Väldigt ofta på Yimby så framställs rutnätverk som det mest urbana sättet att planera gatnätverk, gärna med fyrkantiga kvarter. Stadstvecklingsplaner som föreslås här innebär nästan alltid att en stor mängd nya gator dras mest överallt för att få till dessa rutnätverk. Idealet är som så ofta 1800-tals staden som ofta har ett sådant rutnät.
Jag är av olika skäl kritisk till denna trend, som jag ibland tycker övergår till en besatthet. Många av skälen finns tydligt beskrivna i den här länken,
http://www.planetizen.com/node/41290. I stort handlar det om att rutnätverk i moderna städer leder till väldigt stort utrymme för bilar, ofta mer än vad som är nödvändigt.
Kritik:
Rutnät leder till väldigt mycket av staden som går åt till gator (se länk ovan).
Att öppna upp för fler genomgångspassager för bilar i svenska städer, går tvärtemot en sund stadsutvecklingspolitik. Dessa nya vägar skulle dessutom mest gynna korta bilresor, de som man av många skäl mest vill bli av med. GC-vägar fungerar ofta fint istället.
Många trevliga städer som London, Amsterdam, Paris, har inte alls tydliga rutnät (de finnar man mer ofta i Nordamerika). Istället har de mer organiska former på gator. Detta är ännu mer tydligt i många städer i Östasien, där ett större rutnät samexisterar med mycket mer idiosynkratiska kvarter.
Stora delar av den modernistiska citysaneringarna handlade ju om att ersätta dessa organiska former, med rutnät.
"Shared space"-lösningar mellan bilar och övriga lämpar sig inte så väl i rutnätsstruktur.
Alternativ:
Öppna gärna upp fler gator mellan områden för biltrafik, men i sådant fall med en-filiga "shared space"-lösningar. Det behövs inte fler gator, men kanske fler gränder (för att öppna upp mer ytor för exploatering). Dessa gränder får gärna bara ha 4-5 meter mellan husen på de olika sidorna. Stora fyrkantiga kvarter med breda gator enligt europeisk 1800-tals modell tror jag sällan är en bra lösning. Allra minst i våra nuvarande modernistiska förorter.
Bygg mindre gränder, medeltidsstaden är ju nästan rutnätets motsats. Rutnätet är en produkt av militärläger, 1800-talets upplysnings-stadsbyggnad, och moderna bilstäder. Mer plats för mindre gränder är också en vanlig modell i Östasien, där det finns ett grovmaskigt rutnät, men där dessa sedan genomborras av mycket små gator, ofta av "shared space" typ.
Bäst är en hierarki med ett större rutnät, eller liknande system med större vägar för snabbare transporter. Innan för detta system så bör man ha ett icke-rutnätmaskigt system, av mindre gator, ofta med en fil, ofta planerade efter ett system med många T-korsningar. Dessa gator kan bestå av en första hierarki med smala 2-filiga mindre 30-vägar, och en lägre hierarki med strikt "shared space" filosofi och 4-5 meter breda gator. Jämför med Jan Gehl, och städer som Taipei och Tokyo. Notera att i motsats till SCAFT, så bör det gå att med dessa gator relativt enkelt ta sig fram i samtliga riktningar med bil om man har ett ärende. Däremot ska det på grund av smalhet, och många svängar/korsningar, ändå inte lämpa sig för genomfartstrafik.
Ett sådant mer organiskt stad av Östasiatisk modell fylls nog inte bäst upp med stora sammanhållna byggnader av kvarterstyp. Bättre är ett gytter av mindre byggnader som står 1 meter ifrån varandra, av varierande höjd och storlek. Innergårdar behövs inte, det är bättre med ett tätare gatunät, samt gott om stadsparker.
Det östasiatiska exemplet tror jag är ungefär vad en fri marknad producerar i ett system med hög efterfrågan på täthet, och där bil är omöjlig som huvudsakligt transportmedel (men cykel/scooter/motorcykel är vanligt).
Exempel:
https://goo.gl/maps/BxCNh (Stockholm)
https://goo.gl/maps/aVV7H (Paris)
https://goo.gl/maps/xRccn (Taipei)
https://goo.gl/maps/Dci1c (Taipei)
https://goo.gl/maps/IlqTh (Tokyo)
När man kan ha bebyggelse som direkt ansluter till den traditionella stenstaden (typ Norra stations området i Stockholm), är det säkert klokt att bygga vidare på den gatustruktur man har i innerstaden. Som allmänt system i förorten tror jag dock att det inte blir särskilt bra.
Senast ändrad 30 maj 2014 14:40