Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Campus Solna

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Som Det här är "campus solna". En stugby med studentbostäder på en övergiven gatstump.

http://kso2.lantmateriet.se/?e=669650&n=6583391&z..

I detta mikrokosmos skulle det vara intressant med hur ni skulle placerat ut temporärhusen för att få en stadskänsla och kanske något som kanske kunde bilda en grund på permanent bebyggelse.
Senast ändrad 2 juli 2014 17:00
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ja, det är en lustig vägstump det där, den är väl aldrig använd tror jag. Tänkt att knytas ihop med Essingeleden, men sen kom någon på att de hade vägar så det räckte och blev över i Solna. Och nu ska det bli tunnel istället. Kanske.

Det finns väl liknade baracker längs Ringvägen på Söder och har funnits i Hammarby Sjöstad i väntan på utbyggnad. Jag kan tänka mig sådant, gamla Årstalänken hade väl varit något om man nu inte ändå skulle börja bygga där snart och det finns säkert fler sådana ställen. Jag tror dock inte på att låta någon slags slumpmässig slum få bilda mönster för framtida stadsbyggnad, utan där får man gärna tänka till ett varv till först.

Själva Campus-tanken har dock slagit mig ett antal gånger det senaste året eller så. I Stockholm byggs det ett studentbostadshus här och ett där numera, ofta helt utan koppling till något av universiteten/högskolorna. Nationalstadsparken lägger förstås sin våta filt över möjligheten till ett riktigt campus i nordost, men är det inte lite synd? Blandstad i all ära, men studenterna kan vi väl i alla fall samla i ghetton så vi vet var vi har dem?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Studenter har ju inte vett att vara rika eller kvalificera sig för stora bostadslån, så byggprojekten kan inte tjäna pengar på dem. Då blir det till temporära baracker på gatstumpar. Vi kan ju inte ha studenter boende på riktiga campusområden, de är för fina anor av många akademiker och samhällsbärare som vi inte kan svärta ned med studenter.

Du säger "Jag tror dock inte på att låta någon slags slumpmässig slum få bilda mönster för framtida stadsbyggnad, utan där får man gärna tänka till ett varv till först." och jag var benägen när jag läste att nicka och tänka "joo, så kan det ju inte gå till".

Men egentligen, Visby, Gamla stan, och otal gamla städer med anor från medeltiden, de kommer ju från "slumpmässig slum". Om vi börjar tala om "desire lines", då blir det plötsligt en metodik att planera staden. Det skulle vara intressant att faktiskt flytta barackernas position efter de boendes önskemål, men det finns väl dragen VA/El som gör sådana experiment dyra.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ja, de är jobbiga på det viset, studenter.

Jag vet inte hur organiska medeltida stadskärnor egentligen är. De har ju normalt haft en mur att förhålla sig till och ett antal portar som gatorna gått till eller från. Men visst, gränder och tvärgator av olik slag har nog rätt spontan grund, lite som i den kvarterskritik som nyss snurrade i en annan tråd. Jag tror ändå att städer mår bättre av viss planering. Den planeringen behöver iofs inte vara extremt centraliserad, det går nog bra med egenintresse också rätt långt givet att det finns möjlighet till äganderätter och långsiktighet.

> Städer
 > Norrort
Campus Solna

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.