Martin Kolk skrev:
Jag förstår inte varför två tunga fordon måste kunna mötas på varje stadsgata. För utryckningstillfällen vid t ex en brand, samt reparationer av hus, räcker det ju att ett tungt fordon kan passera på
båda körfälten. Breda gator känns som ytterligare ett sätt som dagens stadsplanering gynnar bilen på bekostnad av täthet och fotgängare. I helt marknadsstyrda städer blir ju också gator också väldigt små.
I de nybyggda delarna av Norra Djurgårdsstaden så kan man se hur små kvarter och väldigt breda gator både leder till slöseri med mark och en väldig ödslig känsla.
Det krävs absolut ett fåtal bredare gator i en stad (gärna med kollektivtrafikfiler eller spårvagn), men det är inget man behöver varje 100 meter på samtliga stadsgator. Varje 250-350 meter känns som en bättre tumregel.
Jo, men gatorna i Djurgårdsstaden är väl också bredare än 18 m (det vill säga slöseri)? Delvis beror det nog även på arkitekturen. Har just återvänt från Berlin och kan rapportera att nyfunkis tycks ge upphov till ödslighet oavsett kontext. Leipziger Platz är ett exempel:
Der richtigen Leipziger Platz:
http://www.briefmarkenhaus-dresden.de/out/pictures/master/product/1/23677.jpg
Samma vinkel mot det dåtida Kaufhaus Wertheim idag:
http://www.kleihues.com/images/stories/wettbewerbe/gastronomie/WLB/wlb_hauptansicht.jpg
Grejen är som sagt att jag egentligen inte tror att det ena behöver utesluta det andra och självklart är det få saker känns charmigare än ett riktigt italienskt grändgytter. Båda täthetsidealen funkar nog på sina respektive håll.
En sak som gör att gytterstrukturen verkar ha fler förespråkare i Stockholm än i Göteborg kan däremot ha att göra med topografin. Städerna är olika i det avseendet. I Göteborg skär höga mer eller mindre ointagliga åssträckningar genom stadslandskapet, vilket i sin tur har fått betydelse för hur motorleder och järnvägsräls har dragits.
Med tanke på åsarna samt att byggbara fria ytor förekommer fläckvis i Göteborg så tenderar ett presumptivt stadsplaneritande att försöka få in så många dubbelriktade throughfares som möjligt på de begränsade bitar som kan omvandlas till schweitzerost, därav förkärlek för 18-metersgator, i alla fall om man vill suga upp trafik och motverka predominansen av barriärskapande motorleder.
Därmed inte sagt att 12- eller rentav ner till 8-metersgator inte skulle kunna förekomma i framtida planering, men det bestäms som sagt mycket av att få in normalstora kvarter på trånga ytor. 12-metersgator tenderar att tillgripas när det blir för ont om yta, såsom i en bergssluttning.
Kan även tilläggas att de begränsade ytorna i Göteborg gör att rutnätsidealet aldrig blir ett problem utifrån frågan om rektangelmonotoni. Naturen samt existerande infrastruktur/byggnadsverk m.m. tvingar rutnätet till frekventa krökningar och brutna siktlinjer i vilket fall. Så Camillo Sitte borde vara nöjd.
Senast ändrad 17 augusti 2014 02:19