Printout from gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Uppsala

Järnväg Uppsala-Enköping

Sida 1 av 2
12>
Arvid Bäärnhielm
67 Posts
City: Uppsala, Joined: September 2013
Tanken har funnits väldigt länge på att bygga järnväg mellan Uppsala och Enköping. Busslinjen mellan städerna har ett av landets högsta resande och det är minst sagt ett hål i järnvägsnätet. Nu verkar det bli allvar av tankarna! Landstinget i Uppsala län har gått ut med sina mål för mandatperioden och ett av målen är att, snarast möjligt, göra en förstudie av järnväg mellan Enköping och Uppsala. Detta går att läsa på sidan 10 i Uppsalatidningen nr 47, som man kan hitta online här: http://etidning.uppsalatidningen.se/utiuti/index.... Jag tycker att detta är väldigt intressant!

Jag har funderat en hel del kring detta ett tag nu och haft planer på att starta en tråd här under en längre tid. Nu när denna nyhet kom så kan jag inte vänta längre.

Mina funderingar har varit kring vilken sträckning som är optimal. Jag ser nämligen ett par alternativa dragningar, var och en med sina fördelar och nackdelar. Jag är i stort sett helt okunnig när det handlar om kostnader och huruvida det är praktiskt möjligt att dra mina enligt mina funderingar. Jag vill ändå gärna ha en väldigt öppen diskussion, där jag gärna diskuterar optimala dragningar oavsett kostnad och svårigheter. Samtidigt vill jag också ha en realistisk diskussion där jag hoppas att vi kan komma fram till ett verkligt genomförbart förslag.

Så, grunden för diskussionen i den här tråden är alltså att det skall bli järnväg mellan Uppsala och Enköping. Frågan är vilken.

Den möjligen självklara dragningen, som jag har stött på i flera sammanhang tidigare, är start vid Uppsala centralstation, nordväst genom Luthagen sedan vika av mot sydväst väster om Stenhagen, via Ramstalund och Örsundsbro för att sedan sluta i Enköping. Det är kanske den mest intuitiva, då den är relativt enkel och den följer i stort sett väg 55, som ju är bilvägen mellan städerna. Man uppnår målet att bygga järnväg mellan städerna och ger de två orterna Ramstalund och Örsundsbro järnväg.

Jag vill dock lägga in ett par andra mål i diskussionen och se om det går att få ut mer av projektet. Huruvida det är mål värt att försöka uppnå lämnar jag öppet för diskussion. Detsamma gäller andra mål, som jag gärna är öppen för att diskutera vidare.

1. Järnväg till Sunnersta
2. Järnväg från Enköping till Arlanda
3. Järnväg från Arlanda till Norrtälje

Mina första tankar handlar om att uppfylla punkt ett. Detta skulle gå genom att istället dra järnvägen söderut från Uppsala centralstation, vika av norr om Sävja och sedan gå över ån via Sunnersta och sedan västerut till Ramstalund, Örsundsbro och Enköping. Med detta så skulle södra Uppsala få en station. Södra Uppsala expanderar ju väldigt mycket nu, se tex sida 3 i Uppsalatidningen nr 46 på den här länken http://etidning.uppsalatidningen.se/utiuti/2014/1.., och en station i den här delen av staden skulle kunna bidra till en högre expansion. Samtidigt ger det möjlighet att ha en genomgående pendellinje hela vägen från Enköping till Gävle.

Möjligheten finns också för att ha en station vid Sävja, men med den planerade stationen vid Bergsbrunna samt det korta avståndet från Sunnersta får mig att tycka att det är överflödigt. Skulle man dock kunna skapa snabba byten till stationen vid Bergsbrunna så kortar man resvägen något för de som skulle kunna tänkas byta för resa vidare mot Stockholm.

Något som starkt talar emot denna dragning är ju såklart Årike Fyris, som ju förmodligen gör en dragning i ytläge omöjlig. Speciellt om det blir världsarv.

För punkt två så skulle den här södra dragningen vara ett bra mellanting, då man skulle kunna dela spåren öster om Sunnersta och låta ett gå åt sydost, antingen på helt nya spår mot Arlanda, eller - förutsatt att det byggts ut till fyrspår mellan Uppsala och Stockholm - koppla på dessa spår mot Arlanda. På så sätt skulle man kunna få en helt ok järnvägssträckning från Enköping till Arlanda. Jämfört med idag, när man måste åka hela vägen in till Stockholm och ut igen, så blir det betydligt kortare resväg samtidigt som man slipper byten. Det är dock inte den kortaste dragningen mellan Enköping och Arlanda, vilket borde vara att dra spår från Bålsta eller Bro via Sigtuna eller Märsta.

När det gäller punkt tre så tog jag egentligen mest med den för att det skulle passa bra att koppla ihop det med en eventuell ny järnväg till Arlanda. Är det bättre att dra en ny järnväg från Bro, via Märsta, till Arlanda, så att man kan dra den vidare relativt rakt österut, via Rimbo till Norrtälje?

Vad säger ni andra? Bör man dra den intuitiva nordliga dragningen av järnvägen mellan Enköping och Uppsala, eller den sydliga dragningen som eventuellt öppnar upp för fler måluppfyllelser?
Last changed november 21 2014 23:33
Arvid Bäärnhielm
67 Posts
City: Uppsala, Joined: September 2013

Last changed november 21 2014 23:34
Profile image
Alexander Åkerman
229 Posts
City: Uppsala, Joined: February 2010
Intressanta idéer. Enköpingsbanan är ett måste för att Stockholmsregionen ska kunna bli en flerkärnig "mälardalsregion".

Även om jag tror det finns en hel del problematik med ditt förslag om att dra spåren via Sunnersta så är det ju definitivt intressant och inspirerande. Kanske kan spåren kombineras med nya spår för lokaltrafik inom Uppsala tätort enligt de sträckningar som föreslagits för spårvagnslinjer?? T.ex i form av en högbana som går från Gottsunda/Sunnersta till Centralstationen.

Själv har jag också funderat i detta inlägg på min blogg. http:​/​/​arcitekten.​blogspot.​se/​20​13/​0​4/​jarnvag-​del-​2-​en.​.​

Där jag föreslår att man drar runt dalabanan/enköpingsbanan runt staden för att ansluta till ostkustbanan vid bärbyleden. Då kan man ta bort järnvägen genom Luthagen med möjlighet att utveckla stadsdelen. Dessutom undviker man storskaliga järnvägsbroar vid råbyleden och Österplan, som skulle ha en mycket negativ verkan på centrala stan, samt bygga fast Uppsala i en för staden otacksam järnvägslösning med små möjligheter till en framtida nergrävning...
Arvid Bäärnhielm
67 Posts
City: Uppsala, Joined: September 2013
Jag har läst det blogginlägget tidigare men kände spontant då att jag inte gillade idén. Jag gillar på något sätt att spåren går relativt rakt in i staden, till skillnad från ditt förslag där det blir en omväg med längre restid som följd, oavsett om man väljer att bygga en station vid Ärna eller ej. Samtidigt köper jag inte riktigt argumentet att man blir av med en barriär, då jag bara ser det som att man flyttar barriären norrut och om staden växer ditåt så är barriären ändå lika mycket barriär.

Nu fick du mig dock att fundera om och jag är nog beredd att omvärdera min åsikt om den nordligare dragningen. Det finns ju stora risker/chanser att det blir kommersiell trafik på Ärna och då faller ju dels utbyggnadsmöjligheterna för staden norrut, så barriären blir inte lika stark, samtidigt som man, precis som du argumenterar i bloggen, kan locka resenärer från Örebro, Västerås, Dalarna och Södra Norrland till Ärna istället för till Arlanda.

Intressant tanke i alla fall. Jag är fullt medveten om att en sträckning via Sunnersta, oavsett om den går via Sävja eller om den går genom stan eller någon helt annan väg, har en hel del problematik, så det ska väl till en väldigt stor sammhällsnytta för att det skall vara motiverat. Därför lär ju en nordlig sträckning vara det starkaste kortet. Och kopplingen till Ärna skulle ju ytterligare minska argumenten för den sydliga dragningen, då en koppling till Arlanda inte längre skulle vara lika viktig.
Last changed november 22 2014 22:59
Profile image
Alexander Åkerman
229 Posts
City: Uppsala, Joined: February 2010
Jag tror inte att en omväg vore helt fel i detta fall. Vikten av kortare restid blir mindre när den totala restiden överstiger en timme. På dalabanan finns inga stora stationer inom en sådan kritisk restid. För resande från Borlänge och Dalarna så blir den ökade restiden endast en marginell skillnad. Egentligen är det endast pendlingsmöjligheterna mellan Uppsala och Avesta som blir lidande av en sådan omväg. I viss mån även pendeltrafiken mot Sala också, där avstånden ökar med 4 km... men där attraktiviteten för pendlingslinjen kan bibehållas...

Stadens utbyggnadsmöjligheter norrut kommer vara begränsade med eller utan kommersiellt flyg på ärna. Försvaret kommer inte flytta ut ändå. Så risken för järnvägen som barriär ligger långt in i framtiden...
Albert L
117 Posts
City: Uppsala, Joined: May 2013
Det är en intressant ide att dra järnvägen via de södra delarna, något jag själv funderat på. Däremot tror jag det kan vara svårt att dra den i ytläge. Förvisso finns en rätt bred grön kil mellan södra gottsunda och sunnersta, men om inte annat skulle den nog möta rätt mycket motstånd från både boende och trädkramare. Att dra den över sunnersta skulle antingen kräva en järnväg i vattenlinjen (vilket probs är svårt att få igenom) eller en exproprietering (vilket probs är svårt att få igenom) eller en tunnel ( vilket är dyrt) samtidigt är sunnersta rätt glest befolkat. Jag tror isf mer på en dragning i tunnel under Gottsunda, det borde vara möjligt då Gottsunda ligger rätt stabilt på berget. Då kan man dessutom få stationen mitt där folk bor. Förvisso borde det gå på ett par miljarder extra, men samtidigt ökar nyttan av järnvägen enormt. Det skulle kunna ge enormt mycket kortare restider in till centralen för många boende där och öka hela stadsdelens attraktivitet. Ett tåg som tog den vägen skulle sedan också faktiskt kunna ta ett vändspår vid centralen, för att sedan fortsätta söderut mot arlanda. Så i teorin skulle man kunna köra tåg på under 1.5h mellan västerås och arlanda, vilket kan vara en vettig möjlighet.

Gjorde (som vanligt) en snabb skiss
http:​/​/​www.​scribblemaps.​com/​maps/​view/​enköping_​järnväg.​.​
Profile image
Alexander Åkerman
229 Posts
City: Uppsala, Joined: February 2010
En fördel att dra banan i en krok så att den ankommer till Uppsala norrifrån är att man då kan köra direkttåg mellan Västerås och Arlanda utan att ta upp kapacitet med säckstationslösning vid Uppsala resecentrum.

Om man ska dra en järnväg genom Uppsalas södra delar så skulle jag dra den i form av en högbana och då i tunnel under gottsunda och fortsatt på högbana genom Ultuna och Ulleråker, polacksbacken, Kungsängen, Resecentrum. Tunnlar, stationer och högbanor kan då användas till både pendeltåg och stadsspårväg i de lägen med störst resandeunderlag. Stationer byggs vid Gottsunda centrum, Ultuna och Polacksbacken. Vore intressant att bättre koppla samman södra Uppsala med övriga regionen.

