Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

En kritik mot facinationen för rutnätverk och stadskvarter på YIMBY

Sida 2 av 11
Erik Tysk
98 Inlägg
Ort: Bangkok, Gick med: Mars 2009
Dubbelpost. Sorry
Senast ändrad 3 juni 2014 06:00
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Det är två saker man måste försöka uppnå:

1. Täthet, många människor både dag och natt, alias korta avstånd. Korta avstånd är vad städer är till för: i en ekonomi som bygger på arbetsdelning måste vi ha lätt att nå varandra billigt. För att jämföra t.ex. Årsta med Södermalm finner man att det finns fyra gånger fler människor per ytenhet på Södermalm än i Årsta - 165 boende/ha plus 86 arbetande/ha på Södermalm jämfört med 69 + 12 i Årsta, enligt Statistik om Stockholm. Stadsdelar som Årsta skulle behöva förtätas kraftigt.

2. Inbjudande bottenplan, enligt Jan Gehls principer.

Jag kan inte se att något av detta egentligen kräver vare sig rutnät eller slutna kvarter. Visserligen verkar det som de underlättar, och förmodligen kräver mindre finess och drivenhet för att bli bra. Men som Erik framhåller borde man inte på förhand utesluta alla andra alternativ.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Erik Tysk skrev:

Now we're talking! Tack Martin K för en bra tråd, samt Martin S-B för ett mycket bra inlägg. Det är precis den här typen av diskussion jag önskar man kunde ser mer av här på Yimby, än det gängse reaktiva "Åh nej, blä, ett lamellhus!" med följande krampaktigt intryckta slutna kvarter som motförslag...

Det är strukturen/tätheten i ett område som är det viktiga, och om jag förtår Martin K rätt så har han ingenting emot rutnätsstruktur i sig, utan ville med denna tråd snarare belysa att det inte nödvändigtvis per definition är det bästa i alla lägen (som många här på forument verkar ha en mycket bestämd uppfattning om att så minsann är fallet).

Som många andra här, har jag varit med ett tag och följt debatten och kan med glädje se att Yimby med stor sannolikhet har lyckats skapa en hel del medvetenhet kring begrepp som stadmässighet och urbanitet (det verkar som att många lagda förslag trots brister faktiskt blir bättre och bättre). Till allas vår glädje verkar det dessutom som att Yimby blir/har blivit en tyngre och tyngre opinionsbildare/debattör i olika offentliga forum. Jag tror dock att för att vi ska kunna fortsätta spinna på denna framgång måste vi bli lite mer "mogna" så att säga, och inte reflexmässigt kritisera sånt som ser ut som förort bara för att det innehåller lamell/punkthus. Jag är säker på att detta enbart kommer öka vår trovärdighet bland dom som faktiskt bestämmer. Alla på SBK, och hela Sveriges arkitektkår är inte inkompetenta (som det oftas vädras här på forumet), och många förslag som i mer eller mindre utsräckning går emot Yimby's allmänna uppfattningar om urbanitet (utifrån ett innerstadskoncept som definierar slutna kvarter som bra, och lamell/punkthus som dåligt) är inte nödvändigtvis idiotiska. Ibland finns det aspekter bortom slutna kvarter och rutnät som spelar en betydande roll, även om det kan tyckas olyckligt.

Istället för att ondgöra sig över om ett förlag är lamell/punkthus, borde man fokusera på hur huset förhåller sig till omgivningen. Bidrar det till variation i byggnadshöjd? Skapar det ett mer levande gaturum (placerat intill gatan, med entre och/eller lokaler etc.). Kan man placera huset så att man även kan dra en ny gata/gc väg, om det är ett område med brist på bra "tvärförbindelser". Hur är formgivningen?

Man skulle även kunna titta närmare på områden som Hammarbyhöjlden och Årsta mer proaktivt, och komma med förslag på hur man med även enklare tillbyggnader (typ "paviljonger") kan bidra till ett förbättrat stadsrum. När jag bodde i Fredhäll så såg jag massvis med potential på förtätning som inte nödvändigtvis innebar fler bostäder (snarare lokaler för både kontor, ateljéer och butiker/gallerier/cafeer/restauranger), men som inte heller skulle förstöra/inkräkta på områdets existerande karaktär. Den typen av förtätning i kombination med fler bostäder där det är lämpligt/nödvändigt är jag säker på skulle kunna göra underverk för många av stockholms närförorter (samt miljonprogram), och på allvar börja kunna utmana innerstan i attraktivitet (jag personligen skulle föredra ett förtätat Fredhäll över Vasastan i alla fall).


