Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Monument

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
När ska vi få ett nytt monument i Stockholm eller i Sverige? kom och tänka på detta efter en tråd på ssc. är det inte nu efter mer än 20år att bygga någon nytt, stort, monumentalt, pampigt?

vad har vi? Slottet, diverse domkyrkor ute i landet, Stadshuset, Globen och den senaste turning torso. vad har vi mer? hjälp gärna till å fylla på sveriges monument lista.

timeline:

Stockholms Slott
Stockholms Stadshus
Kaknestornet
Globen
Turning torso

(fyller på med kyrkor och datum lite senare)
433 Inlägg
Kul tråd!

Det finns inte många symboliska byggnadsverk av rang i Sverige. Men jag tycker att du bör lägga till ishotellet i Jukkasjärvi och Stockholms nyare tunnelbanelinjer. De tillsammans med Turning Torso är nog mina favoriter.

Bland äldre verk har vi Tessinska Palatset som en del tycker är Norra Europas vackraste privatpalats.
Senast ändrad 22 november 2008 16:04
Peter D
329 Inlägg
Den modernaste monumentalbyggnaden i Stockholm är väl globen, även riksbanksshuset och kaknästornet är relativt nya.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Peter D skrev:

Den modernaste monumentalbyggnaden i Stockholm är väl globen, även riksbanksshuset och kaknästornet är relativt nya.
...och fula som stryk. Ja, det sammanfattar Stockholm under de senaste 70 åren.
Senast ändrad 23 november 2008 04:36
Peter D
329 Inlägg
Theodor Adolfsson skrev:

...och fula som stryk. Ja, det sammanfattar Stockholm under de senaste 70 åren.

Globen sticker ju åtminstone ut. Men annars är det tråkigt värre.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008

Ja, de följer alla Mies van der Rohes funktionalistiska dogm "less is more" dvs ju torftigare desto bättre.
Även Globen har ju ett torftigt formspråk, det enda som sticker ut är att den är rund och därför lite apart.
Martin Ek
302 Inlägg
Kan man få en tydligare instruktion am vad som menas med ett monument?

Är det något som är rest för att bevara ett minne av något?
Är det något som ger en plats identitet?
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
båda två är väl igentligen monument, själv var jag mer inne på byggnader som skapar / ger identitet till platsen/staden, men allt är välkommet.

wiki gav mig en monument lista.

Types of monuments

* Buildings designed as iconic landmarks
* Church monuments to commemorate the dead, above or near their grave, often featuring an effigy
* Cenotaphs and memorials to commemorate the dead, usually war casualties - e.g. Vimy Ridge Memorial and India Gate
* Columns, often topped with a statue - e.g. Nelson's Column in London
* Grave stones constitute small monuments to a dead person
* Mausoleums and tombs to inter the dead - e.g. the Great Pyramid and Taj Mahal
* Monoliths erected for religious or commemorative purposes - e.g. Stonehenge
* Mounds erected to commemorate great leaders or evenst - e.g. Kościuszko Mound
* Obelisks usually erected to commemorate great leaders - e.g. the Washington Monument
* Statues of famous individuals or symbols - e.g. Statue of Liberty
* Terminating vista, layout design for urban monuments
* Triumphal arches, almost always to commemorate military successes - e.g. the Arc de Triomphe
* Entire areas established as memorials to commemorate wartime atrocities or notably bloody battles - e.g. Oradour-sur-Glane or the battlefields at Gettysburg, Pennsylvania and Borodino
* On occasion, monuments also refer to areas of special natural beauty
Kan inte säga att jag blev mycket klokare av den där listan...

Men lite "monument", som jag ser det:

Nackamasterna
Olympiastadion
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
"Buildings designed as iconic landmarks"

Skulle jag inte ha något emot i Stockholm...
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Om vi talar om klassiska monument (=minnesmärken), så hade det väl t ex varit på sin plats med ett värdigt monument över Raoul Wallenberg?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ja, dags att skapa ett riktigt monument över Raoul tycker jag. När jag visat besökande från andra delar av världen monumentet har jag bara kort nämnt de klumpar som alla tyckt e fula och på intet sätt har med Raoul att göra och istället fokuserat på klotet och spårvagnsrälsen (hämtad från Budapest!) som leden in på synagogans gård (fram till ett minnesmärke över förintelsen om jag minns rätt). Den biten är klart mer uppskattad.

Själv ser jag inte monument-byggnader som ett självändamål och alla sådana förslag kommer bli otroliga hatobjekt i media för de som känner sig förtryckta av monument/storskaligt byggande (inte många, men otroligt högljudda). Däremot står jag helt bakom att tillåta monument och kommer argumentera för föreslagna sådana. Men det viktiga är staden, inte monumentet.
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Martin Nilsson skrev:

Om vi talar om klassiska monument (=minnesmärken), så hade det väl t ex varit på sin plats med ett värdigt monument över Raoul Wallenberg?

Det finns faktiskt redan ett monument över Raul Wallenberg i stan. Det sägs att en Amerikan erbjöd sig att donera pengar för att bygga världens högsta Obelix i Stockholm som ett monument över Wallenberg. Men Staden tackade nej och gjorde det här monumentet istället:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jo, jag är väl bekant med det nuvarande monumentet, det var därför jag efterlyste ett VÄRDIGT monument.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Istället för världens högsta obelix, ett par pluttar. Ja se Stockholm...
Erika N
122 Inlägg
Nja, världens högsta obelix känns inte heller så hett. Hellre något vackert att titta på (till skillnad från dagens pluttar. De är bara i vägen.)
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Erika N skrev:

Nja, världens högsta obelix känns inte heller så hett. Hellre något vackert att titta på (till skillnad från dagens pluttar. De är bara i vägen.)

Näe, det har du kanske rätt i, men det känns just väldigt Stockholm. "Inte ska väl vi..."
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
I samband med Norra Station-remissen diskuterade vi ett Astrid Lindgren-monument på det runda Norrtull-torget. Hon bodde ju i Vasastan och är en av de absolut mest kända stockholmarna genom tiderna.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Fantastisk idé! Gärna en klappvänlig staty som de över Evert Taube & Margareta Krook. De ser så söta ut, man vill liksom krama dem. Varför inte uppkalla torget efter henne också?
Sven R
529 Inlägg
Monumentet över förintelsen vid synagogan är nog bland de bästa minnesmärken jag någonsinn har sett. Då menar jag förstås inte pluttarna utan allt från klotet och in till den sjuarmade ljusstaken. Har ni inte sett det hela så gå dit! Alla monument behöver inte vara stora och exponerade i staden.
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Monument

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.