Däremot finns det en hel del problem med en sådan lösning. Intrången i naturen är inte roliga. Alberts skiss genom Nästen skogen lär nog inte vinna så mycket sympatier...
Albert L
117 Posts
City: Uppsala, Joined: May 2013
jo, ska man räkna in folkligt motstånd är nog dock endast de förslag där den ansluter norrifrån på dalabanan möjliga. kanske skulle man kunna bygga den som cut-n-cover borde det dock vara enklare att få igenom en annan dragning, dock desto dyrare.
Dock, skulle det vara teknikskt möjligt att dra den på högbana den centralare sträckning du föreslår, om man samtidigt ska kunna köra klassika tåg på den? Dock är det en rätt vettig ide om att köra spårvagnar på den centralare bitarna också, något som helt klart borde funderas på även med nu liggande förslag till spårvagn. speciellt sävja skulle kunna bli mycket lättare att kollektivtrafikförsörja med en sådan lösning
Profile image
Alexander Åkerman
229 Posts
City: Uppsala, Joined: February 2010
Antagligen blir det en fyrspårslösning/2+1 med separata spår för regional och lokal trafik. En sträckning söderifrån kommer att kräva en hel del tunnlar och även sträckor med högbana för att vara politiskt möjligt. Tunnlar lär behövas från Lurbo - under hela Gottsunda... D.v.s ett par kilometer tunnel och sedan flera kilometer högbana... Vi får hoppas att staten kan betala...
Albert L
117 Posts
City: Uppsala, Joined: May 2013
mhm, och att dra järnvägen på högbana i närheten av sunnersta kan vara svårt att få igenom om man ska vara realist.

Om vi går tillbaka till tidigare diskussioner om hur man löser spårknuten norr om uppsala central (dvs där dalabanan ansluter till stambanan), så har jag funderat en del på en mer budgetlösning som samtidigt kan ge många av de fördelar som de andra projekten ger. Istället för att bygga en enorm bro över en bro, så skulle man där välja den billigaste lösningen, dvs man bygger bara ett extra spår bredvid dalabananspåret, samt breddar till fyrspår där den ansluter. Sedan låter man det gå som ett 2+2 spår ist för ett riktigt fyrspår in och förbi centralen. Efter centralen löser man det hela med en kort tunnel.

En liten skiss, se den som schematisk, har inte tänkt mig så skarpa kurvor


Fördelar:
*Antagligen billigaste lösningen som fortfarande inte stoppar upp nord-sydlig trafik
*bättre möjlighet att bygga ut för fler spår till stambanan på centralen. ( det utrymme som finns kvar alls vid centralen är ju det som ligger öster om spåren. Ett sådant upplägg som jag föreslår skulle göra det enklare att i framtiden bygga om en del av det området)
*bibehållen möjlighet för station vid librobäck

Nackdelar:
*många barriärer kvarstår eller förstärks
*de norra säckspåren blir svåra att utnyttja


Vad tror folk?
Profile image
Alexander Åkerman
229 Posts
City: Uppsala, Joined: February 2010
Så nära sunnersta behöver det inte bli...

Din lösning för resecentrum skulle kanske kunna fungera. Men jag tycker man borde ta chansen om den kommer att dra ut järnvägen ur Luthagen... Kostnadsmässigt lär det inte bli så stor skillnad och det möjliggör en framtida tunnellösning i centrala stan...
Albert L
117 Posts
City: Uppsala, Joined: May 2013
Jag har funderat en del, hur stora är egentligen chanserna att vi järnvägen grävs ned genom uppsala någon gång de närmsta 50 åren? Det känns som det är troligare att vi får maglev på högbana då istället, men jag kanske är överdrivet optimistisk?

Dock ju mer jag tänker på det desto mer gillar jag den teoretiska delen att ha en pendeltågsstation i gottsunda på en järnväg mellan Uppsala-Enköping. Det borde ge möjlighet för tåg västerås-norrlandskusten. Även tåg som använder uppsala som säckstation mellan säg västerås-arlanda borde fungera. Såklart mycket dyrare än de alternativ som snackats om, men vinsterna borde vara stora, inte minst med de enormt mycket bättre kommunikationer som det ger södra uppsala.
Albert L
117 Posts
City: Uppsala, Joined: May 2013
Gjorde en skiss på hur man skulle kunna dra järnvägen, för att få både en station i sävja och en i gottsunda. Den skulle då gå i tunnel via sävja, på bro över fyrisådalen, och i tunnel under gottsunda. Det inkluderar även en sväng som ansluter söderifrån, som skulle ge pendeltåg som kommer söderifrån möjlighet att svänga in under sävja. Den existerande sträckningen förbi bergsbrunna skulle kvarstå för distanståg.
http:​/​/​www.​scribblemaps.​com/​maps/​view/​järnväg_​under_​sä.​.​
Om det kombineras med eventuella stationer i gamla uppsala samt librobäck får uppsala en 4 stationer som når varandra, centrum samt andra städer supersnabbt. Dvs stabila noder att sedan bygga busslinjer/spårvagn/annat runt. Dessutom ge möjlighet för rejäla expansioner

Hela detta bygge borde bli dyrt, men inte överdrivet dyrt, speciellt inte om man ser över sikt mot framtiden. Med de sträckningarna jag ritat ut så borde man kunna dra den i cut-n-cover på de ställen det inte finns bergtäckning, samt bergtunnel under de ställen som är bebyggda (gottsunda samt delar av sävja ligger rätt stabilt på berget). Dvs det känns rimligt
Profile image
Alexander Åkerman
229 Posts
City: Uppsala, Joined: February 2010
Att gräva ner järnvägen i tunnel genom stan är nog inte ett helt otroligt scenario. Mycket kommer att ändras i Uppsala de kommande 20 åren, inte minst attityden. Jämför t.ex med Göteborg, Malmö och Sundbyberg där järvägstunnlar antingen redan byggts eller planeras för framtiden.


Sen har jag svårt att förstå mig på tanken om en station i Bergsbrunna. Det ligger långt från allt, är inte särskilt tillgängligt med bil (för de som önskar det) och riskerar att ytterligare fördröja restiden till Stockholm. Finns fler relevanta satsningar än denna station i nuläget, så om järnvägen ansluter genom södra Uppsala så tror jag på en mer central dragning genom de i framtiden befolkningstäta stadsdelarna samt universitetsområden som finns i sydvästra Uppsala.
Albert L
117 Posts
City: Uppsala, Joined: May 2013
Förvisso, men i både göteborg och malmö fallen har de centrala tunnlarna gett nya sträckningar och nya stationer. Och i sundbybergfallet var det närmast en förutsättning för fyrspår. Jag skulle knappast klaga, men det lär nog inte hända närmaste åren dock, nya resecentrum lär nog hinna få bli lite slitet först. Dessutom är det, om man inte utnyttjar din eller en annan lösning, väldigt krångligt med fyrisån + leran.

Om man tänker sig att uppsala ska ha 350 000 invånare till 2050, så kommer det behövas komunikationer med hög kapacitet kort restid. Det finns såklart andra lösningar än pendeltågstationer, men det kan vara ett väldigt billigt sätt att skapa några fler noder. just den station man diskuterat skulle förvisso ligga onödigt långt ifrån mycket, men den diskuteras ju ofta i samband med nya bilvägar, för att ge södra uppsala bra kommunikationer dit. Dock därför jag gillar min egen lösning, den skulle hamna mycket mer centralt inom området, samt ge underlag för lite stad ovanpå. Dessutom stationen i gottsunda. Även om det skulle vara trevligt med en station i närheten av polacksbacken, så tror jag det kan vara tekniskt svårt att genomföra, samt väldigt dyrt om de skulle vara med klassisk järnväg i tunnel. Då är nog nån typ av högbana/tbana att föredra.
Arvid Bäärnhielm
67 Posts
City: Uppsala, Joined: September 2013
Albert L skrev:

Gjorde en skiss på hur man skulle kunna dra järnvägen, för att få både en station i sävja och en i gottsunda. Den skulle då gå i tunnel via sävja, på bro över fyrisådalen, och i tunnel under gottsunda. Det inkluderar även en sväng som ansluter söderifrån, som skulle ge pendeltåg som kommer söderifrån möjlighet att svänga in under sävja. Den existerande sträckningen förbi bergsbrunna skulle kvarstå för distanståg.
http:​/​/​www.​scribblemaps.​com/​maps/​view/​järnväg_​under_​sä.​.​
Om det kombineras med eventuella stationer i gamla uppsala samt librobäck får uppsala en 4 stationer som når varandra, centrum samt andra städer supersnabbt. Dvs stabila noder att sedan bygga busslinjer/spårvagn/annat runt. Dessutom ge möjlighet för rejäla expansioner

Hela detta bygge borde bli dyrt, men inte överdrivet dyrt, speciellt inte om man ser över sikt mot framtiden. Med de sträckningarna jag ritat ut så borde man kunna dra den i cut-n-cover på de ställen det inte finns bergtäckning, samt bergtunnel under de ställen som är bebyggda (gottsunda samt delar av sävja ligger rätt stabilt på berget). Dvs det känns rimligt


Två saker.
1) Är det värt att fundera kring hur expansionen i Ulleråker kommer att ändra den optimala platsen för en station på västra sidan om ån?
2) Vad har svängen på spåren Uppsal/Sävja/Stockholm för funktion? Är det bara för att kunna bygga en gemensam station för båda linjerna? I och för sig så tänkte jag ju också att man skulle dra en koppling söderut mot Arlanda ifrån Enköpingsbanan, så då har man ju i princip hela svängen klar redan. Det kan vara början på fyrspåret till Stockholm. Det ska ju ändå dras någonstans. Annars har jag tänkt att det planerade stationsläget i Bergsbrunna skulle möjliggöra expansion öster om spåren i det området.

Annars gillar jag din dragning. I min första tanke var att dra spåren nordväst om Sävja, men på det här sättet undviker man att störa naturområdena, vilket jag annars tror är det enskilt största hindret, tillsammans med kostnaden.
Last changed december 8 2014 08:30
Arvid Bäärnhielm
67 Posts
City: Uppsala, Joined: September 2013
Alexander Åkerman skrev:

Att gräva ner järnvägen i tunnel genom stan är nog inte ett helt otroligt scenario. Mycket kommer att ändras i Uppsala de kommande 20 åren, inte minst attityden. Jämför t.ex med Göteborg, Malmö och Sundbyberg där järvägstunnlar antingen redan byggts eller planeras för framtiden.


Sen har jag svårt att förstå mig på tanken om en station i Bergsbrunna. Det ligger långt från allt, är inte särskilt tillgängligt med bil (för de som önskar det) och riskerar att ytterligare fördröja restiden till Stockholm. Finns fler relevanta satsningar än denna station i nuläget, så om järnvägen ansluter genom södra Uppsala så tror jag på en mer central dragning genom de i framtiden befolkningstäta stadsdelarna samt universitetsområden som finns i sydvästra Uppsala.


