Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

MTR vill bygga stadsdelar

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Så MTR vill gärna implementera sin affärsidé i Stockholm också med "MTR vill bygga stadsdelar". Det är ju positivt med andra aktörer som driver byggandet än våra tre giganter.

Hur bygger MTR? Varierande arkitektur, eller off-the-shelf samma sak som man ser i asien?
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Med den stadsbyggnadsfilosofi som råder i Stockholm är det risk att det blir enklaver av det. Det brukar det ju bli om en enda aktör bygger en hel stadsdel.

Men som sagt, det är kommunens ansvar att se till att det inte blir så.
Niels Bohr
8 Inlägg
Ort: Århus, Gick med: Juli 2010
Jag tror MTR struntar i utformningen av stadsbilden så länge de får bygga tätt! I Hong Kong går det ju an att bygga tjugo identiska lågbudget-torn ovanpå ett köpcenter, för "ALLA" bor så - även de rika(utom de snuskigt rika som bor i eget hus). I Sverige är det mer problematiskt då identiska betonggråa hus för tankarna till ghetto och misär. Förhoppningsvis kan man övertyga dem att fungerande kvartersstad är attraktivare än dussin-köpcentrum och stämpel-hus.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Just därför behöver kommunen ta ansvar för det.

Vem som sen bygger husen är ju egalt.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Ort: Stockholm/Linköping, Gick med: Juli 2008
Jag håller med om att det är upp till kommunen att allt som bygger blir bra. Tyvärr har inte alla kommuner alltid kompetens för att avgöra vad som är bra eller dåligt eller styrka att hålla emot när de stora företagen ska gå in och bygga Förort 3.0.

Det finns en stor risk till att detta är början på ett nytt miljonprogram. Med bostadsbrist å ena sidan och en quickfix å andra sidan, tillåts både det ena och det andra byggprojektet att uppföras, helt utan att lära av historien.

MTR vill säkert bygga en linje med en sekvens av förorter. Ett pärlband. Visst,varje område kring varje station blir säkert väldigt tätt om MTR får bestämma. Men däremellan vill man väl inte ha möjlighet att gå eller cykla, för då väljer man ju inte tunnelbanan. Det som istället händer är att kommunen tvingas bygga ut motorvägar parallellt med tunnelbanelinjen, och så är vi där igen...

Dessutom ser det på skisserna ut som att man föreslår stora komplex kring varje station. Det som behövs är ju ett mycket mer finmaskigt fastighetsägande, där kvarteren har flera olika fastighetsägare, med olika upplåtelseformer och separata ekonomier (som har olika gentrifieringscyklar).
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Men om det nu blir pärlband, vad förhindrar kommunen att låta någon annan bygga däremellan? T.ex. kommunala bolag?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Säkerligen det vanliga, att man bygger bort stadens lungor, grönområden,... meh.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Christian S skrev:

Säkerligen det vanliga, att man bygger bort stadens lungor, grönområden,... meh.


Fast det är ju inte ett legalt hinder, snarare ett mentalt.
Senast ändrad 17 oktober 2014 15:02
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Om man tittar på hur hållplatserna har lagts ut utanför Stockholm så ligger de normalt också på lite för långt avstånd från varandra för att det ska vara vettigt att bygga emellan, men inte på så långt avstånd att det är vettigt att lägga in ytterligare en station mellan dem.
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Martin Singh-Blom skrev:

Om man tittar på hur hållplatserna har lagts ut utanför Stockholm så ligger de normalt också på lite för långt avstånd från varandra för att det ska vara vettigt att bygga emellan, men inte på så långt avstånd att det är vettigt att lägga in ytterligare en station mellan dem.


