Erik Jonson skrev:
Med anledning av detaljplanen för station Haga så kan det vara intressant att diskutera hur stationen påverkas av en eventuell spårvägstunnel.
Här är några alternativ som jag tycker verkar rimliga:
A, Den ursprungliga Allélänken via Järntorget.
Centralen - Stora teatern - Haga - Järntorget - Linnéplatsen
B, Bigerts diagonal under kyrkan direkt till Linnéplatsen.
Centralen - Stora teatern - Haga - Linnéplatsen
C, En idé som jag funderat på, nämligen att flytta hela paketet ett par kvarter söderut.
Centralen - Valand - Haga - Linnéplatsen
Vad är möjligt? Finns det fler lösningar?
Orange = Tunnel i lera
Lila = Tunnel i berg
Mycket intressant, Erik!
och kanonbra bild.
Mest tror jag faktiskt på dragningen: Polhemsplatsen-Heden-Valand-Handels-Linnépl
Utmärkt i Planskild storkring
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Ko..
Jag tycker man ska kolla varianten med plan i gatuspår från Polhemsplatsen till en bit ner i Nya Allén och sedan ner i jordtunnel till Heden och mot Vasagatan.
Där går tunneln i berg, borde kolla mer på Geologisk karta.
Anledningarna att inte gå ner i jordtunnel innan Polhemsplatsen är:
- Kostnad, sparar miljard
- Undviker störningar under bygge: Stora om man ska ha bangårdsviadukt och exploatera Polhemspl.
- Undviker eventuellt intrång riksintresse kulturmiljö vid Slussg
Fördelarna med att avvika från "original-Allélänk" via J-torget:
- Genare sträckning mot Linnépl.
J-torget och vidare mot Stigberget etc försörjs bättre av Hela Operalänken, som ju också bör byggas snarast.
- Betydligt billigare, med gatuplan ovan cirka 50 % billigare.
- Undviker ev skövling av gamla träd.
- Undviker den stora störningen som det blir att riva upp Järntorget och första delen av Linnég.
Med de faktorer jag använt för Planskild Storkring hamnar vi på cirka 2.5-3 miljarder i totalkostnad Polhemspl-Linnépl ( 2.8 km ).
Om vi klarar oss med stationer Polhemspl(gatu), Valand(under) och Handels(under) bör resan Polhemspl-Linnépl klaras på 5.5 minuter, en förbättring med cirka 9 minuter mot idag(!) Även Frölunda Torg- Centralen sparar denna icke oväsentliga tidsrymd.
(Centralen-Haga/Handels på 4 minuter mot 8 idag.)
Det man borde göra snarast är att se OM man inte kan bygga detta samtidigt eller t o m innan man anlägger Station Haga ( se tråd om Samråd, har skickat in Synpunkt på att man förbereder för detta till Stadskontoret )
Kanske kan man bygga station i "2 plan" där övre planet är korsande spårvägstunnel med integrerad hpl Handels.
Skulle ge stora tidsvinster och inte minst en mycket betydelsefull avlastning av Brunnsparken och snigel-linjerna innanför vallgraven.
Budgten ska inte vara avskräckande och störningarna inkl de på Heden är rimliga.
Dags att skicka uppdrag!(?)