Du efterlyser proaktivitet. Yimby Stockholm har tagit fram Lindhagenplanen 2.0 där man tar ett samlat grepp på hela Stockholm. http://www.yimby.se/2012/09/lindhagenplanen-2.0_1..

Yimby Göteborg har i samarbete med Inobi Arkitekter tagit fram Kunskapsstråket Guldhedsstaden som beskriver förtätning av Guldheden. Det är en modernistisk närförort och där finns massor riksintresse och kulturhistoriskt intressanta grejer. Landala Egnahem och hela Bo Bättre-utställningen från 1945 bland annat. http://gbg.yimby.se/2013/02/kunskapsstraket-guldh..
Senast ändrad 3 juni 2014 16:35
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Johannes Westlund skrev:

Jag tar inte utgångspunkt i att man måste bygga just slutna kvarter. NYC har fyllt sitt rutnät med rätt mycket skyskrapor. Många svenska städer har fyllt rutnät med villabebyggelse och nått torg med centrumfunktioner. Så det finns ingen anledning att se fenomenen som kausalt kopplade. Slutna kvarter är ett grepp, rutnät ett annat. Men slutna kvarter i rutnät är en struktur som har visat sig lösa många problem på ett väldigt effektivt sätt. Det handlar om alltifrån helt trygga lekytor för barn till täthet och stadsliv.

Om trafiken betraktas för sig finns två arketyper för strukturen. Träd och rutnät. Allt annat är varianter eller kombinationer. Det är välbelagt att rutnät är mer gångvänligt. Vi tycks alla vara inne på rutnätstanken. Diskussionen tycks röra huruvida man ska ha ett mer finmaskigt system med små gränder innanför större rutor med bilvägar. Rutnätskonceptet rymmer båda tankarna. Det finns ingen regel att alla gator ska vara exakt likadana och exakt lika breda.

Självfallet kan man använda alla möjliga bebyggelsestrukturer för att fylla detta rutnät med stad. Anledningen till att stadskvarter är så poppis är för att de erbjuder en mängd finesser. Bland annat skapas en trygg yta där man kan släppa barnen. I storstäder blir annars barn ofta sittande i lägenheten. En annan finess är att slutna kvarter är bättre på att hantera trafikbuller, och man får en så kallat "tyst sida" på köpet i samtliga lägenheter.

Om jag tolkar dig rätt i vad du beskriver om gytter med gränder så förespråkar du att man kompletterar lamell- och punkthusstrukturer genom att strössla ut fler lameller och punkthus tätt tätt. Jag har översiktligt studerat några asiatiska och strukturellt ser det ut som att de bygger kvarter fast utan innergård. Parker lyste med sin frånvaro i de flesta stadsdelarna jag tittade på. De verkar ha väldigt annorlunda krav på närhet till grönstrukturer. Möjlighet för barn att spontant leka själva såg inte ut att finnas.

Strukturen är lika främmande för till exempel Hammarbyhöjd som slutna kvarter. Och för att man ska få kvarterets stadsliv med punkthus måste man ställa dem så tätt att de bildar en linje mot gatan. Då kan man lika gärna försöka jobba med att tillföra klassiska kvarter, gatan får i stort sett samma upplevelse men de boende får också en gnutta grönska kvar på sin bakgård. Väljer man att bygga glesare med punkthus får man helt enkelt bara en sämre förort. Det blir för glest för att generera stadsliv och för tätt för att grönytorna ska gå att använda.


Jag håller med om att det jag pratar om i någon mån kan ses som en rutnätsturktur om det konstateras mot "nätverk", typ SCAFT. Det senare är ju inte en naturligt sätt att bygga en stad som skulle kunna uppnå utan att någon centralt styr upp ett område på förhand.

Däremot tycker jag det är missvisande att säga det jag pratar om är en "massa punkthus". Det handlar ju om att fylla upp kvarter helt med enskilda byggnader (i Japan är det väll lite mindre än en meter) eftersom det gör det möjligt för förnyelse av bebyggelse i mindre steg. Du kan så klart kalla Kowloon i Hongkong eller Manhattan för en stor samling punkthus, i rutnätskvarter, men det visar ju hur hela diskursen har stelnat i "stenstad eller förort" på ett ganska ickegivande sätt.