En station mitt i Bergsbrunna/Sävja skapar ju inte särskilt mycket möjligheter för expansion i området. Däremot har jag tänkt att det planerade stationsområdet i Bergsbrunna för pendeltågen skulle möjliggöra en expansion öster om spåren, ut mot Sävjaån och E4.
Albert L
117 Posts
City: Uppsala, Joined: May 2013
Kan ju vara värt att fundera på, men både ulleråker och rosendalsfältet ligger relativt nära centrala stan, samtidigt som jag tror det kan vara tekniskt svårt att få till en station därikring, iaf med klassisk järnväg. Däremot med ytterligare expansion längs dag Hammarskjölds väg kan ju det bli ett alternativ.

Angående svängen in under sävja så är det dels för att få till en bytesstation, dels för att få en station i sävja som ligger närmare existerande bebyggesle. Merparten av nåntuna och sävja ligger inom 1km från stationen, och bergsbrunna ligger inte mycket längre därifrån. Dessutom skulle den nya bebyggelsen som blir ligga mycket närmare existerande stad än om det byggdes i bergsbrunna. Förvisso finns mycket plats vid bergsbrunna för nya bostäder, som kan få bra anslutningar till E4an, men det blir så pass långt till den gamla stadskärnan att det blir ett hinder till viss mån. Dock väldigt mycket billigare.

Som du själv säger skulle det även ge möjlighet att ha en extra liten tunnelsnutt för att kunna ha direkttåg mellan enköping-arlanda. Dock tror jag att man istället får satsa på bra tajmade byten istället, så resande från enköping mot arlanda skulle byta i sävja. Om bytet görs effektivt kan det gå att göra snabbare än ett direkttåg via uppsala central skulle gått.
Profile image
Alexander Åkerman
229 Posts
City: Uppsala, Joined: February 2010
@Albert och Arvid:

Tror fortfarande att förslaget är politiskt omöjligt. 2 punkter ni glömmer är hur järnvägen påverkar naturen i Nästen och Lunsenskogarna förutom sträckningen genom "åriket". Att skära sönder dessa sammanhängande naturområden med järnväg tror jag möter mycket och seglivat motstånd. Faktiskt tror jag det är lättare att få igenom spår genom stadsbebyggelsen...
Albert L
117 Posts
City: Uppsala, Joined: May 2013
Tror tyvärr du har rätt, speciellt sträckorna genom åriket samt Nåsten. Vet inte om det skulle vara lättare att få igenom spår genom bebyggelsen, då det knappast lär vara helt trivialt heller.

Jag tror dock det är värt att fundera på det hela, och eventuellt visa det som ett alternativ. Har man tur kan man ju få ett senario där den här lösningen slopas för en annan lösning som för "naturvänner" känns bättre, även om den lösningen skulle varit svår att få igenom separat. lite granna som hur man fick igenom världens dyraste motorvägstunnel :P
Sida 1 av 2
12>

 > Infrastruktur
 > Uppsala
Järnväg Uppsala-Enköping


If you support our ideas, join Yimby Göteborg:s 6740 members. It only takes a minute and costs nothing.

Omdaning i norra skärgården, del 2: Björkö - mellan målad betong och snickarglädje
I januari 2024, ett par månader innan bygget på Björkö stod färdigt, publicerades en läsvärd – men bitvis oroande – artikel i Torslanda-Öckerötidningen om det då pågående bostadsprojektet. I denna togs dels intressanta aspekter upp kring upphandlingen och det färdiga koncept som tillämpats, dels ställdes relevanta frågor till Hans Andreasson, VD på ÖFAB.

Till saken hör även att det mellan 2021-2023 på privat initiativ uppförts tre flerbostadshus innehållandes 22 lägenheter på fastigheten intill, och kontrasten mellan de respektive projekten får sägas vara stor. I tidningsartikeln beskriver reportern det på följande vis: ”Där bostadsrätterna har en träfasad med många detaljer som skvallrar om snickarglädje i skärgårdstypisk stil har kommunens hyresrätter en målad betongfasad.”

I samband med ett besök till Blåsippsbacken på norra Björkö tog jag tillfället i akt och tittade närmare på dessa två olika lägenhetsprojekt.

 

[infobox]

Innehållsförteckning:

Brf Villa Skarvik
Björkdungen
Epilog

[/infobox]

 

De aktuella lägenhetsprojekten på Björkö i förhållande till Göteborg. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Björkö. Vy mot den intilliggande Skarvikshamnen med Hälsö i bakgrunden. De två lägenhetsprojekten syns i mitten till vänster av fotot som ett renderat montage. Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Bostadsrätterna smälter in med den övriga skärgårdsbebyggelsen på ett annat sätt än de mer klumpigt utformade hyreshusen (som i gengäld rymmer nästan dubbelt så många bostäder, även om 15 av de 39 lägenheterna är 1-1,5 rok). Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Drönarfoto från motsatt sida. Notera nivåskillnaden mellan Skarviksvägen till höger och de vita husen. Bildkälla: Svensk Fastighetsförmedling (klicka för att förstora)

 

Sammantaget utgör projekten tydliga exempel på ett byggande som blivit allt vanligare i skärgårdsmiljön på senare år, där man kommit att omprioritera ett fortsatt småhusbyggande, och i stället kompletterar med mer yteffektiva flerbostadshus. I fallet på Björkö innebär det en koncentration av centralt belägna bostäder med närhet till hamnen, service, befintlig infrastruktur, kollektivtrafik, och dessutom gångavstånd till bibehållen natur.

Lägenhetsbyggandet blir ett uttryck för förtätning, som framgår tydligt om man jämför med hur det såg ut på platsen tidigare. Detta kan man givetvis ha åsikter om, men alternativet vore rent krasst att exploatera orörd naturmark. Hur många småhus skulle det krävas för att motsvara de drygt 60 lägenheterna, och hur stor yta skulle de ta i anspråk?

 

En fingervisning om markåtgång. Om man ser till ett genomsnittligt hushåll i flerbostadshus, så kan man räkna med att det består av omkring 1,9 personer per lägenhet. Detta ger en uppskattning om totalt ca 116 personer för lägenhetsprojekten (grön markering). För småhus är den genomsnittliga siffran för antalet personer per hushåll högre i och med större bostadsyta, och hamnar på omkring 2,7 personer. Det skulle på så vis krävs 43 genomsnittliga villor (röd markering) för ett motsvarande antal personer (exemplet tar inte hänsyn till det faktiska antalet boende, eller potentiella lägenheter på de äldre skärgårdshusens vindsvåningar etc). Man kan förvisso argumentera att boendekvaliteten blir högre i småhus, att man får en egen trädgård osv, men om skärgårdens begränsade marktillgång är en avgörande parameter för ett fortsatt byggande, har man genom lägenhetsprojekten potentiellt undvikit att exploatera orörd natur motsvarande den rödmarkerade ytan. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Lägenhetsprojekten har förutsatt viss rivning, i likhet med flera motsvarande projekt på exempelvis Hönö och Öckerö. Här låg tidigare bland annat en äldre skolbyggnad samt en liten förskola i en grönskande omgivning. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Avriven före detta skolbyggnad. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora).

 

Avrivna lokaler för föräldrakooperativet Björkdungen. Verksamheten har kunnat flytta in i kommunens tidigare förskola på fastigheten intill, som i sin tur fått lokaler i anslutning till den nya skolan. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

En tidigare version av planförslag, som skiljer sig markant från det som senare byggdes. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Synpunkter från samrådet:

 

[quote]

 

Denna mark är den enda centralt belägna byggbara marken på Björkö. Det gör att det känns viktigt att använda ytan i så hög grad som möjligt. Området är relativt stort och skulle utan problem kunna bebyggas av hela kvart[er] med innergårdar för effektivast möjliga utnyttjande. En byggstil som den på Koön [vid Marstrand, sannolikt åsyftas Hedvigsholmen med hus ritade av Kjell Forshed] skulle bli både trevlig och rymma många lägenheter. Jag förstår inte varför husen inte [k]an bestå av 3,5 våningsplan så att marken utnyttjas så effektivt som möjligt. Omgivande byggnader är till viss del tre våningar höga. 

Så som huskropparna ritats in på båda förslagna alternativen skapas inget lä för västvindar. Mycket bättre att bygga vindskyddade gårdar, vilket också är tryggt för familjer med småbarn och för eventuellt förskola i lokalerna. Om detaljplan enligt föreliggande förslag anser jag att parkeringsmöjligheterna för de boende bör bli i form av parkeringshus.

 

– "Privatperson 2" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

[quote]

 

[...]

Begränsa höjden med hänsyn till den bakomliggande bebyggelsen. Både daghem och villafastigheter behöver solens värmande strålar också som upptorkande effekt, eftersom vatten från berg både i väster och söder rinner till den lägsta nivå, som ligger öster om daghemmet och norr om 1:105 och 1:306. 

Byggytan bör ej överstiga 20 procent av fastighetens yta, vilket har varit kommunens norm. Med dessa stora fastigheter bör det vara extra viktigt att skapa luft och grönytor och skapa en attraktiv boendemiljö i en känslig skärgård. 40 boende genererar ca 100 individer på en relativt liten yta. Dessutom krävs parkeringsytor. Det har förekommit att det vintertid har fallit så stora mängder snö att problem uppstått. 

Ersätt tillbyggnaden till den gamla skola[n] i 90 graders vinkel, med en fristående 1,5 plans byggnad mittemot den gamla skolan (längs med Kyrkvägen). Med en lägre komplementbyggnad skulle intrycket bli betydligt luftigare och smälta in med den klassiska bebyggelsen på ett helt annat sätt. En trevlig radhuslänga. Det skulle även befrämja en större flexibilitet vad gäller ändamål och bakomliggande fastigheter i norr får både sol och ”utsikt”. 

Tänk redan nu på estetiken, trivsel ökar med den. Värna den byggnadskultur vi är stolta över och visar i litteratur och pamfletter när vi lockar turister till våra 10 vackra öar.


– "Privatperson 3" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

Även om de inkomna synpunkterna går i sär sett till vilken exploateringsgrad man anser lämplig, framträder ändå en bild där man önskar ett gestaltningsuttryck som ansluter till den traditionella skärgårdsbebyggelsen.

I det första exemplet görs detta genom att vilja ta tillvara på marken effektivt, och inspireras av de relativt tätbebyggda kvarteren i klassisk stil på Koön. I det senare exemplet söker man snarare att underordna det nya genom en lägre exploatering, så att det inte sticker ut, samtidigt som vikten av estetik och lokal byggnadskultur poängteras (antalet bostäder blir dock mer sekundärt till förmån för resonemang om luftighet och "solens värmande strålar").

 

 

Brf Villa Skarvik

Tre flerbostadshus med totalt 22 bostadsrättslägenheter uppförda 2021-2023 av RA Bygg (totalentreprenad).

 

När renderat bildmaterial från projektet först dök upp visades hus med ambition om att knyta an till skärgårdsmiljön snarare än modernistisk förortsbebyggelse, till skillnad från de flesta motsvarande flerbostadshus på öarna under efterkrigstiden och framåt. Bildkälla: okänd

 

Rendering av gårdsmiljö. Bildkälla: okänd (klicka för att förstora)

 

Exempel på traditionell skärgårdsbebyggelse på Björkö. Det var vanligt att bygga dessa hus som generationsboenden med en lägenhet på övervåningen. I takt med att man under efterkrigstiden övergav detta byggnadsskick, till förmån för rationellt framställda kataloghus av enfamiljstyp, gick man också i stort miste om dessa potentiella lägenheter för den lokala bostadsförsörjningen. Särskilt vackert blev det inte heller.

