Utskrift från gbg.yimby.se
....

Cykelvagnar på Roslagsbanan

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Av pendeltågen i Stockholmsområdet så står Roslagsbanan ut som bra för att göra försök med specialanpassade cykeltågvagnar likt Köpenhamn och andra cykelstäder.

Många stationer är enkla platformar på sidan av spåren vilket gör access med cykel enkel, och säckstationen vid östra station gör att man planfritt kan lämna platformen ut till drottning kristinas väg och vidare.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Jag är ganska skeptisk till idén. Cyklar tar helt enkelt för mycket plats och tränger ut platser för passagerare. Populära bilder på gatuyta för bussar/bilar/cyklar visar ganska tydligt problemet. Om det gäller pendeltåg som inte alls har kapacitetsbrist som Roslagsbanan så kanske det är klokt, men jag tror inte det skulle fungera bra på mer pressade linjer. Utanför rusningstrafik behövs inte särskilda cykelvagnar antar jag?

Pendeltåg är redan idag olönsamma (det är bara tågtrafik mellan Stockholm-Göteborg som genererar vinst i Sverige). Att fylla massa tomma vagnar med cyklar känns därför som ett ganska tveksamt sätt att spendera kollektivtrafik pengar, även om jag helt stödjer att man får ta med cyklar utanför rusningstrafik på tomma tåg.

En ordentlig samhällsekonomisk utvärdering skulle dock kanske kunna omvända mig. Roslagsbanan känns också som ett vettigt försöksobjekt.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Senast ändrad 18 juni 2014 15:21

Cykelvagnar på Roslagsbanan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter