Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

En kritik mot facinationen för rutnätverk och stadskvarter på YIMBY

Sida 8 av 11
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Korrekt. Om man inte tillser trafikbehov och inte tillser behov av rekreationsområden så kan man bygga tätare. Observationen känns däremot inte särskilt meningsfull. För att kunna göra en vettig jämförelse mellan två strukturer måste de spela efter samma regler. Om gyttret "fuskar" och låtsas att det inte behövs några större gator eller något rekreationsområde att tala om - ja då blir det tätare. Den praktiska nyttan av resultaten är dessutom minst sagt tveksamma.

Jag skulle vilja veta hur gytterförespråkare tänker sig en lösning rent konkret. Det finns en sketchup-tutorial här på Yimby numera. Cadda upp någonting - det är inte svårt. För det enda jag ser framför mig när det beskrivs hur de smala 18-20-metersgatorna ska tryckas ner till 6-12 meter är en logistisk mardröm. Och när man går vidare och pratar om gränder på 3 meters bredd som att de har någon slags trafikal funktion... Ingår någon slags translation över ytterligare dimensioner i konceptet?

Räknestickor på egen kammare i all ära - men ibland kan det vara bra att göra en realitycheck. En bra sådan för gator är: http://www.trafikverket.se/PageFiles/56347/gatuty..

När det gäller grönt visar Spacescape att värdet ökar på bostäder då någon närliggande grönyta överstiger 0.5 hektar. Ur den synvinkeln är alla parkmiljöer ritade underdimensionerade. Dock gyttrets klart mer än kvarterets. Ska man istället följa SCB-definitionen av grönområde så ska man upp i över 1 hektar och dessutom 50 meter från bebyggelse.

Jag håller på med 600x600-jämförelsen, av förklarliga skäl tar den längre tid att cadda upp. Men det finns väldigt lite som talar för att gyttret skulle prestera bättre när man skalar upp. Tvärt om riskerar det att prestera avsevärt sämre.

Jag måste hålla med Martin här. "Gytter" med smala gator o korta kvarter behöver färre större gator än någon "Eixample-modell" varför de blir tätare givet samma våningstal. En sådan modell möjliggör också tät bebyggelse med färre våningar - speciellt som de lägre husen inte har samma behov av stora trapphus. Att trafikverket skulle kunna ge mig en realitycheck har jag svårt att förstå - fördelen med 6 - 12 metersgator (med ett fåtal gränder) är att de tydligt premierar gående framför bilism. När jag ändå är inne på Barcelona kan jag ju rekommendera en titt på sjumeters gatorna i stadsdelen Gracía där detta tycks fungera utmärkt.
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Förövrigt en intressant företrädare för "narrow-streets-movement", här en genomgång av gatutyper i Tokyo : http://www.newworldeconomics.com/archives/2014/04..
Johannes Westlund
626 Inlägg
När det gäller bulleraspekten så är slutna kvarter oslagbara. Innergårdarna skapar mycket tysta miljöer och kan med fördel användas just för att skapa bullerfria parkmiljöer. Denna fördel har inte punkthusgytter. De strukturerna läcker istället buller ganska rejält.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Johannes: det blir inte så mycket buller på smala gator.

Och observera att jag inte argumenterar emot kvarter med innegårdar, jag argumenterar för att många former gärna kan finnas parallellt.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jag vet inte om någon redan påpekat detta, men just denna blandning var ju vanlig i den gamla kvartersstaden iom att innergårdarna var fulla med gårdshus (som rivits bort under 1900-talet för att få ljus och luft och större innergårdar). Så man kan ju egentligen bara bygga generisk kvartersstad och sedan ge möjlighet att bygga gårdshus om man vill ha båda typerna.

Bifogar ett utsnitt av en stadskarta över Göteborg 1921. Många gårdshus på bilden är numera rivna. Ja, det gäller ju förvisso inte bara gårdshusen...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 10 augusti 2014 22:59
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Har man rivit mycket gårdshus i Göteborg? I Stockholm är de till största delen kvar, undantaget där man rev hela kvarteren. Nya områden upplever jag också anläggs med mindre (smalare) kvarter för att det inte ska bli en stor tom rektangel i mitten. Där det byggs kvartersstad alltså.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Såhär kan det exempelvis se ut i Stockholm, idag jämfört med 1940. Huvuddelen av de rivna gårdshusen jag kan se är ett kvarter precis söder om Vanadislunden. Zoomar man in, eller kan sitt Sibirien, så är det ett kvarter som fått husen på båda sidorna indragna från gatan (jag gissar på 60-talet) i förberedelse för en gatubreddning som aldrig blev av. I övrigt kan man se att vissa kvarter faktiskt förtätats, som runt Norrtulls sjukhus i övre vänstra hörnet, och ett större gårdshus har kommit till i ett kvarter väster om Vanadislunden (som alltså är den stora parken i bildens överkant).

Kartutsnitt från Stockholmskällan

http://www.stockholmskallan.se/Jamfor-kartor/
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jag borde uttryckt mig mindre tvärsäkert Jag har *fått uppfattningen* att det rivits bort många gårdshus. Och det varierar säkert mellan olika städer. Poängen var mer att dikotomin mellan storgårdskvarter och "gytter" överbryggas om man låter innergårdarna i kvartersstaden fyllas med gårdshus. Johannes W ritade för övrigt ett fint förslag på just det till vårt yttrande över planen för Guldmyntsgatan: http://gbg.yimby.se/2013/09/yttrande-over-bostade..

Senast ändrad 10 augusti 2014 23:30
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Trevliga förslag!

Och apropå tvärsäkerhet: får man inte vara tvärsäker på internet utan att ha kollat innan halv tolv en söndagkväll så har vi ett samhälle jag inte vill leva i.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Passagerna bör dock inte förväxlas med gytter - i grunden är det bara en ytterligare finmaskigare variant av traditionell kvartersstruktur. Men det kan vara ett effektivt grepp. Man kan skapa det lilla i det stora: http://urbanisera.blogg.se/2014/june/det-lilla-i-..
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Fast om man tar ett vanligt kvartersstads-kvarter och fyller innergården med gårdshus så får man ju i princip gytter, inte minst om man strösslar ut husen medieval style. Den enda skillnaden är om den obebyggda gårdsmarken definieras som allmän eller enskild. Men det kan man ju enkelt föra in i en ny detaljplan. Är marken allmän så får inte fastighetsägaren hindra tillgång till den. Samtidigt blir förstås staden underhållningsskyldig för den också.
1635 Inlägg
Med andra ord så kan vi helt enkelt bygga generisk kvartersstad men lämna öppet för fastighetsägarna att uppföra gårdshus, så får vi både kvartersstad och gytter.
671 Inlägg
I det här Ursviksförslaget kan man se vad jag tror grändstruktur i verkligheten innebär i Sverige. Samma rektangulära kvarter med innergårdar, men uppbrutna med gång- och cykelvägar igenom.

Mer Enskededalen än Enschede.

Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
När man återuppbyggde Haga i Göteborg på 80-talet så byggde man en hel del gårdshus med gångar och gränder genom kvarteren. Tror dock inte kvartersmarken räknas som allmän mark. Men kul är det. I en del gamla landshövdingekvarter kan man också promenixa genom kvarteren mellan gårdshusen.
Haga är ju något av ett specialfall från början till slut. I mycket är det en fotokuliss snarare än en fungerande stad. Men det är ju trevligt för det fåtal som bor där i billiga hyresrätter. Tror inte modellen håller av att skala upp till den täthet som vi i allmänhet vill nå dock.
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Haga: ca 120 inv/ha
Masthugget: ca 196 inv/ha
Olivedal: ca 284 inv/ha
UN-Habitat rekommenderar en täthet på minst 150 inv/ha för att bryta bilberoendet så det är fail på Haga trots gårdshusen.
1635 Inlägg
Jovisst, men det är ju själva typologin det handlar om nu. Man kan tänka sig Haga (eller motsvarande Lilienbergkvarter i Majorna) i 8-10 våningar (och med mer publika bottenvåningar) istället.

Poängen är att man helt enkelt kan bygga traditionell kvartersstad (med stor innergård). Vill man sedan spexa till det och få gytterkvaliteter så är det ju bara att strössla in gårdshus på innergården.
Inte bara spex, Johannes, syftet är ju korta avstånd. Ju mer man får in desto bättre (att jag i "mer" även räknar in t.ex. parker är väl självklart...)
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Förlåt, det var lite slarvigt uttryckt. Vad jag menar är helt enkelt att den generiska kvartersstaden lämnar öppet för gytterkvaliteter också - om man nu vill ha dem.

> Allmänt
En kritik mot facinationen för rutnätverk och stadskvarter på YIMBY

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.