Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Svävare

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Blev lite besatt av svävare nyligen, började läsa på hur de fungerar. Nu när man vill ha kollektivtrafik på vatten, så slår det mig att svävare skulle kunna fungera i Stockholm.

Svävare är ju känsliga för hårda vindar och högre vågor, men Stockholm har ju inte öppna hav. Till dess fördel kan de åka över is, och i väldigt grunda vatten, även upp på land. Dessutom kan de hålla hög hastighet. Effekten som lyfter svävaren är relativt energieffektiv, kanske kan de göras eldrivna? Ljudnivån kan vara ett problem, men det verkar aldrig ha varit något man optimerat ned, typ att driva fram dem på vatten med vattenjet istället för blåsa fram med propeller.

De svävare som gick över engelska kanalen slutade visst för att taxfree-försäljningen försvann i och med EU, de slogs inte ut av järnvägstunneln till kontinenten. De största hade 400 passagerare och även ett antal platser för bilar. Men vanligare är väl mindre som håller lika många som en typisk buss.

Finns det några städer som använder svävare i kollektivtrafiken?
Erik Saler
162 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Juni 2011
Fördelen med svävare är väl att de kan åka över sandgrund och så vidare utan problem. Medans problemet med dem är att dom låter sjukt mycket?

Vår terräng i Stockholms ytter- och inner-skärgård är ju mer ganska branta rundslipade klippor som en svävare inte kan ta sig upp på eller över än långgrunda sund?

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Svävare

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6713 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter