxinätet. Eftersom hela systemet är automatiskt styrt så kan containern åka raka vägen utan stopp hela vägen fram till butiken, där den helt enkelt ställer av containern. När den är tom, eller fylld med saker som skall lämnas ifrån butiken, så kommer det en ny lyftmodul och hämtar containern.
På sätt och vis så har man redan tänkt i de här banorna när man gjort förstudien för spårbilsnät i Boländerna (handelsområde i Sydöstra Uppsala). Där fanns tankar på att låta vissa butiker, exempelvis IKEA, finansiera delar av banan i utbyte mot att de får en station i direkt anslutning till butiken. Dock handlade det fortfarande om persontransporter, förutom den uppenbara möjligheten för personer att ta med sig varor i taxin.
Jag vet att spårtaxi har diskuterats tidigare här i forumet, men jag hoppas ändå att jag kan skapa en ny diskussion. Jag tycker som sagt själv att det verkar väldigt spännande och jag hoppas att Uppsala tar steget och bygger en bana, så att man på allvar kan se vad det får för effekter. En risk jag har hört är att min minskar incitamenten för att bygga tätt. Men jag tror att vi kan få både och.
Vad säger ni andra?
Senast ändrad 12 mars 2014 12:06