David Nylund skrev:
Jag är rätt skeptisk till PPP- och BOT-lösningar för infrastrukturen. Det offentliga frånhänder sig för mycket handlingsfrihet, vilket jag tycker att Arlanda express är ett tydligt exempel på.
Hade staten haft ett kassaflödesproblem hade det kanske varit en annan sak, men att ett land med bland världens stabilaste statsfinanser skulle ha behov av den här typen av lösning har jag svårt att se.
Vore det ändå så att lösningsformen vore överlägsen finns det ju inget som hindrar att även förbifarten skulle kunnat byggas på det viset - men som sagt, jag är skeptisk till formatet som sådant i utvecklade länder.
Sen tror jag likt Hansson att förbifarten kommer att börja byggas snart och att alternativa idéer är tämligen teoretiska övningar. Att förbifarten är "spadfärdig" är ett faktum som jag tycker är ett tämligen starkt argument (för att ändå ge mig in i den teoretiska diskussionen). Att projektera och upphandla ett annat jätteprojekt är inget som görs i en handvändning och därför något som ligger alla alternativ i fatet. Samtidigt håller jag med om att det är långt ifrån bästa möjliga lösning som ligger på bordet, men så är det ibland.
Det kan ju påpekas att just vägtunnlar nog är den allra vanligaste formen av BOT, och fungerar fint på många håll. Den används ofta just i ett sådant här fall, när det finns andra (statliga) vägar, men man behöver en ny väg av kapacitetsskäl, men som är dyr och kan ses som lite av en lyx. Poängen är i huvudsak att det blir en väldigt tydlig koppling mellan nyttan och kostnaden för att använda vägen. Att man förlorar handlingsfrihet är ju naturligtvis en nackdel dock. Problemet med Arlanda express är ju att det inte finns något alternativ för till exempel pendeltåg, företaget har därmed en monopolställning som är väldigt olycklig. Angående förslaget ovan så är det ju trots allt bara en 15 minuters omväg att ta Essingeleden.
Angående projektering av förbifarten är det ju precis sådan "path dependency" som ledigt till att vi fått en tunnel i ett sådant konstigt läge. I varje skede har det varit politiskt enklare att fortsätta med ett ganska svagt alternativ istället för att börja titta på andra lösningar. Nu har det pågått i två decennier och vi har fått världens längsta biltunnel.