Allt som krävs för den slags struktur jag förordar är små tomter på kanske 20x20, 10x10, 10x20, och 30x20 meter (om ni tittar på bilderna från Taipei i inledningsposten kan man se betydligt mindre hus som kan passas in i en sådan struktur), som förses med små gränder. Man kan kanske tänka sig områden på 30x60 meter (men också gärna mycket mindre) som en utgångspunkt för hur stora dessa "kvarter" är. Dessa områden måste inte alls vara kvadratiska dock utan kan med fördel anpassas till omständigheterna. Det går också bra att bara bygga något enskilt hus av detta slag om man tror att det senare kommer att gå att komplettera med liknande hus.

För övrigt håller jag helt med Jan om vikten av täthet och levande gatumiljöer, samt Johannes om vikten av småkvarter, även om det är viktigt att gatorna inte tar för mycket plats. Jag håller också med Erik (jag bor själv i Kristineberg och har tänkt liknande tankar) av de stora möjligheterna att sprida ut mindre lokaler med verksamheter här och där i förorter till Stockholm.

Här är för övrigt än intressant blogpost om zonering i Japan. Så länge man håller sig till zon-reglerna har man, vad jag förstår, i princip bygglov!
http:​/​/​urbankchoze.​blogspot.​se/​20​14/​0​4/​japanese-​zoning.​.​
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Apropå mindre tomter så föreslog Lukas Memborn att man bör markanvisa allt enligt 3 standardiserade tomtstorlekar igen, ihop med 1 justerbar på typ:
- 8 m längs gatuliv (funkar för radhus?)
- 16 m (var vanligt för landshövdingshus)
- 24 m (var vanligt för stenstadshus)
Och för att klara av hörnlägen som ofta får dyrare oregelbundna tomter så bör dessa vara flexibla i upp till 32 m samt kompenseras med fler antal tillåtna våningar.
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​14/​0​4/​infill-​5-​stadsplanering-​f_​.​.​
__________________
Do your neighbour clones approve?
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Martin Kolk skrev:

Jag håller med om att det jag pratar om i någon mån kan ses som en rutnätsturktur om det konstateras mot "nätverk", typ SCAFT. Det senare är ju inte en naturligt sätt att bygga en stad som skulle kunna uppnå utan att någon centralt styr upp ett område på förhand.

Däremot tycker jag det är missvisande att säga det jag pratar om är en "massa punkthus". Det handlar ju om att fylla upp kvarter helt med enskilda byggnader (i Japan är det väll lite mindre än en meter) eftersom det gör det möjligt för förnyelse av bebyggelse i mindre steg. Du kan så klart kalla Kowloon i Hongkong eller Manhattan för en stor samling punkthus, i rutnätskvarter, men det visar ju hur hela diskursen har stelnat i "stenstad eller förort" på ett ganska ickegivande sätt.

Allt som krävs för den slags struktur jag förordar är små tomter på kanske 20x20, 10x10, 10x20, och 30x20 meter (om ni tittar på bilderna från Taipei i inledningsposten kan man se betydligt mindre hus som kan passas in i en sådan struktur), som förses med små gränder. Man kan kanske tänka sig områden på 30x60 meter (men också gärna mycket mindre) som en utgångspunkt för hur stora dessa "kvarter" är. Dessa områden måste inte alls vara kvadratiska dock utan kan med fördel anpassas till omständigheterna. Det går också bra att bara bygga något enskilt hus av detta slag om man tror att det senare kommer att gå att komplettera med liknande hus.

För övrigt håller jag helt med Jan om vikten av täthet och levande gatumiljöer, samt Johannes om vikten av småkvarter, även om det är viktigt att gatorna inte tar för mycket plats. Jag håller också med Erik (jag bor själv i Kristineberg och har tänkt liknande tankar) av de stora möjligheterna att sprida ut mindre lokaler med verksamheter här och där i förorter till Stockholm.

Här är för övrigt än intressant blogpost om zonering i Japan. Så länge man håller sig till zon-reglerna har man, vad jag förstår, i princip bygglov!
http:​/​/​urbankchoze.​blogspot.​se/​20​14/​0​4/​japanese-​zoning.​.​


Jag vet inte riktigt vart man bör börja. Det som skiljer europeisk stenstad den struktur du beskriver är egentligen bara brandgavlar och innergård. Det är en lättare struktur eftersom mindre samordning krävs. Alla byggnader är sant fristående strukturer. Strukturen har dock andra svagheter. Bland annat läcker den mer buller och innesluter inte en trygg och kontrollerad yta för grannsamvaro och barn att leka på. Men strukturerna kan båda skapa stadsliv. Ställer man punkthus tillräckligt tätt längs en gata kommer de upplevas ungefär som ett slutet kvarter upplevs från gatan. Öppnar man upp bottenvåningarna så fylls gatan med liv.

Du lyfter fram att man kan ha vilka tomtformer som helst. Det är också sant för kvartersstad. Du lyfter fram småskalig tomtindelning, i stort sett alla klassiska kvarter i åtminstone Göteborg består av ett tiotal olika fastigheter, ofta med olika ägare och byggherrar. I slutänden är skillnaden som sagt brandgavlar och innergård. Genom att driva punkthus extremt nära varandra får man alltså något som strukturellt liknar kvarter, fast med mer bullerläckage och utan förutsättningar för ett grönt rum för kvarterets invånare att umgås i. På plussidan finns förutsättningar för högre täthet, men det förutsätter att man inte kompenserar de förlorade innergårdarna med lika mycket friliggande parker. En annan pluspost är att det möjligen skapas fler vägar för gående. Dessa riskerar dock att bli otrygga, men det går att lösa med utformning.
Om man då hoppar vidare till förtätning av modernistiska områden har jag svårt att se hur gränder med punkthus skulle vara ett mindre intrång än stadskvarter. båda strukturerna är lika främmande för en modernistisk förort. Båda åker dit på alla klassiska invändningar "gör intrång på grönytor", "skuggar befintliga hus", "förstör utsikten", "ökar konkurrensen om parkering" och så vidare. Jag tror punkthus-strukturen faktiskt upplevs som värre då det kan leda till att lekytor för barnen försvinner i befintliga hus direkta närhet. Klassiska stadskvarter har i alla fall en innergård där grönska och lekrum för barnen kan finnas kvar som en oas mitt i.

Den bästa metoden för förtätning av modernistiska strukturer är nog dock den som Kunskapsstråket Guldhedsstaden bygger på. Förmodligen ger den typen av förtätning ett tillräckligt bidrag och då måste man inte in i förorternas inre delar och leva om, utan de som uppskattar att bo så kan få ha kvar den miljön.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Det går så bra för mig idag. Posten ovan är alltså min, men Yimby-siten loggade ut mig medan jag skrev tydligen...
Erik Tysk
98 Inlägg
Ort: Bangkok, Gick med: Mars 2009
Johannes Westlund skrev:

Du efterlyser proaktivitet. Yimby Stockholm har tagit fram Lindhagenplanen 2.0 där man tar ett samlat grepp på hela Stockholm. http://www.yimby.se/2012/09/lindhagenplanen-2.0_1..

Yimby Göteborg har i samarbete med Inobi Arkitekter tagit fram Kunskapsstråket Guldhedsstaden som beskriver förtätning av Guldheden. Det är en modernistisk närförort och där finns massor riksintresse och kulturhistoriskt intressanta grejer. Landala Egnahem och hela Bo Bättre-utställningen från 1945 bland annat. http://gbg.yimby.se/2013/02/kunskapsstraket-guldh..


Lindhsgenplanen 2.0 är ju såklart medveten om, och tycker förstås att det är ett fantastikst initiativ som säkerligen var en stor bidragande faktor till Yimby's position idag. Ska jag vara lite krass däremot så handlar den ju om, precis som namnet antyder, att dra ett rutnät över hela Stockholm... I vissa fall säkert jättelyckat, i andra fall kanske inte... OBS! Nu är jag som sagt lite krass, drar lite generalisernade referenser till vad som diskuteras i denna tråd. Jag är som sagt helt med på Lindhagenplanen 2.0 och vad den står för (såklart!).

Yimby GBG's förslag på förtätning i Guldheden hade jag däremot ingen aning om. Men det är precis sånt jag efterlyste med mitt inlägg. Jag tror det enbart skulle gynna Yimby om man samarbetade ännu mer med diverse branschfolk: arkitekter, stadplanerare, bygherrar och fastighetsägare. Jag tror att förslagen på detta vis för lite mer tyngd, och därför också mer inflytande i besluts/planeringsprocessen.

Det undrades tidigare i ngn diskussion här på Yimby om vad vi ska göra härnäst? Alltså rent proaktivt, post Lindhagenplanen. Jag tror att det skulle vara bra att just titta närmare på olika funkis/modernistiska närförorter och komma med förslag på förtätning inklusive föbättrade stråk och gator. Även den typen av förtätning som jag nämde tidigare, små infills som inte nödvändigtvis är bostäder (alternativt små hus, antingen enfamiljs, eller hus med två-tre-fyra lägenheter) som kan "klämmas in" i gluggar i existerande bebyggelse. Sånt som kanske inte byggbolag och stadsplanerare annars skulle tänka på eller anse vara värt besväret.

