Utskrift från gbg.yimby.se
....

Ta bort plattan?

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Jag var i Malmö förra månaden och tittade på underjordiska cykelparkeringen bike&ride. Det är fint, och det finns många fler exempel på riktigt snygga underjordiska parkeringsplatser, typ Groeningens järnvägsstation.

Säg att man tar bort plattans hål genom att göra den till en underjordisk cykelparkering. Täck med plattans karaktäristiska svart-vita triangelmöster. Går man miste om något genom att inte ha plattans hål och dess underjordiska gångar?

Förstår jag det rätt så kommer enbart kollektivtrafik använda klarabergsgatan när city spårväg förlängs en hållplats till mot centralen. Detta minskar biltrafiken, och fick jag bestämma skulle jag gärna hålla bilarna borta från sergelrondellen också.
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Christian S skrev:

Jag var i Malmö förra månaden och tittade på underjordiska cykelparkeringen bike&ride. Det är fint, och det finns många fler exempel på riktigt snygga underjordiska parkeringsplatser, typ Groeningens järnvägsstation.

Säg att man tar bort plattans hål genom att göra den till en underjordisk cykelparkering. Täck med plattans karaktäristiska svart-vita triangelmöster. Går man miste om något genom att inte ha plattans hål och dess underjordiska gångar?

Förstår jag det rätt så kommer enbart kollektivtrafik använda klarabergsgatan när city spårväg förlängs en hållplats till mot centralen. Detta minskar biltrafiken, och fick jag bestämma skulle jag gärna hålla bilarna borta från sergelrondellen också.


I slutet av 1990-talet fanns långt framskridna idéer om att lyfta upp Sergels torg i marknivå, men det rann ut i sanden eftersom man inte blev ense om exakt vad som skulle göras. Hade man kommit så långt som till ett klubbat förslag så antar jag att kritikstormen hade varit minst lika stor som angående Slussen idag. (Större, gissar jag. Jag misstänker att Söderlund och Fare till slut inte vågade driva frågan längre.)

Men visst skulle det bli ett förträffligt cykelgarage! Det skulle nog inte bli några problem att fylla det heller.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.

Ta bort plattan?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.