 

Färdigt resultat. Byggnadsvolymerna kom att bli mer i linje med önskemålen från "Privatperson 2" i samrådet (tack och lov får man nog säga), och skalan utmärker sig inte direkt negativt i jämförelse med övrig bebyggelse. Notera nivåskillnaden mellan vägen och husen (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen efter (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen före. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

Tillämpningen av enlufts vridfönster med "fuskspröjs", snarare än flerluftsfönster med mittpost, drar ner helhetsintrycket för min del. Men på det stora hela känns det som ett lyckat och uppskattat projekt. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De hårdgjorda gångvägarna, med nivåskillnader och räcken, blev aningen mer dominerande i den byggda verkligheten i jämförelse med renderingen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

Vy mot Skarviksvägen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De två projekten längs Kyrkvägen.

 

 

[quote]

 

Vad jag tycker? Ja, trähusen är jättefina, men de i betong, som kommunen byggt... De är rätt gräsliga, ärligt talat, och det tycker la de flesta här! Men vi behöver ju bygga lägenheter, särskilt för våra ungdomars skull, så att de får möjlighet att kunna bo kvar här ute. Det är bra på det viset, och även för oss som är lite äldre. Men kunde inte kommunen ha byggt dem i skärgårdsstil, som husen bredvid, så att de passade in?

 

– Övre medelålders kvinna, Björkö[/quote]

 

 

Björkdungen

Tre flerbostadshus med totalt 39 (38 beroende på uppgift) hyreslägenheter, som uppfördes enligt ett färdigt koncept på bara ett år mellan 2023-2024 av Tornstaden (totalentreprenad).

 

Inte genius loci. "Fördelen, menar Hans Andreasson, är att upphandlingsformen leder till att det kan bli hus som redan varit ritade och klara någon annanstans. Och funkar det där – så funkar det antagligen också här menar han." – Torslanda-Öckerötidningen (2024-01-20). Bildkälla: Tornstaden (klicka för att förstora)

 

Björkstubben vore kanske ett mer passande namn givet de stubbiga punkthusen?

 

Med lite god vilja kan man dock med fantasins hjälp ana ett klassiskt skärgårdshus (västsvenskt dubbelhus) i den mittersta byggnadsvolymen, om än i ett utförande som för tankarna till 90-talets tidiga 3d-grafik på Sony Playstation.

 

Man får ändå ge dem att de delat upp den breda byggnadsvolymen visuellt genom olika kulörer, som dessutom i viss mån ansluter till de intilliggande vita trähusen med gröna detaljer eller fönster (klicka för att förstora).

 

"Pendang". Notera även det motstående dubbelhuset till vänster med gröna fönsterfoder (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Att låta entreprenören komma in med helhetslösningen till projektet har sparat bolaget många konsulttimmar, eftersom vi fick ett färdigt paket levererat till oss.

[...]

Och det här är en modell vi kommer fortsätta med.

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Efter att ha läst så långt i tidningsartikeln blev jag en smula fundersam. Vad innebär egentligen detta? Leder förenklingar, applicering av färdiga koncept och helhetslösningar till en trivsam livsmiljö? Vad är det mer precist i modellen man avser att fortsätta med? Tänker man sig fler projekt utifrån liknande premisser, eller ämnar man helt enkelt att totalisera just detta projekt överallt i skärgården enligt devisen funkar det där, så funkar det här? I så fall kan vi passa på att mynta ett nytt begrepp: genius loco.

 

[quote]

 

 

Kunde ni inte ställa krav på att hyresrätterna skulle passa in i skärgårdsmiljön?

– Vi hade ett par arkitektoniska bedömningsgrunder i vår upphandling, men det var också detta förslag vi fick och som vann upphandlingen [!]. Det handlar framför allt om att ha något som är effektivt att driva. Sen tror jag att, som hyresgäst, så är plånboken viktig, helt enkelt.

 

Till sist: Skulle du kunna tänka dig att bo här?

– Min fru har vuxit upp på en ö och vill nog inte flytta ut till en ö igen. Jag däremot kan nog tänka mig det!

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Av svaret att döma: notera först och främst att chefen för det allmännyttiga bostadsbolaget, i likhet med många andra tjänstemän i skärgården, inte själv bor där ute. Detta har sina förklarliga skäl, men medför även rent krasst en ökad brist på känsla för platsen, dess särprägel och historia. Följaktligen drabbas man inte heller nämnvärt av det egna arbetets mindre välsmakande frukter.

Genom avsaknaden av skin in the game (för att tala med Nassim Nicholas Taleb), kan man i godan ro ägna dagarna åt exempelvis "förädling av fastigheter", vilket är eufemism för rivning av nästa gamla omtyckta byggnad från 1800-talet, för att sedan ta färjan och åka hem till sitt. Konsekvenserna i den byggda miljön blir något som befolkningen får leva med (jämför med Seinfelds night guy/morning guy). Länge.

Sedan rörde reporterns slutliga fråga uttryckligen huruvida VDn själv skulle kunna tänka sig att bo i husen de byggt, en berättigad fråga som inte fick något svar, utan snarare ett vagt resonemang om att flytta ut till skärgården i allmänhet.

Målade betonghus blir på så vis något man gör mot andra (vilket osökt får mig att tänka på Jan Lööfs Bellman-serie). Jämför denna hållning med forna tiders byggmästare, som inte sällan själva flyttade in i husen de uppfört. Till och med Uno Åhrén bosatte sig i sitt funkisområde uppe på Övre Johanneberg.

 

 

Epilog

På det stora hela har man lyckats förhållandevis väl på Björkö, och tillfört efterfrågade lägenheter i olika upplåtelseformer, såväl hyres- som bostadsrätter, på en relativt liten yta. Sammantaget sparar det även orörd naturmark från exploatering.

Man har förvisso fått riva några äldre hus, men det har i gengäld skapats nya värden, som överstiger de tidigare, särskilt då förskoleverksamheten gavs möjlighet att flytta in i andra lokaler. Diskrepansen mellan de två projekten får dock sägas vara anmärkningsvärd. Det bottnar kanske till viss del i olika ekonomiska förutsättningar, men det blir även tydligt att det finns olika syn på vad ett önskvärt resultat innebär.

 

I den lilla ekskogen vid Pjonken på norra Björkö finns en av Västsveriges högsta koncentrationer av...

 

Stora delar av Björkö utgjordes tidigare av militärområde, vilket sannolikt i hög utsträckning bidragit till att ön undgått mycket av det exploateringstryck som funnits på Hönö och Öckerö. Detta innebär att trots Björkös storlek, näst efter Hönö i den norra skärgården, har omfattande ytor behållits närmast obebyggda. 2024 uppgick öns befolkning enligt SCB till 1593 inv (ökning, sannolikt pga lägenheterna), vilket kan sättas i relation till Hönös 5539 inv och Öckerös 3498 inv (som dessutom båda minskat i befolkning, i synnerhet Öckerö, som tappat från 3629 inv år 2019).

 

 

I november 2023 antog Öckerö kommun en fördjupad översiktsplan för Björkö, och på sikt tänker man sig där ett byggande av omkring 400 nya bostäder. Som det ser ut hamnar dessa i anslutning till det befintliga samhället. Den näst intill obebyggda norra halvan av ön kan då även fortsättningsvis sparas som natur med lantliga inslag i form av ängar, hagar samt äldre bondgårdar mm.

Det skall bli intressant att följa denna utveckling. Dessutom har det på senare år kommit in planerare och arkitekter i den kommunala verksamheten med anknytning till öarna, vilket lovar gott inför framtiden.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgrupperna Yimby Göteborg och Samhällsbyggnadsforum Öckerö[/infobox]


Omdaning i norra skärgården, del 2: Björkö - mellan målad betong och snickarglädje
I januari 2024, ett par månader innan bygget på Björkö stod färdigt, publicerades en läsvärd – men bitvis oroande – artikel i Torslanda-Öckerötidningen om det då pågående bostadsprojektet. I denna togs dels intressanta aspekter upp kring upphandlingen och det färdiga koncept som tillämpats, dels ställdes relevanta frågor till Hans Andreasson, VD på ÖFAB.

Till saken hör även att det mellan 2021-2023 på privat initiativ uppförts tre flerbostadshus innehållandes 22 lägenheter på fastigheten intill, och kontrasten mellan de respektive projekten får sägas vara stor. I tidningsartikeln beskriver reportern det på följande vis: ”Där bostadsrätterna har en träfasad med många detaljer som skvallrar om snickarglädje i skärgårdstypisk stil har kommunens hyresrätter en målad betongfasad.”

I samband med ett besök till Blåsippsbacken på norra Björkö tog jag tillfället i akt och tittade närmare på dessa två olika lägenhetsprojekt.

 

[infobox]

Innehållsförteckning:

Brf Villa Skarvik
Björkdungen
Epilog

[/infobox]

 

De aktuella lägenhetsprojekten på Björkö i förhållande till Göteborg. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Björkö. Vy mot den intilliggande Skarvikshamnen med Hälsö i bakgrunden. De två lägenhetsprojekten syns i mitten till vänster av fotot som ett renderat montage. Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Bostadsrätterna smälter in med den övriga skärgårdsbebyggelsen på ett annat sätt än de mer klumpigt utformade hyreshusen (som i gengäld rymmer nästan dubbelt så många bostäder, även om 15 av de 39 lägenheterna är 1-1,5 rok). Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Drönarfoto från motsatt sida. Notera nivåskillnaden mellan Skarviksvägen till höger och de vita husen. Bildkälla: Svensk Fastighetsförmedling (klicka för att förstora)

 

Sammantaget utgör projekten tydliga exempel på ett byggande som blivit allt vanligare i skärgårdsmiljön på senare år, där man kommit att omprioritera ett fortsatt småhusbyggande, och i stället kompletterar med mer yteffektiva flerbostadshus. I fallet på Björkö innebär det en koncentration av centralt belägna bostäder med närhet till hamnen, service, befintlig infrastruktur, kollektivtrafik, och dessutom gångavstånd till bibehållen natur.

Lägenhetsbyggandet blir ett uttryck för förtätning, som framgår tydligt om man jämför med hur det såg ut på platsen tidigare. Detta kan man givetvis ha åsikter om, men alternativet vore rent krasst att exploatera orörd naturmark. Hur många småhus skulle det krävas för att motsvara de drygt 60 lägenheterna, och hur stor yta skulle de ta i anspråk?

 

En fingervisning om markåtgång. Om man ser till ett genomsnittligt hushåll i flerbostadshus, så kan man räkna med att det består av omkring 1,9 personer per lägenhet. Detta ger en uppskattning om totalt ca 116 personer för lägenhetsprojekten (grön markering). För småhus är den genomsnittliga siffran för antalet personer per hushåll högre i och med större bostadsyta, och hamnar på omkring 2,7 personer. Det skulle på så vis krävs 43 genomsnittliga villor (röd markering) för ett motsvarande antal personer (exemplet tar inte hänsyn till det faktiska antalet boende, eller potentiella lägenheter på de äldre skärgårdshusens vindsvåningar etc). Man kan förvisso argumentera att boendekvaliteten blir högre i småhus, att man får en egen trädgård osv, men om skärgårdens begränsade marktillgång är en avgörande parameter för ett fortsatt byggande, har man genom lägenhetsprojekten potentiellt undvikit att exploatera orörd natur motsvarande den rödmarkerade ytan. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Lägenhetsprojekten har förutsatt viss rivning, i likhet med flera motsvarande projekt på exempelvis Hönö och Öckerö. Här låg tidigare bland annat en äldre skolbyggnad samt en liten förskola i en grönskande omgivning. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Avriven före detta skolbyggnad. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora).

 

Avrivna lokaler för föräldrakooperativet Björkdungen. Verksamheten har kunnat flytta in i kommunens tidigare förskola på fastigheten intill, som i sin tur fått lokaler i anslutning till den nya skolan. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

En tidigare version av planförslag, som skiljer sig markant från det som senare byggdes. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Synpunkter från samrådet:

 

[quote]

 

Denna mark är den enda centralt belägna byggbara marken på Björkö. Det gör att det känns viktigt att använda ytan i så hög grad som möjligt. Området är relativt stort och skulle utan problem kunna bebyggas av hela kvart[er] med innergårdar för effektivast möjliga utnyttjande. En byggstil som den på Koön [vid Marstrand, sannolikt åsyftas Hedvigsholmen med hus ritade av Kjell Forshed] skulle bli både trevlig och rymma många lägenheter. Jag förstår inte varför husen inte [k]an bestå av 3,5 våningsplan så att marken utnyttjas så effektivt som möjligt. Omgivande byggnader är till viss del tre våningar höga. 

Så som huskropparna ritats in på båda förslagna alternativen skapas inget lä för västvindar. Mycket bättre att bygga vindskyddade gårdar, vilket också är tryggt för familjer med småbarn och för eventuellt förskola i lokalerna. Om detaljplan enligt föreliggande förslag anser jag att parkeringsmöjligheterna för de boende bör bli i form av parkeringshus.

 

– "Privatperson 2" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

[quote]

 

[...]

Begränsa höjden med hänsyn till den bakomliggande bebyggelsen. Både daghem och villafastigheter behöver solens värmande strålar också som upptorkande effekt, eftersom vatten från berg både i väster och söder rinner till den lägsta nivå, som ligger öster om daghemmet och norr om 1:105 och 1:306. 

Byggytan bör ej överstiga 20 procent av fastighetens yta, vilket har varit kommunens norm. Med dessa stora fastigheter bör det vara extra viktigt att skapa luft och grönytor och skapa en attraktiv boendemiljö i en känslig skärgård. 40 boende genererar ca 100 individer på en relativt liten yta. Dessutom krävs parkeringsytor. Det har förekommit att det vintertid har fallit så stora mängder snö att problem uppstått. 

Ersätt tillbyggnaden till den gamla skola[n] i 90 graders vinkel, med en fristående 1,5 plans byggnad mittemot den gamla skolan (längs med Kyrkvägen). Med en lägre komplementbyggnad skulle intrycket bli betydligt luftigare och smälta in med den klassiska bebyggelsen på ett helt annat sätt. En trevlig radhuslänga. Det skulle även befrämja en större flexibilitet vad gäller ändamål och bakomliggande fastigheter i norr får både sol och ”utsikt”. 

Tänk redan nu på estetiken, trivsel ökar med den. Värna den byggnadskultur vi är stolta över och visar i litteratur och pamfletter när vi lockar turister till våra 10 vackra öar.


– "Privatperson 3" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

Även om de inkomna synpunkterna går i sär sett till vilken exploateringsgrad man anser lämplig, framträder ändå en bild där man önskar ett gestaltningsuttryck som ansluter till den traditionella skärgårdsbebyggelsen.

I det första exemplet görs detta genom att vilja ta tillvara på marken effektivt, och inspireras av de relativt tätbebyggda kvarteren i klassisk stil på Koön. I det senare exemplet söker man snarare att underordna det nya genom en lägre exploatering, så att det inte sticker ut, samtidigt som vikten av estetik och lokal byggnadskultur poängteras (antalet bostäder blir dock mer sekundärt till förmån för resonemang om luftighet och "solens värmande strålar").

 

 

Brf Villa Skarvik

Tre flerbostadshus med totalt 22 bostadsrättslägenheter uppförda 2021-2023 av RA Bygg (totalentreprenad).

 

När renderat bildmaterial från projektet först dök upp visades hus med ambition om att knyta an till skärgårdsmiljön snarare än modernistisk förortsbebyggelse, till skillnad från de flesta motsvarande flerbostadshus på öarna under efterkrigstiden och framåt. Bildkälla: okänd

 

Rendering av gårdsmiljö. Bildkälla: okänd (klicka för att förstora)

 

Exempel på traditionell skärgårdsbebyggelse på Björkö. Det var vanligt att bygga dessa hus som generationsboenden med en lägenhet på övervåningen. I takt med att man under efterkrigstiden övergav detta byggnadsskick, till förmån för rationellt framställda kataloghus av enfamiljstyp, gick man också i stort miste om dessa potentiella lägenheter för den lokala bostadsförsörjningen. Särskilt vackert blev det inte heller.

 

Färdigt resultat. Byggnadsvolymerna kom att bli mer i linje med önskemålen från "Privatperson 2" i samrådet (tack och lov får man nog säga), och skalan utmärker sig inte direkt negativt i jämförelse med övrig bebyggelse. Notera nivåskillnaden mellan vägen och husen (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen efter (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen före. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

Tillämpningen av enlufts vridfönster med "fuskspröjs", snarare än flerluftsfönster med mittpost, drar ner helhetsintrycket för min del. Men på det stora hela känns det som ett lyckat och uppskattat projekt. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De hårdgjorda gångvägarna, med nivåskillnader och räcken, blev aningen mer dominerande i den byggda verkligheten i jämförelse med renderingen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

Vy mot Skarviksvägen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De två projekten längs Kyrkvägen.

 

 

[quote]

 

Vad jag tycker? Ja, trähusen är jättefina, men de i betong, som kommunen byggt... De är rätt gräsliga, ärligt talat, och det tycker la de flesta här! Men vi behöver ju bygga lägenheter, särskilt för våra ungdomars skull, så att de får möjlighet att kunna bo kvar här ute. Det är bra på det viset, och även för oss som är lite äldre. Men kunde inte kommunen ha byggt dem i skärgårdsstil, som husen bredvid, så att de passade in?

 

– Övre medelålders kvinna, Björkö[/quote]

 

 

Björkdungen

Tre flerbostadshus med totalt 39 (38 beroende på uppgift) hyreslägenheter, som uppfördes enligt ett färdigt koncept på bara ett år mellan 2023-2024 av Tornstaden (totalentreprenad).

 

Inte genius loci. "Fördelen, menar Hans Andreasson, är att upphandlingsformen leder till att det kan bli hus som redan varit ritade och klara någon annanstans. Och funkar det där – så funkar det antagligen också här menar han." – Torslanda-Öckerötidningen (2024-01-20). Bildkälla: Tornstaden (klicka för att förstora)

 

Björkstubben vore kanske ett mer passande namn givet de stubbiga punkthusen?

 

Med lite god vilja kan man dock med fantasins hjälp ana ett klassiskt skärgårdshus (västsvenskt dubbelhus) i den mittersta byggnadsvolymen, om än i ett utförande som för tankarna till 90-talets tidiga 3d-grafik på Sony Playstation.

 

Man får ändå ge dem att de delat upp den breda byggnadsvolymen visuellt genom olika kulörer, som dessutom i viss mån ansluter till de intilliggande vita trähusen med gröna detaljer eller fönster (klicka för att förstora).

 

"Pendang". Notera även det motstående dubbelhuset till vänster med gröna fönsterfoder (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Att låta entreprenören komma in med helhetslösningen till projektet har sparat bolaget många konsulttimmar, eftersom vi fick ett färdigt paket levererat till oss.

[...]

Och det här är en modell vi kommer fortsätta med.

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Efter att ha läst så långt i tidningsartikeln blev jag en smula fundersam. Vad innebär egentligen detta? Leder förenklingar, applicering av färdiga koncept och helhetslösningar till en trivsam livsmiljö? Vad är det mer precist i modellen man avser att fortsätta med? Tänker man sig fler projekt utifrån liknande premisser, eller ämnar man helt enkelt att totalisera just detta projekt överallt i skärgården enligt devisen funkar det där, så funkar det här? I så fall kan vi passa på att mynta ett nytt begrepp: genius loco.

 

[quote]

 

 

Kunde ni inte ställa krav på att hyresrätterna skulle passa in i skärgårdsmiljön?

– Vi hade ett par arkitektoniska bedömningsgrunder i vår upphandling, men det var också detta förslag vi fick och som vann upphandlingen [!]. Det handlar framför allt om att ha något som är effektivt att driva. Sen tror jag att, som hyresgäst, så är plånboken viktig, helt enkelt.

 

Till sist: Skulle du kunna tänka dig att bo här?

– Min fru har vuxit upp på en ö och vill nog inte flytta ut till en ö igen. Jag däremot kan nog tänka mig det!

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Av svaret att döma: notera först och främst att chefen för det allmännyttiga bostadsbolaget, i likhet med många andra tjänstemän i skärgården, inte själv bor där ute. Detta har sina förklarliga skäl, men medför även rent krasst en ökad brist på känsla för platsen, dess särprägel och historia. Följaktligen drabbas man inte heller nämnvärt av det egna arbetets mindre välsmakande frukter.

Genom avsaknaden av skin in the game (för att tala med Nassim Nicholas Taleb), kan man i godan ro ägna dagarna åt exempelvis "förädling av fastigheter", vilket är eufemism för rivning av nästa gamla omtyckta byggnad från 1800-talet, för att sedan ta färjan och åka hem till sitt. Konsekvenserna i den byggda miljön blir något som befolkningen får leva med (jämför med Seinfelds night guy/morning guy). Länge.

Sedan rörde reporterns slutliga fråga uttryckligen huruvida VDn själv skulle kunna tänka sig att bo i husen de byggt, en berättigad fråga som inte fick något svar, utan snarare ett vagt resonemang om att flytta ut till skärgården i allmänhet.

Målade betonghus blir på så vis något man gör mot andra (vilket osökt får mig att tänka på Jan Lööfs Bellman-serie). Jämför denna hållning med forna tiders byggmästare, som inte sällan själva flyttade in i husen de uppfört. Till och med Uno Åhrén bosatte sig i sitt funkisområde uppe på Övre Johanneberg.

 

 

Epilog

På det stora hela har man lyckats förhållandevis väl på Björkö, och tillfört efterfrågade lägenheter i olika upplåtelseformer, såväl hyres- som bostadsrätter, på en relativt liten yta. Sammantaget sparar det även orörd naturmark från exploatering.

Man har förvisso fått riva några äldre hus, men det har i gengäld skapats nya värden, som överstiger de tidigare, särskilt då förskoleverksamheten gavs möjlighet att flytta in i andra lokaler. Diskrepansen mellan de två projekten får dock sägas vara anmärkningsvärd. Det bottnar kanske till viss del i olika ekonomiska förutsättningar, men det blir även tydligt att det finns olika syn på vad ett önskvärt resultat innebär.

 

I den lilla ekskogen vid Pjonken på norra Björkö finns en av Västsveriges högsta koncentrationer av...

 

Stora delar av Björkö utgjordes tidigare av militärområde, vilket sannolikt i hög utsträckning bidragit till att ön undgått mycket av det exploateringstryck som funnits på Hönö och Öckerö. Detta innebär att trots Björkös storlek, näst efter Hönö i den norra skärgården, har omfattande ytor behållits närmast obebyggda. 2024 uppgick öns befolkning enligt SCB till 1593 inv (ökning, sannolikt pga lägenheterna), vilket kan sättas i relation till Hönös 5539 inv och Öckerös 3498 inv (som dessutom båda minskat i befolkning, i synnerhet Öckerö, som tappat från 3629 inv år 2019).

 

 

I november 2023 antog Öckerö kommun en fördjupad översiktsplan för Björkö, och på sikt tänker man sig där ett byggande av omkring 400 nya bostäder. Som det ser ut hamnar dessa i anslutning till det befintliga samhället. Den näst intill obebyggda norra halvan av ön kan då även fortsättningsvis sparas som natur med lantliga inslag i form av ängar, hagar samt äldre bondgårdar mm.

Det skall bli intressant att följa denna utveckling. Dessutom har det på senare år kommit in planerare och arkitekter i den kommunala verksamheten med anknytning till öarna, vilket lovar gott inför framtiden.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgrupperna Yimby Göteborg och Samhällsbyggnadsforum Öckerö[/infobox]


Högbana i Göteborg?
June 2 2024 20:05 by Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
January 19 2024 14:08 by Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
July 6 2023 11:50 by Carl S
Uthyrningsdel
April 21 2023 15:51 by Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
November 10 2022 13:47 by Matthias H.

Omdaning i norra skärgården, del 2: Björkö - mellan målad betong och snickarglädje
I januari 2024, ett par månader innan bygget på Björkö stod färdigt, publicerades en läsvärd – men bitvis oroande – artikel i Torslanda-Öckerötidningen om det då pågående bostadsprojektet. I denna togs dels intressanta aspekter upp kring upphandlingen och det färdiga koncept som tillämpats, dels ställdes relevanta frågor till Hans Andreasson, VD på ÖFAB.

Till saken hör även att det mellan 2021-2023 på privat initiativ uppförts tre flerbostadshus innehållandes 22 lägenheter på fastigheten intill, och kontrasten mellan de respektive projekten får sägas vara stor. I tidningsartikeln beskriver reportern det på följande vis: ”Där bostadsrätterna har en träfasad med många detaljer som skvallrar om snickarglädje i skärgårdstypisk stil har kommunens hyresrätter en målad betongfasad.”

I samband med ett besök till Blåsippsbacken på norra Björkö tog jag tillfället i akt och tittade närmare på dessa två olika lägenhetsprojekt.

 

[infobox]

Innehållsförteckning:

Brf Villa Skarvik
Björkdungen
Epilog

[/infobox]

 

De aktuella lägenhetsprojekten på Björkö i förhållande till Göteborg. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Björkö. Vy mot den intilliggande Skarvikshamnen med Hälsö i bakgrunden. De två lägenhetsprojekten syns i mitten till vänster av fotot som ett renderat montage. Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Bostadsrätterna smälter in med den övriga skärgårdsbebyggelsen på ett annat sätt än de mer klumpigt utformade hyreshusen (som i gengäld rymmer nästan dubbelt så många bostäder, även om 15 av de 39 lägenheterna är 1-1,5 rok). Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Drönarfoto från motsatt sida. Notera nivåskillnaden mellan Skarviksvägen till höger och de vita husen. Bildkälla: Svensk Fastighetsförmedling (klicka för att förstora)

 

Sammantaget utgör projekten tydliga exempel på ett byggande som blivit allt vanligare i skärgårdsmiljön på senare år, där man kommit att omprioritera ett fortsatt småhusbyggande, och i stället kompletterar med mer yteffektiva flerbostadshus. I fallet på Björkö innebär det en koncentration av centralt belägna bostäder med närhet till hamnen, service, befintlig infrastruktur, kollektivtrafik, och dessutom gångavstånd till bibehållen natur.

Lägenhetsbyggandet blir ett uttryck för förtätning, som framgår tydligt om man jämför med hur det såg ut på platsen tidigare. Detta kan man givetvis ha åsikter om, men alternativet vore rent krasst att exploatera orörd naturmark. Hur många småhus skulle det krävas för att motsvara de drygt 60 lägenheterna, och hur stor yta skulle de ta i anspråk?

 

En fingervisning om markåtgång. Om man ser till ett genomsnittligt hushåll i flerbostadshus, så kan man räkna med att det består av omkring 1,9 personer per lägenhet. Detta ger en uppskattning om totalt ca 116 personer för lägenhetsprojekten (grön markering). För småhus är den genomsnittliga siffran för antalet personer per hushåll högre i och med större bostadsyta, och hamnar på omkring 2,7 personer. Det skulle på så vis krävs 43 genomsnittliga villor (röd markering) för ett motsvarande antal personer (exemplet tar inte hänsyn till det faktiska antalet boende, eller potentiella lägenheter på de äldre skärgårdshusens vindsvåningar etc). Man kan förvisso argumentera att boendekvaliteten blir högre i småhus, att man får en egen trädgård osv, men om skärgårdens begränsade marktillgång är en avgörande parameter för ett fortsatt byggande, har man genom lägenhetsprojekten potentiellt undvikit att exploatera orörd natur motsvarande den rödmarkerade ytan. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Lägenhetsprojekten har förutsatt viss rivning, i likhet med flera motsvarande projekt på exempelvis Hönö och Öckerö. Här låg tidigare bland annat en äldre skolbyggnad samt en liten förskola i en grönskande omgivning. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Avriven före detta skolbyggnad. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora).

 

Avrivna lokaler för föräldrakooperativet Björkdungen. Verksamheten har kunnat flytta in i kommunens tidigare förskola på fastigheten intill, som i sin tur fått lokaler i anslutning till den nya skolan. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

En tidigare version av planförslag, som skiljer sig markant från det som senare byggdes. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Synpunkter från samrådet:

 

[quote]

 

Denna mark är den enda centralt belägna byggbara marken på Björkö. Det gör att det känns viktigt att använda ytan i så hög grad som möjligt. Området är relativt stort och skulle utan problem kunna bebyggas av hela kvart[er] med innergårdar för effektivast möjliga utnyttjande. En byggstil som den på Koön [vid Marstrand, sannolikt åsyftas Hedvigsholmen med hus ritade av Kjell Forshed] skulle bli både trevlig och rymma många lägenheter. Jag förstår inte varför husen inte [k]an bestå av 3,5 våningsplan så att marken utnyttjas så effektivt som möjligt. Omgivande byggnader är till viss del tre våningar höga. 

Så som huskropparna ritats in på båda förslagna alternativen skapas inget lä för västvindar. Mycket bättre att bygga vindskyddade gårdar, vilket också är tryggt för familjer med småbarn och för eventuellt förskola i lokalerna. Om detaljplan enligt föreliggande förslag anser jag att parkeringsmöjligheterna för de boende bör bli i form av parkeringshus.

 

– "Privatperson 2" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

[quote]

 

[...]

Begränsa höjden med hänsyn till den bakomliggande bebyggelsen. Både daghem och villafastigheter behöver solens värmande strålar också som upptorkande effekt, eftersom vatten från berg både i väster och söder rinner till den lägsta nivå, som ligger öster om daghemmet och norr om 1:105 och 1:306. 

Byggytan bör ej överstiga 20 procent av fastighetens yta, vilket har varit kommunens norm. Med dessa stora fastigheter bör det vara extra viktigt att skapa luft och grönytor och skapa en attraktiv boendemiljö i en känslig skärgård. 40 boende genererar ca 100 individer på en relativt liten yta. Dessutom krävs parkeringsytor. Det har förekommit att det vintertid har fallit så stora mängder snö att problem uppstått. 

Ersätt tillbyggnaden till den gamla skola[n] i 90 graders vinkel, med en fristående 1,5 plans byggnad mittemot den gamla skolan (längs med Kyrkvägen). Med en lägre komplementbyggnad skulle intrycket bli betydligt luftigare och smälta in med den klassiska bebyggelsen på ett helt annat sätt. En trevlig radhuslänga. Det skulle även befrämja en större flexibilitet vad gäller ändamål och bakomliggande fastigheter i norr får både sol och ”utsikt”. 

Tänk redan nu på estetiken, trivsel ökar med den. Värna den byggnadskultur vi är stolta över och visar i litteratur och pamfletter när vi lockar turister till våra 10 vackra öar.


– "Privatperson 3" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

Även om de inkomna synpunkterna går i sär sett till vilken exploateringsgrad man anser lämplig, framträder ändå en bild där man önskar ett gestaltningsuttryck som ansluter till den traditionella skärgårdsbebyggelsen.

I det första exemplet görs detta genom att vilja ta tillvara på marken effektivt, och inspireras av de relativt tätbebyggda kvarteren i klassisk stil på Koön. I det senare exemplet söker man snarare att underordna det nya genom en lägre exploatering, så att det inte sticker ut, samtidigt som vikten av estetik och lokal byggnadskultur poängteras (antalet bostäder blir dock mer sekundärt till förmån för resonemang om luftighet och "solens värmande strålar").

 

 

Brf Villa Skarvik

Tre flerbostadshus med totalt 22 bostadsrättslägenheter uppförda 2021-2023 av RA Bygg (totalentreprenad).

 

När renderat bildmaterial från projektet först dök upp visades hus med ambition om att knyta an till skärgårdsmiljön snarare än modernistisk förortsbebyggelse, till skillnad från de flesta motsvarande flerbostadshus på öarna under efterkrigstiden och framåt. Bildkälla: okänd

 

Rendering av gårdsmiljö. Bildkälla: okänd (klicka för att förstora)

 

Exempel på traditionell skärgårdsbebyggelse på Björkö. Det var vanligt att bygga dessa hus som generationsboenden med en lägenhet på övervåningen. I takt med att man under efterkrigstiden övergav detta byggnadsskick, till förmån för rationellt framställda kataloghus av enfamiljstyp, gick man också i stort miste om dessa potentiella lägenheter för den lokala bostadsförsörjningen. Särskilt vackert blev det inte heller.

 

Färdigt resultat. Byggnadsvolymerna kom att bli mer i linje med önskemålen från "Privatperson 2" i samrådet (tack och lov får man nog säga), och skalan utmärker sig inte direkt negativt i jämförelse med övrig bebyggelse. Notera nivåskillnaden mellan vägen och husen (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen efter (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen före. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

Tillämpningen av enlufts vridfönster med "fuskspröjs", snarare än flerluftsfönster med mittpost, drar ner helhetsintrycket för min del. Men på det stora hela känns det som ett lyckat och uppskattat projekt. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De hårdgjorda gångvägarna, med nivåskillnader och räcken, blev aningen mer dominerande i den byggda verkligheten i jämförelse med renderingen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

Vy mot Skarviksvägen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De två projekten längs Kyrkvägen.

 

 

[quote]

 

Vad jag tycker? Ja, trähusen är jättefina, men de i betong, som kommunen byggt... De är rätt gräsliga, ärligt talat, och det tycker la de flesta här! Men vi behöver ju bygga lägenheter, särskilt för våra ungdomars skull, så att de får möjlighet att kunna bo kvar här ute. Det är bra på det viset, och även för oss som är lite äldre. Men kunde inte kommunen ha byggt dem i skärgårdsstil, som husen bredvid, så att de passade in?

 

– Övre medelålders kvinna, Björkö[/quote]

 

 

Björkdungen

Tre flerbostadshus med totalt 39 (38 beroende på uppgift) hyreslägenheter, som uppfördes enligt ett färdigt koncept på bara ett år mellan 2023-2024 av Tornstaden (totalentreprenad).

 

Inte genius loci. "Fördelen, menar Hans Andreasson, är att upphandlingsformen leder till att det kan bli hus som redan varit ritade och klara någon annanstans. Och funkar det där – så funkar det antagligen också här menar han." – Torslanda-Öckerötidningen (2024-01-20). Bildkälla: Tornstaden (klicka för att förstora)

 

Björkstubben vore kanske ett mer passande namn givet de stubbiga punkthusen?

 

Med lite god vilja kan man dock med fantasins hjälp ana ett klassiskt skärgårdshus (västsvenskt dubbelhus) i den mittersta byggnadsvolymen, om än i ett utförande som för tankarna till 90-talets tidiga 3d-grafik på Sony Playstation.

 

Man får ändå ge dem att de delat upp den breda byggnadsvolymen visuellt genom olika kulörer, som dessutom i viss mån ansluter till de intilliggande vita trähusen med gröna detaljer eller fönster (klicka för att förstora).

 

"Pendang". Notera även det motstående dubbelhuset till vänster med gröna fönsterfoder (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Att låta entreprenören komma in med helhetslösningen till projektet har sparat bolaget många konsulttimmar, eftersom vi fick ett färdigt paket levererat till oss.

[...]

Och det här är en modell vi kommer fortsätta med.

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Efter att ha läst så långt i tidningsartikeln blev jag en smula fundersam. Vad innebär egentligen detta? Leder förenklingar, applicering av färdiga koncept och helhetslösningar till en trivsam livsmiljö? Vad är det mer precist i modellen man avser att fortsätta med? Tänker man sig fler projekt utifrån liknande premisser, eller ämnar man helt enkelt att totalisera just detta projekt överallt i skärgården enligt devisen funkar det där, så funkar det här? I så fall kan vi passa på att mynta ett nytt begrepp: genius loco.

 

[quote]

 

 

Kunde ni inte ställa krav på att hyresrätterna skulle passa in i skärgårdsmiljön?

– Vi hade ett par arkitektoniska bedömningsgrunder i vår upphandling, men det var också detta förslag vi fick och som vann upphandlingen [!]. Det handlar framför allt om att ha något som är effektivt att driva. Sen tror jag att, som hyresgäst, så är plånboken viktig, helt enkelt.

 

Till sist: Skulle du kunna tänka dig att bo här?

– Min fru har vuxit upp på en ö och vill nog inte flytta ut till en ö igen. Jag däremot kan nog tänka mig det!

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Av svaret att döma: notera först och främst att chefen för det allmännyttiga bostadsbolaget, i likhet med många andra tjänstemän i skärgården, inte själv bor där ute. Detta har sina förklarliga skäl, men medför även rent krasst en ökad brist på känsla för platsen, dess särprägel och historia. Följaktligen drabbas man inte heller nämnvärt av det egna arbetets mindre välsmakande frukter.

Genom avsaknaden av skin in the game (för att tala med Nassim Nicholas Taleb), kan man i godan ro ägna dagarna åt exempelvis "förädling av fastigheter", vilket är eufemism för rivning av nästa gamla omtyckta byggnad från 1800-talet, för att sedan ta färjan och åka hem till sitt. Konsekvenserna i den byggda miljön blir något som befolkningen får leva med (jämför med Seinfelds night guy/morning guy). Länge.

Sedan rörde reporterns slutliga fråga uttryckligen huruvida VDn själv skulle kunna tänka sig att bo i husen de byggt, en berättigad fråga som inte fick något svar, utan snarare ett vagt resonemang om att flytta ut till skärgården i allmänhet.

Målade betonghus blir på så vis något man gör mot andra (vilket osökt får mig att tänka på Jan Lööfs Bellman-serie). Jämför denna hållning med forna tiders byggmästare, som inte sällan själva flyttade in i husen de uppfört. Till och med Uno Åhrén bosatte sig i sitt funkisområde uppe på Övre Johanneberg.

 

 

Epilog

På det stora hela har man lyckats förhållandevis väl på Björkö, och tillfört efterfrågade lägenheter i olika upplåtelseformer, såväl hyres- som bostadsrätter, på en relativt liten yta. Sammantaget sparar det även orörd naturmark från exploatering.

Man har förvisso fått riva några äldre hus, men det har i gengäld skapats nya värden, som överstiger de tidigare, särskilt då förskoleverksamheten gavs möjlighet att flytta in i andra lokaler. Diskrepansen mellan de två projekten får dock sägas vara anmärkningsvärd. Det bottnar kanske till viss del i olika ekonomiska förutsättningar, men det blir även tydligt att det finns olika syn på vad ett önskvärt resultat innebär.

 

I den lilla ekskogen vid Pjonken på norra Björkö finns en av Västsveriges högsta koncentrationer av...

 

Stora delar av Björkö utgjordes tidigare av militärområde, vilket sannolikt i hög utsträckning bidragit till att ön undgått mycket av det exploateringstryck som funnits på Hönö och Öckerö. Detta innebär att trots Björkös storlek, näst efter Hönö i den norra skärgården, har omfattande ytor behållits närmast obebyggda. 2024 uppgick öns befolkning enligt SCB till 1593 inv (ökning, sannolikt pga lägenheterna), vilket kan sättas i relation till Hönös 5539 inv och Öckerös 3498 inv (som dessutom båda minskat i befolkning, i synnerhet Öckerö, som tappat från 3629 inv år 2019).

 

 

I november 2023 antog Öckerö kommun en fördjupad översiktsplan för Björkö, och på sikt tänker man sig där ett byggande av omkring 400 nya bostäder. Som det ser ut hamnar dessa i anslutning till det befintliga samhället. Den näst intill obebyggda norra halvan av ön kan då även fortsättningsvis sparas som natur med lantliga inslag i form av ängar, hagar samt äldre bondgårdar mm.

Det skall bli intressant att följa denna utveckling. Dessutom har det på senare år kommit in planerare och arkitekter i den kommunala verksamheten med anknytning till öarna, vilket lovar gott inför framtiden.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgrupperna Yimby Göteborg och Samhällsbyggnadsforum Öckerö[/infobox]


I januari 2024, ett par månader innan bygget på Björkö stod färdigt, publicerades en läsvärd – men bitvis oroande – artikel i Torslanda-Öckerötidningen om det då pågående bostadsprojektet. I denna togs dels intressanta aspekter upp kring upphandlingen och det färdiga koncept som tillämpats, dels ställdes relevanta frågor till Hans Andreasson, VD på ÖFAB.

Till saken hör även att det mellan 2021-2023 på privat initiativ uppförts tre flerbostadshus innehållandes 22 lägenheter på fastigheten intill, och kontrasten mellan de respektive projekten får sägas vara stor. I tidningsartikeln beskriver reportern det på följande vis: ”Där bostadsrätterna har en träfasad med många detaljer som skvallrar om snickarglädje i skärgårdstypisk stil har kommunens hyresrätter en målad betongfasad.”

I samband med ett besök till Blåsippsbacken på norra Björkö tog jag tillfället i akt och tittade närmare på dessa två olika lägenhetsprojekt.

 

[infobox]

Innehållsförteckning:

Brf Villa Skarvik
Björkdungen
Epilog

[/infobox]

 

De aktuella lägenhetsprojekten på Björkö i förhållande till Göteborg. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Björkö. Vy mot den intilliggande Skarvikshamnen med Hälsö i bakgrunden. De två lägenhetsprojekten syns i mitten till vänster av fotot som ett renderat montage. Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Bostadsrätterna smälter in med den övriga skärgårdsbebyggelsen på ett annat sätt än de mer klumpigt utformade hyreshusen (som i gengäld rymmer nästan dubbelt så många bostäder, även om 15 av de 39 lägenheterna är 1-1,5 rok). Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Drönarfoto från motsatt sida. Notera nivåskillnaden mellan Skarviksvägen till höger och de vita husen. Bildkälla: Svensk Fastighetsförmedling (klicka för att förstora)

 

Sammantaget utgör projekten tydliga exempel på ett byggande som blivit allt vanligare i skärgårdsmiljön på senare år, där man kommit att omprioritera ett fortsatt småhusbyggande, och i stället kompletterar med mer yteffektiva flerbostadshus. I fallet på Björkö innebär det en koncentration av centralt belägna bostäder med närhet till hamnen, service, befintlig infrastruktur, kollektivtrafik, och dessutom gångavstånd till bibehållen natur.

Lägenhetsbyggandet blir ett uttryck för förtätning, som framgår tydligt om man jämför med hur det såg ut på platsen tidigare. Detta kan man givetvis ha åsikter om, men alternativet vore rent krasst att exploatera orörd naturmark. Hur många småhus skulle det krävas för att motsvara de drygt 60 lägenheterna, och hur stor yta skulle de ta i anspråk?

 

En fingervisning om markåtgång. Om man ser till ett genomsnittligt hushåll i flerbostadshus, så kan man räkna med att det består av omkring 1,9 personer per lägenhet. Detta ger en uppskattning om totalt ca 116 personer för lägenhetsprojekten (grön markering). För småhus är den genomsnittliga siffran för antalet personer per hushåll högre i och med större bostadsyta, och hamnar på omkring 2,7 personer. Det skulle på så vis krävs 43 genomsnittliga villor (röd markering) för ett motsvarande antal personer (exemplet tar inte hänsyn till det faktiska antalet boende, eller potentiella lägenheter på de äldre skärgårdshusens vindsvåningar etc). Man kan förvisso argumentera att boendekvaliteten blir högre i småhus, att man får en egen trädgård osv, men om skärgårdens begränsade marktillgång är en avgörande parameter för ett fortsatt byggande, har man genom lägenhetsprojekten potentiellt undvikit att exploatera orörd natur motsvarande den rödmarkerade ytan. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Lägenhetsprojekten har förutsatt viss rivning, i likhet med flera motsvarande projekt på exempelvis Hönö och Öckerö. Här låg tidigare bland annat en äldre skolbyggnad samt en liten förskola i en grönskande omgivning. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Avriven före detta skolbyggnad. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora).

 

Avrivna lokaler för föräldrakooperativet Björkdungen. Verksamheten har kunnat flytta in i kommunens tidigare förskola på fastigheten intill, som i sin tur fått lokaler i anslutning till den nya skolan. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

En tidigare version av planförslag, som skiljer sig markant från det som senare byggdes. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Synpunkter från samrådet:

 

[quote]

 

Denna mark är den enda centralt belägna byggbara marken på Björkö. Det gör att det känns viktigt att använda ytan i så hög grad som möjligt. Området är relativt stort och skulle utan problem kunna bebyggas av hela kvart[er] med innergårdar för effektivast möjliga utnyttjande. En byggstil som den på Koön [vid Marstrand, sannolikt åsyftas Hedvigsholmen med hus ritade av Kjell Forshed] skulle bli både trevlig och rymma många lägenheter. Jag förstår inte varför husen inte [k]an bestå av 3,5 våningsplan så att marken utnyttjas så effektivt som möjligt. Omgivande byggnader är till viss del tre våningar höga. 