Den typen av nya markanvisningar kan med fördel tilldelas små byggbolag (om marken tillhör staden), samt att detaljplaner/bygglov för existerande fastigheter justeras så att dessa "paviljonger" kan byggas även där. Det är säker mycket lättare att övertyga en bostadsrättförening att bygga på sin egen fastighet, med nya hyresintäkter (och sänkt månadsavgift för medlemmarna som följd) än "storslagna" planer om riviningar etc. utanför deras kontroll och som garanterat kommer stöta på extremt motstånd och vattnas ur tills ingen blir nöjd. Självklart så måste ju detta ske i kombination med ett mer "aggresivt" bostadsbyggande där det är lämpligt och/eller nödvändigt, men jag tror att detta skulle vara ett relativt enkelt sätt att förbättra existerande närförorter (förutsatt att det finns lagligt stöd).
Erik Tysk
98 Inlägg
Ort: Bangkok, Gick med: Mars 2009
Gerhard Hoberstorfer skrev:

Om man då hoppar vidare till förtätning av modernistiska områden har jag svårt att se hur gränder med punkthus skulle vara ett mindre intrång än stadskvarter. båda strukturerna är lika främmande för en modernistisk förort. Båda åker dit på alla klassiska invändningar "gör intrång på grönytor", "skuggar befintliga hus", "förstör utsikten", "ökar konkurrensen om parkering" och så vidare. Jag tror punkthus-strukturen faktiskt upplevs som värre då det kan leda till att lekytor för barnen försvinner i befintliga hus direkta närhet. Klassiska stadskvarter har i alla fall en innergård där grönska och lekrum för barnen kan finnas kvar som en oas mitt i.

Den bästa metoden för förtätning av modernistiska strukturer är nog dock den som Kunskapsstråket Guldhedsstaden bygger på. Förmodligen ger den typen av förtätning ett tillräckligt bidrag och då måste man inte in i förorternas inre delar och leva om, utan de som uppskattar att bo så kan få ha kvar den miljön.


Instämmer. I just funkis och modernistiska förorter tror jag att större bebyggelse passar bäst längs existerande trafikleder och liknande. Däremot så tror jag att den typen av mindre "paviljonger" som jag tjatat om i denna tråd skulle funka utmärkt som förtätning i de "inre delarna" av dessa förorter. Man ska nog inte heller underskatta den potential till förbättrat stadsrum dessa små infills skulle ha, och de kan som sagt vara en kombination av kontor och andra verksamhetslokaler samt bostäder.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Modernistiska förorter är svåra på många sätt. Även om man undantar de som klassas som riksintressanta (i Göteborg är det t ex Åhrens Johanneberg och Bo Bättre-delen av Guldheden) finns ytterligare komplicerande faktorer. För det första är de ofta glesare än vad de planerades att vara. Det beror på att vi helt enkelt inte bor en hel familj i en etta eller tvåa idag, utan snarare ensamma. Alltså finns inte det teoretiska underlaget för att bära ens förortens centrumdel. Kroniska vakanser är inte ovanligt. Dessutom har man funnit att i praktiken krävs ett större underlag för verksamheter i förorter än i innerstad. Rent krasst innebär 50 meter gräsmatta en lägre benägenhet att traska iväg till pizzerian. Vad allt detta summerar ihop till är att det knappast finns underlag i nuläget för mer service. Om man förtätar längs trafikleder, likt Kunskapsstråket Guldheden, ökas underlaget, men det vill man ta vara på längs det stråket med inrättningar där. Det blir alltså inget extra underlag kvar till hypotetiska verksamheter långt inne i förortslabyrinten.

Så där har man ett vägval. Vill man göra hela stadsdelen levande så innebär det också att man offrar förortskvaliteter. Det betyder dock inte sanering. Jag tar det en gång till. INTE SANERING. Sanering är i regel ett korkat grepp, det är jättebra när man faktiskt behöver sanera förgiftad mark, men inte annars. Så det vi pratar om rent konkret då är infills med primärt bostäder, då skapas utrymme för verksamhetslokaler i botten i alla fall. Man kan välja antingen stadskvartersmodellen och grändmodellen. Jag föredrar den förra, men det går att åstadkomma urbana värden med båda.

Vill man inte göra hela stadsdelen levande går det bra att bara fokusera på trafikleder och göra bara vissa stråk stadsmässiga och levande.
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Ett annat område där "grändmodellen" skulle kunna vara intressant, slår det mig, är i förtätningen av villaområden med rutnätig gatustruktur. Där har vi ju ofta exakt den tomtindelning jag tror grändisterna i den här tråden efterfrågar, och det finns ju ingen naturlig innergård för villakvarter. Om man bara lät villaägare bygga vad de vill på sin tomt så länge som de inte bygger mycket högre än gatan tomten ligger vid är bred så skulle det vara mycket intressant att se om det inte blir just den typ av "grändstad" som vi pratar om som växer fram.

Ett annat område där grändstrukturen skulle kunna vara intressant är när man bygger studentbostäder eller liknande. Om man arbetar med en grupp som förväntas ha lägre behov av barnlekområden är ju inte bakgårdens säkerhet och avskildhet ett lika starkt argument för innergårdskvarter. Ett stort grändigt bakgårdslöst studentghetto baserat på Gamla Stan eller Tokyos lugnare områden på nuvarande gräsmattan mellan universitetet och Lappis i Stockholm skulle vara en intressant lösning på studentbostadsbristen.

Och ja, Johannes, modernistiska förorter är otroligt svåra. Jag tycker att förslag som YimbyGbgs Guldhedstaden (eller för den delen Årstastråket i Stockholm) är ett bra första steg för att skapa urbana stråk i deras närhet. Men det ger helt enkelt inte nog täthet i hela området. Om vi vill att det urbana i våra städer ska fortsätta växa kan inte de modernistiska förorterna ligga som en våt filt kring våra stadskärnor. De måste integreras och förtätas på något sätt. Jag tror personligen att stadsradhus och småskalighet kan göra mycket där - de är inte lika främmande för strukturen som Peab-borgar men tillför ändå många urbana värden. Sanering är antagligen en dålig idé. Men inte heller får man vara allt för panikslagen inför tanken på att riva där det behövs. Ibland kan det göra väldigt mycket om man tillåts riva ett hus eller två.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Jag håller med min namne Westerlund i allt. Vill bara lägga till att jag tror "brohuvuden" är viktiga när det gäller stadsutveckling i förortsområden. Spårbundenheten är mycket stor i stadsplanering, det gäller att utnyttja den till sin fördel. Om man börjar med att plocka den lågt hängande frukten (förtätning längs med trafikleder) och få igång lite stadsliv så kan man i nästa steg fortsätta förtäta inåt.
__________________
A house is not only a machine for living in
Erik Tysk
98 Inlägg
Ort: Bangkok, Gick med: Mars 2009
Johannes Westlund skrev:

...Vad allt detta summerar ihop till är att det knappast finns underlag i nuläget för mer service. Om man förtätar längs trafikleder, likt Kunskapsstråket Guldheden, ökas underlaget, men det vill man ta vara på längs det stråket med inrättningar där. Det blir alltså inget extra underlag kvar till hypotetiska verksamheter långt inne i förortslabyrinten...


Ja, fast underlaget beror nog rätt mycket på vilken förort man talar om. Tex. Marieberg/Fredhäll/Kristineberg har ett hyffsat underlag redan nu, och med några nya högre/större hus där det är lämpligt i kombination med stadsradhus/mindre enskilda hus för 1-3 hushåll insprängt i den existerande strukturen så skulle ju underlaget trots allt öka... Sen är ju den största boven i funkisförorter oftast bristen på arbetsplatser. Mitt förslag på mindre byggnader "inklämda" lite här o där i dessa områden har nog en hög potential att bli attraktiva lokaler för typ arkitektkontor och diverse andra designstudios och brancher som lägger stor vikt vid kvalitéer bortom enbart hyresnivå och läge, då dessa hus/"paviljonger" med fördel kan formges kreativt. Tänkt tex. en BRF som ingår ett långvarit hyresavtal med ett arkitektontor som dessutom får möjlighet att formge paviljongen själva. Jag är rätt säker på att det är ett scenario många arkitekter/designers/formgivare drömmer om.

