Johannes Westlund skrev:
Korrekt. Om man inte tillser trafikbehov och inte tillser behov av rekreationsområden så kan man bygga tätare. Observationen känns däremot inte särskilt meningsfull. För att kunna göra en vettig jämförelse mellan två strukturer måste de spela efter samma regler. Om gyttret "fuskar" och låtsas att det inte behövs några större gator eller något rekreationsområde att tala om - ja då blir det tätare. Den praktiska nyttan av resultaten är dessutom minst sagt tveksamma.
Jag skulle vilja veta hur gytterförespråkare tänker sig en lösning rent konkret. Det finns en sketchup-tutorial här på Yimby numera. Cadda upp någonting - det är inte svårt. För det enda jag ser framför mig när det beskrivs hur de smala 18-20-metersgatorna ska tryckas ner till 6-12 meter är en logistisk mardröm. Och när man går vidare och pratar om gränder på 3 meters bredd som att de har någon slags trafikal funktion... Ingår någon slags translation över ytterligare dimensioner i konceptet?
Räknestickor på egen kammare i all ära - men ibland kan det vara bra att göra en realitycheck. En bra sådan för gator är:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/56347/gatuty..
När det gäller grönt visar Spacescape att värdet ökar på bostäder då någon närliggande grönyta överstiger 0.5 hektar. Ur den synvinkeln är alla parkmiljöer ritade underdimensionerade. Dock gyttrets klart mer än kvarterets. Ska man istället följa SCB-definitionen av grönområde så ska man upp i över 1 hektar och dessutom 50 meter från bebyggelse.
Jag håller på med 600x600-jämförelsen, av förklarliga skäl tar den längre tid att cadda upp. Men det finns väldigt lite som talar för att gyttret skulle prestera bättre när man skalar upp. Tvärt om riskerar det att prestera avsevärt sämre.
Jag måste hålla med Martin här. "Gytter" med smala gator o korta kvarter behöver färre större gator än någon "Eixample-modell" varför de blir tätare givet samma våningstal. En sådan modell möjliggör också tät bebyggelse med färre våningar - speciellt som de lägre husen inte har samma behov av stora trapphus. Att trafikverket skulle kunna ge mig en realitycheck har jag svårt att förstå - fördelen med 6 - 12 metersgator (med ett fåtal gränder) är att de tydligt premierar gående framför bilism. När jag ändå är inne på Barcelona kan jag ju rekommendera en titt på sjumeters gatorna i stadsdelen Gracía där detta tycks fungera utmärkt.