Så som huskropparna ritats in på båda förslagna alternativen skapas inget lä för västvindar. Mycket bättre att bygga vindskyddade gårdar, vilket också är tryggt för familjer med småbarn och för eventuellt förskola i lokalerna. Om detaljplan enligt föreliggande förslag anser jag att parkeringsmöjligheterna för de boende bör bli i form av parkeringshus.

 

– "Privatperson 2" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

[quote]

 

[...]

Begränsa höjden med hänsyn till den bakomliggande bebyggelsen. Både daghem och villafastigheter behöver solens värmande strålar också som upptorkande effekt, eftersom vatten från berg både i väster och söder rinner till den lägsta nivå, som ligger öster om daghemmet och norr om 1:105 och 1:306. 

Byggytan bör ej överstiga 20 procent av fastighetens yta, vilket har varit kommunens norm. Med dessa stora fastigheter bör det vara extra viktigt att skapa luft och grönytor och skapa en attraktiv boendemiljö i en känslig skärgård. 40 boende genererar ca 100 individer på en relativt liten yta. Dessutom krävs parkeringsytor. Det har förekommit att det vintertid har fallit så stora mängder snö att problem uppstått. 

Ersätt tillbyggnaden till den gamla skola[n] i 90 graders vinkel, med en fristående 1,5 plans byggnad mittemot den gamla skolan (längs med Kyrkvägen). Med en lägre komplementbyggnad skulle intrycket bli betydligt luftigare och smälta in med den klassiska bebyggelsen på ett helt annat sätt. En trevlig radhuslänga. Det skulle även befrämja en större flexibilitet vad gäller ändamål och bakomliggande fastigheter i norr får både sol och ”utsikt”. 

Tänk redan nu på estetiken, trivsel ökar med den. Värna den byggnadskultur vi är stolta över och visar i litteratur och pamfletter när vi lockar turister till våra 10 vackra öar.


– "Privatperson 3" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

Även om de inkomna synpunkterna går i sär sett till vilken exploateringsgrad man anser lämplig, framträder ändå en bild där man önskar ett gestaltningsuttryck som ansluter till den traditionella skärgårdsbebyggelsen.

I det första exemplet görs detta genom att vilja ta tillvara på marken effektivt, och inspireras av de relativt tätbebyggda kvarteren i klassisk stil på Koön. I det senare exemplet söker man snarare att underordna det nya genom en lägre exploatering, så att det inte sticker ut, samtidigt som vikten av estetik och lokal byggnadskultur poängteras (antalet bostäder blir dock mer sekundärt till förmån för resonemang om luftighet och "solens värmande strålar").

 

 

Brf Villa Skarvik

Tre flerbostadshus med totalt 22 bostadsrättslägenheter uppförda 2021-2023 av RA Bygg (totalentreprenad).

 

När renderat bildmaterial från projektet först dök upp visades hus med ambition om att knyta an till skärgårdsmiljön snarare än modernistisk förortsbebyggelse, till skillnad från de flesta motsvarande flerbostadshus på öarna under efterkrigstiden och framåt. Bildkälla: okänd

 

Rendering av gårdsmiljö. Bildkälla: okänd (klicka för att förstora)

 

Exempel på traditionell skärgårdsbebyggelse på Björkö. Det var vanligt att bygga dessa hus som generationsboenden med en lägenhet på övervåningen. I takt med att man under efterkrigstiden övergav detta byggnadsskick, till förmån för rationellt framställda kataloghus av enfamiljstyp, gick man också i stort miste om dessa potentiella lägenheter för den lokala bostadsförsörjningen. Särskilt vackert blev det inte heller.

 

Färdigt resultat. Byggnadsvolymerna kom att bli mer i linje med önskemålen från "Privatperson 2" i samrådet (tack och lov får man nog säga), och skalan utmärker sig inte direkt negativt i jämförelse med övrig bebyggelse. Notera nivåskillnaden mellan vägen och husen (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen efter (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen före. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

Tillämpningen av enlufts vridfönster med "fuskspröjs", snarare än flerluftsfönster med mittpost, drar ner helhetsintrycket för min del. Men på det stora hela känns det som ett lyckat och uppskattat projekt. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De hårdgjorda gångvägarna, med nivåskillnader och räcken, blev aningen mer dominerande i den byggda verkligheten i jämförelse med renderingen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

Vy mot Skarviksvägen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De två projekten längs Kyrkvägen.

 

 

[quote]

 

Vad jag tycker? Ja, trähusen är jättefina, men de i betong, som kommunen byggt... De är rätt gräsliga, ärligt talat, och det tycker la de flesta här! Men vi behöver ju bygga lägenheter, särskilt för våra ungdomars skull, så att de får möjlighet att kunna bo kvar här ute. Det är bra på det viset, och även för oss som är lite äldre. Men kunde inte kommunen ha byggt dem i skärgårdsstil, som husen bredvid, så att de passade in?

 

– Övre medelålders kvinna, Björkö[/quote]

 

 

Björkdungen

Tre flerbostadshus med totalt 39 (38 beroende på uppgift) hyreslägenheter, som uppfördes enligt ett färdigt koncept på bara ett år mellan 2023-2024 av Tornstaden (totalentreprenad).

 

Inte genius loci. "Fördelen, menar Hans Andreasson, är att upphandlingsformen leder till att det kan bli hus som redan varit ritade och klara någon annanstans. Och funkar det där – så funkar det antagligen också här menar han." – Torslanda-Öckerötidningen (2024-01-20). Bildkälla: Tornstaden (klicka för att förstora)

 

Björkstubben vore kanske ett mer passande namn givet de stubbiga punkthusen?

 

Med lite god vilja kan man dock med fantasins hjälp ana ett klassiskt skärgårdshus (västsvenskt dubbelhus) i den mittersta byggnadsvolymen, om än i ett utförande som för tankarna till 90-talets tidiga 3d-grafik på Sony Playstation.

 

Man får ändå ge dem att de delat upp den breda byggnadsvolymen visuellt genom olika kulörer, som dessutom i viss mån ansluter till de intilliggande vita trähusen med gröna detaljer eller fönster (klicka för att förstora).

 

"Pendang". Notera även det motstående dubbelhuset till vänster med gröna fönsterfoder (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Att låta entreprenören komma in med helhetslösningen till projektet har sparat bolaget många konsulttimmar, eftersom vi fick ett färdigt paket levererat till oss.

[...]

Och det här är en modell vi kommer fortsätta med.

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Efter att ha läst så långt i tidningsartikeln blev jag en smula fundersam. Vad innebär egentligen detta? Leder förenklingar, applicering av färdiga koncept och helhetslösningar till en trivsam livsmiljö? Vad är det mer precist i modellen man avser att fortsätta med? Tänker man sig fler projekt utifrån liknande premisser, eller ämnar man helt enkelt att totalisera just detta projekt överallt i skärgården enligt devisen funkar det där, så funkar det här? I så fall kan vi passa på att mynta ett nytt begrepp: genius loco.

 

[quote]

 

 

Kunde ni inte ställa krav på att hyresrätterna skulle passa in i skärgårdsmiljön?

– Vi hade ett par arkitektoniska bedömningsgrunder i vår upphandling, men det var också detta förslag vi fick och som vann upphandlingen [!]. Det handlar framför allt om att ha något som är effektivt att driva. Sen tror jag att, som hyresgäst, så är plånboken viktig, helt enkelt.

 

Till sist: Skulle du kunna tänka dig att bo här?

– Min fru har vuxit upp på en ö och vill nog inte flytta ut till en ö igen. Jag däremot kan nog tänka mig det!

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Av svaret att döma: notera först och främst att chefen för det allmännyttiga bostadsbolaget, i likhet med många andra tjänstemän i skärgården, inte själv bor där ute. Detta har sina förklarliga skäl, men medför även rent krasst en ökad brist på känsla för platsen, dess särprägel och historia. Följaktligen drabbas man inte heller nämnvärt av det egna arbetets mindre välsmakande frukter.

Genom avsaknaden av skin in the game (för att tala med Nassim Nicholas Taleb), kan man i godan ro ägna dagarna åt exempelvis "förädling av fastigheter", vilket är eufemism för rivning av nästa gamla omtyckta byggnad från 1800-talet, för att sedan ta färjan och åka hem till sitt. Konsekvenserna i den byggda miljön blir något som befolkningen får leva med (jämför med Seinfelds night guy/morning guy). Länge.

Sedan rörde reporterns slutliga fråga uttryckligen huruvida VDn själv skulle kunna tänka sig att bo i husen de byggt, en berättigad fråga som inte fick något svar, utan snarare ett vagt resonemang om att flytta ut till skärgården i allmänhet.

Målade betonghus blir på så vis något man gör mot andra (vilket osökt får mig att tänka på Jan Lööfs Bellman-serie). Jämför denna hållning med forna tiders byggmästare, som inte sällan själva flyttade in i husen de uppfört. Till och med Uno Åhrén bosatte sig i sitt funkisområde uppe på Övre Johanneberg.

 

 

Epilog

På det stora hela har man lyckats förhållandevis väl på Björkö, och tillfört efterfrågade lägenheter i olika upplåtelseformer, såväl hyres- som bostadsrätter, på en relativt liten yta. Sammantaget sparar det även orörd naturmark från exploatering.

Man har förvisso fått riva några äldre hus, men det har i gengäld skapats nya värden, som överstiger de tidigare, särskilt då förskoleverksamheten gavs möjlighet att flytta in i andra lokaler. Diskrepansen mellan de två projekten får dock sägas vara anmärkningsvärd. Det bottnar kanske till viss del i olika ekonomiska förutsättningar, men det blir även tydligt att det finns olika syn på vad ett önskvärt resultat innebär.

 

I den lilla ekskogen vid Pjonken på norra Björkö finns en av Västsveriges högsta koncentrationer av...

 

Stora delar av Björkö utgjordes tidigare av militärområde, vilket sannolikt i hög utsträckning bidragit till att ön undgått mycket av det exploateringstryck som funnits på Hönö och Öckerö. Detta innebär att trots Björkös storlek, näst efter Hönö i den norra skärgården, har omfattande ytor behållits närmast obebyggda. 2024 uppgick öns befolkning enligt SCB till 1593 inv (ökning, sannolikt pga lägenheterna), vilket kan sättas i relation till Hönös 5539 inv och Öckerös 3498 inv (som dessutom båda minskat i befolkning, i synnerhet Öckerö, som tappat från 3629 inv år 2019).

 

 

I november 2023 antog Öckerö kommun en fördjupad översiktsplan för Björkö, och på sikt tänker man sig där ett byggande av omkring 400 nya bostäder. Som det ser ut hamnar dessa i anslutning till det befintliga samhället. Den näst intill obebyggda norra halvan av ön kan då även fortsättningsvis sparas som natur med lantliga inslag i form av ängar, hagar samt äldre bondgårdar mm.

Det skall bli intressant att följa denna utveckling. Dessutom har det på senare år kommit in planerare och arkitekter i den kommunala verksamheten med anknytning till öarna, vilket lovar gott inför framtiden.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgrupperna Yimby Göteborg och Samhällsbyggnadsforum Öckerö[/infobox]