Om dessa områden som ett resultat av detta upplevs som trevligare/urbanare, kommer det nog i sin tur i större grad locka människor som uppskattar den typen av urbana kvalitéer och behålla mer av det lokala kundunderlaget på hemmaplan så att säga. Ett stort problem som jag upplever det är att många rörelser i den här typen av områden drivs av människor med mindre "koll" och/eller lägre ambitioner, vilket i sin tur leder till att potentiella kunder runt hörnet hellre åker in till innerstan för att äta ute eller ta en drink (nämn en förort av valfri storlek där det åtminstone inte finns en pizzeria och ett lokalt alkishak). Om man på något sätt kan höja kvalitéen på det som erbjuds, lär man också kunna behålla en mycket större del av det lokala kundunderlaget, vilket i sin tur kan ha positiva spin-off effekter som möjligör ännu fler butiker/restauranger.
Senast ändrad 4 juni 2014 12:25
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Patrik Andersson skrev:

Apropå mindre tomter så föreslog Lukas Memborn att man bör markanvisa allt enligt 3 standardiserade tomtstorlekar igen, ihop med 1 justerbar på typ:
- 8 m längs gatuliv (funkar för radhus?)
- 16 m (var vanligt för landshövdingshus)
- 24 m (var vanligt för stenstadshus)
Och för att klara av hörnlägen som ofta får dyrare oregelbundna tomter så bör dessa vara flexibla i upp till 32 m samt kompenseras med fler antal tillåtna våningar.
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​14/​0​4/​infill-​5-​stadsplanering-​f_​.​.​


Det vanliga i Göteborg är väl i och för sig tomtlängder på ca 16-19 m för 6-vånings stenhus. 24-metershus som inte är hörnhus hittar du rätt lite av.
Senast ändrad 4 juni 2014 13:35
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Erik Tysk skrev:

Sen är ju den största boven i funkisförorter oftast bristen på arbetsplatser. Mitt förslag på mindre byggnader "inklämda" lite här o där i dessa områden har nog en hög potential att bli attraktiva lokaler för typ arkitektkontor och diverse andra designstudios och brancher som lägger stor vikt vid kvalitéer bortom enbart hyresnivå och läge, då dessa hus/"paviljonger" med fördel kan formges kreativt.


Förvisso - men den saken bestämmer ju den som etablerar arkitektkontoret etc, och det kan inte planeras på den politiska nivån.

Vad man däremot kan göra är att avskaffa alla zoner och tillåta att allt byggs överallt (kanske med undantag för kraftigt störande verksamhet, typ stenkrossar). Inre förorter borde vara tillräckligt attraktiva, särskilt om de förtätas, för att även kommersiella verksamheter ska finna det mödan värt att etablera sig där.

Om de bara får.

Men även detta avhandlas i Lindhagen 2.0.

Vi måste försöka komma bort från föreställningen att en stadsdel ska vara homogen. Ju mer variation, ju mer kaos, desto bättre. Men detta förutsätter att planmyndigheterna släpper på detaljkontrollen och nöjer sig med det övergripande.
Senast ändrad 4 juni 2014 13:05
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Martin Singh-Blom skrev:

Gårdens storlek är ju dock till en hög grad styrd av de omgivande husens storlek. Om vi har trettiometersgator som går runt tiovåningshus måste gårdarna vara ganska stora för att släppa in sol och så. Om vi å andra sidan har fyrametersgränder runt två-trevåningshus kan de vara ganska intima.


Oj, nu blir jag petig igen, men proportionerna känns nog lite off här vilket jag tror kan påverka resonemanget som förs i tråden. 30-metersgator? Normal gatubredd i rutnätsorganiserad stenstad är väl ungefär 18 m och neråt. 12 m är inte ovanligt, om inte annat för att få in rimliga kvartersstorlekar, i alla fall i en så kuperad stad som Göteborg. Rimlig kvartersstorlek ser jag som ungefär 60 x drygt 100 m, men oändliga variationer kan förstås förekomma både på bredd och kvartersform (kvarter behöver givetvis inte vara rektangulära), vilket återigen inte minst har att göra med topografin, redan förefintliga gatusystem m.m.
Sådana kvarter lämpar sig i alla fall väl för hus med kringbyggda gårdar, där en gårdshuslänga per fastighet kan stå back-to-back med huset bredvid. Ljusinsläpp behövs inte. Själv bor jag i gårdshus på kringbyggd gård i ett 6-våningshus från 1909, längst nere i hörnet och jag lider då inte av solbrist.