Trevligt att kunna referera till en dagsfärsk sammanställning:
http:​/​/​www.​lvblcity.​com/​blog/​20​14/​10​/​guest-​post-​walkin.​.​

Ifall man räknar med att en promenad på 10 minuter till närmaste tunnelbana är humant (jag har aldrig bott närmre) borde man rent teoretiskt kunna bygga mellan alla stationer som har mindre än 20 minuters promenad mellan sig, vilket i kartan ovan visar sig vara de allra flesta. Dessutom skulle jag säga att det även går att klara sig med längre avstånd till tunnelbanan, se tex östra Södermalm eller Hammarby Sjöstad. (Och ja, Södermalm har mycket bussar och Hammarby Sjöstad sin tvärbana, men ökade buss-/spårvagnsförbindelser lär också ske vid en förtätning av det som idag går under namnet "ytterstaden")
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Detta stämmer om du tycker att staden ska se ut som ett band av tangerande cirklar. Om du istället vill ha ett långt band av stad där all bebyggelse är inom max tio minuter från en station måste avstånden mellan stationerna vara kortare. Om man vill att bandet ska vara tio minuter brett kan det max vara sjutton minuter mellan stationerna. Vilket är längre än avståndet mellan de flesta stationerna längre ut på blå och röd linje. Så jag tycker nog fortfarande att det är lite för långt mellan dem. Så visst, vi ligger och hänger på gränsen, men jag tycker att det känns som att gränsen är ganska viktig. Mellan stationer som är mindre än typ femton minuter ifrån varandra enligt din karta känns det rimligt att bygga trevlig stad, men över det så ligger de på precis det lite otympliga avstånd som gör att man inte vill bygga fler stationer, men det är inte heller tätt nog att tänka på det som tät stad.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Martin Ek skrev:

Trevligt att kunna referera till en dagsfärsk sammanställning:
http:​/​/​www.​lvblcity.​com/​blog/​20​14/​10​/​guest-​post-​walkin.​.​

Ifall man räknar med att en promenad på 10 minuter till närmaste tunnelbana är humant (jag har aldrig bott närmre) borde man rent teoretiskt kunna bygga mellan alla stationer som har mindre än 20 minuters promenad mellan sig, vilket i kartan ovan visar sig vara de allra flesta. Dessutom skulle jag säga att det även går att klara sig med längre avstånd till tunnelbanan, se tex östra Södermalm eller Hammarby Sjöstad. (Och ja, Södermalm har mycket bussar och Hammarby Sjöstad sin tvärbana, men ökade buss-/spårvagnsförbindelser lär också ske vid en förtätning av det som idag går under namnet "ytterstaden")


Kartan visar ju också tydligt att gröna linjen är byggd alldeles för tätt. Kanske eftersom traditionen från Stockholms Spårvagnar fortfarande var vid liv. Det är som mest tydligt på gröna linjen mot farsta strand, där det finns väldigt täta stationer i villastad med ytterst måttligt användande vid enskilda stationer. Avståndet mellan stationer är mer dimensionerat på senare linjer.

Därför kan man ju också förtäta i princip överallt längs med T-banan, höga hus (7+ våningar) passar bäst vid stationerna dock.
Senast ändrad 19 oktober 2014 16:11
Erik Saler
162 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Juni 2011
Jag ser hellre att man börjar förtäta 500m runt alla stationer, att man skapar en annan planering för dessa områden där man ändrar p-tal, och gör det lättare för alla att bygga om husen uppfyller krav på bättre urbanitet (lokaler i bottenvåningen vända mot gatan, ingen förgårdsmark, kontorslokaler och bostäder mer blandat etc.) Ser över all k-märkning för dessa områden. Och även försöka utarbeta program och vad man får göra inom ramen för skydden.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Martin Kolk skrev:

Kartan visar ju också tydligt att gröna linjen är byggd alldeles för tätt.


I princip bör det inte vara längre mellan hållplatserna än att det ska kännas juste att gå till nästa hållplats hellre än att stå och vänta på tåget. Ett problem blir det först om hållplatserna blir för många, dvs om banan blir för lång. Gröna linjen söderut är väl på gränsen, västerut är den definitivt för lång.

Men det hänger ju samman med att Stockholm är för glest och för utspritt. Den struktur Stockholm har kräver flera bantyper, både t-bana och pendeltåg. Gärna också tåg som trafikeras som Köpenhamns S-tåg - stannar vid varje station tills den kommer in till stationen på mitten, därifrån går den direkt till centralen utan stopp. Vill man till en annan station på vägen får man byta till det tåg som står inne på stationen och väntar på en.

 > Städer
MTR vill bygga stadsdelar

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.