Johannes Westlund skrev:
Jag tar inte utgångspunkt i att man måste bygga just slutna kvarter. NYC har fyllt sitt rutnät med rätt mycket skyskrapor. Många svenska städer har fyllt rutnät med villabebyggelse och nått torg med centrumfunktioner. Så det finns ingen anledning att se fenomenen som kausalt kopplade. Slutna kvarter är ett grepp, rutnät ett annat. Men slutna kvarter i rutnät är en struktur som har visat sig lösa många problem på ett väldigt effektivt sätt. Det handlar om alltifrån helt trygga lekytor för barn till täthet och stadsliv.
Om trafiken betraktas för sig finns två arketyper för strukturen. Träd och rutnät. Allt annat är varianter eller kombinationer. Det är välbelagt att rutnät är mer gångvänligt. Vi tycks alla vara inne på rutnätstanken. Diskussionen tycks röra huruvida man ska ha ett mer finmaskigt system med små gränder innanför större rutor med bilvägar. Rutnätskonceptet rymmer båda tankarna. Det finns ingen regel att alla gator ska vara exakt likadana och exakt lika breda.
Självfallet kan man använda alla möjliga bebyggelsestrukturer för att fylla detta rutnät med stad. Anledningen till att stadskvarter är så poppis är för att de erbjuder en mängd finesser. Bland annat skapas en trygg yta där man kan släppa barnen. I storstäder blir annars barn ofta sittande i lägenheten. En annan finess är att slutna kvarter är bättre på att hantera trafikbuller, och man får en så kallat "tyst sida" på köpet i samtliga lägenheter.
Om jag tolkar dig rätt i vad du beskriver om gytter med gränder så förespråkar du att man kompletterar lamell- och punkthusstrukturer genom att strössla ut fler lameller och punkthus tätt tätt. Jag har översiktligt studerat några asiatiska och strukturellt ser det ut som att de bygger kvarter fast utan innergård. Parker lyste med sin frånvaro i de flesta stadsdelarna jag tittade på. De verkar ha väldigt annorlunda krav på närhet till grönstrukturer. Möjlighet för barn att spontant leka själva såg inte ut att finnas.
Strukturen är lika främmande för till exempel Hammarbyhöjd som slutna kvarter. Och för att man ska få kvarterets stadsliv med punkthus måste man ställa dem så tätt att de bildar en linje mot gatan. Då kan man lika gärna försöka jobba med att tillföra klassiska kvarter, gatan får i stort sett samma upplevelse men de boende får också en gnutta grönska kvar på sin bakgård. Väljer man att bygga glesare med punkthus får man helt enkelt bara en sämre förort. Det blir för glest för att generera stadsliv och för tätt för att grönytorna ska gå att använda.
Jag håller med om att det jag pratar om i någon mån kan ses som en rutnätsturktur om det konstateras mot "nätverk", typ SCAFT. Det senare är ju inte en naturligt sätt att bygga en stad som skulle kunna uppnå utan att någon centralt styr upp ett område på förhand.
Däremot tycker jag det är missvisande att säga det jag pratar om är en "massa punkthus". Det handlar ju om att fylla upp kvarter helt med enskilda byggnader (i Japan är det väll lite mindre än en meter) eftersom det gör det möjligt för förnyelse av bebyggelse i mindre steg. Du kan så klart kalla Kowloon i Hongkong eller Manhattan för en stor samling punkthus, i rutnätskvarter, men det visar ju hur hela diskursen har stelnat i "stenstad eller förort" på ett ganska ickegivande sätt.
Allt som krävs för den slags struktur jag förordar är små tomter på kanske 20x20, 10x10, 10x20, och 30x20 meter (om ni tittar på bilderna från Taipei i inledningsposten kan man se betydligt mindre hus som kan passas in i en sådan struktur), som förses med små gränder. Man kan kanske tänka sig områden på 30x60 meter (men också gärna mycket mindre) som en utgångspunkt för hur stora dessa "kvarter" är. Dessa områden måste inte alls vara kvadratiska dock utan kan med fördel anpassas till omständigheterna. Det går också bra att bara bygga något enskilt hus av detta slag om man tror att det senare kommer att gå att komplettera med liknande hus.
För övrigt håller jag helt med Jan om vikten av täthet och levande gatumiljöer, samt Johannes om vikten av småkvarter, även om det är viktigt att gatorna inte tar för mycket plats. Jag håller också med Erik (jag bor själv i Kristineberg och har tänkt liknande tankar) av de stora möjligheterna att sprida ut mindre lokaler med verksamheter här och där i förorter till Stockholm.
Här är för övrigt än intressant blogpost om zonering i Japan. Så länge man håller sig till zon-reglerna har man, vad jag förstår, i princip bygglov!
http://urbankchoze.blogspot.se/2014/04/japanese-zoning..