Bredare gator behövs väl egentligen bara för huvudgator där man vill ha flerfilssystem, spårväg etc. Annars håller jag med Johannes Hulter. Martin Kolk kommer med ett bra diskussionstema, men jag ser inte riktigt konflikten mellan 1800-talsstad och grändorgansierad medeltidsstad. Båda kan byggas där det gör sig bra och det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra. Det som Kolk ser som en nackdel med rutnätsstaden, att det blir så mycket plats för bilar, ser dock jag tvärtom som en stor fördel. 18-metersgator i rutnät tillåter ju trafik i bägge riktningar och parkering längs båda sidor. Ju mer fordonstrafik stadens gator kan sluka desto mindre behov av trafikleder och SCAFT-planering blir det, och med andra ord desto bättre!
Senast ändrad 4 juni 2014 13:36
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Hur mycket kommer stenstadens innergårdar från byggtekniken där tjocka väggar är bärande och golv läggs över balkar som går mellan dessa bärande väggar? Dvs att man inte kunde bygga hus breda nog för att täcka ett helt kvarter? Dessutom så hade man inte ventilation, utan det löstes med drag och vädring med öppna fönster.

Jag känner mig så konservativ och inte så yimby när jag aktivt gillar dessa innergårdar, och dess bebyggelseteknik som idag är utkonkurrerad av betongskelett. Sedan skadar inte det dekorativa i valven som byggs över dörrar och fönster eftersom väggarna är bärande.
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Gunnar Einarsson skrev:

Oj, nu blir jag petig igen, men proportionerna känns nog lite off här vilket jag tror kan påverka resonemanget som förs i tråden. 30-metersgator? Normal gatubredd i rutnätsorganiserad stenstad är väl ungefär 18 m och neråt. 12 m är inte ovanligt, om inte annat för att få in rimliga kvartersstorlekar, i alla fall i en så kuperad stad som Göteborg. Rimlig kvartersstorlek ser jag som ungefär 60 x drygt 100 m, men oändliga variationer kan förstås förekomma både på bredd och kvartersform (kvarter behöver givetvis inte vara rektangulära), vilket återigen inte minst har att göra med topografin, redan förefintliga gatusystem m.m.


Mårten Trotzigs Gränd är 90 cm bred, och Sveavägen över trettio meter. Internationellt sett har vi ännu vidare boulevarder - Champs Elysée är 70 meter bred. Som extremer för svenskt gatubyggande tycker jag inte alls att fyra till trettio meter verkar fel.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Martin Kolk skrev:

Jag håller med om att det i viss mån är politiskt önsketänkande att kunna genomföra vad jag föreslår, men som Martin sa ovan så tror jag inte det är enklare att placera in slutna kvarter i t ex Hammarbyhöjden. Grundproblemet är nog att vi har en så storskaligt planförfarande och byggindustri som inte kan hantera fri byggrätt på massor med tomter bredvid varandra på kanske 30x30 meter.

Jag håller inte med om att det rent praktiskt skulle vara svårare att bygga ut t ex Hammarbyhöjden efter en modell med små gränder och tomter dock. Istället skulle det ju vara extremt flexibelt, och en sådan struktur skulle nog uppstå ganska naturligt om man helt enkelt delade in området i gränder omgivna av relativt små fyrkantiga tomter och erbjöd relativt fri byggnad av flerbostadshus i.

Jag tror inte att det egentligen är billigare att bygga storskaligt (de extremt höga byggkostnaderna i Sverige motbevisar ju också detta, i synnerhet om man jämför med länder med mer småskalighet), utan att vi har fått en situation med ett regelverk och system som gynnar stora aktörer. Detta är praktisk för stora byggbolag (som gör de stora vinsterna), byråkrater, kommuner, och fackförbund, på konsumenternas bekostnad. Vårt nuvarande system klarar helt enkelt bara av att hantera antingen JM/PEAB-borgar eller JM/PEAB punkthus.



För att inte tala om tomter på ca 18x30 m, vilket torde bli ungefär det normala om vi på allvar vill bygga rutnätsblandstad. Med andra ord, vi måste nog först bara genomföra den lilla detaljen med att krossa systemet.
I vissa avsenden borde det heller inte vara så svårt. Om man utifrån en (flexibelt) tomtindelad stadsplan bestämmer att det är en byggherre per tomt som gäller, vilket skulle gynna små byggare med snävare marginaler, så får byggindistrins aktörer helt enkelt anpassa sig eller gå under.
Senast ändrad 4 juni 2014 13:58
Sida 2 av 11

 > Allmänt
En kritik mot facinationen för rutnätverk och stadskvarter på YIMBY

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.